Radat paremmuusjärjestykseen

Crosby-92

Well-known member
Liittynyt
13.11.2008
Viestit
848
Yksinkertaisesti äänestys, jossa vuoden 2009 F1-radat rankataan parhaasta huonoimpaan. Alla oma rankingini. Pisteytys on selkeä, numerolle 1 napsahtaa 17 pistettä ja numerolle 17 taas 1 piste. Vaikka Hungaroring sitäkään ansaitsisi. Viimeinen päivä julkaista omansa on 25.7, jonka jälkeen mahd. pian lasken pisteet ja teen lopullisen rankingin.

Terävin kärki ja viimeiset tuskin yllättävät, mutta mielenkiintoista nähdä mitkä nousevat ylempään keskikastiin ja mitkä jäävät alempaan.

Perustelujen kera tai ilman, mukavahan niitä on aina lukea.

Tässä omani:

1. Spa (Pitkä, monipuolinen, kuljettajien rata. Hienot maisemat ja vaihteleva sää. Perinteikäs rata.)
2. Nurburgring (Erinomainen rata, jossa voi ohittaa, säävaihtelut, legendaarinen paikka.)
3. Bahrain (Omaperäinen paikka, keskimääräistä helpompi ohittaa ja muutenkin hyvä rata. Psykedeeliset kuviot kuitenkin pois.)
4. Monza (Erilainen rata, nopea, hieno ympäristö, Italia)
5. Monaco (Edelleen elävä legenda, tärkein kilpailu, kuskien suuri arvostus, kilvanajo kuitenkin mahdotonta)
6. Suzuka (Todella hyvä rata)
7. Sepang (Hyvä rata, pitkät suorat, ohituspaikkoja)
8. Singapore (Ratana ihan jees, yökisa + ja paikka +)
9. Istanbul (Kasimutka, radan loppuosa, muutenkin kelvollinen. Paikka ei otollinen formuloille.)
10. Abu Dhabi (Profiili lupaava, saa nähdä kumpaan suuntaan siirtyy, kun kilvanajo alkaa. Paikasta ei tule plussaa, kun Bahrain on jo.)
11. Silverstone (Alku ja loppu loistavia, ympäristö ei sytytä, ulkoasu muutenkin vähän kulahtanut.)
12. Interlagos (Erottuu muista, sateen mahdollisuus)
13. Barcelona (Sinänsä hieno rata, mutta vaikutelma tylsähkö ja samoin kisat)
14. Shanghai (Liikaa Sepangia, sinänsä ihan ok.)
15. Melbourne (Upea paikka, rata ei kuitenkaan nappaa, vaikka tapahtumia kisoissa on yleensä hyvin. Kauden alun piikkiin menee tietysti osittain.)
16. Valencia (Katurata, joka ei kuitenkaan ole katurata, muttei kilpaakaan voi ajaa. Viime vuonna kamalan rumakin. Tänä vuonna toinen mahdollisuus kuitenkin.)
17. Hungaroring (Syherö, joka ei sovellu ykkösille. Nimi ja paikka eivät myöskään tuo mitään hohtoa. Bernien vahva mukanaolo vielä lisää miinusta. Kiitos ei F1-käytölle.)

Käytänössä peräti 15 rataa nykyisistä siis kelpaa minulle, toisaalta vain kuuden kärki on sellainen mitkä haluaisin kovasti pitää kalenterissa. Ja niistäkin joidenkin maiden kohdalla vuorottelukäytäntö kelpaa myös. Esim. Nurre<>Hokke, Bahrain<>?(Abu Dhabi?), Suzuka<>Fuji olisi ihan käypä ratkaisu minulle myös. Vaihtelu kuitenkin virkistää ja hyviä ratoja kuitenkin löytyy. Mugellon rata olisi myös mukava nähdä F1-kalenterissa (Monza<>Mugello) , se on yksi lemppareistani, ohittaminen vain harmi kyllä olisi ykkösillä luultavasti keskimääräistä hankalampaa.

Radat jostain syystä kiehtoo itseä melko paljon, eikä se pelkästään ratkaise minulla radan hyvyyttä kuinka helppoa kilvanajo ja ohittaminen radalla on, vaikka tärkein asia onkin.

EDIT: Perusteluja raapusteltu.
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
1. Spa (paras rata ikinä, parhaat säät ja parhaat maisemat)
2. Interlagos (hieno pomppuinen anticlockwise rata)
3. Melbourne (ei pärjää Adelaidelle, mutta upea silti)
4. Silverstone (perinteinen ja nopea)
5. Monaco (kauniit maisemat ja legendaarisuus-status)
6. Suzuka (hyvä kaikinpuolin ja voittaa asfaltti-Fujin mennentullen)
7. Monza (perushyvä)
8. Nurburgring (perushyvä)
9. Sepang (tyhjät katsomot, mutta etenkin kaksi pitkää suoraa toimivat)
10. Singapore (ok)
11. Bahrain (kisat tuppaavat olemaan puuduttavia joka vuosi)
12. Abu Dhabi (profiilista päätellen menettelee jälleen uutena hiekkalaatikkona, kai)
13. Istanbul (turha & harmaa)
14. Shanghai (ruma ja tylsä kuivalla, turva-alueita järkyttävästi)
15. Hungraroring (Bernien ikäloppu lemmikki itäblokin ajoilta)
16. Valencia (unettava betonimörskä)
17. Barcelona (täydellinen mitäänsanomattomuus, tylsät kisat tylsällä radalla)
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5798
Sijainti
Kerava
1. Spa
2. Monaco
3. Suzuka (nämä on kyllä kaikki ykkösiä :D )
4. Silverstone
5. Monza
6. Nürburgring
7. Albert Park (loistava aloituskisa)
8. Singapore (kiiltää)
9. Interlagos
10. Barcelona
11. Istanbul (paras Tilke kalenterissa, A1 Ring on paras)
12. Sepang
13. Bahrain (ruma)
14. Abu Dhabi (liikaa kisoja sielläpäin)
15. Valencia
16. Shanghai
17. Hungaroring

Toivottavasti ei ole mitään kahdesti.
 

hara-kimi

Well-known member
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
152
1. Spa
2. Silverstone
3. Monza
4. Suzuka
5. Monaco
6. Melbourne
7. Interlagos
8. Abu Dhabi
9. Singapore
10. Shanghai
11. Bahrain
12. Sepang
13. Istanbul
14. Nurburgring
15. Barcelona
16. Valencia
17. Hungaroring

Abu Dhabi kahdeksantena uutuuden viehätyksen vuoksi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
1. Spa
2. Suzuka
3. Silverstone
4. Monaco
5. Monza
6. Interlagos
7. Melbourne
8. Singapore
9. Istanbul
10. Abu Dhabi (vaikea sanoa vielä)
11. Nürburgring
12. Valencia
13. Bahrain
14. Shanghai
15. Sepang
16. Barcelona
17. Hungaroring
 

Chip^

Well-known member
Liittynyt
21.10.2006
Viestit
657
1. Spa
2. Suzuka
3. Silverstone
4. Interlagos
5. Nurburgring
6. Abu Dhabi
7. Melbourne
8. Singapore
9. Istanbul
10. Monza
11. Sepang
12. Shanghai
13. Monaco
14. Hungaroring
15. Bahrain
16. Barcelona
17. Valencia
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3922
1. Spa
2. Interlagos
3. Melbourne
4. Suzuka
5. Monaco
6. Monza
7. Silverstone
8. Sepang
9. Singapore
10. Nurburgring
11. Shanghai
12. Istanbul
13. Valencia
14. Hungaroring
15. Bahrain
16. Barcelona
17. Abu Dhabi ( ei ole ajettu, joten paha sanoa mitään)
 

Lancer

Realisti
Liittynyt
23.7.2007
Viestit
20495
Sijainti
taas Suomessa
1. Spa (mietin että onkohan tosiaan parsain, mutta kai sen on pakko olla kun en parempaakaan keksinyt)
2. Silverstone
3. Sakhir
4. Interlagos
5. Suzuka
6. Abu Dhabi (hieno profiili, paha sanoa muuta)
7. Istanbul
8. Melbourne
9. Monza
10. Singapore
11. Shanghai
12. Monaco (kisa on parsa, rata ei niinkään)
13. Sepang
14. Nürburgring (ei oikein ole sellasta kilparadan fiilistä)
15. Barcelona
16. Valencia (viime vuosi oli täydellinen pannukakku)
17. Hungaroring (mitä helvettiä tämä enää edes tekee kalenterissa, unkarilaiskuskeistakin on jo tovi aikaa)
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
1. Spa (Ne mutkat, ne mutkat...)
2. Silverstone (Hienoja mutkia myös)
3. Suzuka (haastavia mutkia toisensa jälkeen)
4. Interlagos (Tunnelma, profiili ja sateen mahdollisuus)
5. Singapore (Iltavalaistus, ym. show)

6. Istanbul (Pari hyvää mutkaa, moderni)
7. Albert Park (Katsojan kannalta todella hyvä)
8. Monza (Tunnelma ja vauhti)
9. Shanghai (Puitteet, raha)
10. Monte Carlo (Haastavuus ja show-meininki)

11. Barcelona (Testirata, ei samalla tapaa harmaa, kuin monet muut radat)
12. Sepang (Ohituspaikat, ehkä pari hyvää mutkaa)
13. Nurburgring (Ihan ok tunnelma, ratakin menettelee)
14. Bahrain (Erilainen ympäristö, ohituspaikat)
15. Valencia (Kehittämisen varaa on)

16. Hungaroring (Ok, Itä-euroopassa on hyvä olla GP)
??. Abu Dhabi (Puitteiltaan parempi, kuin Shanghai, joten rata ratkaisee pääseekö kympin sakkiin)
 

Jezze

Well-known member
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
175
Sijainti
Kerava
1. Silverstone
2. Monaco
3. Melbourne
4. Spa
5. Singapore
6. Monza
7. Suzuka
8. Abu Dhabi
9. Interlagos
10. Nürburgring
11. Valencia
12. Istanbul
13. Shanghai
14. Bahrain
15. Barcelona
16. Sepang
17. Hungaroring
 

Velimasa

Active member
Liittynyt
13.9.2005
Viestit
39
1. Spa
2. Nurburgring
3. Monza
4. Istanbul
5. Suzuka
6. Sepang
7. Melbourne
8. Silverstone
9. Monaco
10. Bahrain
11. Interlagos
12. Shangai
13. Barcelona
14. Singapore
15. Abu Dhabi
16. Valencia
17. Hungaroring
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
1. Spa-Franchorschamps
2. Suzuka
3. Silverstone
4. Monza
5. Monaco
6. Barcelona
7. Melbourne
8. Sao Paulo
9. Nürburgring
10. Hungaroring
11. Singapore
12. Shanghai
13. Sepang
14. Istanbul
15. Bahrain
16. Abu Dhabi
17. Valencia

Spa täysin ylivoimaisesti paras GP-rata vaikka onkin leikelty ja huononnettu. Tilken virkamiesradat jätin tarkoituksella viimeisiksi. Vähän epäilyttävää, että yksi saksalainen suunnittelee puolet kalenterin radoista, jolloin kädenjälki tietenkin on kaikilla näistä hyvin samanlaista. Hungaroringilläkin on enemmän sielua kuin jollain hiton Sakhrilla. Valencian jätin viimeiseksi, koska tylsempää ja huonommin suunniteltua katurataa ei ole olemassa eikä Abu Dhabi voi olla moista huonompi.
 

F1Electric

Well-known member
Liittynyt
24.8.2008
Viestit
364
1. Spa
2. Nürburgring
3. Suzuka
4. Silverstone
5. Monza
6. Istanbul
7. Monaco
8. Interlagos
9. Shanghai
10. Sepang
11. Melbourne
12. Bahrain
13. Hungaroring
14. Barcelona
15. Abu Dhabi
16. Singapore
17. Valencia
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
1. Spa (Paras rata koskaan missään)
2. Suzuka (Haastava ja hieno rata)
3. Silverstone (Nopea ja yllätyksellinen, paitsi 09)
4. Melbourne (Hieno paikka ja upea rata aloittaa kausi)
5. Nürburgring (Hyvä profiili ja mielenkiintoiset kisat)
6. Interlagos (Korkeuseroja ja paljon vaihtelua mutkissa, poislukien 2 sektori)
7. Monza (Nopea)
8. Istanbul (Perus ok)
9. Sepang (Ratana ok, kisana melko tylsä ja tyhjät katsomot)
10. Abu Dhabi (Paha sanoa vielä mitään)
11. Hungaroring (Tylsähkö suherö, mutta hyvä paikka suomalaisille :))
12. Monaco (En panisi vastaan jos rataa uudistettaisiin nopeammaksi, legenda silti)
13. Bahrain (Hiekkalaatikko jossa ei tapahdu mitään 1. mutkan jälkeen)
14. Singapore (Tylsä rata, mutta pomput pelastaa jumbo sijalta, Yö+)
15. Shangai (Voiko tylsempää moottorirataa olla?)
16. Barcelona (...Voi)
17. Valencia (Mitäänsanomaton kasa betonia vailla mitään mielenkiintoa)
 

Murre

Well-known member
Liittynyt
28.3.2008
Viestit
880
1. Spa Hienot maisemat, rata on kuljettajien mieleen, "tarpeeksi pitkä", hienot maisemat, vaihteleva sää ja mahdollisuus ohituksiin. Mitäpä muuta radalta voisi vaatia?
2. Monza Ferrarin kotikisa, upea, legendaarinen huippunopea rata. Shikaaneiden jarrutuksissa voi ohittaakin. Myöskin rataympäristö on miellyttävä, eikä mikään betonihiekkalaatikko. Tämän kisan haluaisin ehdottomasti käydä katsomassa joskus paikan päällä - ja niin tulen todennäköisesti tekemäänkin.
3. Monaco Legendaarinen katurata, upeissa puitteissa. Kokonaisuus on niin mahtava, että sen, että ohittaa täällä ei voi, voi antaa anteeksi.
4. Melbourne Toimii loistavasti aloituskisana. Hieno ympäristö ja tunnelma, eikä kovavauhtisessa radassakaan ole mitään vikaa.
5. Suzuka Hieno rataprofiili, mukavaa saada kahden kauden tauon jälkeen jälleen kalenteriin.
6. Interlagos Ihan hauska vastapäivään ajettava rata, tosin omasta mielestäni kuuluisi ehdottomasti Abu Dhabin tilalle päätöskisana. Viime vuonna kisa täällä oli sellainen spektaakkeli, että tuntuu hölmöltä siirtää päätöskisa tyhjille katsomoille Abu Dhabiin. Toisaalta, eipä tänä kautena tuo päätöskisa välttämättä edes ratkaise enää maailmanmestaruutta.
7. Silverstone Legendaarinen rata, muutenkin Ison-Britannian GP on itsestäänselvyys, joka ehdottomasti kuuluu kalenteriin.
8. Singapore Upea spektaakkeli keinovalaistuksessa, ratakin toimii paremmin kuin mitä rataprofiilista voisi kuvitella.
9. Nürburgring Saksassa kuuluu ehdottomasti olla kisa, tosin omasta mielestäni Nürburgring on nykyään vähän laimea rata. Menee silti.
10. Barcelona Eihän täällä ikinä tapahdu mitään, mutta F1-kisa mielestäni kuuluu ehdottamasti Barcelonaan. Ratahan on kuitenkin ihan hieno, ainoastaan vain sellainen "pikkuvika", ettei ohittaa voi.
11. Hungaroring Mikki Hiiri -rata, joka kuitenkin ansaitsee paikkansa kalenterissa. Se kisa, joka kerää kunnolla suomalaisia katsomoon paikan päälle.
12. Valencia Kovavauhtinen katurata, puitteet vain ovat tylsät ja ohituksia ei tapahdu. Muutenkin katuradaksi liian anteeksiantava.
13. Sepang Akselilta Istanbul-Shanghai-Sepang-Sakhir oma suosikkini. Omasta mielestäni rata vain on näistä mitäänsanomattomista radoista paras. Ja onhan täällä kaikkein kauiten ajettukin.
14. Istanbul Vastapäivään ajettava, hienoja mutkia. Kuitenkin varsin tylsä kokonaisuus.
15. Sakhir Parasta tässä radassa on ehkä se, että se on ympäristöltään ainakin joukosta erottuva...
16. Shanghai Tylsä ja teennäinen rataprofiili. Onhan se kai Kiinassa hyvä olla kisa...
17. Abu Dhabi En viitsi pisteyttää rataa, jolla yhtään kisaa en ole nähnyt. Valitan.
 

Zervuska Haidis

Well-known member
Liittynyt
8.1.2007
Viestit
12618
Sijainti
Sivulla viisi
Hivenen katsojan näkökulmasta väsätty listaus. Abu Dhabi kompromissinomaisesti joukon puolivälissä.

1. Spa
2. Interlagos
3. Silverstone
4. Melbourne
5. Sepang
6. Singapore
7. Monaco
8. Bahrain
9. Abu Dhabi
10. Istanbul
11. Nürburgring
12. Monza
13. Suzuka
14. Shanghai
15. Hungaroring
16. Barcelona
17. Valencia
 

DeNsO

New member
Liittynyt
17.9.2001
Viestit
1
1. Spa
2. Suzuka
3. Interlagos
4. Monza
5. Monaco
6. Silverstone
7. Melbourne
8. Sepang
9. Nürburgring
10. Istanbul
11. Singapore
12. Abu Dhabi
13. Bahrain
14. Shanghai
15. Barcelona
16. Valencia
17. Hungaroring
 

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Milläs perusteella niitä pitäis listaa? Spa ja Hungaroring on aika kivoja ajaa pleikkarilla :) Interlagos ja Suzuka peesaa ehkä perässä. Katuradat ei niin uppoo, Monaco kaikista vähiten. Kisoja kattoessa se on sama missä ne ajaa jos vain tapahtumia riittää. :thumbup:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
1. Spa-Francorchamps: Hienoja paikkoja (Pouhon) ja korkeuseroja. Uusi bussipysäkki on pyhänhäväistys.
2. Suzuka Circuit: Kalenterin haastavin rata. Lusikkamutka ja melkein koko rata on makee. Jos jollekin radan mutkalle on keksitty noin hieno nimi, ei rata voi olla huono. 130R:n raiskaaminen oli jopa suurempi moka, mitä Span bussipysäkin muuttaminen.
3. Marina Bay Street Circuit: Haastava ja pitkä katurata (ajallisesti). Iltavalaistus on myös hieno. Pomput olisivat tosin saaneet jättää radalle ja ne T10:n ihq:t kanttarit.
4. Albert Park: Kauden avauskisalle ei voisi parempaa paikkaa olla. Katsomot ovat täynnä, keli on hyvä ja radalla nähdään tapahtumarikkaita kisoja.
5. Silverstone Circuit: Nopeita mutkia, mutta viimeinen sektori on aikamoista mikkihiiri-rataa. Vähän ohituspaikkoja.

6. Circuit de Monaco: Legendaarinen. Kuitenkin, jopa tähän ollaan menty kajoamaan ja rataa on tehty helpommaksi.:nope:
7. Nürburing: Ihan ok rata. Mitään supernopeita mutkia ei löydy, mutta sää saattaa olla oikukas ja radalla pitäisi ainakin teoriassa olla ohituspaikkoja.
8. Istanbul Park: Paras Tilken rata joka on kalenterissa. Kasimutka on hieno. Takasuora ja viimeinen sektori mahdollistavat ohituksia.
9. Autodrome Nationale Monza: Kuuluu myös sarjaan legendaarinen. Sarjan kovimmat nopeudet. Hiukan tylsä, shikaania shikaanin perään. Variante Ascari on ihan hieno paikka.
10. Sepang International Circuit: Hyvä rata Tilken tekemäksi. Plussaa myös siitä, ettei kaikkia nurmikoita ja hiekkaa ole korvattu asfaltilla. Ohittamiseenkin on keskimääräistä paremmat mahdollisuudet.

11. Bahrain International Circuit: Stop and go:tahan tämä on hyvin pitkälti. Pari nopeeta mutkaa laitettu ihan tavan vuoksi. Muistuttaa paljon muita Tilken ratoja. Ohituksiin yksi sarjan parhaista radoista.
12. Autodromo Jose Carlos Pace Interlagos: Uudelleenpäällystyksen jälkeen radasta on hävinnyt vanhaa hohtoa pois. Syherö sisäosuudeltaan, eikä ole muita hienoja paikkoja, kuin T6.
13. Shanghai International Circuit: Köyhän miehen Sepang. Tylsäääää!
14. Hungaroring: Haastava rata kuskeille, tylsähkö kisa TV:stä seuraamiseen. Paljon suomalaisia paikalla, mistä hiukan plussaa.
15. Circuit de Catalunya: Hyi saatana. Testirata, jota on koluttu niin paljon, että kuskit osaavat vaikka silmät kiinni. Viimeiset mutkat myös onnistuttiin pilaamaan uudistuksilla. Ohituksia nähdään yhtä paljon, mitä Hungaroringillä. Pois kalenterista!
16. Valencia Street Circuit: Saa Hungaroringin kisan näyttämään hyvältä. Viimeinen sektori on ihan jees, ainakin peleissä, mutta katurata on onnistuttu pilaamaan jopa niin hyvin, ettei edes Piruetti löydä seinään täällä. Rumaa betoniränniä. Pois kalenterista!

17. Yas Marina Circuit: En suostu sanomaan mitään tästä, kun en ole nähnyt yhtään kisaa siellä. Odotukset korkealla.
 

Gotcha

Well-known member
Liittynyt
14.3.2009
Viestit
146
Sijainti
Saksa
Tässäpä oma listani. Boldilla rata, perään hieman perusteluja.

1. Suzuka: yksilöllinen kahdeksikkomuoto, hienoja kohtia radalla (alun mutkayhdistelmä, sillanalitus, lusikkamutka, ...); ilmasto (lue: suuri todennäköisyys sateelle :D); legendaarinen status sarjan päätöskilpailuna ja sitä myötä Häkkisen mestaruuksien näyttämönä.
2. Monaco: hienot puitteet, jokainen radan mutka on muotoutunut jo legendaksi; mielenkiintoista nähdä autojen muuttuvan mutta radan pysyvän aina samana, samoin kuin jännää seurata miten Monacossa voivat voimasuhteet muuttua yllättäen.
3. Melbourne: alkaa olla jo perinteinen avauskilpailu F1-kaudelle, vaikka debytoi "vasta" 1996 (siitä jonkinlainen legenda-status); puisto toimii komeana taustana kilpailulle; tuttu rata kun sen kauden ensimmäisen kilpailunhan tulee aina tarkimmin seurattua. :eek:
4. Interlagos: hauskan vaihteleva rata, pitkiä suoria ja toisaalta syheröjä keskellä; tarjoaa viihdyttävän kilpailun vaikka kierroksia onkin niinkin paljon kuin 71; F1-kisoihin sopiva ilmasto (lue jälleen: paljon sadetta ;)).
5. Spa-Francorchamps: maine kuljettajien ratana, olisi muuten korkeammalla mutta menivät pilaamaan lempimutkani eli bussipysäkin, toki silti hienoja mutkia jäänyt radalle, jotka on jo mainittu useampaan kertaan.
6. Silverstone: vuosien myötä tutuksi tullut rataprofiili; alun mutkayhdistelmä hieno, samoin kuin sillanalitusta seuraava lopun yhdistelmä; jälleen kerran mainittakoon sopiva ilmasto Britannian tyyliin.
7. Monza: komeita suoria, joita shikaanit rikkovat; lähentelee vanhaa Hockenheimia joka olisi ollut kyllä tämän listan ykkösenä mikäli olisi yhä kalenterissa; vanha tuplashikaani radan alkuosassa olisi pitänyt säästää.
8. Nürburgring: perinteikäs rata, joka silloin tällöin tarjonnut mielenkiintoisia (lähinnä sateen sekoittamia) kisoja, esim. 1995 ja 1999; mutkat ihan hyviä mutteivat mitenkään erityisen mieleenpainuvia.
9. Barcelona: hyvä perusrata, ansaitsi paikkansa keskikastissa kohtuullisen pitkän mukana olonsa ja yksittäisten huippukisojen takia (esim. 1996); uusi shikaani ei herätä oikein minkäänlaisia tunteita - ei se vanha tuplaoikeakaan mikään järin ihana lopetus kierrokselle ollut.
10. Hungaroring: yleensä ei tarjoa mitään jännitysnäytelmiä (poikkeuksena ainakin viime kauden kisa), mutta ollut mukana itselleni yllättävänkin pitkään (vuodesta 1986) eli tuttu rata on kyseessä; plussaa tuo myös yleensä runsas määrä suomalaiskannatusta! :thumbup:
11. Sepang: ollut näyttämönä muutamalle jännälle sadekisalle, radan mieleenpainuvin kohta lopun neulansilmä ja molemmin puolin avautuvat katsomot; perinteikkäin näistä "moderneista" Tilken radoista.
12. Singapore: Iltavalaistuksessa kiiltelevät F1-autot ovat niin hienoja, että pelkkä se asia nostaa Singaporen osakkeita roimasti; mahtuu radalle toki pari hienoa mutkaakin, kuten katsomon alta ajo ja viimeinen mutka.
13. Abu Dhabi: hieman vaikea sanoa mitään, kun rata ei kai ole valmiskaan; rataprofiili näyttää ihan mielenkiintoiselta ja erilaiselta kuin Kiina-/Malesia-/Bahrain-/Turkki-kloonit.
14. Shanghai: vaikean näköiset ja hieman keinotekoisenkin oloiset mutkayhdistelmät radan keskiosissa tekevät Shanghain radasta edes hieman omalaatuisen, varsinkin kun muistetaan F1-kalenterin pisin suora; tarjonnut pari hyvää sateen sotkemaa kisaa (ainakin 2007 ja 2009).
15. Istanbul Park: radalla on se hyvä neloisvasuri ja loppusyherö on ihan kiva, mutta eipä oikeastaan muuta; vähän hengetön.
16. Valencia: puitteet näyttävät ainakin TV-katsojalle peruskauralta, titteli "katurata" johtaa harhaan; ainoa hyvä paikka radalla on sillanylitys ja siihen liittyvät mutkat; rata noudattaa katuja mutta on liian leveä puhdasveriseksi katuränniksi, joten tulos jää hieman tylsäksi.
17. Bahrain: ratana katsojalle tylsä, ainoa hieno kohta alun tiukka oikea-vasen -yhdistelmä; puitteet tylsät ja inspiroimattomat varikkorakennuksia lukuunottamatta; kokonaisuus mitäänsanomaton.


Nyt kun katselen tuota, niin perinteikkäät ja legendaariset radat valtaavat kärkisijat eivätkä niin ehkä uudemmat ja mahdollisesti viihdyttävämmät. Mutta näin kuitenkin pohjimmiltani ajattelen - radan kunnioitus omassa F1-kalenterissani on ansaittava!
 
Ylös