Rallikuskit ja maanviljelijätausta

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Suomalaisista rallin maailmanmestareista Vatanen, Kankkunen, Mäkinen ja Grönholm ovat kotoisin maanviljelijäperheistä. Lisäksi muista menestyneistä rallikuskeista ainakin Kytölehto, Lindholm ja Hänninen ovat "tilallisia". Onko tämä mielestänne sattumaa, vai löytyykö tälle jokin looginen selitys? Itse voisin kuvitella, että maatilojen pojilla on enemmän mahdollisuuksia harjoitella lajia pienestä pitäen omilla pelloillaan ja yksityisteillään. Lisäksi he ovat tottuneet olemaan erilaisten koneiden ja laitteiden kanssa tekemisissä, josta on varmasti hyötyä ralliautoilijan uralla. Ja onhan viljelijöillä ehkä keskimäärin enemmän aikaakin panostaa ralliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Yksi olennainen etu maatilalla on myös, että on tilaa säilyttää nurkassa ylimääräistä autoa ja paikka jossa laittaa sitä kuntoon.

En tiedä sitten kyllä miten paljon nykyään peltoautolla ajaminen valmentaa ralliin. Lisäksi varmaan maailma on muuttunut sen verran, ettei yleisillä teillä (olkoonkin sitten maatilalle johtava yksityistie) ihan niin helposti anneta lasten ajaa ilman korttia kuin 60-luvulla. En usko, että nuo Kankkuset ja Mäkiset kokonaan suljetuilla alueilla harjoittelivat ajamista.

Oikeastaan tuntuu että nykyisin yleisin tie ralliin on tulla sitä kautta, että oma isä on ollut rallikuskina. Tätä polkua ovat seuranneet ainakin Rovanperä, Solberg, Tänak, Evans, Breen ja Katsuta. Ranskalaisilla taas on ollut FFSA apuna alkuun pääsemisessä. Ogierhan oli laskettelunopettaja, Loeb telinevoimistelija, Fourmaux opiskeli lääkäriksi. Mikkelsenillä oli käsittääkseni varakkaat vanhemmat, ja aluksi teki uraa laskettelussa. Neuville on kaiketi ihan vaan hommannut omalla rahalla halvan ralliauton ja ihan vaan pärjäämällä ja hyvällä tuurilla noussut nopeasti ammattilaiseksi? Suninen ja Lappi on tulleet kartingin kautta ralliin. Sordokin on ajanut kartingia ja motocrossia ennen ralliuraa.
 
Viimeksi muokattu:

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4384
Sijainti
Salo
Yksi olennainen etu maatilalla on myös, että on tilaa säilyttää nurkassa ylimääräistä autoa ja paikka jossa laittaa sitä kuntoon.
Tämäpä siinä on. Kun ajokortin sain, hommasin harrasteautoksi ykköskopan Ford Caprin. Taattu naapuririitojen aihe, kun sillä ei kovimmalla pakkaskaudella ajettu (aina olisi parkkiruudulle tarvitsija) ja kaasuttimen perussäätö tehtiin taloyhtiön parkkipaikalla ("Milloin toi romu lähtee täältä pois").

Tämä siis Nummelassa, jota stadilaiset luulevat landeksi.
 

RTP

Keskimääräistä mulkumpi runkkari
Liittynyt
2.9.2012
Viestit
518
Sijainti
Tallissa
Yksi olennainen etu maatilalla on myös, että on tilaa säilyttää nurkassa ylimääräistä autoa ja paikka jossa laittaa sitä kuntoon.
Ja yleensä maatilan koneita tarvitsee huoltaa, joten työkaluja ym. tarpeita on jo valmiina eikä tarvitse erikseen hankkia. Madaltaa kynnystä aloittaa. Monesti myös on huoltoautoksi sopiva kalustokin valmiina ja joskus jopa trailerikin.
 

Kemper

Well-known member
Liittynyt
11.5.2006
Viestit
522
Sijainti
pk.seutu
Ogierhan oli laskettelunopettaja, Loeb telinevoimistelija
Tästä tuli mieleen...Ogierien ja Loebin vanhemmat eivät vissiin ole maanviljelijöitä, mutta nuo heidän harrastamassa lajit...
Kumpikin, sekä laskettelu, että telinevoikka vaativat hyvää tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Mahtavatko nuo olla hyödyksi ja avuksi myös rallikuskin ammatissa?
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7504
Ogier on sanonutkin, että laskettelussa oppii tunnustelemaan ja arvioimaan pitoa hyvin.
Joo vaikea äkkiä keksiä toista urheilulajia mistä saisi paremmat pohjat ralliin. Molemmissa vedetään kovaa vaihtelevalla pidolla muuttuvissa olosuhteissa ja vaaditaan hyvää perstuntumaa. Muita yhtymäkohtia on radan kuluminen toiselle "ajokerralle", lähtöpaikasta saatu etu ja kaluston säätämäinen.
 

Finnishman

Well-known member
Liittynyt
30.10.2015
Viestit
98
Niin, tämä maatilatausta taitaa olla enemmän suomalainen ralliperinne. Muuten, ilmeisesti ensimmäinen maanviljelijä, josta on tullut menestynyt ralliautoilija, on Ulf "Marcuksen isä" Grönholm. Tai ei hän ainakaan ole kovin kaukana oikeasta vastauksesta.
 

JLunen

Well-known member
Liittynyt
9.10.2018
Viestit
545
Tästä tuli mieleen...Ogierien ja Loebin vanhemmat eivät vissiin ole maanviljelijöitä, mutta nuo heidän harrastamassa lajit...
Kumpikin, sekä laskettelu, että telinevoikka vaativat hyvää tasapainoa ja koordinaatiokykyä. Mahtavatko nuo olla hyödyksi ja avuksi myös rallikuskin ammatissa?
Kyllä, ainakin Jouhki on kykyjä etsiessään kiinnittänyt huomiota nimenomaan kandidaatin tasapainoon ja koordinaatiokykyyn. Löytyi vielä tuo artikkelikin, mistä tainnut itselle päähän jäädä.

Silmä-aivo -koordinaatio ja tasapaino ovat ne avainasiat.
Itäblokkiin kuului aikanaan se, että 2-8-vuotiaiden lasten tasapainokyky kehittyi parhaiten. Siitä ryhmästä he blokkasivat parhaat voimistelijat, ja sama on käynyt Kallelle. Autourheilussa on myös kyse reaktioista ja tasapainosta.
https://yle.fi/urheilu/3-9468602
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14528
Sijainti
Tampereen lenkki
Joo vaikea äkkiä keksiä toista urheilulajia mistä saisi paremmat pohjat ralliin. Molemmissa vedetään kovaa vaihtelevalla pidolla muuttuvissa olosuhteissa ja vaaditaan hyvää perstuntumaa. Muita yhtymäkohtia on radan kuluminen toiselle "ajokerralle", lähtöpaikasta saatu etu ja kaluston säätämäinen.
Väittäisin että alamäki/enduromaastopyöräilyssä on kanssa samaa periaatetta. Pito on erilainen mutkasta ja ajokerrasta toiseen, ja pitää osata lukea sitä koko ajan.
 

BudLightJaguar

Well-known member
Liittynyt
30.1.2012
Viestit
4384
Sijainti
Salo
Joo vaikea äkkiä keksiä toista urheilulajia mistä saisi paremmat pohjat ralliin. Molemmissa vedetään kovaa vaihtelevalla pidolla muuttuvissa olosuhteissa ja vaaditaan hyvää perstuntumaa. Muita yhtymäkohtia on radan kuluminen toiselle "ajokerralle", lähtöpaikasta saatu etu ja kaluston säätämäinen.
Ja ei liity ralliin, mutta veneilijä Pertti "Patu" Leppälä kilpaili nopeuslaskussa ennen veneisiin siirtymistä. Ei liene vaikea löytää yhtymäkohtia noiden kahden väliltä.

Yksi asia, mikä antaa melkoista etua myös on, jos on jotain yritystoimintaa logistiikka-alalla (kuten Latvala).
 
Ylös