Ralliaiheista kuunneltavaa/katseltavaa/luettavaa

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Et sä taida tietää mikä homman nimi oikeesti on jos tämmöstä väität😁
Offtopiccia pukkaa...Näkyy olevan aika venyvä käsite tuo tallipäällikön virka rallitallissa. Huyndailla ei ole ollut bossia kohta vuoteen, M-Sportilla on ns. tallipäällikkö ja sitten on Malcom. Jos JM olis oikea tallipäällikkö, se tarkoittaisi, että hän olisi Kaitsun, Japsin ja Tomin esimies. Kuulostaako siltä että JM olis se henkilö joka tarvittaessa pystyisi kävellä noiden herrojen yli. Tommilla se auktoriteetti oli, hän jopa käveli Tokion bossien yli...tunnetuin seurauksin...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10786
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Niin siis Tommi omisti sen firman joka ajatti Toyotan ralliautoja. Verrattavissa vaikka Subaru/Prodriveen tai M-Sportiin silloin kun Fordin tehdastalli rahoitti touhua (1997-2012). Nyt taas koko rallitalli on Toyotan konsernin alaisuudessa. Varmaan ihan järkevää käyttää hajautettua johtomallia sen sijaan että joku on diktaattorina.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
287
Sijainti
Tallissa
Flying Finns -sarjan antia täytyy pureskella. Kaikki jaksot kertaalleen nähtynä olo on hieman hämmentynyt. Toisaalta sarja on tehty huolellisesti, kuvauksiin käytettiin aikaa ja rahaa. Toisaalta aineksista olisi saanut tehtyä paremmankin sarjan.
Erilainenhan tämä tosiaan on mihinkään aiempaan. Ihan mielenkiintoinen, vaikka ehkä enempi suunnattu tavalliselle tallaajalle. Silti mielenkiintoisia pieniä yksityiskohtia paljastuu esim. EP:n viime vuoden Jyskälä autosta tai ainakin itselle ennen näkemätöntä materiaalia Bettegan ulosajopaikalta.
 

Muucconen

Well-known member
Liittynyt
2.9.2018
Viestit
490
Flying Finns -sarjan antia täytyy pureskella. Kaikki jaksot kertaalleen nähtynä olo on hieman hämmentynyt. Toisaalta sarja on tehty huolellisesti, kuvauksiin käytettiin aikaa ja rahaa. Toisaalta aineksista olisi saanut tehtyä paremmankin sarjan.
Tyylikkäästi tehty sarja, oli nautinto seurata. Yllättävää oli, että Latvala oli pelkän kommentoinnin lisäksi saatu mukaan näyttelemään kohtauksia. Moneen aiheeseen olisi voitu paneutua vielä tarkemmin, kuten ansiokkaasti paneuduttiin Latvalan Puolan 2009 kokemukseen. Päällimmäisenä tunteena jäi mieleen, että hienoa miehiä nämä suomalaiset ralliässät!
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Varmaan ihan järkevää käyttää hajautettua johtomallia sen sijaan että joku on diktaattorina.
Tulosten perusteella vaikuttaa nerokkaalta ratkaisulta. Entä sitten kun ollaan kriissä kuten esim Huyndai on nyt. Onko parempi, että yksi diktaattori tekee päätökset ja ottaa vastuun ja tarvittaesa kurat. Toyotan mallissa vaarana, että kaikki neljä välttelee vastuuta ja olettaa, että kyllä joku toinen tekee päätökset ja otta vastuun.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Latvalan Puolan 2009 kokemukseen.. Päällimmäisenä tunteena jäi mieleen, että hienoa miehiä nämä suomalaisey ralliässät!
Tähän Puolan keissiin olisi vielä saatu lisää dramatiikkaa, jos jm olisi muistanut kertoa, että Mikko hävisi mestaruuden EHKÄ tämän vuoksi...
 

Teemu_99

Well-known member
Liittynyt
8.9.2018
Viestit
239
Niin siis Tommi omisti sen firman joka ajatti Toyotan ralliautoja. Verrattavissa vaikka Subaru/Prodriveen tai M-Sportiin silloin kun Fordin tehdastalli rahoitti touhua (1997-2012). Nyt taas koko rallitalli on Toyotan konsernin alaisuudessa. Varmaan ihan järkevää käyttää hajautettua johtomallia sen sijaan että joku on diktaattorina.
Niih taidettu oppii jotain siitä mitä tiimin ilmapiirille kävi Tommin aikana, Johtamistyyli joka on 80 luvulla ollu ei toimi enään tänä päivänä.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3925
Tulosten perusteella vaikuttaa nerokkaalta ratkaisulta. Entä sitten kun ollaan kriissä kuten esim Huyndai on nyt. Onko parempi, että yksi diktaattori tekee päätökset ja ottaa vastuun ja tarvittaesa kurat. Toyotan mallissa vaarana, että kaikki neljä välttelee vastuuta ja olettaa, että kyllä joku toinen tekee päätökset ja otta vastuun.
Ihan järkyttävää höpötystä. Eihän ne nyt ole ne vaihtoehdot, että on joko diktatuuri tai sitten vastuuta välttelevät johtajat. Ei se hajautettu johtamismalli sitä tarkoita. Ihan yhtä selvät ja ennalta määrätyt vastuut siinäkin on jokaisella.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
369
Ihan järkyttävää höpötystä. Eihän ne nyt ole ne vaihtoehdot, että on joko diktatuuri tai sitten vastuuta välttelevät johtajat. Ei se hajautettu johtamismalli sitä tarkoita. Ihan yhtä selvät ja ennalta määrätyt vastuut siinäkin on jokaisella.
Mahdollinen skenaario, mutta ei sen välttämättä tarvitse niin olla, kokemus ihan omasta elävästä työelämästä joka ei liity mitenkään moottoriurheiluun tai autoiluun tai urheiluun. Riittää kun hoitaa vain sen oman tontin että saa sitten isojen pöytien ääressä päteä. Ja ketjun loppupäässä sitten sykitään kun alkupää on ajatellut vain omaa persettä.
 

Kagg

Well-known member
Liittynyt
19.8.2012
Viestit
187
Tähän Puolan keissiin olisi vielä saatu lisää dramatiikkaa, jos jm olisi muistanut kertoa, että Mikko hävisi mestaruuden EHKÄ tämän vuoksi...
Toisaalta Loeb sai Puolasta Latvalan töppäyksen ansiosta vain yhden pisteen lisää nousten seitsemänneksi. Joten Latvalan ajaessa maaliin olisivat Loeb ja Hirvonen päätyneet tasapisteisiin ja Loeb vienyt mestaruuden suuremmalla voittojen määrällä.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
466
Toisaalta Loeb sai Puolasta Latvalan töppäyksen ansiosta vain yhden pisteen lisää nousten seitsemänneksi. Joten Latvalan ajaessa maaliin olisivat Loeb ja Hirvonen päätyneet tasapisteisiin ja Loeb vienyt mestaruuden suuremmalla voittojen määrällä.
Ja olihan tuolla kaudella paljon muutakin. Sardiniassa Latvalan annettiin voittaa ja Mikko jäi toiseksi. Eipä ole sen jälkeen enää paljoa Malcolm arkaillut käyttää tallimääräyksiä.

Puolassa muuten timanttiherra Rautenbach jäi vartiksi kahville kesken pätkän viimeisenä päivänä, jotta Loeb saatiin pisteille (ja sitten Latvala lahjoitti toisen).
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
2880
Sijainti
Lahti
Katsoin vasta eka jakson ja tykkäsin kovasti. Teki mieli katsoa kaikki neljä putkeen, mutta vanhan sananlaskun mukaan nautinnot säilyvät nautintoina, jos pysyttelee kohtuudessa!
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3925
Tarkoitus oli kasata kirjoituspöytä ja kirjahylly vielä tässä illalla, mutta sosiaalinen media työnsi eteeni Flying Finns -sarjan jakson, jonka esikatselukuvassa oli Alen. On epäinhimillistä olettaa, että siitä olisi enää paluuta. En osaa tämän perusteella (en ehkä muutenkaan) sanoa, onko sarja lajissaan onnistunut vai ei, mutta toisaalta, jos tällaisia arkiston aarteita on tarjolla, niin aivan sama. On esim. autenttista matskua 1980 Suurajoista, kun Markku käskyttää Autonovon huoltomiehiä (Markkuhan ajoi tämän kisan nimenomaan sillä Autonovon autolla) yön/illan pimeydessä. Ja sitten on Grönholm kiroamassa elokuisena sunnuntaina 1997, kun Corollasta loppui bensa. Tuosta voisi wanhojen aikojen paluuta kaipailevat ottaa hyvän sloganin, kun Bosse kohtaloonsa alistuneena toteaa saatanan huoltoparkit!
 

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
2729
1 jakso katsottu ja parasta antia toi Grönholm tähän asti.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10786
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Katsoin vasta eka jakson ja tykkäsin kovasti. Teki mieli katsoa kaikki neljä putkeen, mutta vanhan sananlaskun mukaan nautinnot säilyvät nautintoina, jos pysyttelee kohtuudessa!
Samat fiilikset. Tykkäsin sarjan yleisfiiliksestä, oon nähnyt mielestäni niin monta kronologisesti etenevää rallidokumenttia, että tällainen rönsyilevämpi ratkaisu oli virkistävää. Tässä ekassa jaksossa Grönholmin ja Alenin juttujen limittäin laittaminen oli onnistunut.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
383
Sijainti
pk.seutu
Eka jakso katsottu. Tykkäsin kyllä. Huomenna tulee varmaan katsottua putkeen loput kolme.
Lopussa tuli nostalginen ja haikea fiilis, kun näytettiin Markkua ja Kiikiä samassa autossa, vierekkäin. Aivan kuin silloin ennen.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3925
Onpas kerrassaan timanttinen kohtaus neljännessä jaksossa ajassa 24:37. Vahva suositus.
 

rallifakiiri

Well-known member
Liittynyt
27.6.2011
Viestit
113
Eka jakso katsottu. Tykkäsin kyllä. Huomenna tulee varmaan katsottua putkeen loput kolme.
Lopussa tuli nostalginen ja haikea fiilis, kun näytettiin Markkua ja Kiikiä samassa autossa, vierekkäin. Aivan kuin silloin ennen.
Markku ja Kiiki ovat siitä harvinainen rallipari, että he mahtuvat yhä hienosti samaan autoon. Kuvauksiin 124 Spider haettiin FCA Heritagesta, joka on rakennettu vanhaan Lingoton autotehtaaseen. Ravintolapöydän ääressä istuva hieman isompikokoinen mies tumman harmaassa villapaidassa on Fiatin ja Ferrarin entinen pr-johtaja. Muut henkilöt pöydän ääressä ovat pääosin Fiatin ja Lancian entisiä mekaanikkoja. Kuvaukset tehtiin toukokuun loppupuolella Coriossa Torinon pohjoispuolella.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10786
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Tulosten perusteella vaikuttaa nerokkaalta ratkaisulta. Entä sitten kun ollaan kriissä kuten esim Huyndai on nyt. Onko parempi, että yksi diktaattori tekee päätökset ja ottaa vastuun ja tarvittaesa kurat. Toyotan mallissa vaarana, että kaikki neljä välttelee vastuuta ja olettaa, että kyllä joku toinen tekee päätökset ja otta vastuun.
tai sitten se Hyundain diktaattori häipyy takavasemmalle tiukan paikan tullen..
 

Ojarumpu

Synkkä EI rallille
Liittynyt
23.4.2019
Viestit
294
Onpas kerrassaan timanttinen kohtaus neljännessä jaksossa ajassa 24:37. Vahva suositus.
Todella upea kohtaus alkaa myös kolmannen jakson samoilla minuutti- ja sekuntiluvuilla. Kylmiä väreitä menee. Piti oikein laittaa allekirjoitukseksi omaan profiilin tuo hieno aforismi.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös