Rallien turvallisuus

-Japé-

Well-known member
Liittynyt
18.11.2005
Viestit
1290
Tällaiselle aiheelle lienee myös tilausta. Otetaan alustukseksi vaikka Valden hyvä postaus.

No itse olin jokunen vuosi neste rallissa enkä uskaltanut seisoa samalla linjalla, jossa oli nainen lastenvaunun kanssa. Menin mieluummin pari metriä taaemmas ison puun katveeseen, jos joku kuski olisi ajanut mutkasta ulos. Olin siis ulkokaarteessa luvallisella katselualueella, joka ei mielestäni ollut todellakaan turvallinen.

Mutta jos Suomessa luvallisella katselualueella voi olla hengenvaarassa, niin en ihmettele, että ulkomaan ralleissa päiden tippuminen on arkipäivää. Norjassa kuollut lapsi istui 2 metriä tiestä 100 metriä hypyn jälkeen.. Ylipäätään kaksi metriä etäisyyttä tiehen on arveluttava etäisyys 95% katselupaikoista.

Kypärää ei tarvitse päähän laittaa jos käyttää järkeä katselupaikkojen valinnassa. Valitettavasti monet katsojista luulevat kuskien olevan supermiehiä. Monet katsojat eivät lainkaan ymmärrä sitä, missä auto voi mennä ulos.

Jos katsoo esim. Petter Solbergin Ouninpohja videon, on siellä porukkaa esimerkiksi huiman hypyn jälkeen satapäin tienvarressa. Mitä jos rengas puhkeaisi tai tukivarsi pettäisi hypyn alastulossa? Tai mitä jos auto tekee voltin niin kuin Novikovilla oli lähellä. Siinä menisi monta päätä saman tien
Täysin samaa mieltä aiheesta.

Itseäni myös harmittaa suunnattomasti median tapa uutisoida aiheesta, aina Yle/Hesari linjasta keltaiseen lehdistöön(jollaiseksi myös mtv3 on mennyt). Ja jonka kautta ralli saa negatiivista huomiota suuren yleisön silmissä mielestäni vääristyneen uutisoinnin takia. Kyllähän lätkämatsissakin alkaisi katsojia loukkaantua jos he menisivät katsomaan maalin päälle tai vaikka skeet ammunnassa lentävän kiekon päälle. Katsojien väärinsijoittuminen rallionnettomuusuutisoinnissa jätetään kuitenkin yleensä sivuseikaksi/huomioimatta.

Nykypäivänä kotimaisessakaan rallissa osa katsojista ei välitä turvallisuudestaan ja vaarantaen samalla koko lajin maineen. Itse olen aina valinnut melko turvalliset katselupaikat, kuten juuri sisämutkassa ison puun takana, tms, mutta tosiaan se piilevä vaara on nimenomaan case: teknisten ongelmien sattuessa. Sellaisen yllättäessä on moni turvalliselta vaikuttanut katselupaikka ei olekkaan enää niin turvallinen. Toisaalta rallin katsomisessa katsoja ottaa aina sen pienen riskin, että teknisiä ongelmia voi kilpailijalle tulla. Samahan pätee tavallaan vaikka lentomatkustamiseen.
 
Viimeksi muokattu:

illi

Well-known member
Liittynyt
25.1.2009
Viestit
368
Tällaiselle aiheelle lienee myös tilausta. Otetaan alustukseksi vaikka Valden hyvä postaus.



Täysin samaa mieltä aiheesta.

Itseäni myös harmittaa suunnattomasti median tapa uutisoida aiheesta, aina Yle/Hesari linjasta keltaiseen lehdistöön(jollaiseksi myös mtv3 on mennyt). Ja jonka kautta ralli saa negatiivista huomiota suuren yleisön silmissä mielestäni vääristyneen uutisoinnin takia. Kyllähän lätkämatsissakin alkaisi katsojia loukkaantua jos he menisivät katsomaan maalin päälle tai vaikka skeet ammunnassa lentävän kiekon päälle. Katsojien väärinsijoittuminen rallionnettomuusuutisoinnissa jätetään kuitenkin yleensä sivuseikaksi/huomioimatta.

Nykypäivänä kotimaisessakaan rallissa osa katsojista ei välitä turvallisuudestaan ja vaarantaen samalla koko lajin maineen. Itse olen aina valinnut melko turvalliset katselupaikat, kuten juuri sisämutkassa ison puun takana, tms, mutta tosiaan se piilevä vaara on nimenomaan case: teknisten ongelmien sattuessa. Sellaisen yllättäessä on moni turvalliselta vaikuttanut katselupaikka ei olekkaan enää niin turvallinen. Toisaalta rallin katsomisessa katsoja ottaa aina sen pienen riskin, että teknisiä ongelmia voi kilpailijalle tulla. Samahan pätee tavallaan vaikka lentomatkustamiseen.
ei silloin ennen,eikä ehkä vieläkään,tullut ajateltua,että mitään kävisi kun into oli kova.teknisten tarkastusten ja myös määräysten taso oli mitä oli.kun menin ensimmäiseen raliin niin hommasin kolmipisteturvavyöt,kun keran autossani(halpa malli)ei niitä ollut.vyöt jotka joltain kaveriltani ostin eivät alkuunkaan sopineet autoni turvavyökiinnityksiin(ne sentään olivat olemassa) siispä tein itse jostain alumiinipalasesta välikappaleen joka avulla vyöt saatiin autoon kiinni.mikään katsastus kisoissa(5 kpl)ei edes vilkaissut tätä omaa viritystäni.puhumattakaan että jouduin kääntämään kesärenkaani vanteilla toisinpäin ettei ulkoreunan sileys näkyisi.
 
Ylös