Ralliharrastuksen aloittaminen ??

  • Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Niin foorumilaisista ainakin Frank ajelee rallia enemmän tai vähemmän ammatikseen, onko muita? Miten olet aloittanut harrastuksen ja miten se olisi mielestäsi hyvä aloittaa ? Entä jos vaikka huvikseen ajelis rallia, mikä luokka olisi sopivin (kustannuksilta ja tasolta)? Millaisia panoksia ylipäänsä tarvitsee laittaa peliin, että voi aloittaa ralliharrastuksen ? Vai olisiko sittenkin vain viisainta pysyä katsomon puolella?

<small>[ 07-01-2003, 16:31: Message edited by: Jr- ]</small>
 

jaska

Ett silleen!!!!!!1 -mies
Liittynyt
29.12.1998
Viestit
32215
Sijainti
kyrkslätt
Tarkemmin asiaa tuntematata, veikkaisin F-luokkaa....
Ett silleen!!!!!!1
 

Under

Well-known member
Liittynyt
13.5.2001
Viestit
427
Et juuri kalliimpaa harrastusta voi valia.
 

jkjanne

Well-known member
Liittynyt
12.1.2000
Viestit
604
Tee seuraava testi. Jos pääset testin loppuun saaden kaikista kysymyksistä kyllä vastauksen, ralli on sopiva harrastus:

1.Katso rannettasi, näetkö siinä uutuutta kiiltelevän Rolexin? Jos vastasit kyllä, siirry kohtaan nr2. Jos vastasit ei, siirry kohtaan nro.5.

2.Tarkista pankkitilisi saldo. Jos tililläsi on kuusi (6) numeroinen luku, siirry seuraavaan kohtaan. Muussa tapauksessa siirry kohtaan nro.5.

3.Isäni rahoittaa lähes kaikki ostokseni, vaikka olen jo täysi-ikäinen. Jos vastaat myöntävästi, siirry seuraavaan kohtaan. Muutoin kohtaan 5.

4.Onnea, ralli on sopiva harrastus sinulle. Vieraile huomenissa Ralliartin päämajassa ja hanki ralliauto ja kaikki muu mitä vain tarvitset.

5. Valitan, onni ei ollut myötä. Älä silti lannistu, alennusmyynneissä voi olla saatavilla edullisia polkuautoja.
 

slehtone

Well-known member
Liittynyt
26.5.2001
Viestit
47
Sijainti
Tampere
Tervehdys, itse rakentelen eskorttia hissun kissun enkä koe rahaa mitenkään ylitse pääsemättömäksi esteeksi. Toisin sanoen, harrastaminen on halpaa mutta kilpaileminen sit vähän kalliinpaa. Projekti on kovasti kesken mutta rahaa on kulunut noin 1200E, joka on onneksi jakautunut moneen erään. (kori, moottori, muut tarvikkeet ja pienosat). Pienillä rahoilla pelaaminen vaatii tietenkin aikaa, itse olen laskeskellut että kesällä 2003 pääsee jo vähän koittamaan. Kisaan tuskin on vielä silloin valmis. Autosta ei tietenkään tule mikään pikiteiden helmi mutta itseämmehän aioimme hauskuuttaa ja rakennus viettiämme toteuttaa. Projektia voi seurata osoitteessa, www.motorcult.cjb.net. Ainakin siltä osin kuin on "paino kelpoista :) "
 

Norman

Well-known member
Liittynyt
4.10.2000
Viestit
6037
Sijainti
( Y )
Siihen viereen ekaksi niin ei tule liian montaa uutta asiaa yhdellä kerralla. Tosin, kun olin ekaa kertaa kyydissä ajoi kuskikin ekaa kisaansa. Silloin oli jotenkin hirveä kiire koko ajan. Nyt muutaman kisan jälkeen aika suorastaan löntystää ennen lähtö-AT-asemaa. Siis kyytiin ekaksi. Käy tutkinto ja lupaa maksaa ilmottautuminen ja omat kulut. Uskon, että joku tarttuu syöttiin.

ps. On se kallista. Yhdessä kisassa voi helposti mennä puolet yhden käyttökelpoisen äffäläisen hinnasta.
 

sprint

Active member
Liittynyt
28.6.2002
Viestit
38
Rallihan vie ihan kaiken, minkä sille antaa. Aluksi nuorempana on niin innostunut, että kisaan pääsemiseksi syö näkkileipää ja vettä kuukauden, että saa rahat kisaan kasaan. Ja kaikki vapaa-aika menee tallissa eikä muuhun ole edes kiinnostusta (näin siis 15 v sitten). Vanhemmiten sitten oppii laittamaan asiat järjestykseen.

Oikeastaan kysymys kuuluisikin nyt, mikä auto on sinulle mieluisin ja kuinka paljon osaat autoa rakentaa itse? Kaikissa pikku n ja a ryhmissä sekä f-rhmässä voi HARRASTAA ralliksi edullisesti. Ja se tarkoittaa sitä, että palkinnoille on turha havitella, jos ei ole erittäin lahjakas kuljettaja, mutta ajaa voi ja jos itse osaa autoa korjata ja laittaa, niin kannattaa edes asiaa harkita.

Trophy luokka on aika edullinen aloituskustannuksiltaan (jos tyydyt halpaan trophyläiseen) ja kustannuksiltaan muutenkin, esim. rengaskustannukset ovat halvemmat kuin isolitraisilla...ja sekin on iso raha.

Viisainta on pysyä katsomon puolella, kun nimittäin kerran olet mukaan lähtenyt, niin mieli palaa aina takaisin. Ja Normanin ehdotus on hyvä (ellet ole sitten niitä, jotka pelkäävät istua siinä vieressä). Yksi vaihtoehto on myös, että hoidat lisenssiasiat kuntoon ja vuokraat auton yhteen kisaan ja katsot, onko tämä kivaa...saattaa olla kallis kokeilu jos linttaat auton heti, mutta jos otat "varman päälle", niin näät mitä tuo ylipäätään on.
Tai jos et ole ikään kilpaillut, niin kokeile yksi sprintti vuokra-autolla ja katso missä mennään.

Jos et ole vielä katsonut, niin katsopa Rallisatiaisen tarina http://www.adastraracing.com/fiat/ tai sitten vähän uudempi samalta kaverilta
http://www.adastraracing.com/samara/
 

tappisladi

Well-known member
Liittynyt
5.12.2000
Viestit
181
Sijainti
Tellus
Niinpä!
Rahaa palaa oli se sitten omaa tai sponssirahaa ja mitä enemmän harrastus vie mennessään sitä enemmän pelimerkkejä tarvitaan.
Ite olen "keksinyt" suht halvan tavan harrastaa rallia. Koska omat ajokyvyt ovat sen verran kehnot, niin en ole ees kun korkeintaan uneksinut rallinajosta. Sen sijaan olen jo yli viisi vuotta ollut mekatsupuolella ja siinä on päässy seuraamaan lajia ns. sisäpuolelta. Testeissä ja harjoituksissa oon päässyt monesti kyytiin ja muutaman kerran jopa kokeileen miten peli kulkee. Ja ne kerrat kun kuski on hyvin pärjännyt, niin on melkein tuntunut siltä, kun olisi ite ajanut. Toisaalta epäonnistumisetkin on tuntunut ihan samalta. Aikaa ja tupakkia on tietysti mennyt kauheesti, mutta toisaalta hyvässä porukassa on ollut ilo viettää iltoja ja tehdä reissuja ympäri maata ja mantuja.
Jokainen taaplatkoon tyylillään, mutta tää on ollut mun tapa!
 
Ylös