Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
2237
Sijainti
JKL
Autotehtaat pois ja M-sportin kaltaiset tiimit tilalle.
Eli lisää Greensmithejä kisoihin? Maksukuskeja jotka saa paikan lompakolla eikä ajotaidolla... Saahan sitä aina haikailla vaikka mitä mutta olisihan se kiva että olisi realismia mukana niissä haaveissa edes mausteeksi...
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Mielestäni Ogien oli Vw debyyttivuotena paras mukanaolleista kuskeista toki parhaalla autolla ja valovuoden heti kauden alussa Latvalaa ja Hirvosta edellä, jotka ainoat realistiset haastajat, kun Loebkin oli lähinnä jäähdyttelemässä. Loeb olis ehkä ollut parempi kuski sinä vuonna, mutta Ogi olis ajanu jäljet Loebin selkään koska auto parempi. Mutta kyllä, auto oli ylivoimainen Ogilla
Meinasin siis sitä että VW ei ”valinnut parasta kuskia” vaan valitsi lupaavan kuljettajan, josta sitten kehittyi Volkkarilla maailmanmestari. Olisiko Ogier voittanut mestaruuden 2013 Citroenilla jos Hirvonen olisi ollut Volkkarilla?

Jälkeenpäin katsoen toki helppo sanoa että Ogier oli paras kuski kaudella 2013.
 

DC

Helsingin UA
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
3809
Ogierin ja Volkkarin dominointi kaudella 2013 taisi olla helposti ennustettavissa vasta jälkikäteen. Ennen kauden alkua vedonlyöntitoimistot tarjosivat Hirvosen mestaruudelle selvästi pienintä kerrointa (taisi olla jossain jopa vähän alle 2), kun taas Ogierin kertoimet olivat muistaakseni jossain 3-4 välissä.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
981
Miten mää muistan, että Volkkarin dominointi ei yllättänyt ketään. Ogier oli näyttönsä antanut 2009-2011 ja se, että pääsi hieromaan itselleen autoa isolla budjetilla ei ollut haitaksi. Toki, eihän Volkkari ekaa ralliaan voittanut, toisen vasta. Citroen oli jotenkin hukassa heti Loebin lähdön jälkeen.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Eli lisää Greensmithejä kisoihin? Maksukuskeja jotka saa paikan lompakolla eikä ajotaidolla... Saahan sitä aina haikailla vaikka mitä mutta olisihan se kiva että olisi realismia mukana niissä haaveissa edes mausteeksi...
Gen 2 wrc oli niin halpaa, että M-sport pysty ajattamaan kahta autoa esim 2014 ilman maksukuskeja (Mikko, Elfyn). Palkkaa toki ei kuskeille maksettu (omat sponssit) ja tällöinhän Ford oli virallisesti nypännyt töpselin lopullisesti seinästä. Jos se on jonkun mielestä ok, että viivalla on 9-10 autoa pääluokassa, niin sittenhän kustannuksia kannattais nostaa ylöspäin vielä enemmän ja tehdä autoista vielä nykyistäkin kalliimpia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Ogierin ja Volkkarin dominointi kaudella 2013 taisi olla helposti ennustettavissa vasta jälkikäteen. Ennen kauden alkua vedonlyöntitoimistot tarjosivat Hirvosen mestaruudelle selvästi pienintä kerrointa (taisi olla jossain jopa vähän alle 2), kun taas Ogierin kertoimet olivat muistaakseni jossain 3-4 välissä.
No eihän tällä mitään väliä ole, eikä se ketään kiinnosta, mutta Allekirjoittanut todistetusti ennusti Ogin dominoinnin ennen 2013 alkua, kun täälä todelliset asiatuntijat hehkutti silmät kiiluen Hirvosen mestaruutta. Mutta eipä Ogi Citikalla 13 olisi dominoinut jos Mikko ja JM olis ajanu Pololla.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Jos taas kielletään kaikki testaaminen ja kehittäminen, niin ei sekään kyllä innosta talleja.
Nascarissa ei kesken kauden testata käsittääkseni ollenkaan, on testit vain kauden alussa ja kaikki kehitystyö täysin kielletty ja ainakin joitain autotehtaita silti se kiinnostaa, Jopa Toyotaa.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Miksiköhän muuten jopa Toyota ja esim Ford ovat mukana Nascaarissa joka haistattaa vitut kaikelle viherpiiperrykselle, kun tämän palstan asiantuntijoiden mukaan yksikään automerkki ei olisi rallissa, ellei olisi tehty tätä älyvapaata hybrid-päätöstä. Kertokaapa asiatuntijat se.
 

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
6278
Sijainti
Helsinki
Miksiköhän muuten jopa Toyota ja esim Ford ovat mukana Nascaarissa joka haistattaa vitut kaikelle viherpiiperrykselle, kun tämän palstan asiantuntijoiden mukaan yksikään automerkki ei olisi rallissa, ellei olisi tehty tätä älyvapaata hybrid-päätöstä. Kertokaapa asiatuntijat se.
Jotta voivat markkinoida yhdysvalloissa myytäviä mallejaan, Camrya ja Mustangia
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
NASCAR on suoraan sidoksissa Amerikan markkinointiin, WRC ehkä enemmän Euroopan. Euroopassa myydään enemmän hybridejä. Jenkeissä Camry on Toyotan myydyin malli, Euroopassa sitä ei myydä juurikaan.


Eikä WRC:n hybrideissä ole kyse ympäristöystävällisyydestä vaan rahan tekemisestä. Autotehtailla on kysyntää hybrideille joten niitä halutaan markkinoida ja täts it.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Miten mää muistan, että Volkkarin dominointi ei yllättänyt ketään. Ogier oli näyttönsä antanut 2009-2011 ja se, että pääsi hieromaan itselleen autoa isolla budjetilla ei ollut haitaksi. Toki, eihän Volkkari ekaa ralliaan voittanut, toisen vasta. Citroen oli jotenkin hukassa heti Loebin lähdön jälkeen.
Yritin siis vastata siihen väittämään, että "se tiimi joka otti parhaan kuskin (Ogi), voitti kaikki mestaruudet". Näinhän ei missään nimessä ollut. Kun VW palkkasi Ogierin 2011 lopussa, Loebin eläköityminen ei ollut edes vielä tiedossa, ja hopeamitalilla Loebin takana vuorottelivat Latvala ja Hirvonen.
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
291
Sijainti
Vantaa
Kai olet @jjx myös tietoinen, että Nascarissa harkitaan hybrideitä? Tiesitkö, että tälle kaudelle uudet Next-Gen Cup-autot ovat modulaarisia, joka mahdollistaa helpon hybridijärjestelmän lisäyksen? Ja hieman isommalla vaivalla myös täyssähköistyksen.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
No eihän tällä mitään väliä ole, eikä se ketään kiinnosta, mutta Allekirjoittanut todistetusti ennusti Ogin dominoinnin ennen 2013 alkua, kun täälä todelliset asiatuntijat hehkutti silmät kiiluen Hirvosen mestaruutta. Mutta eipä Ogi Citikalla 13 olisi dominoinut jos Mikko ja JM olis ajanu Pololla.
"Liittynyt 20.11.2019"
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Gen 2 wrc oli niin halpaa, että M-sport pysty ajattamaan kahta autoa esim 2014 ilman maksukuskeja (Mikko, Elfyn). Palkkaa toki ei kuskeille maksettu (omat sponssit) ja tällöinhän Ford oli virallisesti nypännyt töpselin lopullisesti seinästä.
Nyt on aika varman kuuloista tietoa, taisit olla töissä M-Sportin talousosastolla tuohon aikaan? :)
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
136
Gen 2 wrc oli niin halpaa, että M-sport pysty ajattamaan kahta autoa esim 2014 ilman maksukuskeja
Vai asiakkaita? Tässä M-Sportin mekaanikot koko kauden ajaneen Kubican WRC-Fiestan kimpussa:
Jos se on jonkun mielestä ok, että viivalla on 9-10 autoa pääluokassa, niin sittenhän kustannuksia kannattais nostaa ylöspäin vielä enemmän ja tehdä autoista vielä nykyistäkin kalliimpia.
Tämä on totta. Mutta vaikka talleja ja ajopaikkoja on vähän, kilpailu on onneksi ollut huimaa. Viime vuonna suurajoissa johdossa kävi neljä kuljettajaa, Monzassa rallin johtopaikka vaihtui kuusi kertaa. Näiden 2016-21 autojen aikana rallin pääluokka tuntuu saaneen paljon enemmän huomiota ja näkyvyyttä aikaisempaan verrattuna (oma fiilis). Eli kustannusten ohella siivet ja kasvaneiden moottoritehojen tuomat vauhti ja äänet lisäsivät myös näyttävyyttä. Ja juuri näkyvyyttä kaikki haluavat, mutta yhtälö on hankala.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Nyt on aika varman kuuloista tietoa, taisit olla töissä M-Sportin talousosastolla tuohon aikaan? :)
Jouhki avasi tätä asiaa VM:n kolumnissaan aikanaan. Kubica oli sitten M-sportilla selkee asiakas jota rahastettiin raskaammin koska sponssit oli kunnossa, mutta Mikko ja Elfyn eivät olleet maksukuskeja, eivätkä saaneet palkkaa
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
NASCAR on suoraan sidoksissa Amerikan markkinointiin, WRC ehkä enemmän Euroopan. Euroopassa myydään enemmän hybridejä. Jenkeissä Camry on Toyotan myydyin malli, Euroopassa sitä ei myydä juurikaan.


Eikä WRC:n hybrideissä ole kyse ympäristöystävällisyydestä vaan rahan tekemisestä. Autotehtailla on kysyntää hybrideille joten niitä halutaan markkinoida ja täts it.
[/QUOTE
NASCAR on suoraan sidoksissa Amerikan markkinointiin, WRC ehkä enemmän Euroopan. Euroopassa myydään enemmän hybridejä. Jenkeissä Camry on Toyotan myydyin malli, Euroopassa sitä ei myydä juurikaan.
QUOTE="jjx, post: 2331666, member: 10858"]

[/QUOTE]
Nascar Camry on putkirunko takaveto v8 2-door. Siviili Camry fwd v6 4-door, eli ei mitään tekemistä keskenään.

Tarkoitan, että kilpa autolla ja siviiliautolla ei tarvi olla mitään yhteistä keskenään, muutakun ulkonäkö, silhuetti, se riittää markkinointiin.

Sama rallissa, se mikä on tekniikka on täysin yhdentekevää, riittää kun on vähän samannäkönen silhuetti, moottori voi olla vaikka v4, ihan yhdentekevää...Ja tämä hybridpäätös oli näennäinen imagon kiilloittamisyritys fialta ja autotehtailta.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
10363
Sijainti
Savon ja Pengonpohjan välimaasto
Nascar Camry on putkirunko takaveto v8 2-door. Siviili Camry fwd v6 4-door, eli ei mitään tekemistä keskenään.

Tarkoitan, että kilpa autolla ja siviiliautolla ei tarvi olla mitään yhteistä keskenään, muutakun ulkonäkö, silhuetti, se riittää markkinointiin.

Sama rallissa, se mikä on tekniikka on täysin yhdentekevää, riittää kun on vähän samannäkönen silhuetti, moottori voi olla vaikka v4, ihan yhdentekevää...Ja tämä hybridpäätös oli näennäinen imagon kiilloittamisyritys fialta ja autotehtailta.
Niinhän se on WRC:ssäkin ollut jo vuodesta 1997 asti, ei ole ollut turboahdettuja nelivetoisia katumalleja mestaruuksia voittaneista autoista. Olennaista on kuitenkin tuoda auton "kasvoja" tunnetuksi ja muokata merkin/mallin imagoa. Mielikuvia.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
249
Jotta voivat markkinoida yhdysvalloissa myytäviä mallejaan, Camrya ja Mustangia
No yhtä lailla Toyota voisi markkinoida Yarista rallissa siitähuolimatta, että rallissa haistatettaisiin pitkät viherpiiperrykselle, jos se tekee sen Nascarissakin
 
Ylös