Portugalin MM-ralli 2024

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3394
Sijainti
Lahti
Olihan tämä aika otatus. Jännityksellä seuraan pistejaon edistymistä:)
Mitä Kalleen tulee, olisiko sitten niin, että jopa ässämiehen ajo- ja kisatuntuman pitää olla tiptop, tai sitten saattaapi sujahtaa pihalle?
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
139
Aloitetaanko taas väsynyt huuto pisteistä? Alan ymmärtää niitä muutamia kuskeja, joita tämänkaltainen pisteidenjako hieman harmittaa. Vai pitäisikö jääkiekon MM-kisoissa maailmanmestarille ripustaa hopeat kaulaan? Tai suosiolla F1:ssä Maxin voittaessa antaa voittopokaali kuitenkin jollekin muulle? Ei mene minun järkeen tämä kyllä. Kyllähän tällä näennäisesti saadaan tasainen kisa aikaiseksi mutta voiton arvo on käytännössä nolla.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Vai pitäisikö jääkiekon MM-kisoissa maailmanmestarille ripustaa hopeat kaulaan?
Ei, mutta voidaan sopia että tokan erän lopputuloksesta tulee omat pisteet ja sitten kolmoserän lopputuloksesta omat pisteet.
Tai suosiolla F1:ssä Maxin voittaessa antaa voittopokaali kuitenkin jollekin muulle?
Ei, mutta voidaan sopia että kierroksen 40 lopputuloksesta saa tietyt pisteet ja loppujen kierrosten tuloksesta toiset pisteet.
Ei mene minun järkeen tämä kyllä.
Siltä tosiaan näyttää :)
Kyllähän tällä näennäisesti saadaan tasainen kisa aikaiseksi mutta voiton arvo on käytännössä nolla.
Pisteiden valossa voiton arvo on nolla, mutta media-arvo, historiankirjat ja etenkin kuskien voittobonukset pitävät voitosta. Tasaisuutta tosiaan näyttää tuovan se, ettei Monten jälkeen ole rallin voittaja (tai lauantain suurimmat pisteet kerännyt) voittanut sunnuntaita tai poweria.

Nyt muuten Rally.TV:llä Paul King osasi selostaa jokaisen auton tullessa pätkän maaliin, miten sunnuntaipistetilanne muuttuu ja grafiikat nähtiin pääluokan autojen tultua maaliin.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Viime kaudella rallin voittaja oli myös sunnuntain nopein Montessa (Ogier), Virossa (Kalle) ja Jyskälässä (Evans). Toki tällöin pisteitä ei annettu joten taktiikka on ollut eri. Mutta silti näyttäisi että tämä on yhtä yleistä edelleen kuin aiemminkin.

Viime kaudella rallin voittaja voitti myös powerin Meksikossa (Ogier), Portugalissa (Kalle), Virossa (Kalle), Jyskälässä (Evans) ja Kreikassa (Kalle). Myös tämän suhteen taktiikka saattaa olla eri, koska nyt paukut jakautuu myös supersunnuntaihin, ei renkaansäästelyyn ja powerilla tykittämiseen. Tätä on nyt tapahtunut tällä kaudella selvästi vähemmän.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.rallit.fi/jari-matti-latvalalta-tiukka-viesti-rallin-mm-sarjalle-harmittaa-alyttomasti/

Nyt on kyllä aika tyhmää puhetta suoraan sanoen:

. Me olemme voittaneet tämän rallin, mutta Ogier ei saanut eniten pisteitä ja tällä tuloksella jäimme 11 pistettä valmistajien puolella taakse, Latvala paalutti.

– Tuntuu, että ei tuo voitto oikein kompensoi. On vaan parempi ajella sijoille 3-4, niin se on tällä hetkellä tärkeintä tässä järjestelmässä.
Eihän noista voitoista ja 3-4 sijoista mitään pisteitä anneta. Mutta nyt Toyota antoi Hyundain ottaa kaksoisvoiton supersunnuntaista ja powerista koska Ogieria ei kaiketi kiinnosta ajaa niistä pisteistä ja toisaalta Evansilla oli tekninen ongelma (ja Kallella mahdoton lähtöpaikka)

Vanhalla systeemillä pisteet menisi osapuilleen näin:
Ogier 25+2
Kalle 0+3
Evans 8+0
Toyota 38
Tänak 18+4
Neuville 15+5
Hyundai 42

eli joo, piste-ero on nyt isompi mutta silti pelkällä voitolla ei ole ennenkään taattu sitä, että saa valmistajien pisteitä eniten.
 
Viimeksi muokattu:

Googol

Well-known member
Liittynyt
29.3.2009
Viestit
1007
Voiton (tai la-ykkössijan) merkitys on myös pienempi, koska 1+4 on nykyään 2+3, kun taas ennen 1+4 antoi selvästi enemmän. Mutta tuntuu että Toyotalla ei edes haluta miettiä, miten nykyjärjestelmässä pitää "pelata", vaan mennään ralliromantiikalla.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Toyota maksaa kovaa hintaa nyt siitä, että se möhli täysin kuskimarkkinoilla. Heidän olisi pitänyt ymmärtää, että osa aikaiset Kalle ja Ogier ajavat vain terveisiä ja kiinnostuksen kohteet on jossain ihan muualla, eikä tämä tule muuttumaan lähivuosina, vaikka Kalle palaisi täyspäiväiseksi kuskiksi. Kerran puolieläkeläinen, aina puolieläkeläinen. Heidän olis pitänyt palkata nälkäinen Tänak, kun Kallen eläköityminen oli tiedossa jo hyvissä ajoin viimevuoden Ruotsissa. Tänak voi rikkoa tallin dynamiikkaa, mutta pystyy voittoihin. Tänak olis taatusti tullut Toyotalle vaikka sille olis tarjottu vain vuoden soppari. Olen edelleen sitämieltä, että seuraavissa sorakisoissa hän tulee kävelemään kaikkien muiden yli ja ajaa mestaruuteen.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
918
Laskin huvin vuoksi mikä olisi tällä hetkellä tilanne kuljettajien osalta jokaisella eri MM-sarjassa käytössä olleella pistesysteemillä. Vertailua ei kannata ottaa liian vakavasti koska nykypäivän kuskit ajavat (tai ainakin kannattaisi ajaa) nykypäivän pistejärjestelmän mukaan. Mutta vertailu antaa kuitenkin vähän suuntaa siitä mitä asioita eri pistejärjestelmät ovat arvostaneet.

Tilanne nykyisellä järjestelmällä:
Neuville 110
Evans 86
Tänak 79
Fourmaux 71
Ogier 70

2017-2023 -järjestelmällä:
Neuville 95
Evans 79
Ogier 77
Tänak 61
Fourmaux 57

2011-2016 -järjestelmällä:
Neuville 86
Evans 74
Ogier 71
Fourmaux 55
Tänak 48

2010-järjestelmällä:
Neuville 77
Evans 71
Ogier 68
Fourmaux 52
Tänak 46

2003-2009 -järjestelmällä:
Neuville 31
Evans 30
Ogier 28
Fourmaux 21
Tänak 19

1997-2002 -järjestelmällä:
Ogier 26
Neuville 23
Evans 20
Fourmaux 13
Tänak 12

1979-1996 -järjestelmällä:
Neuville 62
Evans 58
Ogier 55
Fourmaux 42
Tänak 38

Lyhyenä yhteenvetona voidaan todeta, että Ogier on nykyisen järjestelmän suurin häviäjä, Tänak puolestaan suurin voittaja. Vanhan ajan systeemeillä tilanne kärjessä olisi nykyistä tasaisempi.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Toyota maksaa kovaa hintaa nyt siitä, että se möhli täysin kuskimarkkinoilla. Heidän olisi pitänyt ymmärtää, että osa aikaiset Kalle ja Ogier ajavat vain terveisiä ja kiinnostuksen kohteet on jossain ihan muualla, eikä tämä tule muuttumaan lähivuosina, vaikka Kalle palaisi täyspäiväiseksi kuskiksi. Kerran puolieläkeläinen, aina puolieläkeläinen. Heidän olis pitänyt palkata nälkäinen Tänak, kun Kallen eläköityminen oli tiedossa jo hyvissä ajoin viimevuoden Ruotsissa. Tänak voi rikkoa tallin dynamiikkaa, mutta pystyy voittoihin. Tänak olis taatusti tullut Toyotalle vaikka sille olis tarjottu vain vuoden soppari.
Katsoppa uudelleen montako pistettä Ogier on tuonut tallille näiden kolmen vuoden aikana
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Katsoppa uudelleen montako pistettä Ogier on tuonut tallille näiden kolmen vuoden aikana
Muttakun ne Ogierin pisteet on lähes hukkaan heitettyjä pisteitä, kun ei hän aja mestaruudesta. Merkkipisteitä tulee kyllä joo, mutta Toyotalle ei koskaan riitä pelkkä merkkimestsruus, he haluavat molemmat tittelit. Ja tuolla kalustolla kaikki muu paitsi tuplamestaruus on epäonnistuminen
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1630
Katsoppa uudelleen montako pistettä Ogier on tuonut tallille näiden kolmen vuoden aikana
Tarkoitin lähinnä sitä, että Toyota lahjoittaa pois kuskien mestaruuden ajattamalla näitä puolieläkeläisiä. Kuskien mestaruus on kuitenkin tärkeä, koska se tuo sen kaiken medianäkyvyyden ja isot otsikot ja se on se puheenaihe kahvipöydissä, merkkimestaruus mainitaan vain sivulauseessa vaikka sekin on kyllä tärkeä, mutta sitä ei hypetetä kovinkaan paljoa
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16059
Sijainti
Tampereen lenkki
Eli siis olisi pitänyt lahjoittaa Ogier ja Rovanperä ajamaan pisteitä Hyundaille? Ja Rovanperä varmasti vielä monena kautena ajamaan kuskien mestaruuksia.
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
Toyotan suurin ongelma on Evans. Hänen piti olla se mestaruuskandi tänä vuonna, mutta kun ei, niin ei. Toisaalta onhan sekin totta että kuskimestaruuden kannalta Ogierin ja Rovanperän osa-aikaisuus on huono. Mutta kuitenkin he tuovat voittoja ja sitä kautta näkyvyyttä.
 
Ylös