Rallin MM-sarjan pääluokka 2025 eteenpäin

Rallin pääluokka 2025-

  • Hybridit

    Äänet: 30 30,3%
  • Täyssähköautot

    Äänet: 17 17,2%
  • Vety/polttokennoautot

    Äänet: 20 20,2%
  • Rally2/R5

    Äänet: 4 4,0%
  • Rally2/R5 isommalla kuristimella

    Äänet: 19 19,2%
  • N5/Rally2 Kit (Oreca) tyylinen

    Äänet: 1 1,0%
  • Rally3

    Äänet: 0 0,0%
  • AP4

    Äänet: 0 0,0%
  • WRC

    Äänet: 7 7,1%
  • Jokin muu, mikä?

    Äänet: 1 1,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    99

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
Ensimmäiset rally5 autot (r1 silloin) oli aika lähellä v1600 autoa. Eli täysin vakio lukuunottamatta perävälitystä. Nykyisessä rally5 autossa on jo skventaalivaihteisto kuten rally4 autossa joten ei enää vakion kanssa juuri tekemistä ..
niin tai siis rally5:ssä saa olla sekventaalivaihteisto ;) halvemmallakin pääsee siis mukaan FIA:n viralliseen luokkaan MM-ralliin.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14770
Sijainti
Tampereen lenkki
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/9dc9dcf2-228f-48eb-9045-f175393bbc55
Mitä mitä, kaikki autotehtaathan saatiin tyytyväisiksi kun hybridit otettiin käyttöön, kaikki autotehtaat halusivat ne.

Rallin tulevaisuuden käyttövoima kysymys on ratkeamassa kuin itsestään, enään ei tarvi väitellä. R2, ei hybririä. Hybrid oli kiva kokeilu, jolla melkein tuhottiin koko laji.
Rauhotutaas taas. Käy vaikka pihalla vähän hengittelemässä raikasta ilmaa. Tai kattele Monten pätkiä.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2365
https://www.iltalehti.fi/ralli/a/9dc9dcf2-228f-48eb-9045-f175393bbc55
Mitä mitä, kaikki autotehtaathan saatiin tyytyväisiksi kun hybridit otettiin käyttöön, kaikki autotehtaat halusivat ne.

Rallin tulevaisuuden käyttövoima kysymys on ratkeamassa kuin itsestään, enään ei tarvi väitellä. R2, ei hybririä. Hybrid oli kiva kokeilu, jolla melkein tuhottiin koko laji.
No niin, tämähän naulaa myös syyn sille miksi Lappi palkattiin talliin - Lapillahan on karting-taustaa, joten tässähän on oiva kuljettaja sitten ykkösiin kun sinne siirrytään!
 

Magnum2300

Well-known member
Liittynyt
28.10.2009
Viestit
650
Lapilla on myös taustaa siitä, kun hän saa koko kauden sopimuksen Toyotalta lähtiessä, niin seuraavan kauden jälkeen Lapin työnantaja vetäytyy MM-sarjasta.
 

Tsiiem

Well-known member
Liittynyt
24.11.2017
Viestit
875
Lapilla on myös taustaa siitä, kun hän saa koko kauden sopimuksen Toyotalta lähtiessä, niin seuraavan kauden jälkeen Lapin työnantaja vetäytyy MM-sarjasta.
Toivottavasti teki useamman vuoden sopparin niin pääsee ajamaan autovuokraamon autolla.
 

jiitu

Well-known member
Liittynyt
30.9.2022
Viestit
176
https://www.autosport.com/wrc/news/wrc-confident-its-2025-rally1-rules-evolution-can-entice-new-brands/10424118/
Tässä on taas uutinen aiheesta, tämän mukaan hybrideillä jatketaan mutta sähkömoottorin osuus tulisi kasvamaan.

Koitetaanko pitää keskustelu ihan rauhallisena <3
Toivottavasti jatketaan sitten myös paremmin toiminnassa pysyvillä hybrideillä. Onhan tämä nykyinen ollut lähinnä täydellnen antimainos hybridelle, kun puolella ksukeista hybridi enemmän, tai vähemmän rikki, mutta polttis ei ole mennyt keltään rikki vuosikausiin? Ellei nyt sitten näitä paria täystuhopaloa lasketa "polttomottoriviaksi".

Ja vielä tärkeämänä: kunhan sarjaan saataisiin joku uusi talli, vanhojen lähtemättä.

Jos nu toteutuvat, itselleni ihan sama, saaki hybridistä vähän vähemmän, vai enemmän buustia.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
https://www.autosport.com/wrc/news/wrc-confident-its-2025-rally1-rules-evolution-can-entice-new-brands/10424118/
Tässä on taas uutinen aiheesta, tämän mukaan hybrideillä jatketaan mutta sähkömoottorin osuus tulisi kasvamaan.

Koitetaanko pitää keskustelu ihan rauhallisena <3
Toivottavasti jatketaan sitten myös paremmin toiminnassa pysyvillä hybrideillä. Onhan tämä nykyinen ollut lähinnä täydellnen antimainos hybridelle, kun puolella ksukeista hybridi enemmän, tai vähemmän rikki, mutta polttis ei ole mennyt keltään rikki vuosikausiin? Ellei nyt sitten näitä paria täystuhopaloa lasketa "polttomottoriviaksi".

Ja vielä tärkeämänä: kunhan sarjaan saataisiin joku uusi talli, vanhojen lähtemättä.

Jos nu toteutuvat, itselleni ihan sama, saaki hybridistä vähän vähemmän, vai enemmän buustia.
Ts päivitetty hybridimoduli ja muutoin samalla setupilla. Toiv ei paino kasva
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Palataampas taas tähän aiheeseen. Nyt siis EU ei tule kieltämään polttiksia v.35 jälk, eli tämähän käytännössä saattaa tarkoittaa jatkoaikaa polttiksille suurella todennäköisyydellä. Miten tämä vaikuttaa rallin tulevaisuuteen? Tulemme varmasti tulevaisuudessa näkemään siviilissä monella eri voimalla toimivia autoja (täyssähkö, vety?, Polttikset sähköbensalla). Onko tarvetta enään pakonomaisesti sähköistää rallia? Entä hybridit, onko niillä enään mitään tulevaisuutta? Tai onko niille enään kohta mitään tarvetta? Onko se jokotai (sähkö tai sähköbensa) siviililiikenteessä. Oliko hybrid-päätös virhe, oliko virhe olla etukenossa tämän asian suhteen? Onko sähköbensa vapauttava synninpäästö polttomoottoriralliautolle, koska nythän se on virallisesti nollapäästöistä EU:n päätöksellä?
 

Pynski

Well-known member
Liittynyt
25.9.2021
Viestit
423
Onko sähköbensa vapauttava synninpäästö polttomoottoriralliautolle, koska nythän se on virallisesti nollapäästöistä EU:n päätöksellä?
Kenties mutta sitä enemmän silti uskon siihen voimaan, mitä valmistajat haluavat. Jos intressit ovat edelleen sähkössä tai mikä sitten onkaan, niin siihen ainakin pyritään markkinointimielessä.
 

mattipuh

Well-known member
Liittynyt
9.8.2009
Viestit
709
Sijainti
Full send
Kenties mutta sitä enemmän silti uskon siihen voimaan, mitä valmistajat haluavat. Jos intressit ovat edelleen sähkössä tai mikä sitten onkaan, niin siihen ainakin pyritään markkinointimielessä.
1000hp ja 3000lg luokittelupaino, ja pirellin kootut selitykset
 
  • Like
Reaktiot: jjx

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Kenties mutta sitä enemmän silti uskon siihen voimaan, mitä valmistajat haluavat. Jos intressit ovat edelleen sähkössä tai mikä sitten onkaan, niin siihen ainakin pyritään markkinointimielessä.
Ja Valmistajathan tekevät niitä autoja joita kuluttajat haluavat. Toki valmistajien intresseissä saattaisi olla halukkuutta ohjata kuluttajia täyssähköön esim hinnoittelulla, sillä onhan täyssähkiksessä vähemmän liikkuvia osia vs polttis ja täten massatuotettuna halvempi valmistaa ja kolarin sattuessa korjaaminen on niin kallista, että tilalle saa myydä uuden auton. Luulisin, että tulevaisuudessa on suuri osa kuluttajia jotka nimenomaan haluavat vapaaehtoisesti sähkiksen. No mitä sitten kun esim akkumineraalien hinnat kipuavat tai ne alkaa ehtymään, onhan jopa ennustettu, et ne ei tule riittämään edes eu:n tarpeisiin. Onko vanha polttis sitten jossakin vaiheessa taas halvempi valmistaa. Ota ny tästä selvää, pitäis olla ennustaja. Vai onko sittenkin vety se paras?
 
Viimeksi muokattu:

Fiesta

Ralliperuna
Liittynyt
1.7.2011
Viestit
1405
Sijainti
Porvoo
Ja Valmistajathan tekevät niitä autoja joita kuluttajat haluavat. Toki valmistajien intresseissä saattaisi olla halukkuutta ohjata kuluttajia täyssähköön esim hinnoittelulla, sillä onhan täyssähkiksessä vähemmän liikkuvia osia vs polttis ja täten massatuotettuna halvempi valmistaa ja kolarin sattuessa korjaaminen on niin kallista, että tilalle saa myydä uuden auton. Luulisin, että tulevaisuudessa on suuri osa kuluttajia jotka nimenomaan haluavat vapaaehtoisesti sähkiksen. No mitä sitten kun esim akkumineraalien hinnat kipuavat tai ne alkaa ehtymään, onhan jopa ennustettu, et ne ei tule riittämään edes eu:n tarpeisiin. Onko vanha polttis sitten jossakin vaiheessa taas halvempi valmistaa. Ota ny tästä selvää, pitäis olla ennustaja. Vai onko sittenkin vety se paras?
Toki on halvempi valmistaa mutta valmistajille hyvä tuotto tulee huolloista ja niitä ei sähkiksissä ole, joten se tekee kyllä valmistajille ison loven tuottoihin. Onkin hyvä kysymys että mitä valmistajat oikeasti haluaisi myydä kuluttajille?
 
Ylös