Radansuunnittelukisan semifinaaliäänestys

Äänestä semifinaalin parhaimmat radat

  • 1. Jason Voorhees - Finlandiaring

    Äänet: 4 5,6%
  • 2. WebSlave - Imatrack

    Äänet: 55 77,5%
  • 3. Finlandica - THE FLYING FINLAND MEMORIAL CIRCUIT

    Äänet: 11 15,5%
  • 4. Esci - Neste Oil Ring

    Äänet: 18 25,4%
  • 5. Milkman - Valiorengas

    Äänet: 10 14,1%
  • 6. Erno - Circuit de Saimaa

    Äänet: 13 18,3%
  • 7. Bleu - Ocean Park

    Äänet: 16 22,5%

  • Äänestäjiä yhteensä
    71
  • Äänestys suljettu. .

Dominic

Senior Member
Liittynyt
9.2.2000
Viestit
47813
Sijainti
Turku
Osallistujia ilmaantui seitsemän, joten valitaan niistä ensin TOP3, josta tehdään erillinen äänestys voittajan kesken. Tämä äänestys päättyy ensi tiistaina 7. elokuuta klo 17.55, jonka jälkeen kolmelle parhaalle järjestetään uusi finaaliäänestys.

Tässä semifinaalissa saat antaa ääniä pollaamalla ja voit antaa äänesi myös useammalle radalle. Ainoastaan polliin annetut äänet lasketaan!

Tässä osallistujat:


1. Jason Voorhees - Finlandiaring


Rata on n. 6,8-7,0 km pitkä, 12 m leveä (pitkissä kaarteissa 15 m), siinä on 21 mutkaa (9 oikealla, 12 vasemalle, laskujeni mukaan) ja rataa kierretään vastapäivään. Realistisia ohituspaikkoja radalta löytyy muutamia, mutta en valitettavasti päässyt ympyöimään niitä, koska käyttämäni GIMP Image Editor ei tallennuksen jälkeen enää antanut siihen mahdollisuutta (kai löydät ne itsekin). Radalla olevat kolme pitkää suoraa ajetaan kaasu pohjassa.


2. WebSlave - Imatrack
http://www.sunpoint.net/~webslave/imatrack/



3. Finlandica - THE FLYING FINLAND MEMORIAL CIRCUIT



4. Esci - Neste Oil Ring



5. Milkman - Valiorengas



6. Erno (Gessle) - Circuit de Saimaa



7. Bleu - Ocean Park


Radan nimi on Ocean Park ja se on 4,5 kilometriä pitkä. Rataa kierretään myötäpäivään. Rata sijaitsee nimensä mukaan aivan valtameren rannalla jaalueella tuulee usein erittäin kovaa. Lisäksi sateet ovat alueella yleisiä. Musta osuus on luonnollisesti rataa, turva-alueet joko nurmikkoa (vihreä),hiekkaa (ruskea) tai asfalttia (harmaa). Sininen on merta, tummansininenvarikkorakennus ja punaiset katsomoita. Harmaat viivat radan ulkopuolella ovatkaiteita. Lähtöruudukko näkyy varmasti kuvassa, paalupaikka on radan oikeallapuolella. Lähtö- ja maaliviiva ovat hieman eri kohdassa, kuten monillaF1-radoilla.

Sitten varsinaisen rataesittely:
Ensimmäinen mutka (Alfa Romeo) on vasemmalle, muistuttaa Hockenheimin radanykkösmutkaa, tosin toiseen suuntaan. Kakkonen (Maserati) on tiukka,kakkosvaihteen mutka. Tarjoaa myös kohtuullisen ohituspaikan. Sen jälkeenkaarretaan loivasti oikealle ennen noin ysikymppistä Mercedes-mutkaa. Lyhytsuora ja edessä on Cooper-mutka. Sen jälkeen jatketaan BRM-shikaanin läpikallistettuun ja todella pitkään oikealle kaartuvaan Lotus-mutkaan, jokaajetaan kaasu pohjassa. Kallistuksien ansiosta eri linjat ovat mahdollisia jaMatra-shikaaniin avautuu erinomainen ohituspaikka. Sen jälkeen palataankallistetulle osuudelle ja pitkään oikealle kaartuvaan Tyrrell-mutkaan. Tämänkaasu pohjassa ajettavan mutkan jälkeen on tiukka Brabham-mutka ennen kovaakiihdytystä. Pienen kinkin jälkeen on vasen Ligier-mutka ja ollaan taaspääsuoralla. Ligier-mutkakin on hyvä ohituspaikka. Korkeuseroja ei hirveästi ole. Pääsuora on kaksi metriä merenpinnan yläpuolella.Alfa Romeo- ja Maserati mutkien välillä rata nousee kolme metriä ja laskee alasCooper-mutkasta BRM-shikaaniin neljä metriä, eli ensimmäinen kallistettu osuus,samoin kuin Matra-shikaani on metrin korkeudessa. Shikaanista jatketaanylämäkeen. Brabham-mutka on kuuden metrin korkeudessa. Siitä rata nousee vielämetrin seuraavalla suoralla ennen kuin kääntyy alamäkeen kohti Ligier-mutkaa.
 
Viimeksi muokattu:

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
1. = Mikki hiiri:nope:
2. = Magny course:nope:
3. = Hyvältä näyttää:thumbup:
4. = Hyvältä näyttää:thumbup:
5. = Vähän Suzukaa mukana, hyvältä näyttää:thumbup:
6. = Sepangia ja A1-ringiä:doubtful:
7. = Brands Hatch:thumbup:

Ääneni menee numero seiskalle:ahem:
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Neste Oilista tuli jotenkin A1 Ring mieleen... :eek:
 

formulaX

Well-known member
Liittynyt
30.3.2002
Viestit
248
Mitä nyt silmään pisti, niin lähden arvostelemaan.

-Imatrack: G-katsomo varmasti jännä paikka
-THE FLYING FINLAND MEMORIAL CIRCUIT: Radan keskivaiheilla yhtä turva-aluetta voisi parantaa
-Circuit de Saimaa:vaarallinen ulostulo varikolta

Muutakin varmasti on. Itse äänestin Ocean parkkia, siinäkin olisi turva-alueissa parannettavaa nykyajan f1-radaksi. :)
Kuskit tykkää kun saa painaa täysillä kaarretta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
formulaX sanoi:
-Imatrack: G-katsomo varmasti jännä paikka
Kuten osoitteen takaa löytyvästä esittelystä selviää, se palvelee toista lähtöpaikkaa. Sitä ei ole suunniteltukaan pitkän radan tarpeita silmälläpitäen.
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Imatrack on kyllä varsin pätevän näköinen :alppu:

Ja tosta omasta tekeleestä vois sen verran tietty sanoa, että tuo vaaleampi väri ilmaisee korkeampaa maastoa..
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Imatrack näyttää hyvältä. "Tiukka mutka - suora - tiukka mutka"-tyyliset osiot eivät ole hauskoja ajaa, mutta ilman niitä ei nykyautoilla nähdä ohituksia, joten niiden olemassaolo on radalla ihan oikeutettua.

Äänestin toki useampaa kuin yhtä rataa.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
Imatrack:
Tästähän ei ole mitään epäselvää.. Websin Imatrack on niin pro luomus että saa Tilken näyttämään amatööriltä. Kaikki Hermannin väsäämä prameus ja arkkitehtuurin helmet hittoon ja tämänkaltainen kunnon rata ohituspaikkoineen ja nopeine mutkineen kiitos!

THE FLYING FINLAND MEMORIAL CIRCUIT:
Hyvä flow radassa, ohituspaikkojakin pari kpl.

Neste Oil Ring:
Varmasti hieno rata ajaa shikaanista huolimatta. Hyviä ohituspaikkojakin 2-3 kpl. Miinusta: pyörivässä katsomossa lentää laatta, eikä saa itse päättää minne näkee milloinkin..
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sue_me sanoi:
Imatrack:
Tästähän ei ole mitään epäselvää.. Websin Imatrack on niin pro luomus että saa Tilken näyttämään amatööriltä. Kaikki Hermannin väsäämä prameus ja arkkitehtuurin helmet hittoon ja tämänkaltainen kunnon rata ohituspaikkoineen ja nopeine mutkineen kiitos!
Kiitos. Tosin minähän en tuossa ota kantaa rakennuksien arkkitehtuuriin. Sinänsä hyvä rata ja näyttävä arkkitehtuuri eivät ole ristiriidassa, Tilke vain sattuu olemaan arkkitehtilähtöinen ratasuunnittelija. Toki miehellä on myös autourheilutaustaa, joten ei hän ihan pystymetsästä ole tullut ratoja suunnittelemaan.

Huolimatta siitä, että Tilken radat yleensä toimivat kohtalaisen (tai erittäin) hyvin nykyformuloilla, niistä välittyy tietty kliinisyys. Istanbul ehkä poikkeuksena. Osasyy siihen on varmaankin ympäristö. Itse pyrin välttämään tätä samalla kun pyrin ottamaan eri tahojen toiveet ja F1:n realiteetit huomioon. Eikä minun tarvinnut suunnitella rataa ennalta määrätylle tontille.
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
Mulla oli kyllä halvat resurssit tän suunnitteluun! En tiedä itkeäkö vai nauraa lopputulokselle! :eek:
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jason Voorhees sanoi:
Mulla oli kyllä halvat resurssit tän suunnitteluun! En tiedä itkeäkö vai nauraa lopputulokselle! :eek:
Mielestäni se ei saisi olennaisesti vaikuttaa itse rataprofiilin arviointiin. Jos tässä oltaisiin arvioitu pelkästään rataprofiilia, niin tasapuolisuuden vuoksi kaikki olisi ollut reilua esittää samanlaisina viivapiirustuksina. Yksi tekijä tietenkin on se, kuinka hyvin osaa hyödyntää käytössään olevaa ohjelmistoa. Siinä on varmasti suuriakin eroja. Periaatteessa ruutupaperille piirretty ja skannattu lyijykynäpiirros olisi kelvannut yhtä lailla kuin grafiikkasoftalla piirretty rata.

Dominic tosin asetti yhdeksi suunnitelman arvostelukriteeriksi "ratakuvaan käytetyn työpanoksen", jolloin kehittyneemmillä grafiikkasoftilla on tietenkin helpompi muokata ja kehitellä ideaansa. Tietysti mitä enemmän informaatiota kuvaansa laittaa, sitä paremman mielikuvan arvioijakin radasta saa. Itsekin odotin pelonsekaisin tuntein, että joku tekee jonkin viimeisen päälle hiotun CAD-ohjelmistolla tehdyn valmiin rakennuspiirroksen. ;)

Myönnän, että lähtökohtaisesti minulla oli tiettyä etua siitä, että oma ideani on lähtenyt kehittymään jo noin puolitoista vuotta sitten, joten olen ehtinyt uhrata siihen ajatuksen jos toisenkin. Olin myös jo aloittanut sen piirtämisen Photoshopilla ennen kuin kilpailua oli edes julistettu (olinhan siitä tälläkin foorumilla jo maininnut).
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2217
Imatrack on yllättävän hyvä ja tarkka suunnitelma oikeasta nykyajan f1-radasta. Miinusta tulee ainoastaan logosta, josta tuli heti mieleen joku amigan Track & Field peli. *Lisäys* Radan parempi nimi olisi silitysrauta ;)
( radasta 3D-versiota odotellessa :alppu: )

Selvä suosikkini on siis Imatrack, mutta äänestin myös kahta muuta mukaan finaaliin. Odotin enemmän "2min paintilla sotkuja".
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
henrizio sanoi:
Imatrack on yllättävän hyvä ja tarkka suunnitelma oikeasta nykyajan f1-radasta. Miinusta tulee ainoastaan logosta, josta tuli heti mieleen joku amigan Track & Field peli.
Onneksi tämä ei ole logon suunnittelukilpailu. ;) Tein sen hetken mielijohteesta juuri ennen kuin lähetin kuvan (oikeammin selostukseni webbiosoitteen) Dominicille. Ei minulla ollut radalle nimeäkään ennen kuin sellainen sääntöjen mukaan piti keksiä. Imatrack oli itse asiassa erään aiemman ratasuunnitelmani nimi. Itseäni logossa ärsyttää sen amerikkalaisuus. Sen verran siinä oli ideaa mukana, että sanat Imatra ja Track nousisivat esiin eri väreillä. Mutta aikaa suunnitteluun käytin n. 2 minuuttia. ;)
*Lisäys* Radan parempi nimi olisi silitysrauta ;)
Heh. Ainakin hyvä lempinimi. Selkeä mielikuva on vain hyvä asia.

-Edit- Todellisuudessahan rataa ei missään olosuhteissa sijoitettaisi Imatralle, joten nimi on vain tätä kilpailua varten.
 
Viimeksi muokattu:

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
1. Vapaalla hiirikädellä piirretty profiili antaa vaikutelman, että liikkeellä ollaan huumorilla. Mutta kyllä tuollakin kilpaa voisi ajaa.

2. Radan suunnitteluun on käytetty ylivoimaisesti eniten työtä ja lopputulos on omalla tasollaan. Mitä tulee rataprofiiliin, hieman liian 'virtaileva' makuuni. Erehdyin luulemaan Tilken suunnittelemaksi, mieleen tulee ensiksi Bahrain.

3. Silverstonen ja Magny Coursin yhdistelmä. Aika selkeä ja perinteisiä ajajan taitoja arvostava rata.

4. Tätä rataa katsellessa tuntuu, että ajetaan väärään suuntaan, oli suunta kumpi tahansa. Aika erikoinen rata, pieni ja hankala kieputus.

6. Oma suosikki. Tässä radassa tuntuu olevan jotain karakteeria. Radassa on rytmi, ja ohittaminenkin näyttää mahdolliselta.

7. Laaja kaarto ja sisällä hitaampia kulmikkaita mutkia. Voisi melkein olla katurata. Vaikkei profiili herätä intohimoja, vaikuttaa radalta, jossa ajetaan rengas rengasta vastaan.
 

Trullinkaasu

Well-known member
Liittynyt
17.6.2007
Viestit
9312
Imatrack, muita ei ole.

Loistavasti suunniteltu rata, jossa on erilaisia mutkia ja on haastava ajaa. Ei muuta sanottavaa, hienoa työtä WebSlave, korjaan loistavaa duunia!

Mun puolesta Tilke pois, vaikka perunoita kuorimaan läheiseen romulaan. WebSlave tilalle!
 

Aeuk

Well-known member
Liittynyt
29.1.2002
Viestit
1201
Ääneni menivät 7:lle, 2:lle ja 3:lle - tässä järjestyksessä.
 

juhni

Banned
Liittynyt
26.11.2006
Viestit
474
Ääneni meni rata nro2:lle, ei millekään muulle radalle. :D :rolleyes: :) :thumbup: :wink:
 
Viimeksi muokattu:

Deep Throat

Well-known member
Liittynyt
30.6.2007
Viestit
784
Sijainti
Turku
2.

tosin "The bow" kaartuvalla suoralla pitäisi varmaan olla turva-alue ulkoreunalla?

muuten ainoa kunnon ehdokas täältä.
 
Ylös