Pressutalli?

PuoliPöhkö

Well-known member
Sijainti
suom. "sijainti" toim.huom.
Appiukko on talvisäilyttänyt vuoden 1968 kesäautoaan mökillään, nyttemmin pystyyn lahoamassa olevassa tee-se-itse-lauta-pressu-tallissa.
Tänä kesänä koittaa se suuri hetki kun kyseinen huojuva tönö revitään vävypojan avustuksella maan tasalle (lue: vävypoika tekee, ukko katsoo vierestä).

Ukko tuumasi, että sellainen valmis 6X3 metrinen pressutalli tilalle, ei maksanut Hong Kongissa kuin 159 euroa. Että ei kannata sillä rahalla ryhtyä itse tekemään.
Vähän yritin toppuutella, etteivät varmalla kestä suomen talvea, tai ainakaan useampaa.
Etenkin kun kukaan ei käy putsaamassa siellä maalla niitä nuoskalumia huonekaluputkirungon varassa kiikkuvan pressun päältä pois. Ei kertaakaan koko talvena.

- Onko kokemuksia näistä pressutalleista?
- Onko noita sellaisiakin, jotka kestävät oikeasti suomen talven ilman lumien toistuvaa varistelua katolta?
- Onko tiedossa hyvää ja tukevaa merkkiä, ehkä jopa linkkiä?

Vaihtoehtona on että vävypoika rakentaa oikeampaa tallia muistuttavan rakennelman, kun ukko katsoo samaan aikaan ja yhtä soittoa vierestä. Tämä on omasta näkökulmastani aakkosjärjestyksessä selkeästi vaihtoehto Ö.

Fagerholm

Oman elämänsä Sutil
Sijainti
Semminki
Omakohtaisia kokemuksia liittyen pressutalleihin vuosien varrelta: 1kpl.

Joskus mietin kesäaiton ostoa ja mietin ostaisinko sille valmiin pressutallin vai tekisinkö sellaisen itse. Vaan kun en sitten kesäautoa ostanut niin en ostanut myöskään pressutallia, tai sellaista rakentanut itse.

Toivottavasti tästä oli viljalti apua.

Örfil

Guest
Olen kaksi ostanut ja kaksi myynyt samantien pois.
Ekaa en edes pystyttänyt ja toista kun pystytin, meinas tuuli viedä mennessään ja purin sen sitten ja möin veks. En uskaltanut autoa sen alle laittaa edes kokeeksi.

Kyllä noissa halvemmissa malleissa saa varautua lakaisemaan lumet päältä pois, jos ne ei ittellään sieltä pois valu.

Muihin kysymyksiin en osaa vastata mitään.

Vesku

Maatalousneuvos
Kevyimmät mallit tuuli vie tai lumi painaa kasaaan.
Tälläkin kylällä ainakin pari tapausta huomannut linkoreissuilla.
Siinä sitä passaa 30 tonnin autoa pitää "katosalla".

Yhdesä paikassa puolikaaren muotoinen ja aika vahvan näköistä pressua, se lienee kestänyt muutaman talven

Lunssila

Well-known member
Kokeilemallahan se selviää. Maallamaalla naapurissa on parikin kappaletta pressutalleja, ja ihan hyvin ovat pysyneet paikoillaan.

kouvotsvoni

Banjottu
Sijainti
Corsica
Yksi oli. Otti ja lähti tuulen mukana nurkissa olevista painoista huolimatta. Eihän sitä mikään pidätellyt, kun sai tuulta alleen.

Sue_me

Well-known member
Kuka edes harkitsee jotain pressutallia :D

Pikana pystytetyt juhlateltat ym. ja pysyvämmät rakenteet, kuten autotallit ihan erikseen.

Albert Oil

Hippi ja juntti
Sijainti
Korviesi välissä
Kaverini vietti intissä yhden kineksen pakertaen Päiviö Pyysalolle juhlatelttaa syntymäpäivilleen. Ihmettelemme yhä miten moinen valtion resurssien hyväksikäyttö onnistui mediagurulta mutta ei kai siinä.

FO110K

Banned
Appiukko on talvisäilyttänyt vuoden 1968 kesäautoaan mökillään, nyttemmin pystyyn lahoamassa olevassa tee-se-itse-lauta-pressu-tallissa.
Tänä kesänä koittaa se suuri hetki kun kyseinen huojuva tönö revitään vävypojan avustuksella maan tasalle (lue: vävypoika tekee, ukko katsoo vierestä).

Ukko tuumasi, että sellainen valmis 6X3 metrinen pressutalli tilalle, ei maksanut Hong Kongissa kuin 159 euroa. Että ei kannata sillä rahalla ryhtyä itse tekemään.
Vähän yritin toppuutella, etteivät varmalla kestä suomen talvea, tai ainakaan useampaa.
Etenkin kun kukaan ei käy putsaamassa siellä maalla niitä nuoskalumia huonekaluputkirungon varassa kiikkuvan pressun päältä pois. Ei kertaakaan koko talvena.

- Onko kokemuksia näistä pressutalleista?
- Onko noita sellaisiakin, jotka kestävät oikeasti suomen talven ilman lumien toistuvaa varistelua katolta?
- Onko tiedossa hyvää ja tukevaa merkkiä, ehkä jopa linkkiä?

Vaihtoehtona on että vävypoika rakentaa oikeampaa tallia muistuttavan rakennelman, kun ukko katsoo samaan aikaan ja yhtä soittoa vierestä. Tämä on omasta näkökulmastani aakkosjärjestyksessä selkeästi vaihtoehto Ö.
Omakohtaista ei, mutta porukoiden naapurustossa olen katsellut sellaista vähän tanakampaa mallia.
edit2. ollut siis talvet sillä kasattuna, kesäksi aina purkaa sen pois, ollut nyt neljänä talvena jos muistan oikein....
Ei ollut ihan halvimmasta päästä (käsittääkseni hommasi starkilta tmv.) ja teki perustukset kunnolla.
Lisäksi pressukangas ei ollut ihan heikoimman mahdollisimman näköistä ja oloista. Lisäksi katto-osa oli aika jyrkässä kulmassa niin eipä siihen lunta näkynyt paljoa kertyvän talvisin.
About tälklainen oli kyseessä, toki pienemmällä mitoituksella kun oli ha-käyttöön....
https://kauppa.rellunkulma.fi/product/9928/autotalli--pressutalli--kaaritalli--caravan-talli-75x35x35m-500g-pvc-kinghall

edit. itse ehdottaisin viemistä johonkin halliin talveksi, kaveri säilyttää toijalassa M3:staan hallissa (kylmä) ja käsittääkseni sen kustannukset ei montaa kymppiä kuussa ole.
En ainakaan itse noilla hinnoilla ottaisi riskiä siitä että se putkirunko hajoisi ja katto romahtaisi auton päälle....

Viimeksi muokattu:

Antti

Administraattori
Ylläpitäjä
Sijainti
Suomi
Mulla on pressutalli pihassa ja on se jo 6 vuotta pysynyt kasassa. Kun puhutaan 600 eurosta niin silloin alkaa laatukin olemaan kohdallaan. Talli on pultattu kiinni puolen metrin syvyyteen maahan. Lumet pitää tottakai putsata katolta pois talvisin.