Ferrari 4ever
Well-known member
Sainpa käteeni kalevasta peräisin olevan artikkelin, joka sai allekirjoittaneen pudistelemaan päätä. Roosa Meriläisen tempauksesta ei paljoa ehtinyt kulumaan kun kaksinaismoralistit iskivät taasen. Saatanaa saa palvoa ja Finlandia-Vodka paitoja pitää mutta hamppupaitainen juniori joutuu puhutteluun.
--------------
"Koulu kielsi hamppuaiheiset merkit
Oulun Toppilan yläaste on kieltänyt oppilailtaan huumemyönteisiksi katsottujen symbolien käytön koulussa. Toukokuun alussa koteihin lähetetyssä kuukausiraportissa tällaisiksi määritellään kannabislehtikorut ja -asusteet sekä Jamaikan lipun värit.
Rehtori Aino Niskanen perustelee kieltoa oppilaiden huumemyönteisyyden kasvulla. Ilmiöön on kiinnitetty huomiota opettajien keskuudessa ja vanhempainneuvostossa. Niskasen mukaan tarkoitus on herättää vanhemmat ja oppilaat huomaamaan, että mainitut symbolit tekevät kantajastaan kannabismyönteisyyden mannekiinin.
Jos oppilas niitä käyttää, asiasta keskustellaan oppilaan kanssa ja siitä ilmoitetaan huoltajalle.
Opettajille on tähdennetty, että keskustelun tulee olla ystävällistä ja valistavaa. "Missään tapauksessa opettajat eivät katso kannabiskorun käyttämisen kertovan, että oppilas olisi kannabiksen käyttäjä, potentiaalinenkaan", rehtori sanoo.
Hampunlehtikuviolla varustettuja koruja sekä punaisen, vihreän ja keltaisen yhdistelmää näkee oppilailla aika paljon, arvioi yhdeksäsluokkalainen Jani Huotari.
Kiellon piirissä ovat nämä niin sanotut rasta- tai reggaevärit - tiedotteessa mainitun Jamaikan lipun värit ovat musta, vihreä ja keltainen. Jamaikalaislähtöiseen, reggaemusiikin myötä tunnetuksi tulleeseen rastafarismi-uskontoon liittyy kannabiksen käyttö.
Oppilaat suhtautuvat kieltoon vastahankaisesti. Jani Huotarikaan ei sitä hyväksy, vaikkei symboleja käytäkään. "Jokainen saa pitää mitä itse haluaa. Muut ovat vähän samaa mieltä, että kielto on ihan syvältä."
Oppilaat ihmettelevät, miksi rasistiseen ja fasistiseen skinikulttuuriin kuuluvat Suomen lipulla varustetut pilottitakit kuitenkin sallitaan.
"Se on rasismia", tuhahtaa seitsemäsluokkalainen Jasmi. Hänelle opettaja oli huomauttanut punaviherkeltaisesta rannekkeesta. Jasmi kiistää olevansa kannabismyönteinen ja pitää kiellettyjä symboleja musiikkiin liittyvänä muotina.
Aino Niskanen uskoo, että osa oppilaista provosoituu uhmaamaan kieltoa. "Mutta jos yksikin saadaan autettua niin, ettei hän mene tietämättömyyttään ottamaan aineita, joita kannabiskorujen kantajalle mahdollisesti tarjotaan, niin silloin kielto on saavuttanut merkityksensä."
Ylitarkastaja Heidi Peltonen Opetushallituksesta kertoo monien maamme koulujen ottaneen kantaa rasistiseen ja rikolliseen toimintaan liittyvään pukeutumiseen. Raja järjestyssääntöjen ja perusoikeuksien välillä on kuitenkin veteen piirretty viiva, ja ylitulkintoja on ilmennyt esimerkiksi saatananpalvontasymbolien suhteen.
Jarno Mällinen"
--------------
"Koulu kielsi hamppuaiheiset merkit
Oulun Toppilan yläaste on kieltänyt oppilailtaan huumemyönteisiksi katsottujen symbolien käytön koulussa. Toukokuun alussa koteihin lähetetyssä kuukausiraportissa tällaisiksi määritellään kannabislehtikorut ja -asusteet sekä Jamaikan lipun värit.
Rehtori Aino Niskanen perustelee kieltoa oppilaiden huumemyönteisyyden kasvulla. Ilmiöön on kiinnitetty huomiota opettajien keskuudessa ja vanhempainneuvostossa. Niskasen mukaan tarkoitus on herättää vanhemmat ja oppilaat huomaamaan, että mainitut symbolit tekevät kantajastaan kannabismyönteisyyden mannekiinin.
Jos oppilas niitä käyttää, asiasta keskustellaan oppilaan kanssa ja siitä ilmoitetaan huoltajalle.
Opettajille on tähdennetty, että keskustelun tulee olla ystävällistä ja valistavaa. "Missään tapauksessa opettajat eivät katso kannabiskorun käyttämisen kertovan, että oppilas olisi kannabiksen käyttäjä, potentiaalinenkaan", rehtori sanoo.
Hampunlehtikuviolla varustettuja koruja sekä punaisen, vihreän ja keltaisen yhdistelmää näkee oppilailla aika paljon, arvioi yhdeksäsluokkalainen Jani Huotari.
Kiellon piirissä ovat nämä niin sanotut rasta- tai reggaevärit - tiedotteessa mainitun Jamaikan lipun värit ovat musta, vihreä ja keltainen. Jamaikalaislähtöiseen, reggaemusiikin myötä tunnetuksi tulleeseen rastafarismi-uskontoon liittyy kannabiksen käyttö.
Oppilaat suhtautuvat kieltoon vastahankaisesti. Jani Huotarikaan ei sitä hyväksy, vaikkei symboleja käytäkään. "Jokainen saa pitää mitä itse haluaa. Muut ovat vähän samaa mieltä, että kielto on ihan syvältä."
Oppilaat ihmettelevät, miksi rasistiseen ja fasistiseen skinikulttuuriin kuuluvat Suomen lipulla varustetut pilottitakit kuitenkin sallitaan.
"Se on rasismia", tuhahtaa seitsemäsluokkalainen Jasmi. Hänelle opettaja oli huomauttanut punaviherkeltaisesta rannekkeesta. Jasmi kiistää olevansa kannabismyönteinen ja pitää kiellettyjä symboleja musiikkiin liittyvänä muotina.
Aino Niskanen uskoo, että osa oppilaista provosoituu uhmaamaan kieltoa. "Mutta jos yksikin saadaan autettua niin, ettei hän mene tietämättömyyttään ottamaan aineita, joita kannabiskorujen kantajalle mahdollisesti tarjotaan, niin silloin kielto on saavuttanut merkityksensä."
Ylitarkastaja Heidi Peltonen Opetushallituksesta kertoo monien maamme koulujen ottaneen kantaa rasistiseen ja rikolliseen toimintaan liittyvään pukeutumiseen. Raja järjestyssääntöjen ja perusoikeuksien välillä on kuitenkin veteen piirretty viiva, ja ylitulkintoja on ilmennyt esimerkiksi saatananpalvontasymbolien suhteen.
Jarno Mällinen"