Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Ensi kaudelle pitäisi tulla uudet hybridiautot. Keskustelua niistä voisi siirtää tähän ja pitää esim. sähköautokeskustelun erillään. Huomionarvoista on, että autojen nimi muuttuu nyt WRC:stä Rally1:ksi.

Rally1-autoihin tulee pieni sähkömoottori, jolla on tarkoitus ajaa siirtymät kaupungeissa ja huoltoparkissa. Erikoiskokeet ja suurin osa siirtymistä ajetaan siis yhä polttomoottorilla, ja moottori pysyy samana kuin nykyisissä WRC-autoissa. Sähkömoottorilla voi myös antaa lisäboostia erikoiskokeen aikana. Aktiivinen keskilukko poistetaan, sekä voimansiirtoa, jousitusta ja aeroa yksinkertaistetaan.

Autoihin tulee myös kaikkiin sama turvakehikko, ja koko auto voidaan toteuttaa putkirungolla ja/tai skaalata isompaa korimallia ralliin sopivaksi.

Hybridiyksikön valmistaa kaikille talleille saksalainen Compact Dynamics. Hybridiyksiköiden valmistuminen ja sitä myötä autojen testaaminen on viivästynyt, mutta yksiköt pitäisi tulla helmikuun alkupuolella talleille. Toyota odottaa pääsevänsä testaamaan maaliskuuhun mennessä.

Vuoden takaiset FIA:n linjaukset:

Transmission:
  • 4WD, five-speed transmission very similar in concept to the current Rally2 rules
  • Simple level type differential, no centre differential, only one kinematic drive train
  • A maximum of six transmission units per car per year permitted
Suspension:
  • Reduced wheel travel
  • Simplified dampers with reduced scope for homologation upgrades
  • Hubs, hub carriers and anti-roll bar designs will be simplified
  • Only one specification of wishbone mandated
Running gear:
  • Liquid brake cooling no longer allowed
Fuel tank:
  • Simplified shape
Aerodynamics:
  • Free volume bodywork area to enable aggressive design maintained
  • Aero effect from hidden ducts removed
  • Rear aerodynamic advice simplified


Dirtfishin juttuja aiheesta:















ja vielä rallit.fi


ja YLE

 
Viimeksi muokattu:

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
677
"Rally1-autoihin tulee pieni sähkömoottori, jolla on tarkoitus ajaa siirtymät kaupungeissa ja huoltoparkissa. Erikoiskokeet ja suurin osa siirtymistä ajetaan siis yhä polttomoottorilla, ja moottori pysyy samana kuin nykyisissä WRC-autoissa. Sähkömoottorilla voi myös antaa lisäboostia erikoiskokeen aikana. "

Minä taas uskon ja veikkaan, että sähkömoottorilla otetaan EK:lla ulos kaikki mahdollinen lisäbuusti mitä irtoaa. Ja sitten siirtymillä sitä akkua ladataan polttomoottorilla, eli isommalla kulutuksella. Mitään ympäristöhyötyä noilla ei tulla saamaan. Vain lisäkustannuksia ja ehkä jonkinlainen imagohyöty. Ehkä ne huoltoparkkiin tultaessa ajaa muutaman metrin sähköllä mallin vuoksi.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
En muista säännöissä puhutun siitä, että akkua voisi ladata bensalla ajon aikana. Näillä säännöillä ei varmastikaan ole tarkoitus lähtökohtaisesti pienentää ajamisen hiilijalanjälkeä, vaan tehdä malleista sellaisia, että valmistajia kiinnostaa olla vielä mukana tukemassa lajia.
 

jjx

Active member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
25
Kyllä, aivan totaalisen ääliömäinen päätös koko hybridipäätös. Päätös, jota ei voi millään järkisyyllä perustella. Yritetään mielistellä viherhippejä. Hybridiautot on jo nyt täys antiikkivehkeitä, varsinkin kun rallicrossissa ja Extreme E:ssä on jo täys sähkövehkeitä. Koko nykyinen MM-sarja on täys fiasko liian kalliine autoineen ja ajokuluineen, näkeehän sen jo yksityisteamien määrästä =nolla. Edellisten wrc-autojen aikaan sentään oli yksityistiimeja enemmän, nyt ei ole yhtään ja se kyllä näkyy tulosluettelossa, on aneemisen näköistä. No tätä fiaskoa nyt sitten yritetään tekohengittää tuomalla autoihin 100k maksavat sähkösysteemit, eli sama anemisuus vaan jatkuu ja yhtä vähän huippuautoja viivalla, kallita tulevat olemaan jokatapauksessa, vaikka FIA:ssa yrittävätkin vissiin halpuuttaa autoja.

Parasta koko MM-sarjalle olis, että sekä Toyota, että Huihai nyppäis töpselin seinästä. Typerä hybriripäätös olis pakko perua ja olis pakko siirtyä R5:iin (rally2). Isommalla turbon kuristimella meno olis yhtä näyttävää, kun Colin Mcraen aikana ysärin alussa ja saatais viivalle vaikka täysin pelkkiä yksityistiimejä tyyliin M-sport. Samalla vois heivata muutamat kaukokisat, nii tulis kustannukset alas. Nykyiset kalliit hiilarisiipiautot on pilannu koko ralliautoilun, vaikka makeiltä näyttävätkin, ja tuo mieleen b-ryhmän autot.

Näin helppoa on pelastaa tämä fiasko MM-sarja. Väitän, että ei ole yhtäkään hc-rallifania olemassa, joka olisi erimieltä kanssani !!!!!!!
 
Viimeksi muokattu:

spotter90

Half Blind, Full Throttle
Liittynyt
8.9.2014
Viestit
4306
Sijainti
Helsinki
Kyllä, aivan totaalisen ääliömäinen päätös koko hybridipäätös. Päätös, jota ei voi millään järkisyyllä perustella. Yritetään mielistellä viherhippejä. Hybridiautot on jo nyt täys antiikkivehkeitä, varsinkin kun rallicrossissa ja Extreme E:ssä on jo täys sähkövehkeitä. Koko nykyinen MM-sarja on täys fiasko liian kalliine autoineen ja ajokuluineen, näkeehän sen jo yksityisteamien määrästä =nolla. Edellisten wrc-autojen aikaan sentään oli yksityistiimeja enemmän, nyt ei ole yhtään ja se kyllä näkyy tulosluettelossa, on aneemisen näköistä. No tätä fiaskon nyt sitten yritetään tekohengittää tuomalla autoihin 100k maksavat sähkösysteemit, eli sama anemisuus vaan jatkuu ja yhtä vähän huippuautoja viivalla, kallita tulevat olemaan jokatapauksessa, vaikka FIA:ssa yrittävätkin vissiin halpuuttaa autoja.

Parasta koko MM-sarjalle olis, että sekä Toyota, että Huihai nyppäis töpselin seinästä. Typerä hybriripäätös olis pakko perua ja olis pakko siirtyä R5:iin (rally2). Isommalla turbon kuristimella meno olis yhtä näyttävää, kun Colin Mcraen aikana ysärin alussa ja saatais viivalle vaikka täysin pelkkiä yksityistiimejä tyyliin M-sport. Samalla vois heivata muutamat kaukokisat, nii tulis kustannukset alas. Nykyiset kalliit hiilarisiipiautot on pilannu koko ralliautoilun, vaikka makeiltä näyttävätkin, ja tuo mieleen b-ryhmän autot.

Näin helppoa on pelastaa tämä fiasko MM-sarja. Väitän, että ei ole yhtäkään hc-rallifania olemassa, joka olisi erimieltä kanssani !!!!!!!
R5-autot voisi olla se parempi välimalli ennen, kun siirrytään täyssähköisiin, jos edes niitä tarvitaan. Hybridiautoilla pyritään F1:sten tapaan parantamaan imagpkuvaa viherpeukaloiden silmissä. Sähköautojen hiljainen käyntiääni voi luoda teiden varsille turvallisuusriskin, kun ei kuule auton tuloa.

Kaukokisoista säilyttäisin vain Australian, Argentiinan ja Uuden-Seelannin. Aussi ja U-Seelanti vuorotteluun.
 

DC

Oi mieletöntä!
Liittynyt
27.10.2010
Viestit
2972
Sijainti
Benjamin Franklin Parkway
Tuleeko se jollekin yllätyksenä, että lajissa, jota autotehtaat käyttävät omien tuotteidensa markkinointiin, tehdään päätöksiä jotka tähtäävät imagon parantamiseen?
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Tuleeko se jollekin yllätyksenä, että lajissa, jota autotehtaat käyttävät omien tuotteidensa markkinointiin, tehdään päätöksiä jotka tähtäävät imagon parantamiseen?
Muistakaa myös, että ne autotehtaat on olleet päättämässä hybrideihin menosta ja vaatimassa niitä, ja toisaalta aiemmin hidastamassa niiden tuomista ralliin.




Sähköautoihin meneminen on varmasti pitkän tähtäimen tavoite, mutta ei niihin päästä vielä moneen vuoteen. Taas pelkissä polttomoottoreissa pysyminen olisi tiputtanut nykyisiä valmistajia pois.

Yksityistiimien R5-skaboista haaveilevat voi mennä vaikka seuraamaan EM-sarjan meininkiä, siellä ajaa pari hassua kuskia koko kauden jos onnistuvat saamaan budjetin kasaan...en usko, että Tänak ja Ogier lähtisi keräämään rahoitusta jos autotehdas ei enää maksaisikaan palkkaa.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Yritetään mielistellä viherhippejä.
Hybridiautoilla pyritään F1:sten tapaan parantamaan imagpkuvaa viherpeukaloiden silmissä.
Tämä on jotenkin älytön väite. Ettäkö "viherhipit" rupeavat yksityisautoilemaan jos moottoriurheilulaji lisää polttomoottorin lisäksi sähkömoottorin tuomaan lisää tehoa? :D

Oikeastihan tässä on kyse autonvalmistajien markkinointistrategioista. Polttomoottoriautojen markkinointiin ei enää erikseen panosteta, vaikka näitä autoja toki eniten myydäänkin. Sähkö- ja hybridiautojen myynti kasvaa, ja moni valmistaja on menossa kokonaan näihin.

Rallia ajetaan MM-tasolla loppujen lopuksi autonvalmistajien markkinointibudjetista. Se on totta, että monessa muussa lajissa on jo hybridi- ja sähköautoluokkia. Autonvalmistajan markkinointipomo voi tilata listan kaikista lajeista joita firma tukee, ja ruksia yli ne joissa ei ole hybridit tai sähköt käytössä, tietämättä lajin teknisistä ratkaisuista sen enempää.

Lisäksi on tärkeää saada ralliin ne korimallit, joita valmistajat haluavat markkinoida. Nykyiset pikkuautot eivät käsittääkseni ole autonvalmistajille niin merkittäviä kuin isommat autot, joista tehdään hybrideitä ja sähköautoja. 2022 säännöt mahdollistavat isomman korimallin skaalauksen näppärän ralliauton kokoon.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Koko nykyinen MM-sarja on täys fiasko liian kalliine autoineen ja ajokuluineen, näkeehän sen jo yksityisteamien määrästä =nolla. Edellisten wrc-autojen aikaan sentään oli yksityistiimeja enemmän, nyt ei ole yhtään ja se kyllä näkyy tulosluettelossa
Voisiko joku nyt oikeasti lähdeviitteiden kanssa kertoa että miten ne yksityistiimit on näkyneet ennen tulosluettelossa? Ne näkyi ehkä lähtölistoilla, mutta eihän kukaan yksityistallin autolla ole oikeasti haastanut kärkeä. Ei tule mieleen hirveästi Kytölehdon Jyskälän kolmansia sijoja 96 ja 97 uudempia tapauksia, joissa yksityistallin autolla on ajettu palkintopallille. Loebin ajoja Citroenin välivuotena tai Petter Solbergin omaa tallia ei sinänsä voi laskea, koska entinen mestari on varmasti saanut ajaa vastaavilla resursseilla kuin tehdaskuskitkin.

Tavallaan olen samaa mieltä, että kuluja voisi tuoda alas, mutta silti tätä asiaa ei pidä lähestyä liikaa yksityiskuljettajan näkökulmasta. MM-sarjan kiertäminen tosissaan on kymmenien miljoonien panostus, oli se auto sitten nykyinen WRC, R5 tai etuvetoinen R1. Tähän otetaan huomioon siis huippukuskien palkat, autojen kehittäminen, matkustus, rahti, vakutuukset, henkilöstökulut jne. autojen hiilikuituosat ei ihan hirveän montaa prosenttia kata siitä budjetista enää.

Kaukokisojen vähentäminen on varmasti kiva juttu eurooppalaisille talleille, mutta WRC-Promoottori on asiasta eri mieltä. Nyt tänä vuonnahan on taas vain kolme Euroopan ulkopuolista kisaa. Lisäksi jos kysytään valmistajilta, niin kisoja pitäisi ajaa ainakin Kiinassa ja USA:ssa.
 
Viimeksi muokattu:

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4015
Sijainti
Parc Fermé
Voisiko joku nyt oikeasti lähdeviitteiden kanssa kertoa että miten ne yksityistiimit on näkyneet ennen tulosluettelossa? Ne näkyi ehkä lähtölistoilla, mutta eihän kukaan yksityistallin autolla ole oikeasti haastanut kärkeä.
Huvittaa kieltämättä et joku toivoo yksityisteameja takaisin, kummasti 10v:ssä aika kultaa muistot...

Tälläkin palstalla löytyy tarpeeksi viestejä aiheesta. Ja nuokin viestit voi lyhyesti ja ytimekkäästi kiteyttää näin, veikkaisin et 98% viesteistä on luokkaa:
"mitä vittua tuo Viagra (Villagra), Kassialma (Al Qassimi / Al Rajhi), Slowson (Wilson / Stobart Motorsports) tekee kisaamassa, ajelevat vaan terveisiä"
 

Vepe

Well-known member
Liittynyt
17.6.2011
Viestit
241
Sijainti
Vantaa
Voisiko joku nyt oikeasti lähdeviitteiden kanssa kertoa että miten ne yksityistiimit on näkyneet ennen tulosluettelossa? Ne näkyi ehkä lähtölistoilla, mutta eihän kukaan yksityistallin autolla ole oikeasti haastanut kärkeä. Ei tule mieleen hirveästi Kytölehdon Jyskälän kolmansia sijoja 96 ja 97 uudempia tapauksia, joissa yksityistallin autolla on ajettu palkintopallille. Loebin ajoja Citroenin välivuotena tai Petter Solbergin omaa tallia ei sinänsä voi laskea, koska entinen mestari on varmasti saanut ajaa vastaavilla resursseilla kuin tehdaskuskitkin.

Tavallaan olen samaa mieltä, että kuluja voisi tuoda alas, mutta silti tätä asiaa ei pidä lähestyä liikaa yksityiskuljettajan näkökulmasta. MM-sarjan kiertäminen tosissaan on kymmenien miljoonien panostus, oli se auto sitten nykyinen WRC, R5 tai etuvetoinen R1. Tähän otetaan huomioon siis huippukuskien palkat, autojen kehittäminen, matkustus, rahti, vakutuukset, henkilöstökulut jne. autojen hiilikuituosat ei ihan hirveän montaa prosenttia kata siitä budjetista enää.

Kaukokisojen vähentäminen on varmasti kiva juttu eurooppalaisille talleille, mutta WRC-Promoottori on asiasta eri mieltä. Nyt tänä vuonnahan on taas vain kolme Euroopan ulkopuolista kisaa. Lisäksi jos kysytään valmistajilta, niin kisoja pitäisi ajaa ainakin Kiinassa ja USA:ssa.
Tuohon boldattuun, niin mitenkäs ne Manfred Stohlin ajelut 2005-2007? Stohlhan pääsi palkintopallille useaankin otteeseen Toki ne autot olivat Kronoksen (Citroen) tai Bozianin (Peugeot) ajattamia, mutta voiko niitä pitää yksityisautoina? Tuossahan oli vielä se FIAn Manufacturer 1 ja 2/Manufacturer Team sekoilut. Esim. kaudelle 2006 Skodat oli Baumschlagerin ajattamia ja itse ainakin luokittelisin sen yksityistalliksi. Stohlin talli oli samassa luokituksessa, eli Manufacturer 2, mutta toisaalta samassa oli myös Stobart Ford, joka taas ei ole yksityistalli (paitsi tuon FIA-jaon mukaan).

Noin muuten olen samaa mieltä tuon kirjoituksesi kanssa, kuin myös @Sörsselsön in kanssa. Se on hyvin romantisoitu kuva, että yksityistallin kuljettaja voittaisi tai edes haastaisi voitosta. Ennen oli ehkä mahdollista, kun kaikki kuskit eivät kaikkeja ralleja ajaneet ja paikallistietämyksestä oli todellista hyötyä. Jos otetaan esimerkiksi Irlannin ralli 2007. Tuli katsottua töiden ohella se tuossa männäviikolla Youtubesta, niin aluksi hehkutettiin kuinka paikalliset kuskit lähtevät haastamaan maailman kärkiukkoja ja että saatetaan nähdä yllätyksiä. No, lähtihän niitä, WRC-autoja oli yhteensä sen kolmisenkymmentä, mutta eihän siellä ollut mitään jakoa. Parhaiten sijoittui Guy Wilks Focuksella, ollen kuudes ja hieman alle 6 minuuttia. Ja sekin osittain Grönholmin, Ponsin ja Stohlin keskeytysten myötä.
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Samaahan horisee etenkin brittien ralliyhteisö kun puhutaan R5-autoihin menemisestä, että sitten ne paikalliset tähdet voi taistella voitosta. Kaikki voi mennä katsomaan WRC2-sarjan tuloksia viimeisten vuosien ajalta ja kertoa sitten että koska joku "paikallinen tähti" on haastanut yhtään ketään. Ehkä Huttunen Jyskälässä 2017, mutta silloinkin esim Skodan tehdastiimi loisti poissaolollaan. WRC2:ssakin on melkoinen ero jo pelkästään silloin jos joku ex-WRC-kuski kuten Mikkelsen tai Östberg on puikoissa, tai alla on reilusti tehtaan tukemia testikilometrejä.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
1851
Sijainti
JKL
Vaikka ajettaisiin R2 luokan Fiestalla maailmanmestaruudesta niin silti kärjessä olisi samat ukot. Ne on tuolla kärjessä nytkin sen takia että ne on parhaat.
Mahonen totesi Tuomisen haastattelussa että auton valmistajat halusivat nämä nykyiset säännöt, eikä niitä kiinnosta ajattaa R5 autoja. Ja jos tehtaat lähtee niin sieltä katoaa 100M€ rahaa. Ja se on se syy miksi näin myös jatketaan. Tuollaista kakkua on mahdoton korvata. Eli jos tehtaat lähtee niin koko sarja kuolee. Ja auton valmistajat haluaa myös nuo hybridit. Tällä hetkellä. Viiden vuoden päästä tilanne voi olla ihan toinen. Sitten ne haluaa eri asioita... Kannattaa kuunnella tuo Mahosen haastattelu. Paljon hyviä juttuja niiden päätösten taustoilta...
 

AnttiL

Absolutely incredible
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
7797
Sijainti
Lake City
Kannattaa kuunnella tuo Mahosen haastattelu. Paljon hyviä juttuja niiden päätösten taustoilta...

Tuossa haastattelussa puhutaan myös siitä, että otetaan jokin halpa ratkaisu kuten R5 ja ruvetaan vähän lisäämään siihen juttuja kuten isompi kuristin, ja yhtäkkiä siihen on lisäilty niin paljon ettei se enää olekaan halpa. Lisäksi mainitaan, että autotehtaat osaa kyllä keksiä konsteja käyttää rahaa, vaikka kustannuksia miten hillitään.
 

Sendaaja

Member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
11
Kyllä, aivan totaalisen ääliömäinen päätös koko hybridipäätös. Päätös, jota ei voi millään järkisyyllä perustella. Yritetään mielistellä viherhippejä. Hybridiautot on jo nyt täys antiikkivehkeitä, varsinkin kun rallicrossissa ja Extreme E:ssä on jo täys sähkövehkeitä. Koko nykyinen MM-sarja on täys fiasko liian kalliine autoineen ja ajokuluineen, näkeehän sen jo yksityisteamien määrästä =nolla. Edellisten wrc-autojen aikaan sentään oli yksityistiimeja enemmän, nyt ei ole yhtään ja se kyllä näkyy tulosluettelossa, on aneemisen näköistä. No tätä fiaskoa nyt sitten yritetään tekohengittää tuomalla autoihin 100k maksavat sähkösysteemit, eli sama anemisuus vaan jatkuu ja yhtä vähän huippuautoja viivalla, kallita tulevat olemaan jokatapauksessa, vaikka FIA:ssa yrittävätkin vissiin halpuuttaa autoja.

Parasta koko MM-sarjalle olis, että sekä Toyota, että Huihai nyppäis töpselin seinästä. Typerä hybriripäätös olis pakko perua ja olis pakko siirtyä R5:iin (rally2). Isommalla turbon kuristimella meno olis yhtä näyttävää, kun Colin Mcraen aikana ysärin alussa ja saatais viivalle vaikka täysin pelkkiä yksityistiimejä tyyliin M-sport. Samalla vois heivata muutamat kaukokisat, nii tulis kustannukset alas. Nykyiset kalliit hiilarisiipiautot on pilannu koko ralliautoilun, vaikka makeiltä näyttävätkin, ja tuo mieleen b-ryhmän autot.

Näin helppoa on pelastaa tämä fiasko MM-sarja. Väitän, että ei ole yhtäkään hc-rallifania olemassa, joka olisi erimieltä kanssani !!!!!!!
Ongelma nykyautoissa, olivatpa ne miten kertakaikkisen upeita laitteita tahansa, on se etteivät autonvalmistajat halua satsata vanhenevaan tekniikkaan. Jos siviililiikenne muuttuu vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, ei rallilla ole muuta vaihtoehtoa kuin seurata perässä. Muuten menetetään viimeisetkin tehdastiimit ja valmistajat.
 

jjx

Active member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
25
Ongelma nykyautoissa, olivatpa ne miten kertakaikkisen upeita laitteita tahansa, on se etteivät autonvalmistajat halua satsata vanhenevaan tekniikkaan. Jos siviililiikenne muuttuu vaihtoehtoisiin käyttövoimiin, ei rallilla ole muuta vaihtoehtoa kuin seurata perässä. Muuten menetetään viimeisetkin tehdastiimit ja valmistajat.
Edelleen, kun hybridit tulevat viivalle, ovat ne jo heti kättelyssä antiikkivehkeiltä, varsinkin kun jokaisessa moottoriurheilumediassa tullaan taatusti hehkuttamaan esim Extreme E:tä (haluttiin tai ei), jossa ajetaan jo nyt täyssäkövehkeillä. Eli ongelma on ja pysyy. Hybridit ei ratkaise mitään. Mitäs veikkaatte, kauanko esim Huyndai jaksaa satsata ralliin miljoonia, kun autot eivät jokatapauksessa edusta kehityksen kärkeä. Veikkaus 1-2 vuotta max.

Mites Nascaarilla menee jenkeissä? Autoissa vielä jäykät taka-akselit ja painoa lähemmäs 2k. Ihan hisse vehkeitä. Autoja aika paljon viivalla ja katsojamäärät isoja.
 

jjx

Active member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
25

Tuossa haastattelussa puhutaan myös siitä, että otetaan jokin halpa ratkaisu kuten R5 ja ruvetaan vähän lisäämään siihen juttuja kuten isompi kuristin, ja yhtäkkiä siihen on lisäilty niin paljon ettei se enää olekaan halpa. Lisäksi mainitaan, että autotehtaat osaa kyllä keksiä konsteja käyttää rahaa, vaikka kustannuksia miten hillitään.
No on myös toisenlaisia esimerkkejä tosta rahan polttamisesta. Wilssonin tiimi ainakin osaa toimia aika järkevästi rahan suhteen (=pakko), eikä taatusti polta yhtään ylimääräistä puntaa, vaan siitä riemusta, että saa tuhannesosia viilattua pois...
 
Ylös