Norjasta toivuttu.
Reitti aikasta hieno, SS 11/15 ja SS 13/16 sisälsivät osuuksia, jotka toivat mieleen erehdyttävästi Sarrion ja Ristilammen Tunturista. Tosin Tunassa on ollut nyt parina vuotena niin hienot jääpohjat, ettei Norjan kaltaisia spooreja ole hetkeen nähty. Meidän automme sopi raideväliltään spooreihin kuin anoppi polttareihin...
Ensi kosketus kilvanajolaitteiseen tapahtui shakedownissa, joten jännitystä oli ilmassa kosolti. Ajokissa on potentiaalia, tarvitaan vain hieman hienosäätöä. Tallikaverimme tulos osoitti, että mahdollisuudet ovat olemassa. Meidän pätkäajoista huomaa myös kohtuu selkeästi, milloin laitteet sirkkasivat.
Viikonlopun omituisena erityispiirteenä oli maamiesten tapaaminen. Kävi nimittäin niin, että lauantain ensimmäisellä EK:lla (SS 9 Elverum 44,28km) tukivarsi napsahti poikki 35km:n kohdalla, vaikkemme mihinkään osuneet. Tapahtuma aiheutti kuitenkin sen, että ratti iski kuskia hyppysille raikkaasti ja ajokki suistui tien vasempaan oheen. Ensimmäiset sanat mitä kuulimme tulivat selvällä suomen kielellä:"Ei tarvii jatkaa, pyörä takana!" Taipuihan siinä sitten myös tolppa ja vetarikin katkesi, joten naatimme läheisen talon isännän tuomia hodareita ja kuumaa kahvia.
Toinen näytös kohtaamisista tapahtui sunnuntaina samaisella reippaan pituisella rykäisyllä, nyt numerolla SS 18. Tulimme vasemmalle taittuvaan kurvaan sopivalla vauhdilla, mutta vietävän mutka olikin liian tiukka. Penkan antama tuki ei kaksivetoautoa pelastanut, vaan vajosimme ojan pohjalle rumien sanojen säestyksellä. Ikkuna auki ja kuuluikin taas selvällä kotimaisella: "Tulkaa ulos vaan, ei oo muita kuin minä!" Aivan, kotimaisista kisoista useasti penkan päältä tuttu Erkkahan se siinä! Kivahan se on tuttuja tavata, mutta... Hölkkäsin sitten 700m ylämäkeen pätkän suuntaan, koska sieltä piti löytyä lisää maamiehiä, kuuluvuuksia kun ei kännyillä tuolla aina ole. Löytyihän sieltä kolme meikäläistä lisää ja kolme norskiakin kaupan päälle. Kalle sai kalastettua toisesta suunnasta pari svenskiä, joten pohjoismainen yhteistyö oli voimissaan. Johtovastuun otti eräs suomalaisista, jolla oli ihan selkeät päällikön otteet sekä tietoutta, kuinka suistunut kilpuri palautetaan takaisin ladulle. Kokonaisuutena ylösnousemus otti n.35 minuuttia, eli teetätti aika paljon töitä.
Suuret kiitokset kaikille nostotalkoisiin osallistuneille!
Kaikenkaikkiaan yleisöä ei ollut lähellekkään Jyväskylän määriä, ihan kohtuullisesti kuitenkin.
Jos verrataan SM- ja MM-tapahtumaa keskenään, yhtäläisyydet ovat siinä, että molemmissa ajetaan autolla kelloa vastaan nuotista. Eli niitä "valmiita" kuljettajia ei kotimaisesta sarjasta tule. Ehdottomasti SM-sarjassa pitäisi olla enemmän pidempiä kisoja nykyisten päivän rypistyksen sijaan. Se vaan on helpommin sanottu kuin tehty.
Portugaliin näyttäisi olevan 20 ukkoa ilmoittautuneena luokassa, joten saadaan oikein kunnon kapinat.
Jos muuten joku joskus kysyy, kenet ottaisit kartturiksi Hanko-Petsamo välille, kelpaisiko hän?
http://www.eyvindbrynildsen.no/index.php?side=kartleser
Norjan ison-ännän kakkosen kartleser. :thumbup: