Ralliturma paljasti epäselvyyksiä testiajojen turvajärjestelyissä
Saarijärven hengenvaarallinen rallien testiajo-onnettomuus paljasti, että säännökset ovat epäselviä ja vastuu turvallisuudesta ei kuulu oikein kenellekään. Testiajoille luvan myöntävästä poliisista kerrotaan, etteivät viranomaiset voi puuttua turvallisuusjärjestelyihin nykyisillä säännöksillä.
Saarijärven testierikoiskoe järjestettiin ralliviikkoa edeltävänä sunnuntaina. Onnettomuus sattui, kun ralliauto suistui tieltä metsässä olleen katsojan päälle.
Testiajoja 15 vuotta järjestänyt Timo Niemi kertoo, että yleisöä tulee paikalle vuosi vuodelta enemmän, vaikka paikat yritetään salata eikä kyseessä ole yleisötilaisuus.
Sulkeminen koskee vain tietä
Rallien testierikoiskokeella testataan autoja ennen varsinaisia kilpailuja. Sitä varten otetaan yleensä käyttöön yksityistie, joka suljetaan tilapäisesti poliisin päätöksellä tieliikenneasetukseen nojaten. Tien sulkeminen kuitenkin voi koskea vain tiealuetta, ei esimerkiksi metsää tien vieressä. Lisäksi Suomen perustuslaki turvaa jokamiehenoikeudet eli liikkumisvapauden metsässä.
– Tiealueen ulkopuolisella alueella ei ole poliisin osalta mahdollisuutta rajoittaa kulkemista ja jokamiehenoikeuksia näillä säännöksillä. Tiealue taas loppuu ojan jälkeiseen penkkaan, apulaispoliisipäällikkö Reijo Koivula Keski-Suomen poliisilaitokselta kertoo.
Tietä kiinni 400 kilometriä
Keski-Suomen poliisilaitos myönsi vuonna 2012 yhteensä 20 lupaa tilapäiseen tien sulkemiseen ralliautolla tapahtuvaa testaus- tai ajoharjoittelua varten. Tänä vuonna lupia on myönnetty 17 kappaletta. Vuonna 2012 teitä suljettiin päätösten perusteella yhteensä noin 400 kilometriä.
Testierikoiskoe eroaa varsinaisista ralleista lain puitteissa siten, että se ei ole yleisötapahtuma, eikä sitä koske kookoontumislaki. Kokoontumislain nojalla yleisötapahtumaa varten voidaan ottaa viranomaispäätöksellä alue, jossa jokamiehenoikeudet eivät ole voimassa.
Sisäministeriön poliisitarkastaja Jari Pajunen kertoo, ettei ole edes tarkoituksenmukaista, että poliisi puuttuisi ympäristön valvontaan tilaisuuksissa, jotka eivät ole yleisötilaisuuksia.
– Järjestäjällä on oma vastuunsa turvallisuudesta, kun tällaista kerran järjestää. Eihän poliisi voi olla kaikesta vastuussa, Pajunen kertoo.
Testiajoihin pääsymaksu?
Niemi kertoo, että testiajojen turvallisuudesta pyritään huolehtimaan, mutta se on vaikeaa.
– Ensinnäkin jokamiehenoikeudet takaavat liikkumisoikeuden, ja toisekseen henkilökunnan palkkaaminen vahtimaan jokaista metriä olisi kallista, Niemi sanoo.
Hänen mukaansa yleisö pyrkii nykyään valokuvaamaan testiajoja, ja moni ottaa riskin vaarallisessa paikassa saadakseen hyvän kuvan.
Niemi teki muutoksia järjestämiinsä testeihin Saarijärven turman myötä.
– Tapauksen vuoksi aloimme käyttää reiteillä vaarallisen katselualueen merkkejä, ja ohjasimme ihmisiä pois ulkokurvien ja hyppyrien jälkeisiltä vaarallisilta alueilta, Niemi kertoo.
Koska katsojia on jo nyt paljon, ja määrä kasvaa vuosi vuodelta, on testejä vaikea järjestää enää entiseen malliin. Niemi kertookin, että hän aikoo keskustella poliisin kanssa testien järjestämisestä yleisötilaisuutena.
– Jos ihmisiä pitää ohjata koko ajan ja alueita alkaa rajaamaan, niin kulut nousevat. Ainoa mahdollisuus meille on alkaa periä pääsymaksua tilaisuuksiin, Niemi kertoo.
Turvajärjestelyt syyniin, kun tutkinta valmistuu
Saarijärven tapauksesta on menossa poliisitutkinta. Testien järjestäjän luvat olivat kunnossa. Vastuukysymykset, esimerkiksi se onko testin järjestämisessä toimittu oikein, ovat vielä epäselviä.
– Tässä tutkinnan vaiheessa ei voi vielä lähteä syyttelemään ketään. Kyseessä on monen sattuman summa, ja mukana oli huonoa tuuria, Rossi kertoo.
Reijo Koivulan mukaan rallitestien turvallisuusjärjestelyjä tarkastellaan, kun Saarijärven onnettomuuden tutkinta valmistuu.