Portugalin MM-Ralli 2023

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1712

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Tuskin kukaan on jäänyt Serderidistä tai Bertelliä kaipaamaan. :D Heti olisi 7 kädellistäkin kaveria tuossa Loubetin jälkeen tuolla kyseisellä ilmolistalla vaikka kyseisiin autoihin.
Itse vaihtaisin mielelläni kaikki Rally2 autot muutamaan kuninkuusluokassa ajavaan turistiin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
653
Epäjohdonmukaisuuksia ja historiaan peilaten yksiselitteisesti virheellisiä sanavalintoja. Rovanperän kommentteja lukuunottamatta erittäin heikko suoritus.
Täysin samaa mieltä.

Best of -videoiden perusteella rallin kulta-aikaa oli 1980-luku, tuolloin oli B-ryhmäläiset hurjimmillaan. Eipä ollut 1985 Argentiinan rallin luettelo kovin kummoista katseltavaa. Siellä oli Quattro S1 E2:n debyytti (Blomqvist), kolme Peugeot 205T16:a (Reutemann, Salonen, Vatanen), pitkä Quattro A2 (Wiedner) kaksi Nissan 240RS:ää (Mehta ja Shah). Loput olivatkin paikallista kalustoa (Renault 18, Fiat 128 jne.).

Kilpailu oli paljon kevyempää pääluokassa. Tuolla Argentiinassa podiumista kilpaili viisi kuljettajaa, joista kolmella olisi teoriassa voinut olla asiaa voittovauhtiin. Jos nuo Nissan 240RS:t rinnastaa Rally2:n, niin niitä oli todella paljon ohuemmin kuin nyt Portugalissa. Nyt on kahdeksan podiumista ajavaa autoa, joista kuudella voi olla asiaa voittovauhtiin. Ja niiden takana todella tasokas Rally2 kattaus.

Kyllä minäkin haluaisin kaksi uutta merkkiä pääluokkaan ja kaikille talleille kolme autoa. Rally2:n parhaat kaverit ansaitsisivat ajopaikkoja pääluokassa. Mutta ei tässä nyt mitenkään kaikkien aikojen syöksykierteessä olla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14776
Sijainti
Tampereen lenkki
Täysin samaa mieltä.

Best of -videoiden perusteella rallin kulta-aikaa oli 1980-luku, tuolloin oli B-ryhmäläiset hurjimmillaan. Eipä ollut 1985 Argentiinan rallin luettelo kovin kummoista katseltavaa. Siellä oli Quattro S1 E2:n debyytti (Blomqvist), kolme Peugeot 205T16:a (Reutemann, Salonen, Vatanen), pitkä Quattro A2 (Wiedner) kaksi Nissan 240RS:ää (Mehta ja Shah). Loput olivatkin paikallista kalustoa (Renault 18, Fiat 128 jne.).

Kilpailu oli paljon kevyempää pääluokassa. Tuolla Argentiinassa podiumista kilpaili viisi kuljettajaa, joista kolmella olisi teoriassa voinut olla asiaa voittovauhtiin. Jos nuo Nissan 240RS:t rinnastaa Rally2:n, niin niitä oli todella paljon ohuemmin kuin nyt Portugalissa. Nyt on kahdeksan podiumista ajavaa autoa, joista kuudella voi olla asiaa voittovauhtiin. Ja niiden takana todella tasokas Rally2 kattaus.

Kyllä minäkin haluaisin kaksi uutta merkkiä pääluokkaan ja kaikille talleille kolme autoa. Rally2:n parhaat kaverit ansaitsisivat ajopaikkoja pääluokassa. Mutta ei tässä nyt mitenkään kaikkien aikojen syöksykierteessä olla.
Ja vaikkei nyt edes katsota mitään B-ryhmän Argentiinaa vaan jotain Euroopan isoja kisoja niin harvoin oli enemmän kuin kahdeksan oikeasti podiumpaikasta ajamaan kykenevää auto-kuski-yhdistelmää. Vaikka Jyskälä 1985 6 kpl: Grundel, Alen, Salonen, Blomqvist, Toivonen, Mikkola tai RAC 1985 9 kpl: Salonen, Mikkola, Alen, Röhrl, Toivonen, Pond, Grundel, Wilson, Sundström.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
653
RAC 1985 9 kpl: Salonen, Mikkola, Alen, Röhrl, Toivonen, Pond, Grundel, Wilson, Sundström.
Ja tästä kehkeytyi yksi kaikkien aikojen klassikoista. Kunpa olisi Mikkolan ja Salosen moottorit pysyneet käynnissä ja Grundel tiellä...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14776
Sijainti
Tampereen lenkki
Ja tästä kehkeytyi yksi kaikkien aikojen klassikoista. Kunpa olisi Mikkolan ja Salosen moottorit pysyneet käynnissä ja Grundel tiellä...
"kaikkien aikojen klassikko" jossa kaikki paitsi kolme tehdasautoa keskeyttää ennen rallin puoliväliä. Sitten ajettiin silmät ristissä terveisiä lumisilla teillä ilman nastoja ja yritettiin pysyä tiellä tai ainakin hereillä. Myös lopputulos, jonka myötä brittiläiset rallifanit edelleen uskoo että Metro olisi voinut olla voittaja-auto.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Harvinaisen hyvä tilannehan nyt on kun melkeimpä joka automerkillä (pl Ford Fiesta?) on mahdollisuus kamppailla voitosta sekä Rally1 että Rally2-luokissa.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
653
"kaikkien aikojen klassikko" jossa kaikki paitsi kolme tehdasautoa keskeyttää ennen rallin puoliväliä. Sitten ajettiin silmät ristissä terveisiä lumisilla teillä ilman nastoja ja yritettiin pysyä tiellä tai ainakin hereillä. Myös lopputulos, jonka myötä brittiläiset rallifanit edelleen uskoo että Metro olisi voinut olla voittaja-auto.
Toisaalta siellä Grundel, Mikkola ja Salonen ajoivat noin 350 km kärkivauhdissa.

Olihan siinä rallissa draaman kaarta. Lombard RAC Rally 1985 on ajettu tälläkin palstalla niin monta kertaa uudelleen läpi, että ihan selkeästi se on sellaisten rallien joukossa, josta sietäisi tehdä tasokas kokoillan elokuva.
 
Viimeksi muokattu:

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Nyt on tainnut monelta jäädä unohduksiin Bertellin tausta muuten kuin rikkaan suvun osalta. Laskisin hänet autourheilijana kuitenkin aivan eri luokkaan kuin esimerkiksi Serderidiksen. Bertellihän oli esimerkiksi vuonna 2014 WRC2:n MM 3. (Al-Attiyah 1., Ketomaa 2.). Voitti Sardinian (Tänak 8.), toinen Monte Carlossa, Meksikossa (Tänak 4.) ja Walesissä (Ketomaa 1.). Taisi johtaa tuolloin luokan MM-sarjaa alkuvuodesta. Aikaerot olivat tuolloin toki suuret, liekö ollut paljon teknisiä heikkouksia. Mutta esimerkiksi Walesissä Ketomaan ero Bertelliin 57 sekuntia ja Bertellistä Matthew Wilsoniin 20 sekuntia. Bertellihän oli noihin aikoihin ihan noteerattu lupaus pidemmällekin (Eric Camillin kanssa), mutta bisnekset vähitellen veivät aikaa ralliautoiluun keskittymiseltä. Vielä vuonna 2016 WRC:ssä ihan muutama kohtuullinen tulos, virheitäkin kyllä - kaikille sattuu. Onhan sen nähnyt ajoittain viime vuosinakin, että on siellä taustalla rattimiehen vikaa, kokemusta nykyautoista ja sen mukana uskallusta puuttuu ja virheitä tulee. Ei ole hänen vikansa, että on rikas suku, eikä se tee hänestä sen huonompaa tai parempaa ralliautoilijaa. Mahdollisuus harrastaa toki helpottuu moniin muihin verrattuna. Minusta ansaitsee paikkansa siinä, missä Suomen MM-rallissakin moni paikallinen "herrasmies" käy kokeilemassa paremmalla kalustolla, sinivalkoisin silmin nämäkin kyllä mieluisia nähdä mukana.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14776
Sijainti
Tampereen lenkki
Nyt on tainnut monelta jäädä unohduksiin Bertellin tausta muuten kuin rikkaan suvun osalta. Laskisin hänet autourheilijana kuitenkin aivan eri luokkaan kuin esimerkiksi Serderidiksen. Bertellihän oli esimerkiksi vuonna 2014 WRC2:n MM 3. (Al-Attiyah 1., Ketomaa 2.). Voitti Sardinian (Tänak 8.), toinen Monte Carlossa, Meksikossa (Tänak 4.) ja Walesissä (Ketomaa 1.). Taisi johtaa tuolloin luokan MM-sarjaa alkuvuodesta. Aikaerot olivat tuolloin toki suuret, liekö ollut paljon teknisiä heikkouksia. Mutta esimerkiksi Walesissä Ketomaan ero Bertelliin 57 sekuntia ja Bertellistä Matthew Wilsoniin 20 sekuntia. Bertellihän oli noihin aikoihin ihan noteerattu lupaus pidemmällekin (Eric Camillin kanssa), mutta bisnekset vähitellen veivät aikaa ralliautoiluun keskittymiseltä. Vielä vuonna 2016 WRC:ssä ihan muutama kohtuullinen tulos, virheitäkin kyllä - kaikille sattuu. Onhan sen nähnyt ajoittain viime vuosinakin, että on siellä taustalla rattimiehen vikaa, kokemusta nykyautoista ja sen mukana uskallusta puuttuu ja virheitä tulee. Ei ole hänen vikansa, että on rikas suku, eikä se tee hänestä sen huonompaa tai parempaa ralliautoilijaa. Mahdollisuus harrastaa toki helpottuu moniin muihin verrattuna. Minusta ansaitsee paikkansa siinä, missä Suomen MM-rallissakin moni paikallinen "herrasmies" käy kokeilemassa paremmalla kalustolla, sinivalkoisin silmin nämäkin kyllä mieluisia nähdä mukana.
Oli Bertellin tausta mikä hyvänsä, nykyään hän on "gentleman driver" ja tasonsa on vastaavaa kuin vaikka Al-Qassimilla, Al-Rajhilla ja Al-Attiyahilla. Tai Tuohinolla kun viimeksi WRC-Fiestalla ajeli. Serderidis toki on tästä erillisessä luokassaan paljon hitaampana, tai ehkä WRC-Fiestaa pumppailleet Jouni Virtanen ja Kimmo Kurkela menisi samaan kisaan. Ja heitä vielä tuplaten hitaampi on pari kertaa Kataloniassa uusimmalla WRC-Fiestalla körötellyt Armando Pereira.

WRC2 vuonna 2014 oli vähän hajanaisempi paketti eri tasoisia autoja, Bertellillä oli allaan tuolloin paras auto eli Fiesta R5, vastaan S2000-autoja ja N-ryhmäläisiä.
 

Kaakotus

Member
Liittynyt
15.3.2019
Viestit
18
Mielenkiintoinen ralli taas tulossa. Perjantaina luulisi olevan Neuvillella ja Lapilla hyvä mahdollisuus iskeä hyviä aikoja tauluun ja sen myötä jatkaa hyvillä lähtöpaikoilla lauantaille.
Antti tuossa aiemmin mainitsikin viime vuoden rallista, että "Pöly haittasi taaempaa lähtijöitä, Ogierille ja Tänakille tuplarengasrikko..."

Portugali ei kuitenkaan taida pahin soraralli olla kärjestä ajaville? Lähinnä mietin esimerkiksi perjantaita, että millainen etu on Hyundai kuljettajilla vs Evans/Kalle.
Kalle varmasti saa revittyä sellaisia aikoja, että lauantaille lähtöpaikka on hyvä ja ero kärkeen ei olisi liian iso.
Mielestäni Evans on pieni kysymysmerkki, että millaisia aikoja pystyy aura-autona ajamaan ja sitä myötä lähtöpaikka lauantaille.
Taitaa olla klassinen, että pari ensimmäistä autoa auraa enemmän, kolmannella on jo huomattavasti parempi (Tänak)?
Varmasti rengasrikot ja päivähuollon puuttuminen perjantaina tuo omat mausteensa ralliin.

Ainakin kun katselee vuosia 2021 ja 2022 niin kyllä siellä on luonnollisesti takana lähtijät niitä parhaita aikoja ajelleet.

Vuonna 2021 perjantai:
Eniten pohjia 3kpl Tänak (4. lähtöpaikka) ja Sordo (9.)
Perjantaina jälkeen Tänakin johto ensimmäisenä lähteneeseen Ogieriin 24s.

Vuonna 2022 perjantai:
Eniten pohjia 4kpl Evans (9. lähtöpaikka)
Toiseksi eniten pohjia 2kpl Kalle (1. lähtöpaikka)
Perjantain jälkeen Evansin johto ensimmäisenä lähteneeseen Rovanperään 13,6s.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Lapilla oli ilmeisesti jotain savua auton sisällä shaken maalissa. Toivottavasti ei nyt mitään vakavampaa.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14776
Sijainti
Tampereen lenkki
Shakella kuusi ensimmäistä 0.4 s sisällä. Evans ja Loubet jäi yli sekunnin, mutta toisella näistä oli tie aurattavana...
 
Ylös