Rallin EM-sarja 2026

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Böö
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Minua vähän hämmentävät nämä ihan tuntemattomat EM-kisavoittajat. Suninen on kuitenkin vastustajana uskoakseni ihan MM-sarjan pääluokan tasoa.

Ajatellaan kuvitteellisesti, että Barum olisi ensi vuonna MM-osakilpailu. Pystyisikö joku tällainen Brezikin kaltainen kuski silloin ajamaan WRC-miehiä vastaan voitosta tai ainakin podiumista kotikisaedun turvin?

Sunisen kommentit EK3 Trojakin maalista: ""Crazy! Absolutely crazy! So difficult with the grip levels, bumpy, gravel, black tarmac, shiny tarmac, everything. That was a proper experience. Hopefully we didn't lose too much. You have to be here for the tenth time to be properly fast. Now I understand why WRC drivers have been struggling a bit here."

Sunisen sijoittuminen toiseksi ensimmäisessä Barum-rallissaan on todella hurja suoritus. Tämä ralli vaatii aiempaa kokemusta, jo ihan siksi, että vastustajat ovat ajaneet näitä samoja pätkiä niin monena vuonna aiemmin. MM-sarjasta tutuista nimistä esimerkiksi Sordo ajoi kolmanneksi v. 2018 ja Tänak seitsemänneksi v. 2014. Brezikin vetomiesprosenttia en osaa arvioida, kun olen viime vuodet seurannut niin huonosti Tshekki-sarjan ralleja. Aiempien tulosten perusteella ei kuitenkaan ihan mikään ylikylän ukko ole, jos ei hidaskaan, eikä myöskään nuori lupaus (30 v.). Vahva onnistuminen siis häneltä tähän.

Minua vähän hämmentävät nämä ihan tuntemattomat EM-kisavoittajat. Suninen on kuitenkin vastustajana uskoakseni ihan MM-sarjan pääluokan tasoa.

Ajatellaan kuvitteellisesti, että Barum olisi ensi vuonna MM-osakilpailu. Pystyisikö joku tällainen Brezikin kaltainen kuski silloin ajamaan WRC-miehiä vastaan voitosta tai ainakin podiumista kotikisaedun turvin?
Barum-rallissa on paikalliset kuskit aina olleet korkealla tuloslistoilla.

ERC jatkuu viikonloppuna ja näköjään Vatanen lähtee varmistamaan ERC3 luokan mestaruutta, eikä aja tuolla sitä MSport Fiesta Rally3 Trophyn palkinto kilpailua. Ilmeisesti 4. sija riittää mestaruuteen mikä luulisi olevan saavutettavissa oleva, kun ainoastaan viisi autokuntaa ilmoittautunut ERC3 luokkaan... Muita suomalaisia ainoastaan Suninen numerolla 1...