Rallin tulevaisuus

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Tuli tuossa funtsittua ja pähkäiltyä, että niin M-sportilla, kuin Citroenilla on jo 4,5v vanhat autot joita on päivitelty.
Eipä tosiaan ole ihme, että VW on niin ylivoimainen, kun Hyundaikin toi nykyisen autonsa vielä lähestulkoon keskeneräisenä mukaan. Kaudella 2017 varmasti maailmanmestaruudesta käydään kovaa taistoa VW:n, Hyundain ja Toyotan välillä.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itseäni harmittaa tieto, että vuoden 2016 Jänner rallia ei järjestetä. Syynä tähän on osanottaja määrän tasainen laksu vuodesta 2012 asti, joka johtaa negatiivisiin kassavirtoihin, sekä ilmeisesti järjestäjän vaikeudet täyttää paikalliset yhä tiukkenevat säädökset. Taisivat menettää tänä vuonna statuksen Tsekin mestaruussarjan osakilpailuna, lisäksi Jänner rallin aikainen ajankohta verottaa potentiaalisia kuskeja joilla sopimusneuvottelut vielä kesken, Itävallan mestaruussarjakin on ilmeisesti taantumassa ja eipä ERC-sarjan tasokaan näytä tällä hetkellä huimalta.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
Mielestäni se on täysin mahdollista, jos he saavat autonsa kehitettyä valmiiksi debyyttikauteensa mennessä, kuten VW.
Pikkujuttu. Tommi ostaa Ogierin ulos Volkswagenilta ja Seb viettää ensi vuoden Puuppolassa saunassa välillä vähän autoa ajaen.

Toyotan ja Volkswagenin välillä on vain sellainen ero, että Volkswagenilla oli heti kaksi kuljettajaa, jotka olivat jo voittaneet ralleja ennen kuin he aloittivat VW:lla. Nyt Toyota joutuu pestaamaan Ogier-Latvala -kaksikkoon verrattuna kokemattomia kuljettajia, joilla ei juurikaan ole osakilpailuvoittoja WRC:ssä. Vaikka Toyota pystyisi kehittämään kaikkien aikojen parhaan auton, on siitä aika helvetin pitkä matka siihen että joku pistää uudella autolla heti ensimmäisellä kaudella säännöllisesti pataan nelinkertaista maailmanmestaria.
 

Yön polkija

Well-known member
Liittynyt
16.12.2012
Viestit
766
:confused:

Ei kai nyt sentään vielä niin pitkälle..on tässä vielä Latvalalla aikaa parantaa ensi vuoteen. Tästä se lähtee taas...nyt on itseluotto katossa. :D
Latvala on huippukuljettaja, joka ehdottomasti ansaitsee paikkansa lajin korkeimmalla tasolla vielä useamman vuoden, mutta maailmanmestaruuteen on pitkä matka. Jos tuo Jyväskylässä nähty huipputaso kestäisi useamman kilpailun putkeen voisi Ogierillakin alkaa kummasti pinna kiristymään. Tähän mennessä ei olla vielä oltu lähelläkään.
 

mjs

Long easy right sumppuun
Liittynyt
10.7.2007
Viestit
8268
:confused:

Ei kai nyt sentään vielä niin pitkälle..on tässä vielä Latvalalla aikaa parantaa ensi vuoteen.
Ogierin 2016 mestaruuden estää ainoastaan se, että ranskis hajoaa jatkuvaan voittamiseen vailla todellista arkkivihollista (Loebiä). Latvalalle mestaruus on se että pysyy pari kertaa vuodessa kasassa Jyskälän kaltaisissa näytelmissä ja osoittaa että vauhtia on, mutta ja mutta jne.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
:confused:

Ei kai nyt sentään vielä niin pitkälle..on tässä vielä Latvalalla aikaa parantaa ensi vuoteen. Tästä se lähtee taas...nyt on itseluotto katossa. :D
Kyllä Mikkelsenkin tulee koko ajan nopeammaksi, kun kokemusta kertyy. Paddon ja Neuville voivat myös ajaa kovia tuloksia, jos uusi Hyundai on kilpailukykyinen. Östberg ajaa tasaisen hyviä tuloksia, mutta auto ei riitä Volkkarien haastamiseen, kuten ei Tänakillakaan. Sordolla, Abbringilla ja Evansilla vauhti ei riitä, Al-Qassimista puhumattakaan. Meeke ei pysy tiellä niin hyvin, että olisi mahdollisuuksia mestaruuteen. Lappi ei saa tallipaikkaa ensi kaudelle, tosin kokemusta hänkin vielä varmasti kaipaa.

Lopputulos on se, että Ogier todennäköisesti voittaa mestaruuden ainakin vuonna 2016 ja todennäköisesti vielä liian monta vuotta sen jälkeenkin.
 

maksimaalinen atakki

Tulos tai ulos
Liittynyt
30.3.2012
Viestit
935
Ogierin 2016 mestaruuden estää ainoastaan se, että ranskis hajoaa jatkuvaan voittamiseen vailla todellista arkkivihollista (Loebiä). Latvalalle mestaruus on se että pysyy pari kertaa vuodessa kasassa Jyskälän kaltaisissa näytelmissä ja osoittaa että vauhtia on, mutta ja mutta jne.
Näytelmiä tosiaa. Ogier ei välttämättä tykittänyt aivan maxia, vai tykittikö, koska yritystä ja vanteen kolisuttamista penkkoihin tapahtui aika usein viikonlopun aikana? Olisi todella väheksyvää sanoa, että Latvala voitti vain lahjoitetusti. Onhan se Ogi helppo naureskella ja tyytyä tappioonsa eikä ottaa sitä vaarallista viimeistä riskiä... Haluaisin joku vuosi nähdä saman taiston Jyskälässä, kun pisteero on alle 20pts.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Tässä taas yksi ideanpoikanen tuli mieleen rallin mm-sarjan kehittämiseksi.
FIA voisi tehdä sellaisen määräyksen, että jokaisen tehdastallin tulee ajattaa yhtä ns. testiwrc-autoaan jokaisessa mm-rallissa ennen varsinaista kilpailijaletkaa ja näin tiet saataisiin aurattua irtosorasta eikä Ogierinkaan tarvitse enää marista aura-auton roolistaan. Tuo testiwrc-auto voisi siis olla esim.joku kilometrejä kerännyt testiauto ja kyseinen autoyksilö osallistuu jokaiseen mm-ralliin sääntöjen mukaan aina eri kuskin ajamana. Yhtä ja samaa autoa koko kauden ajattamalla kustannukset pysyisi järkevänä. Auto vain kunnostetaan ja huolletaan kisojen välillä uuteen iskuun. Kuskeiksi voisi hommata esim. nuoria lupaavia kykyjä tai vaikka joku kokenut uransa jo lopettanut konkari. Nämä testiautot eivät osallistuisi virallisesti kisaan, mutta toki epävirallisia aikoja voi kellottaa. Ideana on kuitenkin ajaa autot varmasti maaliin, mutta silti ihan kunnon rallivauhtia.

Tämän idean plussat:

+Tämä kalusto auraisi irtosoran pois ja olosuhteet ovat varsinaisille kilpailijoille tasapuoliset.

+Joka kisaan saataisiin enemmän wrc-kalustoa mukaan ja se voisi luonnollisesti lisätä myös katsojamääriä.

+Tiimit saisivat samalla arvokasta testitietoa aidoissa kisaolosuhteissa. Kun autot eivät olisi virallisesti kisassa mukana, säännöt voisivat sallia esim. uusien luokittelemattomien osien kokeilua näissä testiautoissa ja tiimit keräisivät itselleen hyödyllistä dataa.

+ Tiimit voisivat ajattaa nuoria lupaavia kykyjä ja he saavat arvokasta kokemusta wrc-autolla ajamisesta. Toisaalta jos tiimi palkkaisi puikkoihin jonkun legendaarisen konkarin tyyliin Sainz tai Kankkunen, se olisi tallille myös näyttävää PR:ää ja herättäisi kovasti yleisön ja median mielenkiinnon.



Tämän idean miinukset:

-Tiimit eivät innostu ylimääräisistä kustannuksista. WRC-autolla kilometrit ovat kalliita. (tosin he voisivat vähentää varsinaista testaamista kisan ulkopuolella ja säästäisivät siinä).

-onko edes muita miinuksia??
 

mo7ors

Well-known member
Liittynyt
28.7.2015
Viestit
140
Tässä taas yksi ideanpoikanen tuli mieleen rallin mm-sarjan kehittämiseksi.
FIA voisi tehdä sellaisen määräyksen, että jokaisen tehdastallin tulee ajattaa yhtä ns. testiwrc-autoaan jokaisessa mm-rallissa ennen varsinaista kilpailijaletkaa ja näin tiet saataisiin aurattua irtosorasta eikä Ogierinkaan tarvitse enää marista aura-auton roolistaan. Tuo testiwrc-auto voisi siis olla esim.joku kilometrejä kerännyt testiauto ja kyseinen autoyksilö osallistuu jokaiseen mm-ralliin sääntöjen mukaan aina eri kuskin ajamana. Yhtä ja samaa autoa koko kauden ajattamalla kustannukset pysyisi järkevänä. Auto vain kunnostetaan ja huolletaan kisojen välillä uuteen iskuun. Kuskeiksi voisi hommata esim. nuoria lupaavia kykyjä tai vaikka joku kokenut uransa jo lopettanut konkari. Nämä testiautot eivät osallistuisi virallisesti kisaan, mutta toki epävirallisia aikoja voi kellottaa. Ideana on kuitenkin ajaa autot varmasti maaliin, mutta silti ihan kunnon rallivauhtia.

Tämän idean plussat:

+Tämä kalusto auraisi irtosoran pois ja olosuhteet ovat varsinaisille kilpailijoille tasapuoliset.

+Joka kisaan saataisiin enemmän wrc-kalustoa mukaan ja se voisi luonnollisesti lisätä myös katsojamääriä.

+Tiimit saisivat samalla arvokasta testitietoa aidoissa kisaolosuhteissa. Kun autot eivät olisi virallisesti kisassa mukana, säännöt voisivat sallia esim. uusien luokittelemattomien osien kokeilua näissä testiautoissa ja tiimit keräisivät itselleen hyödyllistä dataa.

+ Tiimit voisivat ajattaa nuoria lupaavia kykyjä ja he saavat arvokasta kokemusta wrc-autolla ajamisesta. Toisaalta jos tiimi palkkaisi puikkoihin jonkun legendaarisen konkarin tyyliin Sainz tai Kankkunen, se olisi tallille myös näyttävää PR:ää ja herättäisi kovasti yleisön ja median mielenkiinnon.



Tämän idean miinukset:

-Tiimit eivät innostu ylimääräisistä kustannuksista. WRC-autolla kilometrit ovat kalliita. (tosin he voisivat vähentää varsinaista testaamista kisan ulkopuolella ja säästäisivät siinä).

-onko edes muita miinuksia??
Mitähän tästä ajattelis? Ei tässä ideassa ole mitään ideaa. Onneksi ei ole edes toteutus kelpoinen.
 

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Jotain tarttis kyllä tehdä, että tulisi enemmän kilpailua WRC:hen. Kyllä sarja tarvitsisi todellista mestaruustaistelua vähintään kahden merkin kuskien kesken, mielellään vaikka kolmen tai neljänkin.

Itseäni ei oikein vakuuta nuo uudet edisyyneemmät autot. Ehkä ne nostaisivat sarjan profiilia, mutta olisiko se siltikään tarpeeksi houkuttelemaan valmistajia? Mun mielestä sarjan kuluja pitäisi karsia, jotta valmistajilla on varaa lähteä mukaan. Ja kun autot olisivat halvempia, niin yksityistallitkin voisivat ostaa niitä, mikä taasen rahoittaisi valmistajien WRC-projektia. Vaikka autot eivät olosi niin näyttäviä ja nopeita, niin uskon, että tasaisempi kilpailu kiinnostaisi katsojia enemmän.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Minäkään en usko, että tuleva autopäivitys juurikaan vaikuttaa suosioon. Nykyisetkin autot jatkuvasti tekevät uusia ek-pohjia, kyllä ne silloin on jo tarpeeksi nopeita. Autot näyttää jo nyt omaan silmään paremmalle kuin koskaan. Ajokin on tarpeeksi näyttävän näköistä. Ovi edellä meneminen ei ole näyttävän näköistä vaan hitaan näköistä. En kaipaa b-ryhmän norsu posliinikaupassa kaltaista menoa, eikä onneksi siihen suuntaan olla menossakaan. Tuskin metelin lisäämiselläkään on paljoa merkitystä.

Suosiota on erittäin hankalaa parantaa, liekkö edes mahdollista? WRC on pitkänä tapahtumana on liian hankala seurattava, ei sellainen toimi helpommin lähestyttävien nyky lajitarjonnan paljoudessa.
 

Porsche Martini

Well-known member
Liittynyt
16.6.2015
Viestit
110
Yksinkertaisin tapa lisätä katsojien kiinnostusta olisi hylätä Ogier WRC:stä seuraaviksi 10 vuodeksi...:wink:
 

JoneZi

User
Liittynyt
17.3.2012
Viestit
7572
Yksinkertaisin tapa lisätä katsojien kiinnostusta olisi hylätä Ogier WRC:stä seuraaviksi 10 vuodeksi...:wink:
Ei se Ogier mikään jumala ole, mutta tuo kärki vain on niin kapea tuolla huipulla.

Samaa mieltä, että nykyisissä autoissa ei ole mitään valittamista. Lisäteho tietysti tuo kiihdytyksiin vähän rock´n´rollia ja vähän ääntäkin.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Toisaalta, ei se lisäteho ja siivekkeiden lisäämiset niitä katsojia lajille paljoakaan lisää tuo. Kyllä se paras tapa olisi se, että huippukalustoa ja huippukuskeja olisi mahdollisimman paljon kisaamassa tasaväkisesti voitosta. Tähän tilanteeseen voisi päästä parhaiten sillä, että autot ottaisi mielumminkin askeleen taaksepäin ja mahdollistaisi pienemmillä kustannuksillaan useiden tallien (myös yksityistallien) mukaantulon. R5-luokka on tällä hetkellä aika hyvä esimerkki. Tiimejä tulee kokoajan lisää, kohta mm. Hyundai ja Toyotakin tuovat R5:t mukaan ja vaihtelua ja tasaväkistä vääntöä kärkipaikoilla on jo nytkin ihan mukavasti. No, toki Skoda-Pekka Lappi ajelee Esa Fabiallaan nykyään ihan omilla minuuttiluvuillaan.

Aiheesta toiseen; Mitenköhän rallin mm-sarjalle kävisi, jos tiimit,kuskit, kisajärjestäjät, sponsorit ym. tekisivät yhdessä rajun peliliikkeen ja irtautuisi FIA:n komennosta kokonaan omaksi ns. yksityiseksi sarjakseen. Samaahan suunnittelivat F1-tallit tässä joitakin vuosia sitten kyllästyttyään FIAn temppuihin, mutta se jäi toteutumatta. Vastaavaa on nähty myös englannin valioliigassa, jossa joukkueet laittoi oman sarjan ja omat säännöt pystyyn ja hyvin näyttää valioliiga silti keräävän suosiota.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Itse olen myöskin sitä mieltä, että nykyiset WRC-autot on ihan riittävän näyttäviä. Enkä usko, että uudet autot tuo katsojalukuihin mitään mullistavaa.
Hyvä realiaikainen televisionti voisi tuoda lisää katsojia. Kyllä sekin on ihan järjestettävissä oleva juttu. Tyyliin Eurosport ERC. Itselläni on vaan se ongelma, että en halua maksaa kymppi tolkulla rahaa kuukaudessa kanavasta jolta katson vaan kerran kuussa näkyviä rallilähetyksiä. Saati sitten joka vuosi olla vaihtamassa katselukorttia yms., sen takia kun lähetysoikeudet siirtyy toiselle yhtiölle.
Netistä nähtävään realiaikaiseen tarjontaan en ole tutustunut. Voihan se olla, että sitä kautta jo näkisi kaiken mitä toivon? Toistaiseksi saa riittää ilmainen wrc-ralliradio ja ewrc-resultsin tulos palvelu (joka muuten toimii useimmiten nopeammin, kuin virallinen WRC).
Eurosportista oli tänä vuonna helppo luopua, kun eivät enää näytä livelähetyksiä (?), ERC:n taso ei miellytä ja esim. Jännerissä Baumschlageria ei näytetty televisiossa ollenkaan vaikka tuli toiseksi, kun hän oli ilmoittautunut vain kansalliseen ralliin. Eurosportin muu ohjelmatarjonta tahtookin sitten olla Snooker ja Pubitikka painotteista (miten helv%&# noille riittää katsojia!?).

En hyllyttäisi Ogieria, vaan yrittäisin löytää pari-kolme samanlaista lisää.
 
Ylös