Puolan MM-ralli 2024

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
998
Suninen oli lopulta kakkosten yhdestoista, miltei kaksi ja puoli minuuttia kärjestä.

Eikö nyt mitään huhuja liiku siitä, että pääsisi mihinkään oikeaan autoon käsiksi? Tuonne se ura loppuu, jos Huihailla pysyy, eikä ykköskorin kyyti kutsu.
Samaa mieltä. Hyundailta on päästävä pois ja Skoda tai Toyota alle. Suninen kuitenkin pystynyt kakkosluokassakin voittoihin Hyundailla, joten kyytiä kyllä löytyy jos auto on edes sinnepäin. Sama koskee Emil Lindholmiakin. Kaveri hautautuu ynnä muiden sekaan.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
955
Kalle ja Sepot aivan omaa luokkaansa verrattuna näihin muihin viimeisen parin vuosikymmenen aikana kilpailleisiin.
Kyllä mä laskisin Tänakin tähän samaan kategoriaan. Parhaimmillaan täysin ylivoimainen vauhdissa.

Neuvillet, Evansit yms ei sitten lähelläkään tätä tasoa.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3877
Evansilla puuttuu tuosta kategoriasta aivan se viimeinen puristus/vauhti. Thierrylta tasaisuus. Ott on omasta mielestä ehkä paras, mutta silti tuntuu, että "aina" käy jotain.

Hyviä kuskeja kaikki toki.

Sebit parhaimmillaan ja Kalle on kyllä aivan näitä "alien"-tason kuskeja. Älytön varmuus, vauhti ja tuntuu löytyvän se viimeinen rutistus vielä. Juuri se millä saadaan muut masentumaan kun tulee joka aivan älytön veto.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3584
Sijainti
JKL
Mitä Ford Pumalle on tapahtunut, kun se ei enää hajoa katseesta? Tänakin viime kauden työn tulosta vai Tänakin työn puutetta?
Tämä on asia mitä on tullut itsekin mietittyä. Tänak ajaa kyllä pirun kovaa mutta onko auton käsittely sitten niin rajua että ei vehkeet kestä? Vai onko auto säädetty niin että iskut tulee ns. läpi ja se rikkoo autoa? Kun niitä teknisiä keskeytyksiä tahtoo tulla merkillä kun merkillä... Ja Förmöö taas suorittaa tasaisen varmasti kokoajan joten ei sekään nyt ihan joka pattiin jarruta...
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1366
Minä olen melko varma siitä että Tänakin tavassa ajaa tai säätää autoa on jotain mikä on liian rajua autoille. Ei se voi olla sattumaa että vuodesta toiseen automerkistä riippumatta tulee keskimääräistä enemmän keskeytyksiä auton hajoamiseen. Tässä rallissa tosin oli kyllä ihan rehellisesti huonoa onnea.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15976
Sijainti
Tampereen lenkki
Tämä on asia mitä on tullut itsekin mietittyä. Tänak ajaa kyllä pirun kovaa mutta onko auton käsittely sitten niin rajua että ei vehkeet kestä? Vai onko auto säädetty niin että iskut tulee ns. läpi ja se rikkoo autoa? Kun niitä teknisiä keskeytyksiä tahtoo tulla merkillä kun merkillä...
Minä olen melko varma siitä että Tänakin tavassa ajaa tai säätää autoa on jotain mikä on liian rajua autoille. Ei se voi olla sattumaa että vuodesta toiseen automerkistä riippumatta tulee keskimääräistä enemmän keskeytyksiä auton hajoamiseen. Tässä rallissa tosin oli kyllä ihan rehellisesti huonoa onnea.
Olen samaa mieltä, mutta ei kannata mennä ehdottamaan tätä virolaisille rallifaneille :ROFLMAO:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7578
Hatara muistikuva Ketomaan puheista tänä vuonna, että Tänak säätää etupään niin pehmeäksi että se altistaa iskuille ja hajoamiselle. Lisäksi tietysti aggressiivinen ajotyyli ja kyky repiä autosta kaikki vauhti irti.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5585
Sijainti
Suonionkatu 1 C
Hatara muistikuva Ketomaan puheista tänä vuonna, että Tänak säätää etupään niin pehmeäksi että se altistaa iskuille ja hajoamiselle. Lisäksi tietysti aggressiivinen ajotyyli ja kyky repiä autosta kaikki vauhti irti.
Joo, se mitä itse olen lähetyksiä pystynyt katsomaan, niin Ketomaa on puhunut tuosta muutamaan otteeseen. En muista onko "pehmeä" se termi mitä on käytetty, mutta näin umpimaallikkona olen ymmärtänyt Ketomaan - jolla vaikuttaa olevan aika hyvät lähteet ainakin M-Sportilta - puheista niin, että Tänak haluaa auton "reagoivan" nopeasti joka edellyttää kuskien valtavirrasta poiketen jotain extreme-säätöjä juuri keulan osalta ja sen takia iskut tulee rankemmin läpi joka saattaa sitten johtaa näihin hajoamisiin.
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
139
En tiedä onko se vain omassa päässä (silmissä) mutta näen sen tv-kuvistakin, että Ott ajaa huomattavasti raisumman oloisesti useissakin kohdissa. Usein kello vielä tykkää vaikka ei aina uskoisi. Katsojatkin tykkää.
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
766
Lainaus Maikkarin sivuilta:

Tästä hypystä Ogier osui vastaantulevaan autoon. Ogierin menopeli ajautui tien vasemmalle puolelle ja tummaväritteinen henkilöauto ajautui tien oikeaan reunaan, MTV Urheilun ralliselostaja Juho Kokko perkasi kuvan pyöriessä eteenpäin.

Spekulaatio: oikeanpuoleisen liikenteen maassa täysillä ajettava nyppy on nuotitettu menemällä vasemmasta reunasta yli ja varmaan reippaasti yli paikallisten nopeusrajoitusten? Ei muuta kun syytteitä odottelemaan. Well done Seb.
 

Bullet Tooth Tony

Well-known member
Liittynyt
24.9.2016
Viestit
371
Lainaus Maikkarin sivuilta:

Tästä hypystä Ogier osui vastaantulevaan autoon. Ogierin menopeli ajautui tien vasemmalle puolelle ja tummaväritteinen henkilöauto ajautui tien oikeaan reunaan, MTV Urheilun ralliselostaja Juho Kokko perkasi kuvan pyöriessä eteenpäin.

Spekulaatio: oikeanpuoleisen liikenteen maassa täysillä ajettava nyppy on nuotitettu menemällä vasemmasta reunasta yli ja varmaan reippaasti yli paikallisten nopeusrajoitusten? Ei muuta kun syytteitä odottelemaan. Well done Seb.

Olisi varmaan jo juorut levinneet jos näin olisi käynyt.

Erikoista silti, että ilmeisesti onnettomuusautojen oikeat etukulma vaurioituneet eniten.
 

MVRX

Well-known member
Liittynyt
28.10.2017
Viestit
969
Sijainti
Manselainen syrjäisellä etelärannikolla
Lainaus Maikkarin sivuilta:

Tästä hypystä Ogier osui vastaantulevaan autoon. Ogierin menopeli ajautui tien vasemmalle puolelle ja tummaväritteinen henkilöauto ajautui tien oikeaan reunaan, MTV Urheilun ralliselostaja Juho Kokko perkasi kuvan pyöriessä eteenpäin.

Spekulaatio: oikeanpuoleisen liikenteen maassa täysillä ajettava nyppy on nuotitettu menemällä vasemmasta reunasta yli ja varmaan reippaasti yli paikallisten nopeusrajoitusten? Ei muuta kun syytteitä odottelemaan. Well done Seb.
Puolassa monessa paikkaa 90km/h:n rajoitus taajamien ulkopuolella, myös pikkuteillä.
 

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
916
Lainaus Maikkarin sivuilta:

Tästä hypystä Ogier osui vastaantulevaan autoon. Ogierin menopeli ajautui tien vasemmalle puolelle ja tummaväritteinen henkilöauto ajautui tien oikeaan reunaan, MTV Urheilun ralliselostaja Juho Kokko perkasi kuvan pyöriessä eteenpäin.

Ketomaalta muuten vähän erikoista kommentointia tuolla Maikkarin videolla:

Jari Ketomaa sanoi:
Se vaan tulee just ton nypyn takaa se toinen auto vastaan ja Ogier on luojan kiitos tossa ajanut omalla ajolinjallaan sisälaidassa, vasemmassa laidassa.

Ketomaa on varmaankin arvellut, että osuma kapealla tiellä olisi tapahtunut joka tapauksessa ja autot olisivat osuneet vielä pahemmin/suoremmin toisiinsa jos Ogier olisi ajanut tuohon paikkaan normaalisti, omalla puolella tietä. Mutta noin niinkun muuten en kyllä oikein ymmärrä mikä "luojan kiitos" on siinä, että Ogier on ajellut vastaantulijoitten puolella nypyn yli ja sitten on osunut. Hyvin ikävä ja surullinen tapaus.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3584
Sijainti
JKL
Oliko Ylen uutisessa jo tuoreeltaan mainintaa käytetystä nopeudesta sen verran että autoissa, myös nuotilla, on gps seuranta järjestäjän taholta ja nuotilla nopeusrajoitus max 80km/h (ellei sitä muulla merkillä ole pienenemmäksi määrätty) eikä tuota nopeutta seurannan mukaan oltu ylitetty...
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
596
Sijainti
Tallissa
Eiköhän tutkinnassa käännytä myös sairaalan puoleen joka herran kotiutti päivä onnettomuuden jälkeen. Näin ainakin Suomessa tapahtuisi...
 
Ylös