Muistatteko ikinä, että Alonsolla olisi ollut Kimimäisiä ongelmia, kuten ohjaus ei tunnu oikealta tai eturenkaat ei lämpene jne.
Onko Kimi siis kuitenkin herkempi auton suhteen, eli pitää olla sopiva, että homma toimii. Alonsolla tuntuu kulkevan yleensä aina niin hyvin kuin autolla pääsee, eikä valita tuollaisia asioita, korkeintaan auton yleistä hitautta. Korjatkaa jos muistikuvani on väärä...
Kieltämättä vähän tällainen kutina on. Tässäkin on kuitenkin huomattava sellainen seikka, että kyse voi helposti olla tasaisuudesta omaan tasoon nähden, ei absoluuttiseen mittariin nähden.
Yritän valaista tätä esimerkin kautta. Sanotaan että kuljettaja voi suorittaa asteikolla 1-10. Alonso voisi suorittaa vaikkapa 7, 7, 7.5, 7, 6.5, 7 ja Kimi vaikkapa 7, 8, 6, 7, 6, 8. Molemmilla olisi sama keskiarvo mutta Kimillä suurempi variaatio, huonompi huono päivä ja parempi hyvä päivä. Alonso ei koko urallaan ole ajanut kuin yhden kisasuorituksen jota voisi pitää muistettavana/legendaarisena, ja sehän oli Sepang 2012. Kimi taas on ajanut niitä aika läjän, Spa 2004 ja 2009, Suzuka 2005, Monaco 2005, Melbourne 2013 nyt ainakin, mutta lisää löytyy jos jaksaa miettiä. Alonsolle ei kyllä löydy yhtään enempää kuin tuo yksi, vaikka totta kai miehen fanit alkavat nillittää että onhan niitä. No ei ole, piste. Sanon vaan että jos lueskelette ulkomaisia foorumeja ja jos tulee puhe jostain legendaarisista kisasuorituksista, niin kuinka usein Alonso mainitaan jos omien fanien (ja urpojen toimittajien) hehkutuksia ei lasketa? Aivan... Pointti oli kuitenkin se, että Kimillä on mielestäni suurempi variaatio parhaiden ja huonoimpien suoritusten välillä, mutta keskiarvo on vähintään samalla tasolla kuin Alonsolla, luultavasti korkeammallakin. Siltikin, tasaisuuttahan pidetään Kimin valttina nykyään, ihan yleisestikin.
No niin, pointti oli kylläkin se, että Alonson tasaisuus, oli se näennäistä tai todellista, ei varsinaisesti todista paljoakaan. Epätasaisuudeksi voisi myös laskea kisat jotka päättyvät keskeytykseen oman mokan johdosta, näitähän on Alonsolle tullut käytännössä joka kaudella, joskus useampi kuin yksi, kun taas Kimille ei oikeastaan koskaan. Monza tänä vuonna oli merkittävä harvinaisuus kun Kimi itse rikkoi etusiipensä eikä sitten saanut pisteitä kisasta sen vuoksi. Toki Perez avusti, mutta silti, harvinainen virhe Kimiltä. Ei edes keskeytys ja Ferrarilla, Mersulla tai Red Bullilla olisi vielä noussut kevyesti pisteille, mutta Lotuksella ei enää ehtinyt.
Ja takaisin siihen pointtiin. Alonso voi olla tasainen, mutta on virhe olettaa että se tasaisuus on sillä tasolla joka on maksimaalinen autoon nähden, kuten urpot toimittajat niin usein olettavat ja hehkuttavat. Ei ole. Tasaisuutta olennaisempaa on se taso jolla suoritetaan. Väitän että Ferrarilla olisi kyllä päässyt kovempaakin monet kerrat, eikä olisi tarvinnut keskeyttää omaan mokaan niin usein.
Vaikka ei olisikaan samaa mieltä kanssani siitä, että Alonson taso ei ole ehkä niin korkea kuin monet uskovat, pitäisi olla matemaattis-loogisesti selvää itse kullekin että pelkkä tasaisuus (jos nyt unohdetaan ne keskeytykseen johtaneet virheet) ei tee autuaaksi eikä edes kovaksi kuljettajaksi. Voi olla myös tasaisen keskinkertainen.
Ferrarin autolla olisi kyllä voinut voittaa mestaruuden 2010, 2012 ja luultavasti myös tänä vuonna. 2011 se ehkä olisi ollut melkoisen vaikeaa kenelle hyvänsä. Mutta on merkillistä että 2010 ja 2012 kun Alonso pääsi pisteiden valossa hyvin lähelle mestaruutta, silti se katsotaan jotenkin Alonson henk. koht. hyvyydeksi ja auton paskuudeksi. Kyllä se on ennemminkin toisinpäin.
Lisäksi on huomioitava että Alonso on saanut nauttia ehdottomasta ykköskuljettajan asemasta ja ajaa sillä tavalla eri sarjassa kuin kukaan muu kuljettaja. Toivottavasti vihdoin nähtäisiin Alonson taso ilman erityiskohtelua tallissansa. Viimeksi näin kävi 2007 Monacosta eteenpäin, ja seuraukset ovat tiedossa.