Italiassa Prealpi Master Show'n on voittanut WRC-Focuksella Trentin, Jyskälänkävijä Tempestini 4. ja kisan kuudes sekä N-ryhmän voittaja ollut Teemu Arminen. Mahtaisko kartturinpenkiltä tulla tänne jonkinmoista raporttia?
Kausi 2012 tuli omalta kohtaa avattua kisojen osalta yhdennellätoista hetkellä. Eipä alun perin ollut tarkoitus ajaa lainkaan, vaan lähteä ihan turistina Motoring Clubin 35-vuotis synttäreille. Viikkoa ennen reissuun lähtöä tiimin päällikkö kuitenkin soitti, että voisitteko ajaa heidän autollaan. No totta kai voitiin! Edellisestä kisasta, Conca d’Oro 2011 marraskuussa oli kuitenkin kulunut jo yli vuosi, eikä I-ohjaaja ollut sen jälkeen kilpurilla ajanut. Lähtökohta oli siis mukavan kutkuttava.
Onhan tuossa vuoden aikana saanut istua ihan tarpeeksi kilpurissa harkkapätkillä kartturin jakkaralla, mutta on kisa aina kisa. Shakedown oli kilometrin mittainen rykäisy, jonka sai ajaa neljästi. Se riitti siihen, että huomattiin auton olevan ihan sama uskollinen sotaratsu, jolla olimme ajaneet jo vuoden 2009 syksystä asti. Tänä vuonna sillä on kiertänyt Italian soramestaruussarjaa tsekkikuski Daniel Landa, hieman enempi elämyspohjaisesti.
Kisa itsessään ajettiin Ronde-tyyppisenä, eli sama pätkä ajetaan neljästi, joista kolme nopeinta vetoa lasketaan yhteen. Erikoiskokeet ovat tämän tyyppisissä kisoissa yleensä siinä 10-15km pituisia. Mikä esimerkiksi asfaltilla olisi mainio tilaisuus suomalaisille kuljettajille opetella asfalttirallin ajamista, kun pätkän saa vielä nuotittaa kolmesti ja kisassa vetää neljään kertaan. Nyt pätkällä oli pituutta 8,6km, pääosin soralla. Sade tosin teki pinnasta enempi mutavelliä.
Eka veto oli jarrupaikkojen hakemista, mutta silti toiseksi nopein ei-WRC. Toinen ja kolmas veto olivat nousujohteisesti parempaa ajamista ja saimme puristettua itsemme nopeimmaksi ei-WRC autoksi kaikkien s2000- ja R4-autojen edelle. Viimeiselle kierrokselle tuli ihan reipas sade, eivätkä ajat enää parantuneet. Meillekin tuli pari liippiä, kuten inkkarista voipi huomata…
http://www.youtube.com/watch?v=I7Nh7sLUKmw
Lopputulos oli oikein mieleinen, varsinkin kun huomioi ajamattomuuden. Tiimin ihmiset olivat kaikki enempi kuin riemuissaan, selkeästi tämä tulos toi balsamia vuoden aiempiin tuloksiin. Mekatsumme olivat myös todella iloisia ja kertoivat meille, että Italiassa on vireillä keskustelu, pitäisikö N-ryhmän autoihin sallia 35mm kuristin ensi kaudelle, kun ei niillä muuten voi kuulemma pärjätä. Mekaanikot sanoivat, että nyt he voivat hiukan vinoilla kollegoilleen, että mitäs sitten WRC-kuskien käy, jos Dumbo tulee ajamaan N-ryhmän Subbella ja 35mm kuristimella…?
KKK oli Janhus Matin kanssa 206 WRC-Pösöllä rykimässä, mutta autosta antautui kytkin heti ekalla lenkillä. Harmi, mutta välillä tämä on niin tätä.
Reissu oli kaikin puolin oikein mukava rentoutumismatka, meikäläisen rouvakin oli pitkästä aikaa mukana rallireissussa ja vietimme mukavia illallishetkiä suomalaisen kannustusjoukon kanssa. Herrat Repo ja Harjanne olivat myös lähteneet tavoilleen uskollisina kannustamaan Kankkua rouviensa kera. Siinä ryhmässä kuulee tarinan tai kaksi rallin maailmasta.