Rally Norway

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11233
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
Tilastot on aina vähä miten ne tehdään ja eihän kaikki kisat oo yhtä kovatasoisia. Tuolta on - sinänsä oikein - poistettu 90-luvun puolivälin "vain etuvetoisille"-kisat kuten 1995 Jyskälä mutta sitten on - tietty sinänsä sekin oikein - esim Wittmanin Uuden Seelannin voitto mukana vaikkei sinne lähtenyt lainkaan tehdastalleja kun kisasta ei jaettu merkkipisteitä.

MM-sarja tosiaan alkoi 1973 ja sitä vanhemmat puuttuu. Eipä tuolloin tunne tilastot esim Timo Mäkisen, Aaltosen, Lampisen tai Pauli Toivosen parhaita vuosia. Suomalaisittain ajatellen.

Silloinhan ajettiin ihan vakavissaan esim EM-sarjaa jonka tähdistä noiden suomalaisten lisäksi voidaan yhä muistaa Zasada, Trautman, Böhringer, Trana, Anderssonit, Waldegård etc jotka ehtivät ajaa MM-rallejakin mutta paras vauhti oli jo jäänyt menneisyyteen.
 
Viimeksi muokattu:

Thefirst

Well-known member
Liittynyt
4.10.2004
Viestit
109
pitäis näköjään lukea tarkkaan ennen kuin alkaa vetämään johtopäätöksiä...näinhän se on että MM-voitoista oli kyse eikä vain rallin voitoista :wink:
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
MSa:ssa toimittajat Nieborg ja Kuhn epäilivät Grönholmin ja Malcolm Wilsonin välillä vallitsevan jääkauden tuskin lämpiävän Norjan rallin lopputapahtumien vuoksi. Välien viileneminen johtaa kuulemma PR-tehtäviin. Toimittajien mielestä tilanne ei ole hyvä sopimuksen pidentämiseen tämän kauden jatkeeksi. Mahdolliseen uran päättymiseen Grönholm ei kommentoi, Wilson sanoi että "Katsotaan, myös Hirvosella on ainekset mestariksi."

Loeb myöntää Norjan ulosajonsa omiksi virheiksi, yritti liikaa kamppailussa Ford-kuskien kanssa. Harmi, että on noin reilun ja mukavan tapainen mestari, kansa ei pääse purkamaan tuntojaan F1-puolen tapaan...
 

jäämies

Well-known member
Liittynyt
7.3.2004
Viestit
825
jupla sanoi:
MSa:ssa toimittajat Nieborg ja Kuhn epäilivät Grönholmin ja Malcolm Wilsonin välillä vallitsevan jääkauden tuskin lämpiävän Norjan rallin lopputapahtumien vuoksi. Välien viileneminen johtaa kuulemma PR-tehtäviin.
Mikäs on aiheuttanut välien viilenemisen alunalkaen?
 

Mikkoz

Well-known member
Liittynyt
28.11.2003
Viestit
839
Sijainti
JKL
Nää on pahoja juttuja, jos välit ei oo kunnossa kuskin ja johdon välillä. Yllättäen Hirvosella onkin joka kisassa mahdollisuudet ajaa voitosta ja ykkös kuski ei ole selviö. Bossen uran loppu häämöttää.
 

106

Well-known member
Liittynyt
21.5.2001
Viestit
313
Norjasta toivuttu.

Reitti aikasta hieno, SS 11/15 ja SS 13/16 sisälsivät osuuksia, jotka toivat mieleen erehdyttävästi Sarrion ja Ristilammen Tunturista. Tosin Tunassa on ollut nyt parina vuotena niin hienot jääpohjat, ettei Norjan kaltaisia spooreja ole hetkeen nähty. Meidän automme sopi raideväliltään spooreihin kuin anoppi polttareihin...

Ensi kosketus kilvanajolaitteiseen tapahtui shakedownissa, joten jännitystä oli ilmassa kosolti. Ajokissa on potentiaalia, tarvitaan vain hieman hienosäätöä. Tallikaverimme tulos osoitti, että mahdollisuudet ovat olemassa. Meidän pätkäajoista huomaa myös kohtuu selkeästi, milloin laitteet sirkkasivat.

Viikonlopun omituisena erityispiirteenä oli maamiesten tapaaminen. Kävi nimittäin niin, että lauantain ensimmäisellä EK:lla (SS 9 Elverum 44,28km) tukivarsi napsahti poikki 35km:n kohdalla, vaikkemme mihinkään osuneet. Tapahtuma aiheutti kuitenkin sen, että ratti iski kuskia hyppysille raikkaasti ja ajokki suistui tien vasempaan oheen. Ensimmäiset sanat mitä kuulimme tulivat selvällä suomen kielellä:"Ei tarvii jatkaa, pyörä takana!" Taipuihan siinä sitten myös tolppa ja vetarikin katkesi, joten naatimme läheisen talon isännän tuomia hodareita ja kuumaa kahvia.

Toinen näytös kohtaamisista tapahtui sunnuntaina samaisella reippaan pituisella rykäisyllä, nyt numerolla SS 18. Tulimme vasemmalle taittuvaan kurvaan sopivalla vauhdilla, mutta vietävän mutka olikin liian tiukka. Penkan antama tuki ei kaksivetoautoa pelastanut, vaan vajosimme ojan pohjalle rumien sanojen säestyksellä. Ikkuna auki ja kuuluikin taas selvällä kotimaisella: "Tulkaa ulos vaan, ei oo muita kuin minä!" Aivan, kotimaisista kisoista useasti penkan päältä tuttu Erkkahan se siinä! Kivahan se on tuttuja tavata, mutta... Hölkkäsin sitten 700m ylämäkeen pätkän suuntaan, koska sieltä piti löytyä lisää maamiehiä, kuuluvuuksia kun ei kännyillä tuolla aina ole. Löytyihän sieltä kolme meikäläistä lisää ja kolme norskiakin kaupan päälle. Kalle sai kalastettua toisesta suunnasta pari svenskiä, joten pohjoismainen yhteistyö oli voimissaan. Johtovastuun otti eräs suomalaisista, jolla oli ihan selkeät päällikön otteet sekä tietoutta, kuinka suistunut kilpuri palautetaan takaisin ladulle. Kokonaisuutena ylösnousemus otti n.35 minuuttia, eli teetätti aika paljon töitä.

Suuret kiitokset kaikille nostotalkoisiin osallistuneille!

Kaikenkaikkiaan yleisöä ei ollut lähellekkään Jyväskylän määriä, ihan kohtuullisesti kuitenkin.

Jos verrataan SM- ja MM-tapahtumaa keskenään, yhtäläisyydet ovat siinä, että molemmissa ajetaan autolla kelloa vastaan nuotista. Eli niitä "valmiita" kuljettajia ei kotimaisesta sarjasta tule. Ehdottomasti SM-sarjassa pitäisi olla enemmän pidempiä kisoja nykyisten päivän rypistyksen sijaan. Se vaan on helpommin sanottu kuin tehty.

Portugaliin näyttäisi olevan 20 ukkoa ilmoittautuneena luokassa, joten saadaan oikein kunnon kapinat.

Jos muuten joku joskus kysyy, kenet ottaisit kartturiksi Hanko-Petsamo välille, kelpaisiko hän?

http://www.eyvindbrynildsen.no/index.php?side=kartleser

Norjan ison-ännän kakkosen kartleser. :thumbup:
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kiitos 106! Näitä on aina makia lueskella. Valitettavasti kisassa ei onnannut. :(
 

Kartturi

Well-known member
Liittynyt
19.1.2006
Viestit
185
Rami sanoi:
Jos Wilson on järkimies, vaihtaa sijoituksia, sun povailusi perustuu, jos kaatuu jos poksahtaa jos jotain muutakin sattuu. Koska Bosselle mestaruutta ajatetaan niin mahdollisimman suuri piste-ero, eipä tarvi joka kisaa ajaa verenmaku suussa... olen ihan muistelevinani Lööpillä olleen esim. tällainen taktiikka.
Vieläkään motorsportti ei kuulu tunne lajeihin, se €uro puhuu aikas voimakkaalla äänellä.
Norskit telkkarissa kommentoivat kovasti, millä AT:lla sijoituksia muutetaan.
Muistin tänään tämän vanhan keskustelun. Eipä helmikuussa uskonutkaan miten tiukille se vetää. Jos silloin olis (oman toiveeni vastaisesti) käännetty sijoitukset ja samoin tänään niin tasoissa olis oltu. Nyt kun siihen laskee päälle, että Japanissa ja Irlannissa oli ohjelmaa ja yhdessä rallissa säikähdettiin lehmää, niin olin kuitenkin tavallaan oikeassa. Jälkiviisaus on aina niin helppoa, mutta siinä kävi juuri niin, että Norjan voiton menetys olis voinut harmittaa jälkikäteen kun Marcus pilasi omat mahdollisuutensa aika lailla itse.
 
Ylös