Ensi kaudelle pitäisi tulla uudet hybridiautot. Keskustelua niistä voisi siirtää tähän ja pitää esim. sähköautokeskustelun erillään. Huomionarvoista on, että autojen nimi muuttuu nyt WRC:stä Rally1:ksi.
Rally1-autoihin tulee pieni sähkömoottori, jolla on tarkoitus ajaa siirtymät kaupungeissa ja huoltoparkissa. Erikoiskokeet ja suurin osa siirtymistä ajetaan siis yhä polttomoottorilla, ja moottori pysyy samana kuin nykyisissä WRC-autoissa. Sähkömoottorilla voi myös antaa lisäboostia erikoiskokeen aikana. Aktiivinen keskilukko poistetaan, sekä voimansiirtoa, jousitusta ja aeroa yksinkertaistetaan.
Autoihin tulee myös kaikkiin sama turvakehikko, ja koko auto voidaan toteuttaa putkirungolla ja/tai skaalata isompaa korimallia ralliin sopivaksi.
Hybridiyksikön valmistaa kaikille talleille saksalainen Compact Dynamics. Hybridiyksiköiden valmistuminen ja sitä myötä autojen testaaminen on viivästynyt, mutta yksiköt pitäisi tulla helmikuun alkupuolella talleille. Toyota odottaa pääsevänsä testaamaan maaliskuuhun mennessä.
Vuoden takaiset FIA:n linjaukset:
Dirtfishin juttuja aiheesta:
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
dirtfish.com
ja vielä rallit.fi
www.rallit.fi
ja YLE
yle.fi
Rally1-autoihin tulee pieni sähkömoottori, jolla on tarkoitus ajaa siirtymät kaupungeissa ja huoltoparkissa. Erikoiskokeet ja suurin osa siirtymistä ajetaan siis yhä polttomoottorilla, ja moottori pysyy samana kuin nykyisissä WRC-autoissa. Sähkömoottorilla voi myös antaa lisäboostia erikoiskokeen aikana. Aktiivinen keskilukko poistetaan, sekä voimansiirtoa, jousitusta ja aeroa yksinkertaistetaan.
Autoihin tulee myös kaikkiin sama turvakehikko, ja koko auto voidaan toteuttaa putkirungolla ja/tai skaalata isompaa korimallia ralliin sopivaksi.
Hybridiyksikön valmistaa kaikille talleille saksalainen Compact Dynamics. Hybridiyksiköiden valmistuminen ja sitä myötä autojen testaaminen on viivästynyt, mutta yksiköt pitäisi tulla helmikuun alkupuolella talleille. Toyota odottaa pääsevänsä testaamaan maaliskuuhun mennessä.
Vuoden takaiset FIA:n linjaukset:
Transmission:
Suspension:
- 4WD, five-speed transmission very similar in concept to the current Rally2 rules
- Simple level type differential, no centre differential, only one kinematic drive train
- A maximum of six transmission units per car per year permitted
Running gear:
- Reduced wheel travel
- Simplified dampers with reduced scope for homologation upgrades
- Hubs, hub carriers and anti-roll bar designs will be simplified
- Only one specification of wishbone mandated
Fuel tank:
- Liquid brake cooling no longer allowed
Aerodynamics:
- Simplified shape
- Free volume bodywork area to enable aggressive design maintained
- Aero effect from hidden ducts removed
- Rear aerodynamic advice simplified
Dirtfishin juttuja aiheesta:

Toyota aims to run 2022 car by end of March – DirtFish
Toyota Gazoo Racing's technical director Tom Fowler details the race to the startline for the 2022 World Rally Championship season

Toyota's first Rally1 car for 2022 takes shape – DirtFish
Toyota’s first 2022-specification Yaris WRC has started taking shape in the team’s Finnish research and development facility. The next generation of Rally1 cars will be... Read more

WRC 2022 hybrid testing delayed until next February – DirtFish
The FIA has confirmed it doesn’t expect testing of next-generation 2022 Rally1 cars to begin until February next year – a month later than originally... Read more

Neuville: 2022 regulations may turn WRC into Formula E – DirtFish
Hyundai driver Thierry Neuville fears costs will go up in the World Rally Championship when hybrid tecnology is introduced as teams seek new tech advantages

Neuville: "No way I can use" WRC 2022 hybrid boost on all stages – DirtFish
World Rally Championship drivers, including Hyundai's Thierry Neuville, still in the dark on how hybrid power will be deployed in the championship's future

The race to be ready for the WRC's hybrid era – DirtFish
There’s a five-way race to be ready to start the next generation of Rally1 cars from January 1. Five-way? How so, when we only have... Read more

FIA running late on 2022 safety cell development – DirtFish
The FIA’s ground-breaking safety cell structure – vital for the development of the 2022-specification Rally1 cars – is behind schedule. The teams expect to start... Read more

WRC 2022 rules: Everything you need to know – DirtFish
This week World Rally Championship stakeholders will meet in Geneva to try to hammer out the 2022 rules. FIA rally director Yves Matton gives DirtFish... Read more

How proposed 2022 WRC rules may change driving styles – DirtFish
The World Rally Championship’s plans to switch to a more rudimentary suspension set-up for its new 2022 regulation machinery will require a change in driving... Read more

M-Sport boss: Hybrid will add to WRC spectacle – DirtFish
M-Sport Ford team principal Richard Millener says he is looking forward to the prospect of what hybrid rally cars could bring to the World Rally... Read more

The inside line on WRC's 2022 tech rules – DirtFish
The inside line on the World Rally Championship's 2022 technical rules, and what they mean for the future of the championship

2022 WRC cars must be spectacular - Mäkinen – DirtFish
Toyota boss Tommi Makinen says fan engagement is crucial for the success of the World Rally Championship's new rules cycle

M-Sport boss: Hybrid will add to WRC spectacle – DirtFish
M-Sport Ford team principal Richard Millener says he is looking forward to the prospect of what hybrid rally cars could bring to the World Rally... Read more

M-Sport tipped for 2022 Puma switch in WRC – DirtFish
The M-Sport Ford World Rally Championship team is preparing to switch from the Fiesta to an all-new Puma for its 2022 World Rally Car
ja vielä rallit.fi

"Näyttää ihan tyhmälle" – Esapekka Lappi lataa suorat sanat MM-ralliuudistuksista – Rallit.fi
Esapekka Lappi ei lämpene Kansainvälisen autoliiton FIA:n julkistamille teknisille sääntöuudistuksille, jotka astuvat voimaan rallin MM-sarjassa kaudella 2022.WRC-autoissa aletaan käyttää hybriditeknologiaa

ja YLE

Rallin MM-sarjan kulisseissa saatiin aikaan kauan odotettu päätös – tätä se tarkoittaa lajin uuden aikakauden kannalta
FIA ja tallit pääsivät yhteisymmärrykseen siitä, millaisilla moottoreilla hybridiaikakauden autot varustetaan.
Viimeksi muokattu: