(Ralli)autojen kuvien piirtämisestä ja maalaamisesta

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Sanotaan, että joulu on antamisen aikaa. Minulla ei nyt varsinaisesti ole mitään erityistä annettavaa, mutta ajattelin, että ehkä tästä seuraavasta on edes jollekin iloa…

Ensin hieman taustaa: Ystäväperheen isä otti yhteyttä minuun ja kertoi, että heidän ala-asteikäinen poikansa oli kiinnostunut piirtämisestä siinä määrin, että oli toivonut saavansa joululahjaksi samoja kirjoja, joita oli nähnyt minulla, kun perhe kävi meillä. Itsellänikin on lapsia ja kun ystäväni kävi meillä viimeksi perheineen tuli sattumalta juttua piirtämisestä ja maalaamisesta. Niinpä sitten esittelin lapsille (omille ja vieraille) omia keskeneräisiä töitäni ja suhteellisen laajaa ”itseopiskelumateriaalista” koostuvaa kirjakokoelmaani. Ja tästä vierailusta se kipinä oli kai sitten syttynyt. Niinpä minulle sitten juolahti mieleen, että voisin jakaa vähän omia kokemuksiani ja näkemyksiäni myös täällä, jos vaikka joku muukin saisi kipinän alkaa piirtämään ja maalaamaan...

Minä en pidä itseäni mitenkään erityisen hyvänä piirtäjänä tai luonnon lahjakkuutena. Mutta juuri siksi minulla ehkä onkin jotain annettavaa, sillä voin omalla esimerkilläni näyttää, että tämänkin ”taidon” voi oppia. Ja tässä maailmassa ei mielestäni voi olla liikaa KÄSIN tehtyä taidetta.

Älkää ymmärtäkö minua väärin. Pidän itsekin tietokoneella työskentelystä ja tietokoneen piirustusohjelmien käyttö (niin, että lopputulos on jotain mainittavaa) käy ihan työstä, eikä tietokoneellakaan tehty ”taide” synny ihan itsestään. Lisäksi tietokoneen avulla voi tehdä sellaisia asioita, joita käsin ei voi tehdä. Mutta silti arvostan itse vielä enemmän sitä, että joku jaksaa ja viitsii tehdä piirustuksia tai maalauksia ns. ”pitkän kaavan mukaan” niin, että teos rakentuu vähitellen, hitaasti kiiruhtaen, käsityönä paperille tai kankaalle.

Olen siis ”itseoppinut” siinä mielessä, että kouluja en piirtämistä tai maalaamista varten ole käynyt. Mutta onneksi nykyään on mahdollista saada kaiken maailman kirjallisuutta esimerkiksi netin kautta. Itse voin suositella sellaista nettikirjakauppaa kuin Adlibris. Se on skandinaavialainen ja palvelu pelaa ja kirjat tulee nopeasti. Ja hinnatkin on vielä kilpailukykyisiä (= halvempia kuin jos ostaisi kirjakaupasta).

Alla lueteltuna kolme omasta mielestäni tärkeää ja hyvää teosta, joiden avulla oppii piirtämään autoaiheisia kuvia. Näiden lisäksi minulle on kertynyt toistakymmentä muutakin opasta…näihin jää vähän niin kuin kiinni ja näitä on pakko saada lisää!

[/url]
how_drwCars_140434 by artbyantero, on Flickr[/img]

Tämä on jo klassikko, tai itse asiassa klassikon uusintapainos. Ensimmäinen painos tuli jo vuosia sitten ja tämä taisi olla niitä ensimmäisiä ”syväluotaavia” kirjoja aiheesta ”miten opit piirtämään autoja”.


[/url]
1845841247_01__SCLZZZZZZZ_ by artbyantero, on Flickr[/img]

Tämä on jo hiukan uudempi tekele ja tässä keskitytään enemmän siihen, miten autourheilukuvia tulisi tehdä. Sisältää myös piirustustekniikan perusoppeja.




[/url]
ColoredPencilPaintingBible_72 by artbyantero, on Flickr[/img]


Tämä on nimensä mukaisesti värikynäpiirtämisen raamattu. Tässä kirjassa kerrotaan miten saat valokuvamaisia piirustuksia aikaiseksi, aivan loistava kirja.

Ja nämä kaikki kirjojen hinta on siinä parin kympin paikkeilla.

Tässä siis lyhyesti tietoa siitä, mistä sitä tietoa saa!

Ja eihän näitä kirjoja ole pakko ostaa. Kirjastot ovat väärällään hyviä ja vähemmän hyviä piirustus- ja maalausoppikirjoja.

Seuraavaksi ajattelin raottaa vähän piirustusprosessia, eli näyttää miten minä näitä kuvia teen…
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Seuraavassa esittelen tavan, jolla minä toteutan suurimman osan tekemistäni piirustuksista ja maalauksista. Tekniikoita on toki monta muutakin ja jos esimerkiksi on tarkoitus piirtää mahdollisimman tarkka toisinto jo olemassa olevasta (valo)kuvasta ( eli suoraan sanottuna piirtää / maalata kopio) on sen toteutustapa erilainen.

Jotta kuva ”aukeaa” paremmin on aina hyvä tietää jotain sen taustasta.

Tämän kuvan piirtämisen innoittajana oli toisaalla täällä foorumilla käyvä keskustelu 70-luvun suurajoista ja siihen liittyvä kirjaprojekti. Olin itse asiassa yhteydessä kirjan tekijään tarkoituksenani auttaa kirjaprojektissa. Valitettavasti eivät aikatauluni ja sen hetkinen elämäntilanne antanut mahdollisuutta laajemmalle yhteistyölle, mutta sen projektin tiimoilta syntyi tämä kuva. Ja koska itsekin olen kyseisen kirjan onnellinen omistaja, voin näin jälkikäteen todeta, että hyvä näin. Kirja on oikein hieno juuri tällaisena kuin siitä tuli!

Enivei. Tarkoituksenani oli piirtää kuva Leo Kinnusen Porschesta vuoden 1973 suurajoista. Tästä autosta ei löytynyt juuri siihen hätään oikein hyviä kuvia, joista olisi saanut selkeää kuvaa autossa olleista mainostarroista. Tein mahdollisimman paljon taustatyötä, mutta osa tarroista jäi silti hiukan arvailujen varaan. Lisäksi en koskaan aikaisemmin ollut piirtänyt Porschea, joten siinäkin oli haastetta. Mutta onneksi minä pidän haasteista!

Piirtäminen aloitettiin hakemalla haluttua kuvakulmaa. (Paperin koko on A3.) Hain sellaista kuvakulmaa, jossa auton tarrat tulisivat mahdollisimman paljon esiin, auto olisi helposti tunnistettavissa Porscheksi ja että kuva olisi samalla täynnä energiaa. Että semmoiset vaatimukset…
[/url]
P6080150 by artbyantero, on Flickr[/img]



Kun haluttu kuvakulma löytyi aloin tehdä alustavaa luonnosta. Tähän luonnokseen haen hyvin vapaasti vain auton perusmuotoja ja renkaiden asentoa. Apunani käytän perspektiiviviivoja…
[/url]
P6080151 by artbyantero, on Flickr[/img]



Seuraavaksi sijoittelin tarrat paikoilleen ympäri autoa. Tarrojen sijoittelu perustuu siis saamiini referenssikuviin. Tarkennettakoon, että mikään saamistani referenssikuvista ei ollut samassa kulmassa kuin valitsemani kuvakulma. Huomatkaa eturenkaan asento. Vielä tässä vaiheessa olin tyytyväinen siihen…
[/url]
P6080152 by artbyantero, on Flickr[/img]



Tässä vaiheessa olin tehnyt luonnoksen valmiiksi, eli tällainen lopullisesta kuvasta tulisi! Kaikki apuviivat jolla perspektiiviä on haettu, poistettiin tässä vaiheessa.
[/url]
P6080153 by artbyantero, on Flickr[/img]


Seuraavaksi tein värikynillä uuden viivapiirustuksen uudelle paperille alkuperäisen luonnoksen pohjalta. Huomatkaa, että viivat alkavat olemaan huomattavasti tarkempia. Lyijykynäpiirustusta ei voi jättää pohjalle, koska se olisi sotkenut herkän ja läpikuultavan keltaisen värityksen. Sen lisäksi oli kaikista apuviivoista ja alkuperäisen luonnoksen ”sotkuista” jäänyt niin paljon näkyviin, että luonnollista oli tässä vaiheessa ottaa käyttöön uusi paperi ( edelleen kokoa A3).
[/url]
P6080154 by artbyantero, on Flickr[/img]


Tässä vaiheessa piirrän kuvaan myös tummempia osuuksia . Huomatkaa, että renkaiden ympärille alkaa muodostumaan myös hiukan ”liikettä”.
[/url]
P6080155 by artbyantero, on Flickr[/img]


Lisää syvyyttä ja vahvuutta viivoihin. Haluan edelleen varmistua siitä, että kaikki viivat ovat oikeilla paikoillaan ( tarrat mukaan lukien). Huomatkaa, että eturengas on edelleen alkuperäisessä kulmassaan. Mutta se näyttää luonnottomalta, eikö vain…?
[/url]
P6080156 by artbyantero, on Flickr[/img]


Eli pakko muokata eturenkaan kulmaa!. Ja hetken hakemisen jälkeen löytyy paljon ”luonnollisempi” asento eturenkaalle. Nyt kuva näyttää siltä, että auto on liukumassa kuvan ylälaidasta kohti alalaitaa ns. ”saldissa”.
[/url]
P6080157 by artbyantero, on Flickr[/img]

jatkuu....
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
...jatkoa

Koska olin vihdoinkin täysin tyytyväinen viivojen sijoitteluun , voi värittäminen alkaa. Ensin pohjalle keltainen perusväri.
[/url]
P6080158 by artbyantero, on Flickr[/img]


Sitten tummennusta, sillä auton kylkihän on tietenkin täysin pölyn ja kuran peitossa.
[/url]
P6080159 by artbyantero, on Flickr[/img]


Mutta koska auto oli kuvien perusteella enemmänkin pölyn kuin kuran peitossa, pitää likakerrosta vaalentaa.
[/url]
P6080160 by artbyantero, on Flickr[/img]



Seuraavaksi voidaan keskittyä keulaan ja sen yksityiskohtiin. Kari Mäeltä sain paljon taustatietoa autosta. Mm. sain tietää miksi auton konepellillä on tuollaiset punaiset ”tötteröt”. Ne on paineilmatorveja ja niitä tarvitaan afrikassa eläinten pelotteluun pois tieltä….
[/url]
P6080161 by artbyantero, on Flickr[/img]



Nyt alkaa auton kori olla hyvällä mallilla ja sisustakin on piirretty. Tämä on ns. ”laiska” versio”, eli sisusta on tummennettu siten, että kuskia ja apukuskia ei näy. Tähän ratkaisuun päädyin ihan referenssimateriaaliin vähyyden johdosta, eli koska en tiennyt, miltä Leon ja kartturin ajoasut näyttivät, en lähtenyt edes yrittämään niitä. Kuvausteknisestihän tämä on virhe, sillä kyllä tuossa kuvakulmassa ja näillä varjostuksilla pitäisi jotain sisällekin nähdä. No, aina ei voi saada kaikkea…
[/url]
P6080162 by artbyantero, on Flickr[/img]



Seuraavaksi vuorossa oli taustan esille tuominen. Eli ensimmäisiä vetoja soratietä kuvastamaan. Huomatkaa, että soratien viivat eivät mene pisteestä a pisteeseen b, vaan ne ikään kuin ”leviävät” kuvan alareunaa kohden.
[/url]
P6100178 by artbyantero, on Flickr[/img]



Nyt ollaan jo todella lähellä lopputulosta. Pientä viilausta vielä…
[/url]
P6100181 by artbyantero, on Flickr[/img]



Ja tässä on lopputulos. Minulle käy useasti niin, että joudun pakottamaan itseni lopettamaan, koska pientä fiksattavaa ja parannettavaa löytyy aina ja vaikka kuinka paljon. Jossain vaiheessa on vain pakko todeta, että nyt riitti, kuva on valmis!
[/url]
P6100182 by artbyantero, on Flickr[/img]



Että tällaista tällä kertaa, katsotaas mitä seuraavaksi…
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Vau, todella hienosti teet noita, itsekkin piirtelen kanssa mutta harvemmin saan niitä valmiiksi.

Onnistunun aina pilaamaan värittäessä.

Tuosta sivun tummennusvaiheesta, millä värillä tummennat ja miten kun saat sen jotenkin sulautuun hyvin?

Ja tietysti lika päälle, mutta tämä taitaa olla tehty beige/okranvärisellä kynällä?

En tiedä painanko hiukan liikaa vai mistä johtuu kun itsellä tulee helposti hieman "kuminen" pinta johon toiset kerrokset eivät tartu kunnolla ja tulee jotenkin läikikäs.

Maalamisesta sen verran että se on melkeinpä mukavampaa, tässä kuva ensimmäisestä mitä aloitin kun sain värit http://img406.imageshack.us/img406/2599/img7265.jpg

Juu, on se karu :D
Enempää en ole kuvia ottanut enkä ole tainnut saada mitään valmiiksikkaan.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Sainoisin,että tuo on hyvä alku! Muistan kun itse ensimmäistä kertaa tartuin pensseliin.. Onneksi vai minä muistan sen, ja kaikki todistusaineisto on poltettu!

Taitaa olla samantekevää työskenteleekö värikynillä tai tai maalaako pensseleillä, hyvän lopputuloksen saamiseksi tarvitaan laadukkaat välineet.

Minulla kesti hetken ennen kuin suostuin uskomaan sen, mutta näin se vaan on. Ei siis ole mitään hifistelyä sijoittaa kalliimpiin värikyniin kuin pari euroa maksaviin, ruokamarketeista saataviin värikyniin. Jostainhan se hintaero johtuu ja se on värikynien laadusta, eli väripigmentin määrästä. Halvoissa kynissä on enemmän vahaa tai muita täyteaineita kuin pigmenttiä. Kalliissa kynissä taas on enemmän väripigmenttiä. Ero on ihan konkreettinen, sillä halvoilla kynillä ei kertakaikkiaan saa useampaa värikerrosta tarttumaan päällekkäin, vaan syntyy sellainen vahamainen pinta. Hyvillä kynillä värikerroksia voi olla jopa 2-5, riippuen siitä kuinka kevyesti painamalla aloitti.

Tuo kyljen tummentaminen on juurikin tehty käyttäen. 3-5 värikerrosta, mukanlukien viimeinen vaaleampi kerros. Tasaisen siitä saa tekemällä hyvin ohuita kerroksia varovasti kevyesti painaen. Lisäksi asiassa auttaa tietenkin jos on laaja skaala kyniä. Itse käytän Derwentin studio kyniä ja käytössäni on 72värin kynäsetti,eli siinä on jo varaa mistä valita. Hintakin oli äsken lounaalla stockalla kuolatessani joulutarjouksessa n. 50e. Pitäs ensin saada jotain myytyä, niin voiisi taas ostaa uuden setin... kuolaus, slurps.

No niin asiaan. Siinä värikynäraamatussa oli esimerkiksi taulukot, joista näki mikä on lopputulos kun lisää tiettyjä värejä keskenään ohuin kerroksin. Kirjoissa käytetään tosin Prismacolorin kyniä ja itse en ole niitä löytänyt suomesta, ainakaan kohtuuhintaisina. Aivan loistava idea tuollainen taulukko ja itse teen aina työn aluksi työaikaisen taulukon. Josta näen että ahaa kerrostamalla yellow e22:sen orange e34:sella saan aikaan tummemman keltaisen jne ( numerot keksittyjä). Eli hyvä lopputulos vaatii myös suunnittelua ja pohjatöitä. Harvemmin voin vain "tuostanoin" piirtää jotain niin että siitä tulee jotIn hienoa, työtä se vaatii!

Toinen tapa, jolla saa hienoja häivytyksiä on kerrostaa kahta eri sävyä vierekkäin ja sitten "sumentaa" raja käyttämällä valkoista värikynää rajan kummallakin puolella.

Toivottavasti tästä oli jotain apua ja näistä sepustuksist sai jotain tolkkua.
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Joo eli periaattessa ihan sama tekniikka kuin maalaamisessa ja photoshopin kanssa.

Pitää kokeilla myöhemmin vielä, kiitoksia vinkeistä.
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Tällä kertaa on aiheena sekatekniikalla tehty piirustus. Sekatekniikalla tarkoitetaan sitä, että kuvan valmiiksi saattamiseen on käytetty niin värikyniä kuin myös akryylivärejä ja pensseleitä. Projektin tekee entistä mielenkiintoisemmaksi se, että pohjana ei olekaan tavallinen valkoinen paperi. Tällä kertaa käytin pohjana keltaisen ruskeaa ( melkein beigeä?) kartonkia.

Kuvan aiheena on B-ryhmän ralliauto Ford RS200.
Referenssinä käytettiin siis netistä löytynyttä kuvaa ja tarkoituksena oli jäljentää se mahdollisimman realistisesti.

Tässä ensimmäisessä kuvassa ollaankin jo itse asiassa aika pitkällä. Harmi, etten tajunnut dokumentoida työn etenemistä jo aikaisemmassa vaiheessa. Tässä näkyy entinen ”työpisteeni” joka sijaitsi 1x1,5 m alueella, portaiden alla ( eikä ollut edes täyttä seisomakorkeutta!).

WIP1 by artbyantero, on Flickr


Olen siis tässä vaiheessa jo tehnyt lyijykynäluonnoksen, valmiin viivapiirroksen ja värittänyt kaikki viivat ja tummat alueet mustalla tussilla. Lisäksi olen maalannut kaikki valkoiset pinnat valkoisella akryylivärillä. Lisäksi olen jo hiukan piirtänyt / värittänyt auton takana olevaa hiekkapilveä.

WIP2 by artbyantero, on Flickr


Tässä vaiheessa alan värittämään auto värikynillä. Ensin vähän sinistä ja sitten punaista (tarra takakyljessä).

WIP3 by artbyantero, on Flickr


Nyt alkaa auton takaosa ja taaempi osa kylkeä olla valmis. Teen yleensä aina yhden alueen loppuun asti, ennen kuin jatkan eteenpäin. Mutta tässä tapauksessa en ollut ihan varma, kuinka tumma taustan pölypilvestä pitäisi tulla, joten aloittelin myös sen värittämistä ( värikynillä). Siten voin verrata kuvan eri osa-alueiden (auto, tausta, auton edessä oleva tila) tummuutta / vaaleutta ja tehdä tarvittavia muutoksia, jotta valöörit ( värien vaaleusaste) pysyy oikeana. Huomatkaa samalla, että työskentelen vasemmasta ylänurkasta alaspäin ja oikealle päin. Näin siksi, että olen oikeakätinen ja työskennellessäni en siten sotke jo piirtämiäni osia.

WIP4 by artbyantero, on Flickr

Auton sivulasit ja sisusta on valmis. Tämä kuva ei ole tarkoituksella ns. ”laiska malli” (= ei näy auton sisäpuolta), vaan alkuperäiskuva oli myös tällainen.

WIP5 by artbyantero, on Flickr


Auton kylkeä on väritetty edelleen ja nyt myös auto sivulla oleva pölypilvi on saanut väriä.

WIP6 by artbyantero, on Flickr


Nyt on keulan mainostarratkin saaneet väriä ja etuvalot ovat valmiit.

WIP7 by artbyantero, on Flickr


Tässä vaiheessa keulakin on saanut käsittelyn. Autohan on tietenkin hyvin likainen. Eli vaikka kyseessä on pääväriltään valkoinen auto, on varsinaista ”puhdasta” valkoista ainoastaan konepellillä ja katon etukulmassa ( etuvanne on tässä kuvassa vielä kesken).

WIP8 by artbyantero, on Flickr

Ja tässä valmis kuva. Tie on saanut tekstuuria pintaan. Auton takana olen käyttänyt (varovasti, todella kevyellä otteella) värikyniä, kun taas auton etupuolella ja kuvan vasemmassa alalaidassa näkyvät eri kokoiset ja eri väriset ”pikkukivet” yms. on tehty vanhaa kuivunutta hammasharjaa käyttäen. Hammasharjan harjaksiin on hierottu väriä suoraan tuubista ja koko komeus on pikaisesti ”dipattu” vesilasiin. Sitten sormella hammasharjan harjaa pöyhimään. Muistetaan tehdä pari roiskaisua toiselle paperille jotta saadaan turha vesi pois ja varmistutaan oikeasta sävystä. Ja pitää muistaa, ettei ripottele liikaa, sillä se voi kostautua ja pilata koko (melkein) valmiin työn.
valmis
rs valmis2 by artbyantero, on Flickr

Tässä kaikki tältä erää.

Hyvää Joulua ja rauhallista Uutta Vuotta!
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Kiitos kehuista, kehut lämmittää aina ja sparraa aina vain parempiin suorituksiin.
Itseäni harmittaa eniten se, että näitä ehtii tekemään niin harvakseltaan...

Niin ja tiedoksi, että "suutarin lapsilla ei ole kenkiä" eli näistä valmiista kuvista ei ainutkaan löydy omalta seinältä vaan nämä on tehty aina jonkun muun seinälle.. Lisätietoja löytyy googlettamalla artbyantero ( joo, tiedetään, se on maailman mielikuvituksellisin domainnimi).

Kiitos palauteesta. Laitan tänne heti lisää kun saan aikaiseksi.

T: Antero
 

Eavi

Active member
Liittynyt
25.5.2010
Viestit
30
Virheellinen kuvalinkki, sori
 
Viimeksi muokattu:

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3488
Sääli sinällään kun ihan mielenkiintoinen aihe. Onkos täällä muita jotka näitä autoja vielä piirtelee? Itsellä pääasiassa photoshopilla tulee piirrettyä nykyisin.
 
Ylös