Räikkönen Ferrarille

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman sanoi:
Kas kun se Schumi nyt yhtäkkiä niin pätevä on, että Ferrarin suorituskyky laskee saman tien kun kaveri päättää lopettaa. Eikö suomalaisten usko riitä siihen, että Kimi pystyisi korvaamaan Schumin? Ja jos taas kyse on muista avainhenkilöistä, vertaus Benettoniin on todella ontuva. "Dream team" poistui aikanaan Benettonilta todella lyhyellä varoitusajalla, kun taas Ferrarilla on ollut vuosikausia aikaa varautua tyyppien lopettamiseen ja rakentaa organisaatiotaan sitä silmällä pitäen. Asiaa helpottaa Ferrarin kannalta lisäksi se, että ainakaan Schumi ja Byrne eivät ole varmuudella siirtymässä mihinkään toiseen talliin, vaan he lyövät sitten aikanaan hanskat naulaan lopullisesti.
Schumacher osaa työskennellä kyllä pirun hyvin Byrnen ja Brawnin kanssa, mm. -96 vielä noiden kahden ollessa Benettonilla heillä oli aikalailla ongelmia saada auto kuntoon Bergerille ja Alesille (tai toisinpäin), sama kävi Salon ja Irvinen ajaessa -99.... pikkuhiljaa laski suoritustaso....
enmä koskaan ole sen (MSc) ammattitaitoa kyseenalaistanut, kritisoinut sen tapaa olla / vaatia ykköskuskin asemaa tallissa....
monesti oon sanonut, aj sanonpa sen uudelleenkin:
Schumacher pärjäisi tasavertaisellakin kalustolla, tod. näk. olisi voittanut mestaruuksiakin yhtä monta (tosin voittoja saattas olla vähemmän) ja silti pitää vaatia ylivoimaista kohtelua tallilta...
tuo on sellainen seikka joka laskee miehen sädekehää mun silmissä, ammattitaitoa en silti ole kiistänyt, autoahan se meis osaa sekä ajaa että kehittää.

Edit:
Byrne ja Brawn kuitenkin vastasivat täysin -96 autosta jossa säteili sama kone kuin mikä Williamsilla oli. Silti Alesi ja Berger eivät saaneet oikeastaan mitään aikaan tuolla autolla joka oli suora evoluutio mestaruuden voittaneesta -95 kalustosta.
Myöskin -99 Irvinen ja Salon hoitaessa testit ja kisat, suoristustaso laski kokoajan, muistelkaapa esmes sitä tosiasiaa että Hockenheimissa tuli kaksoisvoitto, ja koko ajan Salo pysyi Häkkisen kanssa voittotaistelussa ajamalla, kun taas Spassa kumpikin Ferrari kamppaili jäännöspinnoista...
tässä tuloksia tuolta vuodelta:
Saksa
Qualifying:
1 Mika Häkkinen McLaren 1'42.950
4 Mika Salo Ferrari 1'43.577
5 Eddie Irvine Ferrari 1'43.769

Race:
pos. fastest lap
EI. 1 1'47.687
MS. 2 1'47.945
MH. ret. 1'47.433

Spa
Qualifying:
1 Mika Häkkinen McLaren 1'50.329
6 Eddie Irvine Ferrari 1'51.895
9 Mika Salo Ferrari 1'52.124

Race:
pos. time fastest
MH. 2 1:25'53.526 1'53.955 (23)
EI. 4 1:26'28.005 1'55.582 (27)
MS. 7 1:26'39.306 1'55.299 (43)

kiinnitäppä huomiota eroihin ajoissa.... Salo ja irvine jäi Häkän ajoista reippaasti alle sekunnin Saksassa, samoin kisanopeus näytti olevan kohdillaan....
Spassa erot sitten onkin ihan jotain muuta....
Schumacherin palattua mukaan Malesiassa homma menikin sitten jo eri muottiin....
Se kerkiääkö hyvien suunnittelijoiden lähtöön varautuun vai ei ei paljon auta, ei varautuminen merkitse autom. korvaamista yhtä hyvällä organisaatiolla....
 
Viimeksi muokattu:

Maranelloman

Well-known member
Liittynyt
3.9.2000
Viestit
332
FO110K sanoi:
Se kerkiääkö hyvien suunnittelijoiden lähtöön varautuun vai ei ei paljon auta, ei varautuminen merkitse autom. korvaamista yhtä hyvällä organisaatiolla....
Ei tietenkään, mutta on hieman eri asia lähteekö kaveri talosta "kuukauden" tai "viiden vuoden" varoitusajalla. Ja koska Ferrarilla on jo tällä hetkellä erittäin hyvä toimintamalli olemassa, en näe mitään pelkoa ainakaan mistään suuresta romahduksesta. Toisekseen, Ferrarilla ei ole yleensä tapana pihtailla, mikäli talli todella haluaa jonkun tyypin jostain kilpailevasta organisaatiosta palkkalistoilleen.

Se on tietenkin selvää, että voimasuhteet tallien välillä tulevat vaihtelemaan nyt ja aina, mutta se on pelin henki. Jo nyt Ferrarin hallintajakso on ollut hämmästyttävän pitkä, eikä ole tietenkään perusteltua olettaa sen jatkuvan loputtomiin. Putoaminen kärkipaikalta tuskin kuitenkaan Ferrarin tapauksessa tarkoittaa putoamista johonkin Minardi-tasolle, joten ei syytä huoleen. Ja siinähän on sitten taas uusilla naamoilla haastetta nostaa talli takaisin absoluuttiselle huipulle.

Ja loppujen lopuksi koko F-1:n tulevaisuutta on turhaa lähteä ennustamaan vuosiksi eteenpäin. Säännöt muuttuvat, autotehtaita saattaa vetäytyä, aivan mitä tahansa voi tapahtua. Esim. Fordilla koneet yskii jo pahasti niin rallin kuin F-1:kin puolella, joten en lähtisi ennustamaan kovin montaa vuotta eteenpäin.

Vielä alkuperäiseen otsikkoon palatakseni sanoisin, että mikäli Räikkönen toisiaan joskus ajaisi Ferrarilla, se olisi todella upea juttu.
 
Viimeksi muokattu:

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
FO110K sanoi:

Byrne ja Brawn kuitenkin vastasivat täysin -96 autosta jossa säteili sama kone kuin mikä Williamsilla oli. Silti Alesi ja Berger eivät saaneet oikeastaan mitään aikaan tuolla autolla joka oli suora evoluutio mestaruuden voittaneesta -95 kalustosta.
Ja Alesi totesi vuoden 95-autosta ekassa testissä "Miten kukaan pystyy voittamaan tällä mestaruuden"

Schumin ajotyyli oli niin erillainen verrattuna noihin kahteen, että ne ei päässyt koskaan sinuiksi auton kanssa...
Ett silleen!!!!!!!!!
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Jos asiaa kysyittäis Kimiltä, niin hän varmaan haluaisi ajaa Ferrarilla uransa jossakin vaiheessa riippumatta siitä olisiko se enää silloin voittaja-auto! Kimi voisi sitten taas tehdä Ferrarista voittajan:ahem:
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Maranelloman sanoi:
Se on tietenkin selvää, että voimasuhteet tallien välillä tulevat vaihtelemaan nyt ja aina, mutta se on pelin henki. Jo nyt Ferrarin hallintajakso on ollut hämmästyttävän pitkä, eikä ole tietenkään perusteltua olettaa sen jatkuvan loputtomiin. Putoaminen kärkipaikalta tuskin kuitenkaan Ferrarin tapauksessa tarkoittaa putoamista johonkin Minardi-tasolle, joten ei syytä huoleen. Ja siinähän on sitten taas uusilla naamoilla haastetta nostaa talli takaisin absoluuttiselle huipulle.
tässä olet oikeassa, ja tarkoitinkin putoamisella/romahduksella taistelua sijoista 4-8, en sentään Minardin tasoa ;)
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Eiköhän Ferrarilla ole saavutettu sellainen menestyksen jatkumo, että vääjäämättä joskus edessä oleva putoaminenkin merkitsee sellaista tämänkauden Williams tasoa. Itseasiassa 3 - 4 suurinta tallia ovat jo resurssien ja teknisenylivoimansa ansiosta pysyvästi, myös notkahdustenkin tullessa kohtuullisen menestyviä. Mitään vuosikymmenen korpivaellusta tuskin siis on Ferrarille enää luvassa.

Tietenkin myös muiden tallien onnistuminen vaikuttaa, jos kukaan kilpailija ei keksi mitään mullistavan ylivoimaista, saattavat Ferrarinkin tulevaisuuden laihat vuodetkin sisältää esim. mahdollisuuden taistella voitoista ja mestaruuksista.
 

Mity

Registered: Patologinen
Liittynyt
25.9.2003
Viestit
1051
Sijainti
Jyväskylä
Giffen:[ sanoi:
mahtaisko britti Robertson pistää suojattinsa Italialaiseen talliin..
Jos kimi Ferrarille menee, nii ei se manageri mikkää roberttisonni ole, vaan Salon Mika tiätty!!!! Salo pääsee hehkuttamaan, miten hänen Ferrarikontaktinsa olivat ratkaisevassa asemassa....
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Mutku sanoi:
Villaneule Sauberilla on hyvissä kärkky-asemissa kun Schumi jättää leikin sikseen...
Ville ja Salo on jotenkin kohtalontovereita joka asiassa. Salo piti välivuotta.. sai hyvän auton muutamaan kisaan.. sitten Sauberille köröttelemään. Ei taida Villelläkään rahkeet riittää huipputiimeille, keikkapaikkoja sentään on. Hyvä niin! :thumbup:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
jaska sanoi:
Ja Alesi totesi vuoden 95-autosta ekassa testissä "Miten kukaan pystyy voittamaan tällä mestaruuden"

Schumin ajotyyli oli niin erillainen verrattuna noihin kahteen, että ne ei päässyt koskaan sinuiksi auton kanssa...
Ett silleen!!!!!!!!!
Eikä sekään auttanut, kun tiimi höpötti Alesille ja Bergerille taktiikkapalavereissa vain, että Schumi teki näin ja näin... :rolleyes:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Itse asiassa homma meni niin, että Alesi niinkin piti Schumacherin säädöissä olleesta Benettonista, mutta Berger ei sillä pärjännyt alkuunkaan. Itävaltalainen taisi romuttaa Benettonin talvitesteissä kolmesti Estorilin vaativalla radalla. Sitten kun Benetton toi uuden auton kaudeksi 96, ei sitä saatu ikinä täysin Alesin tai Bergerin mieleiseksi.

Se oli kyllä totta, että Benettonilla elettiin vielä Schumacherin toimintatapojen pohjalta, mikä ei vahvistanut kuskien luottamusta. Toisaalta voi myös sanoa, että on uusien kuskien homma antaa tiimille sellainen kuva ettei tarvi haikailla edellisten kuskien perään. Vaikka Alesi ja Berger ajoivatkin ihan mainiot kaudet 96 ja 97, niin olihan tuloksissa massiivinen ero Schumin aikaisiin kausiin.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Niinpä niin, ja tuloksiin ei ole mitään vaikutusta sillä, että Williams olikin sitten saanut autonsa sellaiseen iskuun kaudelle 96, ettei muilla ollut mitään jakoja sitä vastaan!

Sen lisäksi Alesi "körötteli" lähes jokaisessa maalin pääsy kisassa palkintopallille, ja taisi olla vielä niin että suurin osa niistä oli kakkostiloja heti Williamsien jälkeen!

:rolleyes:
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
pmv sanoi:
Itse asiassa homma meni niin, että Alesi niinkin piti Schumacherin säädöissä olleesta Benettonista, mutta Berger ei sillä pärjännyt alkuunkaan. Itävaltalainen taisi romuttaa Benettonin talvitesteissä kolmesti Estorilin vaativalla radalla. Sitten kun Benetton toi uuden auton kaudeksi 96, ei sitä saatu ikinä täysin Alesin tai Bergerin mieleiseksi.

Se oli kyllä totta, että Benettonilla elettiin vielä Schumacherin toimintatapojen pohjalta, mikä ei vahvistanut kuskien luottamusta. Toisaalta voi myös sanoa, että on uusien kuskien homma antaa tiimille sellainen kuva ettei tarvi haikailla edellisten kuskien perään. Vaikka Alesi ja Berger ajoivatkin ihan mainiot kaudet 96 ja 97, niin olihan tuloksissa massiivinen ero Schumin aikaisiin kausiin.
Ja vaikuttihan sekin että renaultin panostus benettoniin lakkasi silloin kun Schumi ilmoitti siirtyvänsä ferrarin leiriin..
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Renault tarjosi sekä Williamsille että Benettonille täysin tasaveroiset tehdaskoneet jotka olivat kaikissa autoissa minun tietojen mukaan joka kisassa samassa speksissä. Että ei se ero sieltä tullut.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
pmv sanoi:
Renault tarjosi sekä Williamsille että Benettonille täysin tasaveroiset tehdaskoneet jotka olivat kaikissa autoissa minun tietojen mukaan joka kisassa samassa speksissä. Että ei se ero sieltä tullut.
juurikin näin, varsinkin 96/97 williamsin auto vaan oli selkeästi parempi.
 

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Vuoden ´96 Williams oli sarjan ehdottomasti paras auto, ilman epäilystäkään.Benetton oli toiseksi parhaana ratkaisevasti jäljessä.Kaksikko Villeneuve - Hill voitti kauden kisoista 12.

Vuosi ´97 oli puolestaan Williamsille huomattavasti vaikeampi.Kauden alussa näytti toki siltä ettei uhkaajia vieläkään olisi, mutta Kanadaan mennessä Ferrari oli jo rinnalla ja meni kauden keskivaiheella jo hetkellisesti ohikin.Uhkaajia oli toki vielä muitakin, Mclaren oli noussut takaisin huipulle ja kärjessä taistelivat myös Benetton ja Jordan.Ratkaisevasti Williamsin lamaan vaikutti keskittyminen vuoden´98 autoon ja pääsuunnittelija Neweyn siirtyminen elokuussa Mclarenille.

Siinä missä Hill sai mestaruutensa melko lailla helposti, joutui Villeneuve tekemään täyden päivätyön aina Jerezin maaliviivalle asti.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
Mossi Superstar sanoi:
Just niin, ajoihan niillä mestariksi kaksi "kädetöntä kuskia".
no vertaus kävi benettoniin, omasta mielestä kukaan joka voittaa MM-tittelin ykkösissä ei voi olla "kädetön"...
Hill ei ehkä ole sieltä parhaasta päästä, mutta JV:n uraa olen ainakin henk.koht arvostanut....
 
Ylös