Crosby-92
Well-known member
- Liittynyt
- 13.11.2008
- Viestit
- 848
Yksinkertaisesti äänestys, jossa vuoden 2009 F1-radat rankataan parhaasta huonoimpaan. Alla oma rankingini. Pisteytys on selkeä, numerolle 1 napsahtaa 17 pistettä ja numerolle 17 taas 1 piste. Vaikka Hungaroring sitäkään ansaitsisi. Viimeinen päivä julkaista omansa on 25.7, jonka jälkeen mahd. pian lasken pisteet ja teen lopullisen rankingin.
Terävin kärki ja viimeiset tuskin yllättävät, mutta mielenkiintoista nähdä mitkä nousevat ylempään keskikastiin ja mitkä jäävät alempaan.
Perustelujen kera tai ilman, mukavahan niitä on aina lukea.
Tässä omani:
1. Spa (Pitkä, monipuolinen, kuljettajien rata. Hienot maisemat ja vaihteleva sää. Perinteikäs rata.)
2. Nurburgring (Erinomainen rata, jossa voi ohittaa, säävaihtelut, legendaarinen paikka.)
3. Bahrain (Omaperäinen paikka, keskimääräistä helpompi ohittaa ja muutenkin hyvä rata. Psykedeeliset kuviot kuitenkin pois.)
4. Monza (Erilainen rata, nopea, hieno ympäristö, Italia)
5. Monaco (Edelleen elävä legenda, tärkein kilpailu, kuskien suuri arvostus, kilvanajo kuitenkin mahdotonta)
6. Suzuka (Todella hyvä rata)
7. Sepang (Hyvä rata, pitkät suorat, ohituspaikkoja)
8. Singapore (Ratana ihan jees, yökisa + ja paikka +)
9. Istanbul (Kasimutka, radan loppuosa, muutenkin kelvollinen. Paikka ei otollinen formuloille.)
10. Abu Dhabi (Profiili lupaava, saa nähdä kumpaan suuntaan siirtyy, kun kilvanajo alkaa. Paikasta ei tule plussaa, kun Bahrain on jo.)
11. Silverstone (Alku ja loppu loistavia, ympäristö ei sytytä, ulkoasu muutenkin vähän kulahtanut.)
12. Interlagos (Erottuu muista, sateen mahdollisuus)
13. Barcelona (Sinänsä hieno rata, mutta vaikutelma tylsähkö ja samoin kisat)
14. Shanghai (Liikaa Sepangia, sinänsä ihan ok.)
15. Melbourne (Upea paikka, rata ei kuitenkaan nappaa, vaikka tapahtumia kisoissa on yleensä hyvin. Kauden alun piikkiin menee tietysti osittain.)
16. Valencia (Katurata, joka ei kuitenkaan ole katurata, muttei kilpaakaan voi ajaa. Viime vuonna kamalan rumakin. Tänä vuonna toinen mahdollisuus kuitenkin.)
17. Hungaroring (Syherö, joka ei sovellu ykkösille. Nimi ja paikka eivät myöskään tuo mitään hohtoa. Bernien vahva mukanaolo vielä lisää miinusta. Kiitos ei F1-käytölle.)
Käytänössä peräti 15 rataa nykyisistä siis kelpaa minulle, toisaalta vain kuuden kärki on sellainen mitkä haluaisin kovasti pitää kalenterissa. Ja niistäkin joidenkin maiden kohdalla vuorottelukäytäntö kelpaa myös. Esim. Nurre<>Hokke, Bahrain<>?(Abu Dhabi?), Suzuka<>Fuji olisi ihan käypä ratkaisu minulle myös. Vaihtelu kuitenkin virkistää ja hyviä ratoja kuitenkin löytyy. Mugellon rata olisi myös mukava nähdä F1-kalenterissa (Monza<>Mugello) , se on yksi lemppareistani, ohittaminen vain harmi kyllä olisi ykkösillä luultavasti keskimääräistä hankalampaa.
Radat jostain syystä kiehtoo itseä melko paljon, eikä se pelkästään ratkaise minulla radan hyvyyttä kuinka helppoa kilvanajo ja ohittaminen radalla on, vaikka tärkein asia onkin.
EDIT: Perusteluja raapusteltu.
Terävin kärki ja viimeiset tuskin yllättävät, mutta mielenkiintoista nähdä mitkä nousevat ylempään keskikastiin ja mitkä jäävät alempaan.
Perustelujen kera tai ilman, mukavahan niitä on aina lukea.
Tässä omani:
1. Spa (Pitkä, monipuolinen, kuljettajien rata. Hienot maisemat ja vaihteleva sää. Perinteikäs rata.)
2. Nurburgring (Erinomainen rata, jossa voi ohittaa, säävaihtelut, legendaarinen paikka.)
3. Bahrain (Omaperäinen paikka, keskimääräistä helpompi ohittaa ja muutenkin hyvä rata. Psykedeeliset kuviot kuitenkin pois.)
4. Monza (Erilainen rata, nopea, hieno ympäristö, Italia)
5. Monaco (Edelleen elävä legenda, tärkein kilpailu, kuskien suuri arvostus, kilvanajo kuitenkin mahdotonta)
6. Suzuka (Todella hyvä rata)
7. Sepang (Hyvä rata, pitkät suorat, ohituspaikkoja)
8. Singapore (Ratana ihan jees, yökisa + ja paikka +)
9. Istanbul (Kasimutka, radan loppuosa, muutenkin kelvollinen. Paikka ei otollinen formuloille.)
10. Abu Dhabi (Profiili lupaava, saa nähdä kumpaan suuntaan siirtyy, kun kilvanajo alkaa. Paikasta ei tule plussaa, kun Bahrain on jo.)
11. Silverstone (Alku ja loppu loistavia, ympäristö ei sytytä, ulkoasu muutenkin vähän kulahtanut.)
12. Interlagos (Erottuu muista, sateen mahdollisuus)
13. Barcelona (Sinänsä hieno rata, mutta vaikutelma tylsähkö ja samoin kisat)
14. Shanghai (Liikaa Sepangia, sinänsä ihan ok.)
15. Melbourne (Upea paikka, rata ei kuitenkaan nappaa, vaikka tapahtumia kisoissa on yleensä hyvin. Kauden alun piikkiin menee tietysti osittain.)
16. Valencia (Katurata, joka ei kuitenkaan ole katurata, muttei kilpaakaan voi ajaa. Viime vuonna kamalan rumakin. Tänä vuonna toinen mahdollisuus kuitenkin.)
17. Hungaroring (Syherö, joka ei sovellu ykkösille. Nimi ja paikka eivät myöskään tuo mitään hohtoa. Bernien vahva mukanaolo vielä lisää miinusta. Kiitos ei F1-käytölle.)
Käytänössä peräti 15 rataa nykyisistä siis kelpaa minulle, toisaalta vain kuuden kärki on sellainen mitkä haluaisin kovasti pitää kalenterissa. Ja niistäkin joidenkin maiden kohdalla vuorottelukäytäntö kelpaa myös. Esim. Nurre<>Hokke, Bahrain<>?(Abu Dhabi?), Suzuka<>Fuji olisi ihan käypä ratkaisu minulle myös. Vaihtelu kuitenkin virkistää ja hyviä ratoja kuitenkin löytyy. Mugellon rata olisi myös mukava nähdä F1-kalenterissa (Monza<>Mugello) , se on yksi lemppareistani, ohittaminen vain harmi kyllä olisi ykkösillä luultavasti keskimääräistä hankalampaa.
Radat jostain syystä kiehtoo itseä melko paljon, eikä se pelkästään ratkaise minulla radan hyvyyttä kuinka helppoa kilvanajo ja ohittaminen radalla on, vaikka tärkein asia onkin.
EDIT: Perusteluja raapusteltu.
Viimeksi muokattu: