Radat paremmuusjärjestykseen

teppoil

Well-known member
Liittynyt
9.12.2008
Viestit
2604
1. Silverstone
2. Spa
3. Melbourne
4. Suzuka
5. Interlagos
6. Nürburgring
7. Monza
8. Monaco
9. Istanbul
10. Sepang
11. Abu Dhabi
12. Bahrain
13. Singapore
14. Shanghai
15. Hungaroring
16. Barcelona
17. Valencia

Europeanit boldattu.
 

Aanrii

Well-known member
Liittynyt
25.2.2004
Viestit
1205
Sijainti
Täällä
1. Spa
2. Suzuka
3. Silverstone
4. Interlagos
5. Monaco
6. Monza
7. Istanbul
8. Nürburgring
9. Melbourne
10. Sepang
11. Shanghai
12. Singapore
13. Bahrain
14. Barcelona
15. Abu Dhabi
16. Hungaroring
17. Valencia
 

Ovaali

Well-known member
Liittynyt
18.2.2007
Viestit
341
1. Spa (Niinpä.)

2. Suzuka (Monet F1-kuskit pitävät tätä Spatakin parempana. 130R mutkan loivennus suuri miinus.)

3. Monaco (Tylsät kisat lähes aina, mutta kyseessä on silti maailman hienoin katurata.)

4. Singapore (Profiili ei mikään uskomattoman maaginen mutta iltavalaistus ahtaan rännin kera tekee kisasta kauniin.)

5. Interlagos (Olen aina tykännyt hirveästi. Muistuttaa nykyisiä, vanhanaikaisia amerikkalaisia moottoriratoja kuten Laguna Seca.)

6. Valencia (Hiukan harmahtava ulkomuoto, mutta ajoittain erittäin jännittävä, haastava ja vaarallisenkin nopea katurata.)

7. Silverstone (Copse Maggots Becetts Chapel. Suurempien korkeuserojen kera tämä olisi satumainen paikka.)

8. Abu Dhabi (Näyttää tosi hyvältä. Odotukset korkealla.)

9. Melbourne (Kaunis rata, haastava ja paikoin erinomaisen nopea.)

10. Monza (Upea paikka mutta repikää nyt ihmeessä ne shikaanit hevot he*vettiin!)

11. Istanbul (Upea rata profiili, mutta naurettavan liioitellut turva-alueet. Aneeminen tunnelmakaan ei auta.)

12. Barcelona (Hyvä rata mutta kahden viimeisen mutkan murhaaminen oli anteeksiantamatonta.)

13. Hungaroring (Vaikea ehkä ohittaa, mutta paikka on kaunis ja rata erittäin tekninen ja haastava.)

14. Nurburgring (Ilman korkeuseroja tämä olisi suuri tylsyys. Hyvät ohituspaikat plussaa. Ihan kiva.)

15. Shanghai (Hieno profiili, teknisesti vaikea mutta betoni möhkäleisyys tekee tästä hirveän kliinisen. Liian turvallinen.)

16. Bahrain (Samat sanat kuin Kiinan radan suhteen.)

17. Sepang (Edelleen; hieno profiili mutta erittäin kliininen rata ilman minkäänmoista vaaramomenttia. Vaara kuuluu kilpa-autoiluun - sanokaa mitä sanotte.)
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
4. Albert Park: Kauden avauskisalle ei voisi parempaa paikkaa olla. Katsomot ovat täynnä, keli on hyvä ja radalla nähdään tapahtumarikkaita kisoja
Eivät kyllä moneen vuoteen katsomot täysiä Melbournessa ole olleet , ja tiettävästi kaupunkilaiset ovat jokseenkin häiriintyneet koko tapahtumasta mitä nyt luin näitä uutisia kisaviikonlopun aikana. Tämänvuotinen V8-viikonloppu Adelaidessakin sai katsojia enemmän.

edit
 
Viimeksi muokattu:

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
10. Hungaroring: yleensä ei tarjoa mitään jännitysnäytelmiä (poikkeuksena ainakin viime kauden kisa), mutta ollut mukana itselleni yllättävänkin pitkään (vuodesta 1986) eli tuttu rata on kyseessä; plussaa tuo myös yleensä runsas määrä suomalaiskannatusta! :thumbup:
Viime vuoden kisa? :doubtful:
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
1. Melbourne (Ensimmäinen kisa kalenterissa. Kauden odotetuin kisa)
2. Spa (Korkeuserot, kaikinpuolin kuskin rata. Hienot maisemat.)
3. Interlagos ( Tosi jännittäviä kisoja ollu. Harmi kun ei ole päätöskisa enää)
4. Suzuka (nopeita mutkia, hieno rata. Kimin 2005 voitto oli makee)
5. Monaco ( legendaarinen, vaikka onkin tylsä niin tosi nätti kattoo ku autot ajaa läheltä kaiteita ja niin kovaaki)
6. Monza ( Suurimmat huippunopeudet koko kisakalenterista)
7. Sepang ( iha kiva, Kimin eka voitto siellä 2003 nostaa sijaa)
8. Shanghai (Tilken suunnittelema ihan perus. Ei mitää ihmeellisiä kisoja ollu)
9. Istanbul ( Aika shitti mutta 8-mutka nostaa pykälissä)
10. Nürburgring ( Kimin epäonnen rata, muuten useitakin ratoja parempi)
11. Silverstone (legendaarinen nopee rata, vähän overteikkejä)
12. Bahrain (ei oikeen viehätä kattoo ku autot ajaa peräkkäin aavikolla)
13. Barcelona ( Perus tylsä rata ei oikeen oo ohituksille sijaa.)
14. Singapore ( tuntuu jotenkin vieläkin oudolta kisalta.)
15. Hungaroring (kapee, liian vähän ohituksia, ankea.
16. Valencia (paskin, tylsin katurata koskaan. Oisko Valenciassa yks parempiki rata olemassa?)
17. Abu Dhabi (ei tästä voi sanoo vielä mitää?)
 

tieri

Banned
Liittynyt
12.3.2009
Viestit
571
1. Circuit de Spa-Francorchamps, Spa (Ehdoton ykkönen. Ollut lempiratojani lapsesta asti. Tahtoo vanhan bussipysäkin takaisin.)
2. Autódromo José Carlos Pace, São Paulo (Myös kuljettajan rata. Yksi suosikkejani ajaa virtuaalisesti)
3. Suzuka Circuit, Suzuka (Pätee samat kuin kahteen ylimpään.)
4. Autodromo Nazionale Monza, Monza (Legendaarinen, nopea, kaunis)
5. Nürburgring, Nürburg (Ei yllä vanhan pohjoislenkin haastavuuteen, mutta hieno ja mukava rata.)
6. Melbourne Grand Prix Circuit, Melbourne, Victoria (Hieno rata, ei tosin ihan Adelaiden veroinen.)
7. Silverstone Circuit, Silverstone (Kärsinyt inflaation nykyisillä ja nykyisen kaltaisilla autoilla, silti hieno, kaunis ja legendaarinen.)
8. Hungaroring, Budapest (Ohittaminen lähes mahdotonta, mutta ah, niin mahtava ajaa.)
9. Circuit de Monaco, Monte Carlo (Legenda, tylsä, kauheaa pakkopullaa joka liiga-kaudella.)
10. Circuit de Catalunya, Barcelona (Testirata, mitään sanomaton, tylsä.)
11. Shanghai International Circuit, Shanghai (Uusien ratojen parhaimmistoa, liian uusi?, jotenkin ei vain putoa.)
12. Bahrain International Circuit, Sakhir, Manama (Tylsä hiekkalaatikko)
13. Sepang International Circuit, Kuala Lumpur (Hermann Tilke)
14. Istanbul Park, Istanbul (Ainoa hyvä asia radassa on kahdeksas mutka.)
15. Yas Marina Circuit, Yas Island (Yasser, Yasser. Paha mennä sanomaan vielä mitään. Profiili on semi lupaava.)
16. Marina Bay Street Circuit, Singapore (Tylsä, tylsä ja tylsä. Pelkkä iltavalaistus ei riitä. Täysi pimeys voisi tuoda kaivattua jännitystä.)
17. Valencia Street Circuit, Valencia (Tylsääkin tylsempi. Täys paska.)

Arvio on vuosien varrella seurattujen ja ajettujen kilpailujen fiiliksien pohjalta rakentunut erikoinen perstuntuma.
 

Tommi123

Namiskuukkeli
Liittynyt
7.9.2008
Viestit
1828
Sijainti
<:
1. Spa-Franchorschamps
2. Suzuka
3. Silverstone
4. Monza
5. Monaco
6. Barcelona
7. Melbourne
8. Sao Paulo
9. Nürburgring
10. Hungaroring
11. Singapore
12. Shanghai
13. Sepang
14. Istanbul
15. Bahrain
16. Abu Dhabi
17. Valencia
Yhdyn kyseiseen järjestykseen.
 

Vonsaku

Juoppokuski
Liittynyt
18.4.2009
Viestit
159
1. Spa (Selkeästi)
2. Silverstone (Nopea rata, hienoja mutkia)
3. Suzuka (Hieno profiili ja jokunen nopea mutka)
4. Interlagos (hieno pomppuinen anticlockwise rata)
5. Singapore (erilainen, ratana ei kummonen)
6. Hungaroring (perinteinen)
7. Monaco (yleisöystävällinen...)
8. Melbourne (Katurataa ei juuri paremmaksi saa)
9. Monza (shikaaneita anyone?)
10. Nurburgring (pitkänä pliis :) )
11. Valencia (ihan ok, hienot puitteet)
12. Sepang
13. Sao Paulo
14. Shanghai
15. Bahrain
16. Abu Dhabi
17. Istanbul

Perinteiset radat kunniaan, suuret turva-alueet tai hiekkakentät saa karvat pystyyn, katuradoilla pitäisi olla lisälenkki tai jippo jolla saataisiin kisaan jännitystä. Kuskit tosin pitävät betoniseinien välissä suikkailusta.
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
1. Spa-Franchorschamps - kolme asiaa: korkeuserot, korkeuserot, korkeuserot.. ei vais, mutkat myös, historia, henki. Legendaarista. Nimet Spa-Francorschamps ja Eau Rouge nostavat ihon kananlihalle samantien. Bussipysäkin raiskaaminen kyllä pisti vihaksi :mad:
2. Silverstone - Historiaa ja hienoja mutkia
3. Suzuka - Hienoja mutkia, hienoja muistoja ;)
4. Monza - Nopea, nopeampi, tosi nopea, helvetin nopea, Monza
5. Monaco - Monacon legenda, ei muuta. Kisan viihdearvo lähellä nollaa, sillä ohittaminen on kutakuinkin mahdotonta. Silti vaikea kuvitella fykkösiä ilman Monacoa.
6. Nürburgring - Perinteikäs moottorirata joka kuitenkin nykypäivänäkin palvelee hyvin fykkösiä. Historiaa on ilma tiheänään, vaikkei Nordschleifea ajetakaan.
7. Melbourne - Katurata vaikkei siltä heti näytäkään. Varsin oiva viritys joka on vuosien varrella tullut jopa tutummaksi kuin mikään muu rata, sillä kauden avaukseen liittyy olennaisesti jok'ikisen session kyttääminen, kun kesken kauden voi harjoituksista vähän luistaa.
8. Interlagos - Rankka sekä kuskille että autolle. Väärinpäin ajaminen hyvä mauste.
9. Barcelona - Perusrata, josta ei oikein koskaan jää mitään mieleen.
10. Istanbul - Tilken tuotoksista paras. Silti huokuu sitä samaa kliinisyyttä kuin ne muutkin. Uutena ratana ei tietenkään ole saavuttanut sitä historiaa mitä aikaisemmin mainitut.. ehkä joskus, ehkä ei.
11. Singapore - Iltakisa, ei oikeastaan muuta erikoista
12. Shanghai - Tilke, kts. Istanbul
13. Sepang - Tilke, kts. Istanbul
14. Bahrain - Tilke, kts. Istanbul
15. Hungaroring - Auttamattomasti vanhentunut. Liian hidas, liian kapea, liian tylsä.
16. Valencia - Uutena tämmöinen ränni, voi ristus. :thumbfh:

Sijoittamattomana Abu Dhabi. Mahdoton siintä sanoa mitään kun ei ole fykkösen nähnyt siellä ajavan. Annetaan reilu mahdollisuus ja hutkitaan sitten vasta.
 

Jan1

Well-known member
Liittynyt
15.3.2008
Viestit
570
Sijainti
Nurmijärvi
Viime vuoden kisa? :doubtful:
Varmaan viitataan siihen että viime vuonna sentään tapahtui enemmän kun useana muuna vuonna (2006 poislukien). 08 oli kuitenkin mm. Massan ohitus kahdesta McLarenista 1. mutkassa, Hamiltonin rengasrikko, Massan moottoririkko, muutama ohitus :) ja näin suomalaisittain Kovalaisen voitto ja kaksi suomalaista podiumilla. Muihin kisoihin verratuna umpi tylsä, mutta 2007 Hungaroringiin verrattuna huippuviihdettä.
 

KimiFan1

Well-known member
Liittynyt
27.2.2009
Viestit
675
Varmaan viitataan siihen että viime vuonna sentään tapahtui enemmän kun useana muuna vuonna (2006 poislukien). 08 oli kuitenkin mm. Massan ohitus kahdesta McLarenista 1. mutkassa, Hamiltonin rengasrikko, Massan moottoririkko, muutama ohitus :) ja näin suomalaisittain Kovalaisen voitto ja kaksi suomalaista podiumilla. Muihin kisoihin verratuna umpi tylsä, mutta 2007 Hungaroringiin verrattuna huippuviihdettä.
Mites se menikään sillon 2007.. Kimi ajo 0.7 sekan päästä Hamiltonia koko vitun kisan. Joo olihan se ihan kiva kisa viime vuonna, mutta vaikka olenkin suomalainen niin ei ollu Kovikselle ansaittu voitto jossain mielessä ;)
 

Tsuhna

Absent Member
Liittynyt
2.11.1999
Viestit
18746
Sijainti
Toisaalla
Mites se menikään sillon 2007.. Kimi ajo 0.7 sekan päästä Hamiltonia koko vitun kisan.
Jep, Kimi jätti viimeistä kierrosta varten pienen hajuraon ladatakseen kisan nopeimman kierroksen ihan vaan kostoksi ja mielenosoitukseksi. :rolleyes:
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Kauden 2007 Hungaroringista ei muistu mieleen mitään muuta kuin että se kisa oli yksi kaikkien aikojen surkeimmista Hondalle. Oli se auto kyllä susi, ei voi muuta sanoa. Aika-ajoissa pohjilla, kisassa Button keskeytti ja Barrichello viimeisenä kaksi kierrosta kärjestä jääneenä.
 

Muovix

Active member
Liittynyt
4.3.2009
Viestit
43
1. Spa-Francorchamps (mielestäni täydellinen rata)
2. Monaco (legendaarinen)
3. Silverstone (hienoja mutkia, hienoja kisoja)
4. Suzuka (hienoja mutkia, hienoja kisoja)
5. Albert Park (hieno paikka kauden avaukseen, yleensä rytisee)
6. Singapore (pimeä, hieno katurata)
7. Monza (vauhti)
8. Istanbul Park (paras näistä Tilken normaaleista moottoriradoista)
9. Interlagos (hieno ja legendaarinen paikka)
10. Abu Dhabi (uutuus)
11. Sakhir (ihan perus Tilkeä)
12. Kuala Lumpur (ihan perus Tilkeä)
13. Shanghai (ihan perus Tilkeä)
14. Nürburgring (en vaan tykkää)
15. Barcelona (booring)
16. Hungaroring (booring)
17. Valencia (booring)
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Arviot ja järjestys nimenomaan radoista, ei tunnelmasta, perinteistä tai säistä.

Plussat

1. Spa - korkeuseroja, ajettavia mutkia
2. Suzuka - korkeuseroja, ajettavia mutkia
3. Interlagos - tarjoaa kuivallakin ohituksia
4. Istanbul - Tilken paras
5. Bahrain - Eniten ohituksia kuivalla

Neutraalit

6. Sepang - ajettavia mutkia, luonteva kokonaisuus
7. Melbourne - yllättävän hyvä katuosuuksista huolimatta
8. Silverstone - ajettavia mutkia, hölmö loppusyherö
9. Monza - vain kolme ajettavaa mutkaa, muuten suora-shikaanirata
10. Nürburgring - Areena hyvä, muuten kuiva ja persoonaton
11. Shanghai - hyviä ajatuksia, mutta kuivalla vähän ohituksia
12. Abu Dhabi - Paperilla neutraali hybridirata, katuosuus tylsä

Miinukset

13. Barcelona - hyvä testirata, huono kilparata
14. Hungaroring - liian mutkikas ykkösille
15. Monaco - ohituskelvoton ränni
16. Singapore - ohituskelvottomampi ränni
17. Valencia - ohituskelvottomin ränni
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9354
1. Spa
2. Monza
3. Suzuka
4. Melbourne
5. Monaco
6. Interlagos
7. Silverstone
8. Singapore
9. Istanbul
10. Nürburgring
11. Sepang
12. Sakhir
13. Shanghai
14. Valencia
15. Barcelona
16. Hungaroring

Abu Dhabia en viitsi sijoittaa mihinkään ennen kuin eka kisa on ajettu.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
15. Monaco - ohituskelvoton ränni
16. Singapore - ohituskelvottomampi ränni
Häh. Singaporessako Monacoa vaikeampi ohittaa? 12 ohitusta kuitenkin nähtiin kuvalla kelillä viime vuonna, ja se on 12 enemmän, mitä Monacossa yleensä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Häh. Singaporessako Monacoa vaikeampi ohittaa? 12 ohitusta kuitenkin nähtiin kuvalla kelillä viime vuonna, ja se on 12 enemmän, mitä Monacossa yleensä.
Lasken sen johtuneen uuteen rataan ja iltaolosuhteisiin totuttelusta. Kun homma on rutiinia, kuskit osaavat peitellä sielläkin paremmin. Luet kyllä tilastoja oudosti.
 
Ylös