Rallin MM-sarja vuodesta 1973 alkaen

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
https://itgetsfasternow.com/2024/07/13/classic-stages-7-sweet-lamb-hafren-🇬🇧/

Sweet Lamb Hafrenista en oikein löytänyt mitään syytä miksi tämä äänestettiin Brittipätkien parhaaksi. Sweet Lambin yleisöystävällisyys? Dirt Rally?
Ja sit jatketaan taas Jyskälään ja ajankohtaisesti Myhinpäähän

https://itgetsfasternow.com/2024/08/13/classic-stages-8-myhinpaa-🇫🇮/

Ylläolevan @Woifeh video taisi muuten päätyä esittelemään vinohyppyä :)

Ja kyllä, tämäkin pätkä löytyy RBR:stä :)
 

Rutajärvi

Active member
Liittynyt
9.3.2023
Viestit
27
Race for Glory - Audi vs Lancia katsottavissa Viaplaylla. (Aamulehti kaksi tähteä)

Kiitettävää: autenttiset Martini-takit ja välähdykset vuodelta -83, sekä Torino!

Hyvää: italialainen 'pakko voittaa' mentaliteetti "Fioriossa" vs saksalainen 'ylimielinen' viileys "Gumpertissa", tallien välinen jännite, hyvä vs paha...

Tyydyttävää: Röhrlin rooli. (huippunäyttelijä)

Välttävää: Lancian mekaanikko.

Heikkoa: Mikkolan rooli. (...ei ikinä olisi raivonnut kreikkalaiselle maajussille...ei ikinä olisi tarvinnut sähköteknistä neuvoa Moutonilta...)

Alaarvoista: Miten rallikilpailu suoritetaan.
Sekä: 037 syöksyy 1000-lakes:ssa asvaltilla korsikalaiseen rotkoon. Kartassa joo lukee Jämsä.

"Hullu ei huomaa, viisas ei välitä", mutta: Lancia starttasi San Remoon vuoden -83 mallilla, mutta tuli maaliin vuoden -84 mallilla.
 

rallikiinnostaa

Well-known member
Liittynyt
2.6.2017
Viestit
110
Race for Glory - Audi vs Lancia katsottavissa Viaplaylla. (Aamulehti kaksi tähteä)
Ihan toimiva elokuva oli minustakin. Tuo tarina ja kaksintaistelu oli toteutettu hyvin. Nuo erikoiskoekuvaukset ja mainittu rotkoonsyöksyminen oli kyllä karmeata katsoa. Jos joku ei ole rallia seurannut tai ei ole Suomessa käynyt, niin ei ehkä huomannut näitä kohtia ollenkaan häiritsevänä :D

Varmaan sama haaste kaikissa elokuvissa, joiden ilmiössä tai aiheessa olet itse hyvin sisällä. Eli sinänsä oliko ongelma tämän elokuvan vai onko tämä elokuvissa yleistä ylipäätään?
 

kimmi

Well-known member
Liittynyt
18.9.2009
Viestit
116
Sijainti
35400/41310
Itse katsoin hiljakkoin Race for Gloryn ja Yle Areenan Jarno Saarisesta kertovan minisarjan. Ja täytyy sanoa, että Ylen tuote oli noin valovuoden verran parempi. Vahva suositus sille. Race for Glory oli aikalailla hukkaan heitetty 1,5 tuntia elämästä, vaikka aihe kovasti kiinnostaakin.
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
736
Hannu Mikkolan varma Monte-Carlon voitto vuodelta 1979 vietiin 5 minuutin aikasakolla, joka johtui siirtymätaipaleella sulkuviivan kohdalla tapahtuneesta ohituksesta. Sulkuviivasta ja ranskalaisen poliisin mielivaltaisuudesta on keskusteltu vuosia.

Tuo Monte ratkesi lopulta Darnichen uskomattomaan loppukiriin, jossa hän ajoi Waldegårdin turvallisen johdon kiinni ja ohitti tämän lopulta vasta viimeisellä erikoiskokeella.

Mikkola jäi lopputuloksissa 9min 29s. Jos tuosta ottaisi 5min aikasakon pois, niin Mikkola olisi ollut vasta neljäntenä Alenin takana.

Mikä on lopulta totuus tämän legendaarisen tarinan takana? Olisiko Mikkola voittanut ilman aikasakkoa? Jos ei sentään Monten voittoa olisi tullut, niin neljännellä sijalla olisi tullut ensimmäinen maailmanmestaruus yhden pisteen erolla Waldegårdiin. Mikkola johti kyllä rallia aikasakkoon asti, mutta lopussa muut menivät kovempaa. Epäilen silti, että mestaruus ja Monten voitto on vuosien aikana mennyt sekaisin.

Kuriositeettina 1979 Montesta Vatanen oli laitettu epämukavuusalueelle 1,6-litraisen Fiestan rattiin.
 
Viimeksi muokattu:

Ayrton-Ana

Well-known member
Liittynyt
5.2.2005
Viestit
911
Tuo Monte ratkesi lopulta Darnichen uskomattomaan loppukiriin, jossa hän ajoi Waldegårdin turvallisen johdon kiinni ja ohitti tämän lopulta vasta viimeisellä erikoiskokeella.
Tuohon loppuratkaisuunkin liittyy muuten erikoisia yksityiskohtia. Waldegård joutui pysähtymään toiseksi viimeisellä pätkällä kun keskelle tietä oli yllättäen ilmestynyt kaksi isoa kiveä. Tässä Waldegård selittää tapahtumia rallin maalissa:


Waldegård hävisi Darnichelle lopulta kuusi sekuntia rallin maalissa, eli olisi voittanut helposti ilman tuota lopun kivieste-episodia. Waldegård sanoo haastattelussa, että kivet olivat 2,5 kilometriä lähdöstä ja siinä on kyllä sellainen paikka, että ohitse ei pääse jos kaksi kiveä on sopivasti keskellä tietä:
https://www.google.com/maps/@43.9407809,7.1074416,3a,90y,110.34h,89.34t/data=!3m6!1e1!3m4!1spPSa8hvdob6tN6M7nV4-rg!2e0!7i13312!8i6656?coh=205409&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI0MTAwMi4xIKXMDSoASAFQAw==

Motorsport-lehden Monte-raportissa kirjoitettiin Mikkolan tapauksesta näin:
Mikkola took the lead in the first leg and kept it through most of the second, despite twice having to change leaking water pumps, but two stages from the end he collected a puncture and team-mate Waldegard moved ahead. However, Escorts still held first and second places and the Ford team was delighted. But that evening a bulletin found its way on to the official notice board declaring that because a policeman in the Digne district considered that Mikkola had “overtaken dangerously some time between noon and 3 p.m. that day” the organisers were applying a penalty of five minutes, dropping the Finnish driver to fifth place. There was no actual evidence of any specific offence, merely an opinion, and the organisers took the action without even giving Mikkola a chance to speak in answer to the allegation. It was a high-handed piece of pseudo-judiciary from which the socalled sporting commissioners would not climb down, presumably lest they should lose face by reversing a decision.

As aloof as ever, they were not even prepared at first to grant audience to Mikkola and his team manager Peter Ashcroft, but eventually they allowed them to enter the inner sanctum, heard what they had to say and promptly confirmed that the five-minute penalty was there to stay. Of course, the regulations do provide for penalties for breaches of traffic law, but that is not to say that allegations of such breaches need not be proved. Mikkola could not remember any dangerous overtaking whatsoever; indeed, the only passing he could recall was when his own service car pulled over to allow him to get by.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
5544
Sijainti
Suonionkatu 1 C

Tämä on suorastaan riemastuttava kysymys, jos haetaan nimenomaan yksittäistä kilpailua tiettynä vuonna.

Niistä kisoista, joita on itse päässyt seuraamaan, Jyväskylää 1999 on melkeinpä mahdotonta voittaa. Jäätävä kattaus talleja ja timanttisia kuskeja, kisassa aivan valtavan jännittävä ennakkoasetelma ja itse ralli yhtä trilleriä käytännössä viimeisen pätkän maaliin saakka. Eikä 9. luokan syksyllä juuri muusta kuin rallista tarvinnut välittääkään. Perjantai oli tietysti anottu koulusta vapaaksi, jotta ehti siirtyä Etelä-Suomesta pelipaikoille kisaan alkuun. Parkkolassa oli aivan tolkuttomasti porukkaa - mutu-pohjalta sanoisin että eniten mitä olen koskaan Jyväskylässä nähnyt. Ja vaikka Grönholm olikin tuolloin suuri suosikkini, niin taisin salaa kuitenkin toivoa Kankkusen voittoa. Monellakin tapaa lyömätön viikonloppu.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
2026
Oma valintani on Saksa 2014. Kaverini kanssa lennettiin edellisviikon lauantaina Amsterdamiin. Käytiin Moedersissä syömässä. Sunnuntaina ajettiin Ypresiin, missä belgialaiset kaverimme olivat valmistelleet meille kiertoajelun suomalaiskuskien runkipaikoille. Syötiin In't Klein Staadhuissa lihapataa. Maanantaina sitten kohti Normandiaa, missä kierrettiin maihinnousun paikkoja vielä tiistainakin. Tiistai-illaksi pitkä siirtymä Pariisin kylkeen. Keskiviikkona jo kohti Trieriä. Lounas Bastognessa, bouillabaissea ja ensipuraisu Orvalia. Sotapaikkoja täälläkin. Luxembourgin läpi Trieriin.

Ralli alkoi shakedownilla. Nähtiin vastarinteeltä, kun Neuville kieri kuusi kertaa katon kautta viinitarhaan. Oli jännää. Oltiin huollossa odottamassa raatoa. Illaksi Trieriin katsomaan linnan taakse autoja ja jututtamaan kuskeja. Perjantaina Ogier sählää. Me oltiin katsomassa oikeeta, missä vuotta myöhemmin Lappi veti ulos. Vaihdettiin siitä pellon poikki puoli kilsaa aiemmaksi. Adam Cupista noin 20 autoa veti vasurissa vastapakkaan, mukaan lukien Yannick Neuville. Iltapäiväksi viinitarhoille katsoon vauhtia. Näin kaukaa, kun nolla kaatoi alamäkiserpossa.

Lauantaina satoi. Iltapäivällä oli jo hieman turnausväsymystä. Yksi Opel Adam -kuski käytiin auttamassa takaisin tielle. Onneksi mentiin kauemmas siitä risteyksestä, missä Nasser tippui ojaan ja järkkärit paiskoi nostajia.

Sunnuntaiaamuna Dhrontalin hypylle. Mikkelsen spinnaa. Seuraavana Latvala ajaa ulos kärkipaikalta. En ihan nähnyt tätä, mutta muutamassa minuutissa olin autolla. Järkyttävä pettymys, epäuskoinen olo. Tokaa kierrosta ei juuri kiinnostanut jäädä katteleen, mutta jäätiin silti. Meekekin vetää edellisellä pihalle. Neuville ottaa ekan voittonsa.

Matkalla lentokentälle ostin sanomalehden. Siellä on urheilusivulla otsikko, että "Andrea Kaiserin miehellä epäonnea MM-rallissa". Väsymyksestä huolimatta nousi pieni hymy huulille.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
15887
Sijainti
Tampereen lenkki
Suurajot 1990. Ralli, joka teki minusta lajin fanin. Ensimmäistä kertaa ei-skandinaavinen voitti Suomessa. Uusia autoja Fordilta, Mazdalta ja Subarulta. Kankkusen kaasuvaijeri, Auriolin osuma puuhun ja muut ulosajot. Kennethin ojan kyntäminen. Vatasen hyökkäys vielä sunnuntaina. Nuoren ja lupaavan Mäkisen N-ryhmän voitto.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2506
Niistä kisoista, joita on itse päässyt seuraamaan, Jyväskylää 1999 on melkeinpä mahdotonta voittaa.
Itselläni vahvasti tämä sama, lähinnä siitä syystä että pääsi vielä kerran näkemään Kankkusen korkeimmalla korokkeella ja vieläpä Subarulla. Kankkunen oli kuitenkin itselle juuri se kuljettaja josta ensimmäisiä oikeita muistijälkiä on rallin seuraamisesta 90-luvun alusta jäänyt. Ja tuo Subaru, ah. Se vaan on niin äärimmäisen kaunis auto vieläkin.

Suomalaisittain oli tuolloin(kin) todella kova kattaus kuskeja viivalla. Mieleen muistuu myös Hagströmin yllättävän kova aika Parkkolan avauksessa. Penkalla tuli tuolloinkin oltua ja todettua että nyt tuli vähän puskista tämä tyrkkäys.
 
Ylös