Räikkösen sopimustilanne?

holvius

Well-known member
Liittynyt
14.3.2001
Viestit
2338
Sijainti
Tampere
Kun moottoreja menee rikki koko ajan on tietysti todella järkevää palkata uusi aerodynamiikka guru. Se varmaankin saa moottorit kestämään.

Olisi myös hyvä jos huippumotivoitunut veneenrakentaja Newey jatkaisi tallissa koko roskan päävastuullisena. Näytöt ovat viime vuosilta vertaansa vailla.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
holvius sanoi:
Kun moottoreja menee rikki koko ajan on tietysti todella järkevää palkata uusi aerodynamiikka guru. Se varmaankin saa moottorit kestämään.

Olisi myös hyvä jos huippumotivoitunut veneenrakentaja Newey jatkaisi tallissa koko roskan päävastuullisena. Näytöt ovat viime vuosilta vertaansa vailla.
täysin samaa mieltä!
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Coughlanin voisi korvata mahdollisimman äkkiä johonkuhun toiseen suunnittelijaan, samoin kovistella Mersun suuntaan, joka myös saisi tehdä henkilövaihtoja.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
kouvotsvoni sanoi:
Coughlanin voisi korvata mahdollisimman äkkiä johonkuhun toiseen suunnittelijaan, samoin kovistella Mersun suuntaan, joka myös saisi tehdä henkilövaihtoja.
Coughlan pihalle ja Adrian Newey takaisin piirrustuspöydän ääreen! Ei Neweystä ole Ross Brawniksi McLarenille. Autoja mies osaa suunnitella, mutta ei johtaa. Coughlanista ei taas ole yhtään mihinkään... Aivan turha äijä!

Kyllä nämä MP4-18 ja MP4-19 ovat sen luokan katastrofeja, että siinä on jo tarpeeksi perusteluja Coughlanin potkuille. Poksahtelevatko Mersun moottorit juuri sen takia, että ne eivät saa tarpeeksi jäädytystä liian tiiviin paketin takia? Kaikki, eletroniikka, moottori, ohjaamo ja ynnä muut, ovat pakattu liian pieneen tilaan? Kuumeneeko moottori siis liian ahtaassa tilassa edelleen liikaa? Kas siinä pulma. Minusta kaikki viittaavat kyllä siihen... :doubtful:
 

312T4

Lehtori
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
14346
Sijainti
Chateau Latour 1982!!!
Karpow sanoi:
Coughlan pihalle ja Adrian Newey takaisin piirrustuspöydän ääreen! Ei Neweystä ole Ross Brawniksi McLarenille. Autoja mies osaa suunnitella, mutta ei johtaa. Coughlanista ei taas ole yhtään mihinkään... Aivan turha äijä!

Kyllä nämä MP4-18 ja MP4-19 ovat sen luokan katastrofeja, että siinä on jo tarpeeksi perusteluja Coughlanin potkuille. Poksahtelevatko Mersun moottorit juuri sen takia, että ne eivät saa tarpeeksi jäädytystä liian tiiviin paketin takia? Kaikki, eletroniikka, moottori, ohjaamo ja ynnä muut, ovat pakattu liian pieneen tilaan? Kuumeneeko moottori siis liian ahtaassa tilassa edelleen liikaa? Kas siinä pulma. Minusta kaikki viittaavat kyllä siihen... :doubtful:
Mielenkiintoinen näkökulma, onko kellään tietoa tuosta?:confused:
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eihän se MP 4-18 mikään katastrofi ollut. Siinä megatopicissahan tällaiset näkemykset tyrmättiin tietyn "leirin" toimesta täysin. Oli kuulemma ihan fiksu veto rakentaa auto joka toimii pohjana seuraavan kauden kilpuria varten.
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
pmv sanoi:
Eihän se MP 4-18 mikään katastrofi ollut. Siinä megatopicissahan tällaiset näkemykset tyrmättiin tietyn "leirin" toimesta täysin. Oli kuulemma ihan fiksu veto rakentaa auto joka toimii pohjana seuraavan kauden kilpuria varten.
Ja sinä ilm. olit varma, että MP4/19 on aivan paska.

Koska jos tuo olisi hyvä, niin kaikki yhtyisivät tuohon näkemykseen... Mutta jälkiviisaushan on helppoa...
Ett silleen!!!!!!!1
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Muistaakseni ihmettelin syys-kesällä 2003 että missä välissä McLaren aikoo oikein suunnitella sen MP4-19 auton, kun pitäisi kisoja ajaa MP417D:llä ja samaan aikaan kehitellä sitä MP4-18 autoa. Arvelin silloin, että homma on suhteellisen vaikea, ellei jopa mahdoton. Sanottiin, että McLaren on iso organisaatio ja selviytyy kyllä tästä tehtävästä. Jatkettiin vielä, että MP4-18 toimii hyvänä pohjana MP4-19:lle, korjataan vain 18:ssa havaitut virheet. Ihmettelin tähän, että mitä infoa siitä 18:sta saadaan, kun sitä ei ole missään vaiheessa saatu toimimaan edes säällisellä tavalla. Sanottiin, että kyllä se palvelee kehtitystyötä kun McLaren on niin iso organisaatio.
 

Marko

Well-known member
Liittynyt
15.11.2001
Viestit
241
Sijainti
Helsinki
Mclarenin ongelma on käsittääkseni että mersun moottorinlohko ei ole riittävän jäykkä. Painoa on kevennetty viimevuodesta 'liikaa' ja tästä poikii kaikki ongelmat...

Australian ja Malesian keskeytys johtui kuulemma moottorin liiallisesta värinästä, Australiassa moottorin värinä hajoitti jäähdytysjärjestelämän letkun > vedet ulos koneesta, konerikko ja Malesiassa vaihdelaatikon.

VM:n mukaan kuljettajat eivät voi kuormittaa moottoria normaalin tapaan jarrutuksissa moottorijarrutuksella, tästä poikii ongelmat jarrujen kanssa, joita lareni koetti ratkaista kokeilemalla toista jarrujen toimittajaa. Tämä vaikuttaa myös ajotyyliin ja tätä kautta kierrosaikoihin...

Voi olla että kimin ajotyyli revittää moottoria juuri jarrutuksissa liikaa, tai kuutio on omaksunut moottoria kestävän ajotyylin paremmin joka kyllä näkyy vauhdissa....

Eli ratkaisua ongelmii ei ole ihan heti tulossa, yksittäisiä asioita voidaan parantaa, mutta mikäli vika on moottorissa kuten kaikista huhuista ym voi päätellä parannusta asiaan ei ole tulossa vasta kun mersu saa rakennettua uuden lohkon moottoriinsa, tai tavalla tai toisella rakennettua nykyisestä riittävän jäykän.
Tämä kyllä kestää... :jaska:
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Minusta on todella kummallista, että minne MP4-19 kilpurin vauhti ja luotettavuus katosi vuoden vaihteessa? Sitä edeltäneissä testeissä auto toimi kuin kello, lukuunottamatta sitä pientä sensoriongelmaa. Rataennätykset menivät uusiksi. Ilmeet olivat vielä tuolloin todella iloiset McLarenilla. Auto tuntui hyvältä ja oli nopea. Coulthardikin totesi, että ei ole koskaan päässyt urallaan ajamaan näin valmiilla autolla. Hiemanko tuo komentti tuntuu oudolta tänään!

Sitten tammikuussa täydellinen romahdus. Mikään ei enää toiminut. Auto hajoilivat jatkuvasti radalle ja kaikki testipäivät menivät ajamisen sijaan autojen korjaamisessa. Ennätysten rikkomisen sijaan McLarenit juuttuivat testiaikaliuskojen häntäpäähän. Kuskien optimistiset kommentit loppuivat kuin seinään ja kokoajan oltiin huolestuneita siitä, että pääseekö uudella autolla edes maaliin Australissa.

Tuo romahdus, mikä sattui vuodenvaihteen aikana, on ennennäkemätöntä. Mitä ihmettä tuolloin tapahtui? :confused:
 
Viimeksi muokattu:

h@nz

Well-known member
Liittynyt
24.8.2001
Viestit
190
Sijainti
Laru
Voisiko se olla juuri tämä kuumenemisongelma?? Talvella viileissä olosuhteissa kaikki toimi hyvin, mutta nyt kun tultiin kesäkeleihin, koneet ei kestä.

Muutenhan vauhti on kuitenkin tuollaista williams- renu- BAR-tasoa eli kamppailisi kyllä kimin käsissä kolmannesta sijasta jos kestäisi.

Ferrarin vauhtiinhan macci ei yltäisi vaikka koneet kestäisikin, mutta Ferrarin ylivoiman eräs merkittävin tekijä lienee nämä JJ:n ja muiden "asiantuntijoiden" parjaamat Bstonen renkaat...
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No muut alkoivat tuomaan uusia autoja testiradoille. Onhan MP4-19 aikaisempaa huomattavasti nopeampi kampe, mutta kierrosaikojen parannuksethan ovat aivan huimalla tasolla kautta linjan. Tässä juoksussa McLaren ei pärjännytkään, vaikka saikin näyttävät otsikot viime vuoden lopulla.
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
No joo... Hyviä kommentteja. :thumbup: Mutta tuskin marraskussa oli kovin paljon viilemämpi kuin tammikuussa, joten en oikein usko tuohon teoriaan, että talven ekat testit ajettiin viileämmissä olosuhteissa.

Mutta muutettiinko kenties auton runkoa ja koria vuodenvaihteen jälkeen? Vai alettiinko moottoreita yksinkertaisesti ruuvaamaan kireämmälle, kun huomattiin, että ei pärjätäkkään enää vauhdissa muille, kun he alkoivat tuoda uutuuksiaan testiradoille? Mene ja tiedä... :confused:

Ferrarin nousu oli kyllä ilmiömäinen. Juuri ennen vuodenvaihdettahan Ferrarilla todellakin näytti olevan edessä täydellinen romahdus. McLarenin sijaan testiliuskojen häntäpäässä komeilivat yleensä Ferrarit ja kokoajan näytti lisäksi siltä, että Michelin ottaisi täydellisen niskalenkin Bridgestoneista lopullisesti. Mikä muutos tapahtuikaan sitten Australiaan mennessä! :eek:
 

kouvotsvoni

Banjottu
Liittynyt
30.1.1999
Viestit
89969
Sijainti
Corsica
Ferrari tuntuu olevan nykyisin ainut talli jonka vauhtia ei kannattaisi epäillä, vaikka miltä näyttäisi testeissä.
 

Rami

Well-known member
Liittynyt
16.10.1999
Viestit
898
Sijainti
Lohja
kouvotsvoni sanoi:
Ferrari tuntuu olevan nykyisin ainut talli jonka vauhtia ei kannattaisi epäillä, vaikka miltä näyttäisi testeissä.
Kenenköhän kelloja epäiltiin talven aikana? :D
Mäcillä kun on tuo west tupakki katkolla ja haetaan uutta sopimusta niin tarvittiin komeita aikoja, niitähän saatiin kun yksin ajeltiin. :p
 

skf

Well-known member
Liittynyt
14.11.2000
Viestit
164
Sijainti
Oulu
Eikös McLarenin vauhti kadonnut uuden takasiiven mukana? Ensimmäisessä testeissä, kun vauhti oli vielä kohdallaan, käytettiin vanhan mallista siipeä.
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
holvius sanoi:
Kun moottoreja menee rikki koko ajan on tietysti todella järkevää palkata uusi aerodynamiikka guru. Se varmaankin saa moottorit kestämään.
Ehkäpä se moottorien heikon kestävyyden yksi merkittävä tekijä on epäonnistunut auton suunnittelu. Kaikki on pakattu liian tiiviiseen tilaan. Koneen lämmöt nousee herkästi jne... Toki moottoripuolella on vikaa, mutta kyllähän tässä nykyisessä autossa on niin paljon pielessä, että ei tiedä mistä aloittaa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Eihän siinä Mclarenin autossa ollut kuin 2-3 ongelmakohtaa, ainakin Dennisin mukaan. Ja nekin on kohta selvitetty intensiivisen testiohjelman avulla.
 

PH

Well-known member
Liittynyt
8.8.2000
Viestit
557
Sijainti
Helsinki
pmv sanoi:
Eihän siinä Mclarenin autossa ollut kuin 2-3 ongelmakohtaa, ainakin Dennisin mukaan. Ja nekin on kohta selvitetty intensiivisen testiohjelman avulla.
Ja nekään ongelmat eivät ole kovin vakavia: ainoastaa nopeus ja luotettavuus puuttuvat.
 
Ylös