Räikkönen vs Alonso 2014

  • Viestiketjun aloittaja Makkonen
  • Aloituspäivämäärä

Skenejeesus

Viihdekäyttäjä
Liittynyt
8.1.2008
Viestit
4207
Sijainti
Maranello
Räkä tulee voittamaan Alonson yhtä selkeästi kuin Hamilton voitti Buttonin McLarenilla.
Kuin selkeesti Hamilton sitten voitti Buttonin McLarenilla? Button ainakin oli se joka tallikaveruuden aikana (2010-2012) ajoi MM-pisteissä kertaalleen kolmen joukkoon (2. kaudella 2011), Hamilton ei.
 

Vertti

Well-known member
Liittynyt
16.3.2008
Viestit
1533
Sijainti
Helsinki
Tasaistahan tästä on tultava ellei sitten toista vainoa hirveä epäonni, joka ajaisi auttamaan sitä paremmin menestyvää ja näin kasvattaisi kuljettajien välistä piste-eroa entisestään.

Ts. luulen, että toinen voittaa toisen hyvin tiukasti, jos tallimääräyksiin ja auttamisiin ei ole tarvetta. Niinpä Alonson voitto Kimistä ei vaikuta näkemykseeni Kimistä kuljettajana ja tämä sama myös toisinpäin.
 

Veidt

Well-known member
Liittynyt
19.11.2008
Viestit
3292
Muistatteko ikinä, että Alonsolla olisi ollut Kimimäisiä ongelmia, kuten ohjaus ei tunnu oikealta tai eturenkaat ei lämpene jne.

Onko Kimi siis kuitenkin herkempi auton suhteen, eli pitää olla sopiva, että homma toimii. Alonsolla tuntuu kulkevan yleensä aina niin hyvin kuin autolla pääsee, eikä valita tuollaisia asioita, korkeintaan auton yleistä hitautta. Korjatkaa jos muistikuvani on väärä...
Kimi on ehkä herkempi erään tietyn asian suhteen, nimittäin auton etupää ja miten se käyttäytyy. Muistanette Allisonin kommentit silloin kun Kimille yritettiin saada Lotuksen ohjausta juuri oikeaksi:

Q. What's the latest on Kimi's steering set-up – do we have it exactly as he likes it yet?

JA: Unfortunately it is not a fix as simple as reversing the switches on the steering wheel! Our latest set-up now gives Kimi sufficient assistance in the high speed, high load corners, but we still have yet to give him a power steering unit which offers the finesse he wants. We're making progress in this area, but the way Kimi drives the car is to find the limit on the front axle and then adjust the car very delicately around that limit; he can only do that if the steering is giving him exquisite feedback. We are working hard to provide him with perfect equipment so that he can deliver those last few tenths in qualifying.


http://www.autosport.com/news/report.php/id/98613

Epäilemättä juuri tästä syystä Kimi joutui vaikeuksiin, kun Ferrari meni muuttamaan auton etujousitusta kesken kauden 2008. Ja juuri tästä syystä Kimi on niin nopea jos ohjaus saadaan sellaiseksi, että sen kautta tuntee missä limitti menee. Eihän sillä limitillä voi ajaa jos pitää vain arvata missä se menee.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Joitain henkilökohtaisia arvioita:

- Kisassa molemmat ovat loistavia. Lähes virheetöntä ajoa kisasta toiseen ja kyky vetää hatusta todella nopeita kierroksia, kun sitä vaaditaan ja siihen annetaan mahdollisuus. Luotettavuus tuoda auto maaliin ja pisteille erinomainen.

- Suuresti muuttuvat autot ovat arvoitus kaikille. Vaikutus ajettavuuteen - ja siten käteensopivuuteen - on hämärän peitossa. Kummallakaan ei ole erityistä ongelmaa ajaa vähän huonomminkin sopivalla autolla, mutta jollain tavalla se saattaa vaikuttaa keskinäiseen kilpailukykyyn. Vaikuttaa aika-ajoon enemmän kuin kisaan.

- Kumpikaan ei ole mikään armoitettu aika-ajaja. Kimillä on ollut krooninen ongelma rengaslämpöjen kanssa, mutta ei Alonsokaan ole ollut takuuvarma suorittaja (joskin auton piikkiinhän se on yleensä laitettu...). Veikkaan Fernandon olevan aika-ajoissa jonkin verran niskan päällä.

- Lähdössä ja varsinkin ensimmäisillä kierroksilla Alonso on silminnähden Räikköstä terävämpi. Kimikin pääsee nyt nauttimaan Ferrarin loistavasta lähtöjärjestelmästä, mutta kahdella ensimmäisellä kierroksella odotan Alonson parantavan sijoitustaan suomalaista enemmän.

- Jos Alonso on ehkä parempi alkukierroksilla, Kimin etuna on renkaita säästävä ajotyyli, mikä tasoittanee puntteja kisan aikana (auton ominaisuuksista toki riippuen). Ensi kauden renkaat ovat tietysti tässä vaiheessa vielä pitkälti arvoitus.

- Uskon molempien kuskien varikkotiimien toimivan suht itsenäisesti ja ajavan siis ensisijaisesti oman kuskinsa etua, mutta keskinäiset taktiset päätökset tulevat niitä ylempää. Sopeutuminen "tiimin etuun" jää nähtäväksi, mutten usko ongelmia syntyvän ainakaan, jos kaverit ajavat eri taktiikoilla, jolloin toinen on rengassyistä selkeästi nopeampi. Keskinäistä kisailua voi tulla, mutta nämä kaverit eivät ole kolariherkkiä, joten tiukkaa, mutta rehtiä taistelua voi olla luvassa.

- Kuskien kanssa työskenneillen kommenteista saa sellaisen kuvan, että Alonso haluaa kokonaisvaltaisemmin tietää tilanteen niin radalla kuin sen ulkopuolella ja myös osallistuu päätöksentekoon. Tämä voi toisinaan olla myös heikkous, jos kiinnitetään huomiota väärään detaljiin (Webber/Abu Dhabi). Kimi vaikuttaisi enemmän keskittyvän omaan suoritukseensa ja vain olennaiseen. Kimi myös vaikuttaisi toisinaan antavan liikaa valtaa varikkomuurille ja sitten jälkikäteen kyseenalaistetaan, että oliko oikea ratkaisu, vaikka olisi ehkä kannattanut ottaa vahvemmin kantaa, kun kuskina tietää rengas- tai säätilanteen paremmin.

- Psykologiseen puoleen en viitsisi pelkän mediasta saadun kuvan perusteella hirvittävästi puuttua, mutta jos jotain kuitenkin: Kimille toisen eteen työn tekeminen ei ole ollut mahdoton ajatus. Alonso ei ole siihen tilanteeseen koskaan joutunut, joten asiaa on vaikea arvioida. Eräillä tuntuu olevan vankka näkemys Alonson "pään kestävyydestä", mutta nähtäväksi jää (jos siihen edes tulee tarvetta).

- Summa summarum: Veikkaan Alonson vievän aika-ajot jossain määrin, ja kun ensimmäiset kierroksetkin sujunevat paremmin kuin Kimillä, tiedossa on tuskaisaa kisaseurantaa foorumilla. Kisatulokset lienevät kuitenkin tasapäisempiä, eikä pisteissä mitään suuria eroja synny (kuin korkeintaan hetkellisesti). Jos Ferrari ei ole kärkivauhdissa se syö (edelleen) Alonsoa enemmän kuin Kimiä, mutta kuskien välille en mitään suuria jännitteitä odota.
 

sammyosammy

Senior Citizen
Liittynyt
12.6.2010
Viestit
5925
Sijainti
Out Of Bounds
Joitain henkilökohtaisia arvioita...

- Summa summarum: Veikkaan Alonson vievän aika-ajot jossain määrin, ja kun ensimmäiset kierroksetkin sujunevat paremmin kuin Kimillä, tiedossa on tuskaisaa kisaseurantaa foorumilla. Kisatulokset lienevät kuitenkin tasapäisempiä, eikä pisteissä mitään suuria eroja synny (kuin korkeintaan hetkellisesti). Jos Ferrari ei ole kärkivauhdissa se syö (edelleen) Alonsoa enemmän kuin Kimiä, mutta kuskien välille en mitään suuria jännitteitä odota.
Tasapainoinen ja reilu arvio. Noin se voi mennä - ihan hyvinkin. Mutta yksi muuttuja puuttuu; arvio perustuu historiaan ennen tallikumppanuutta... Sillä on varmasti jokin vaikutus. Jää nähtäväksi millainen ja mihin suuntaan.
 

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Yksi etu Alonsolla saattaa olla aluksi ja se on mielestäni simulaattoritreeni. En tosin tiedä paljonko Alonso jaksaa simulaattorilla hieroa, mutta sehän on tiedossa, että Kimi ei simulaattorissa viihdy. Simulaattorin avulla Alonso saattaa päästä nopeammmin sinuiksi kers/ers/1.6-turbo autosta.

Tosin eikös nyt saa ajaa enempi testejä ennen kautta, joten siinä mielessä tuo päätelmäni voi olla ihan vääräkin.

Häkkisen arvion mukaan (Ilta-sanomien kolumni, paperiversio) 1.6 turbo sopisi Kimille paremmin rauhallisemman ajotyylin myötä.

Mutta oman arvion mukaan suuria eroja ei tule olemaan kuskien välilä. Kymmenys-kaks,suuntaan-toiseen silloin tällöin.
 

tmoi

No niin
Liittynyt
28.2.2004
Viestit
19017
Sijainti
turkus
Yksi etu Alonsolla saattaa olla aluksi ja se on mielestäni simulaattoritreeni. En tosin tiedä paljonko Alonso jaksaa simulaattorilla hieroa, mutta sehän on tiedossa, että Kimi ei simulaattorissa viihdy. Simulaattorin avulla Alonso saattaa päästä nopeammmin sinuiksi kers/ers/1.6-turbo autosta.

Tosin eikös nyt saa ajaa enempi testejä ennen kautta, joten siinä mielessä tuo päätelmäni voi olla ihan vääräkin.

Häkkisen arvion mukaan (Ilta-sanomien kolumni, paperiversio) 1.6 turbo sopisi Kimille paremmin rauhallisemman ajotyylin myötä.

Mutta oman arvion mukaan suuria eroja ei tule olemaan kuskien välilä. Kymmenys-kaks,suuntaan-toiseen silloin tällöin.
Meinaat ihan oikeesti, että ennen kun niillä on ajettu radalla treenejä, joku simulaattori pystyis siihen :D:D:D:D. Kun ei edes ajojen jälkeen, ni miks muka ennen??
 
Liittynyt
15.1.2008
Viestit
1480
Meinaat ihan oikeesti, että ennen kun niillä on ajettu radalla treenejä, joku simulaattori pystyis siihen :D:D:D:D. Kun ei edes ajojen jälkeen, ni miks muka ennen??
TÄh, tietenkin simulaattorilla ajetaan, ajavat varmaan jo nyt ensi vuoden autolla simulaattorissa (ainakin testikuskit). Ja vaikka ei malli vastaiskaan täysin oikeaa, ni ainakin voi totutella ratin ja eri toimintojen käyttöön ja totutella d-forcen tasoon, välityksiin jne.
 
Viimeksi muokattu:

raka75

Well-known member
Liittynyt
13.7.2009
Viestit
364
Meinaat ihan oikeesti, että ennen kun niillä on ajettu radalla treenejä, joku simulaattori pystyis siihen :D:D:D:D. Kun ei edes ajojen jälkeen, ni miks muka ennen??
No pakko tunnustaa, että näin minä ajattelin. Mietin, että kyllä sitä 1.6 turboa on jo penkissä testattu paljon ja siten sen ominaisuudet saatu simulaattoriinkin ajettua. Mutta kun en mikään asiantuntija ole, niin näinhän se juuri näkyy :alppu:
 

JPP

as Quo as possible
Liittynyt
2.3.2007
Viestit
24311
Sijainti
lappeen Ranta
Miten lie sitten noitten simulaattorien kanssa, että kuinka paljon apua niistä on joillekin Räikkösen tai Alonson kokemuksella varustetulle kuskille? Ensimmäistä kertaa F1-autoa ajavalle kuljettajalle varmaan on paljonkin asioita, joita voi etukäteen simulaattorissa opetella, mutta kun on vuosikausia ajellut aidolla asialla, niin simulaattoriajamisen merkitys on varmaan aika olematon. Varsinkin kun g-voimat ei simulaattorissa kai ole lähelläkään aitoja. Vois kuvitella, että enemmänkin autonkehitykseen on apua niistä.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Meinaat ihan oikeesti, että ennen kun niillä on ajettu radalla treenejä, joku simulaattori pystyis siihen :D:D:D:D. Kun ei edes ajojen jälkeen, ni miks muka ennen??
Kyllä ne on mallinnettu aika hyvin nykyään. Tässä vaiheessa muutokset (polttoaineensyöttörajoitus, laajennettu ERS, aeromuutokset, pakoputkiston sijoitus) ovat toki laskennallisia, mutta laskennallisten asioiden perusteellahan ne autot nykyään kehitetään. Kun radalle päästään, simua sitten toki voidaan kalibroida todellisuutta paremmin vastaavaksi. Renkaat ja niiden kulutus lienee suurin kysymysmerkki tässä vaiheessa.
 

Ruisberg

Musta hevonen
Liittynyt
14.9.2013
Viestit
8
Sijainti
Green Hell
Mielenkiintoista nähdä kummalla jampalla on sitten lopulta enemmän pisteitä, etukäteen ajateltuna ainakin todella tasainen kamppailu kehkeytymässä. Etenkin sunnuntaisin on molemmilta nähty rautaisia otteita, valehtelematta voinee sanoa että sarjan kaks parasta kisakuskia. Nämä veijarit kun asetetaan samaan autoon, ja vielä jos auto tulee olemaan hyvä, niin jälki on sen mukaista.

Ja tosiaan noi simulaattoritestit niinkun aiemmin mainittiin niin en kyllä kans usko että kokeneille kuskeille ne tuo mitään uutta. Vaikka eipä niistä haittaakaan varmaan ole, mutta merkittävää etua tuskin tuovat.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ja tosiaan noi simulaattoritestit niinkun aiemmin mainittiin niin en kyllä kans usko että kokeneille kuskeille ne tuo mitään uutta. Vaikka eipä niistä haittaakaan varmaan ole, mutta merkittävää etua tuskin tuovat.
Jotain pientä etukäteistuntumaa auton käytökseen saattaa saada, mutta se, ettei Kimi pidä simulaattoreista ei ole olennainen haitta. Mies on osoittanut, ettei sitä tarvitse, vaan on ilmankin iskussa heti ensimmäisestä kierroksesta lähtien.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Muistatteko ikinä, että Alonsolla olisi ollut Kimimäisiä ongelmia, kuten ohjaus ei tunnu oikealta tai eturenkaat ei lämpene jne.

Onko Kimi siis kuitenkin herkempi auton suhteen, eli pitää olla sopiva, että homma toimii. Alonsolla tuntuu kulkevan yleensä aina niin hyvin kuin autolla pääsee, eikä valita tuollaisia asioita, korkeintaan auton yleistä hitautta. Korjatkaa jos muistikuvani on väärä...
Kieltämättä vähän tällainen kutina on. Tässäkin on kuitenkin huomattava sellainen seikka, että kyse voi helposti olla tasaisuudesta omaan tasoon nähden, ei absoluuttiseen mittariin nähden.

Yritän valaista tätä esimerkin kautta. Sanotaan että kuljettaja voi suorittaa asteikolla 1-10. Alonso voisi suorittaa vaikkapa 7, 7, 7.5, 7, 6.5, 7 ja Kimi vaikkapa 7, 8, 6, 7, 6, 8. Molemmilla olisi sama keskiarvo mutta Kimillä suurempi variaatio, huonompi huono päivä ja parempi hyvä päivä. Alonso ei koko urallaan ole ajanut kuin yhden kisasuorituksen jota voisi pitää muistettavana/legendaarisena, ja sehän oli Sepang 2012. Kimi taas on ajanut niitä aika läjän, Spa 2004 ja 2009, Suzuka 2005, Monaco 2005, Melbourne 2013 nyt ainakin, mutta lisää löytyy jos jaksaa miettiä. Alonsolle ei kyllä löydy yhtään enempää kuin tuo yksi, vaikka totta kai miehen fanit alkavat nillittää että onhan niitä. No ei ole, piste. Sanon vaan että jos lueskelette ulkomaisia foorumeja ja jos tulee puhe jostain legendaarisista kisasuorituksista, niin kuinka usein Alonso mainitaan jos omien fanien (ja urpojen toimittajien) hehkutuksia ei lasketa? Aivan... Pointti oli kuitenkin se, että Kimillä on mielestäni suurempi variaatio parhaiden ja huonoimpien suoritusten välillä, mutta keskiarvo on vähintään samalla tasolla kuin Alonsolla, luultavasti korkeammallakin. Siltikin, tasaisuuttahan pidetään Kimin valttina nykyään, ihan yleisestikin.

No niin, pointti oli kylläkin se, että Alonson tasaisuus, oli se näennäistä tai todellista, ei varsinaisesti todista paljoakaan. Epätasaisuudeksi voisi myös laskea kisat jotka päättyvät keskeytykseen oman mokan johdosta, näitähän on Alonsolle tullut käytännössä joka kaudella, joskus useampi kuin yksi, kun taas Kimille ei oikeastaan koskaan. Monza tänä vuonna oli merkittävä harvinaisuus kun Kimi itse rikkoi etusiipensä eikä sitten saanut pisteitä kisasta sen vuoksi. Toki Perez avusti, mutta silti, harvinainen virhe Kimiltä. Ei edes keskeytys ja Ferrarilla, Mersulla tai Red Bullilla olisi vielä noussut kevyesti pisteille, mutta Lotuksella ei enää ehtinyt.

Ja takaisin siihen pointtiin. Alonso voi olla tasainen, mutta on virhe olettaa että se tasaisuus on sillä tasolla joka on maksimaalinen autoon nähden, kuten urpot toimittajat niin usein olettavat ja hehkuttavat. Ei ole. Tasaisuutta olennaisempaa on se taso jolla suoritetaan. Väitän että Ferrarilla olisi kyllä päässyt kovempaakin monet kerrat, eikä olisi tarvinnut keskeyttää omaan mokaan niin usein.

Vaikka ei olisikaan samaa mieltä kanssani siitä, että Alonson taso ei ole ehkä niin korkea kuin monet uskovat, pitäisi olla matemaattis-loogisesti selvää itse kullekin että pelkkä tasaisuus (jos nyt unohdetaan ne keskeytykseen johtaneet virheet) ei tee autuaaksi eikä edes kovaksi kuljettajaksi. Voi olla myös tasaisen keskinkertainen.

Ferrarin autolla olisi kyllä voinut voittaa mestaruuden 2010, 2012 ja luultavasti myös tänä vuonna. 2011 se ehkä olisi ollut melkoisen vaikeaa kenelle hyvänsä. Mutta on merkillistä että 2010 ja 2012 kun Alonso pääsi pisteiden valossa hyvin lähelle mestaruutta, silti se katsotaan jotenkin Alonson henk. koht. hyvyydeksi ja auton paskuudeksi. Kyllä se on ennemminkin toisinpäin.

Lisäksi on huomioitava että Alonso on saanut nauttia ehdottomasta ykköskuljettajan asemasta ja ajaa sillä tavalla eri sarjassa kuin kukaan muu kuljettaja. Toivottavasti vihdoin nähtäisiin Alonson taso ilman erityiskohtelua tallissansa. Viimeksi näin kävi 2007 Monacosta eteenpäin, ja seuraukset ovat tiedossa.
 

Calvin

Well-known member
Liittynyt
5.12.2002
Viestit
3560
Joitain henkilökohtaisia arvioita:
Ihan hyvää settiä. En sano että olen täysin samaa mieltä, mutta selvästi olet miettinyt asiaa ja muodostanut omalla tavallasi perustellun näkemyksen. :thumbup:

Toivottavasti ainakaan luotettavuusongelmat eivät kallista vaakaa jompaan kumpaan suuntaan. Tällainen vaara on jopa todennäköinen jos muuten on tasaista, mutta kummasti ne luotettavuusongelmat unohdetaan. Esim. Kimillä oli eniten luotettavuusongelmia 2007 ja 2008 kaiksita Ferrari- ja McLaren-kuljettajista, mutta otetaanko ne todella huomioon arvioissa? Valitettavan usein ei oteta.
 
Ylös