Rally1-hybridiautot (2022 alkaen)

nordic man

Well-known member
Liittynyt
9.5.2009
Viestit
3523
No jos nykyinen systeemi olis toimiva, niin Esupin kaltainen kuski ei istuis himas, vaan ajais tehdastallissa ja sais palkkaa ajamisesta. Vaan Ei aja tehdastallissa, kun niitä ei ole kun se huikeat 2kpl ja lisää ei tule. Lopputulos nykyisellä systeemillä: Esuppi istuu himas edelleen. Mitä MM-sarjassa pitäisi muuttaa, että Esupin ei tarvis istua himas?
Ja Mikkelsenin ynm. tai no ei Andreas istu kotona, mutta kuuluisi kyllä wrc luokan autoon.
 

henrizio

väärinkäyttäjä
Liittynyt
21.4.2007
Viestit
2209
Autonvalmistajia on mukana 0%.
Vaikka tuossa uudessa DTM:ssä on "0% autonvalmistajia", niin siellä on jo nyt ilmottautuneissa kaksi tiimiä, jotka ajatti Audeja DTM:ssä. Aina ennenkin DTM:ssä "yksityistiimit" pyöritti kisatoimintaa. Tämä uudistettu sarja käyttää GT3-autoja, jotka on kaikki kehitetty autonvalmistajien toimesta, tai ainakin vahvalla tuella.
Ja kuskien palkan maksaa...?
Yleensä yksityistiimeissä on joku rahakas sponsori takana, joka maksaa. Ihan varmasti osassa tulee ajamaan näitä autovalmistajien tehdaskuskeja, jotka kiertää eri GT-sarjoja "yksityistiimeissä". Lopulta taitaa autonvalmistaja maksaa ison osan palkasta näille kuljettajille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
Ei sitä Lappia muussakaan tapauksessa kiinnosta se rahan kerääminen enää. Kun ei kerran nytkään kiinnosta. Ei se kuvio siitä mihinkään muuttuisi. Yksityistallit ajattaisivat tasan niitä kuskeja jotka tuovat rahaa. Ihan kuten nytkin. Ei niillä yksityistalleilla ole ennenkään ollut mitään pohjatonta kaivoa mistä ne kaivaa rahaa ajattaakseen "Lappeja". Eikä ole tulevaisuudessakaan. Ne vain tarjoavat puitteet kilpaa ajamiselle ja jonkun on maksettava se lysti. Ja se "joku" on kuski ja hänen taustajoukkonsa.
 

carl

Well-known member
Liittynyt
28.1.2009
Viestit
1387
Voisiko joku nyt oikeasti lähdeviitteiden kanssa kertoa että miten ne yksityistiimit on näkyneet ennen tulosluettelossa? Ne näkyi ehkä lähtölistoilla, mutta eihän kukaan yksityistallin autolla ole oikeasti haastanut kärkeä. Ei tule mieleen hirveästi Kytölehdon Jyskälän kolmansia sijoja 96 ja 97 uudempia tapauksia, joissa yksityistallin autolla on ajettu palkintopallille. Loebin ajoja Citroenin välivuotena tai Petter Solbergin omaa tallia ei sinänsä voi laskea, koska entinen mestari on varmasti saanut ajaa vastaavilla resursseilla kuin tehdaskuskitkin.
Nopealla silmäilyllä yksityistallin autoilla on ajettu yllättävänkin usein podiumille, mutta siitä voi toki olla montaa mieltä, mikä on ihan tosissaan yksityistalli ja mikä lähes tehdastiimin veroinen ammattilaistiimi. Jos nyt jätetään heti kättelyssä M-Sport, Stobart, Citroen Junior team ja vastaavat pois, niin ainakin;

2012 Ruotsi 3.sija Mads Östberg Adapta World Rally Team Ford Fiesta WRC
Portugali 1.sija Mads Östberg Adapta World rally team Ford Fiesta WRC
Argentiina 3.sija Mads Östberg Adapta World rally team Ford Fiesta WRC

2011
Sardinia 3.sija. Petter Solberg Citroen DS3 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Australia 3.sija. Petter Solberg Citroen DS3 WRC. Petter Solberg World Rally Team

2010
Mexico 2.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Jordania 3.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Turkki 2.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Bulgaria 3.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Japani 2.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Alsace 3.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
Katalonia 2.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team
GB 2.sija. Petter Solberg Citroen C4 WRC. Petter Solberg World Rally Team

2009
Kypros 3.sija. Petter Solberg Citroen Xsara WRC. Petter Solberg World Rally Team
Sardinia 3.sija. Petter Solberg Citroen Xsara WRC. Petter Solberg World Rally Team

2007
Saksa 2.sija. Francois Duval OMV Kronos Citroen

2006
Monte Carlo 3.sija Toni Gardemeister Astra Racing Peugeot 307 WRC
Ruotsi 3.sija. Daniel Carlsson. Mitsubishi Lancer WRC
Mexico 3.sija. Manfred Stohl Peugeot OMV Norway
Korsika 3.sija. Daniel Sordo Citroen Xsara WRC
Argentiina 3.sija. Gigi Galli. Peugeot 307 WRC
Sardinia 3.sija. Daniel Sordo Citroen Xsara WRC
Saksa 2.sija. Daniel Sordo Citroen Xsara WRC
Turkki 3.sija. Henning Solberg OMV Peugeot Norway
Australia 3.sija. Manfred Stohl. OMV Peugeot Norway
Uusi-Seelanti 3.sija Manfred Stohl OMV Peugeot Norway
Iso-Britannia 2.sija. Manfred Stohl OMV Peugeot Norway

2005
Kypros 2.sija Manfred Stohl OMV Citroen
Australia 3.sija. Manfred Stohl OMV Citroen
Katalonia 3.sija. Mikko Hirvonen Ford Focus WRC

2000
Suomi 3.sija. Harri Rovanperä Grifone Team Toyota

1998
Portugali 3.sija. Freddy Loix Marlboro Toyota Team Belgium
Katalonia 2.sija. Freddy Loix Marlboro Toyota Team Belgium

1997
Safari 3.sija. Ian Duncan Toyota Team Kenya
Portugali 2.sija. Freddy Loix. Marlboro Toyota team Belgium
Suomi 3.sija. Jarmo Kytölehto Ford Escort WRC Blue Rose team

1996
Safari 3.sija. Ian Duncan Toyota team Kenya
Indonesia 3.sija. Juha Kankkunen Toyota team Australia
Suomi 3.sija. Jarmo Kytölehto. Ford Escort Cosworth Blue rose team

1993
San remo 1.sija. Gianfranco Cunico Ford escort Cosworth team Italiana
San Remo 2.sija. Patrick Snijers Bastos Ford
San Remo 3.sija. GIlberto Pianezzola. Grifone Lancia

1990
Korsika 3.sija. Francois Chatriot Bastos Motul BMW

Tässä suurinpiirtein 90-luvun alkuun asti yksityispodiumit, jos näistä nyt kaikkia sellaisiksi voi edes laskea. Jätin suosiolla 90-luvun alusta kaukokisat kuten Norsunluurannikko ym. pois, joissa ei välttämättä ollut ketään tehdaskuskeja mukana. Näitä kisoja ei ole mielekästä vertaillakaan, koska lähes kaikki osallistujat ovat olleet yksityiskuskeja.
 

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34
Edelleen, kun hybridit tulevat viivalle, ovat ne jo heti kättelyssä antiikkivehkeiltä, varsinkin kun jokaisessa moottoriurheilumediassa tullaan taatusti hehkuttamaan esim Extreme E:tä (haluttiin tai ei), jossa ajetaan jo nyt täyssäkövehkeillä. Eli ongelma on ja pysyy. Hybridit ei ratkaise mitään. Mitäs veikkaatte, kauanko esim Huyndai jaksaa satsata ralliin miljoonia, kun autot eivät jokatapauksessa edusta kehityksen kärkeä. Veikkaus 1-2 vuotta max.

Mites Nascaarilla menee jenkeissä? Autoissa vielä jäykät taka-akselit ja painoa lähemmäs 2k. Ihan hisse vehkeitä. Autoja aika paljon viivalla ja katsojamäärät isoja.
Puhuin nyt viestissäni hieman pidemmästä aikajänteestä, ja tavallaan mietin jo hybrideistä seuraavaa askelta. Hybridit ovat kuitenkin se pieni askel "oikeaan" suuntaan, joskin pakon sanelemana, vaikka eivät ehkä sitä teknologian terävintä etulinjaa enää edustakkaan.

En edelleenkään nää yhtään syytä autonvalmistajan näkökulmasta polttaa kymmeniä miljoonia vuodessa siviilikäytöstä poistuvan tekniikan promoaamiseen kilpamielessä. En myöskään nää yksityistiimien R5 autoilla pyörittämää MM-sarjaa nykyistä mallia parempana. Kuten täällä on jo todettu, olisi meininki varmaan R5:lla ajettavassa ämmämmässä aika lähelle ERC:tä. Mielestäni WRC:n ja ERC:n välillä on kuitenkin aika huomattava ero näkyvyydessä ja arvostuksessa. Ja muutoskapinasta voidaan katsoa varoittavaa esimerkkiä vaikka rallicrossista. Sähköistymisen lykkäämisen seurauksena kaikki tehdastiimit katosivat, kuljettajien palkat varmasti laskivat ja koko laji balkanisoitui useammaksi rinnakkain kituuttavaksi sarjaksi. Toki nyt tilanne näyttää järkevöityvän sielläkin.

Ja samaa hybridikeskustelua käydään Nascarissa, pari vuotta sitten kaavailtiin hybrideitä nasseympyröihin jo kaudelle 2022. Nascarin tapauksessa täytyy toki muistaa, että hybridisointi tehdään amerikkalaisittain ja todennäköisemmin vielä kevyemmin kuin nyt ollaan tekemässä rallissa.
 

simc

Well-known member
Liittynyt
28.6.2013
Viestit
199
Kolmen sakkiin ajaminen on kyllä yksityiseltä todellinen huippusaavutus.
Jos lasketaan myös 4. tilat, niin privaatti- ja ei täysiä tehdastiimejä on vielä enemmän.

2006 Saksa - 4. Gardemeister Toni (14 Citroën Xsara WRC) (Astra)
2006 Akropolis - 4. Gardemeister Toni (16 Citroën Xsara WRC) (Astra)
2006 Katalonia - 4. Bengué Alexandre (19 Peugeot 307 WRC) (Yacco)
2006 Ruotsi - 4. Galli Gianluigi (14 Mitsubishi Lancer WRC 05) (Ralliart-tarra autossa)
2004 Katalonia - 4. Sarrazin Stéphane (18 Subaru Impreza S9 WRC '03) (Equipe de France FFSA, Subaru Team France, Michelin-renkaat)
2004 Sardinia - 4. Navarra Andrea (19 Subaru Impreza S9 WRC '03)
2001 Ruotsi - 4. Gardemeister Toni (23 Peugeot 206 WRC)
2000 Portugali - 4. Rovanperä Harri (16 Toyota Corolla WRC) (Grifone)
2000 Ruotsi - 4. Rådström Thomas (17 Toyota Corolla WRC) (Toyota Team Sweden)
1999 Monte - 4. Delecour François (19 Ford Escort WRC)
1998 RAC - 4. de Mevius Grégoire (16 Subaru Impreza S3 WRC '97) (Belgacom Turbo Team)
1997 Suomi - 4. Lindholm Sebastian (11 Ford Escort WRC) (Ford Team Finland)
1997 Argentiina - 4. Grönholm Marcus (8 Toyota Celica GT-Four ST205) (Grifone)
1997 Portugali - 4. de Mevius Grégoire (26 Ford Escort WRC) (Belgacom Turbo Team)

Lisäksi voisi nostaa mm:

2012 Katalonia - 5. Nikara Jarkko (23 Mini John Cooper Works WRC) (Prodrive)
2008 Ruotsi - 5. Mikkelsen Andreas (17 Ford Focus RS WRC '06) (Ramsport)
2006 Ruotsi - 5. Rådström Thomas (16 Subaru Impreza S10 WRC '04 Rally)
2005 Akropolis - 5. Hirvonen Mikko (24 Ford Focus RS WRC '03) (Viita?)
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1358
Tämän datan mukaan ei erityisen vahvasti mene:
https://www.statista.com/statistics/812557/average-us-tv-audience-nascar-cup-series/
Katsojaluvut tippuvat joka vuosi.
Sama trendi kun missä tahansa perinnelajissa, tv-katsojaluvut laskussa, koska nuoriso ei omista edes tv:tä. Nousisiko katsojaluvut jos Nascar autoihin laitettaisiin älyttömän kalliit hybridimoottorit, kuten F1:ssä? Ei. Tulisiko lisää tiimejä mukaan jos autojen hinnat tuplaantuisivat hybrideiden takia? Ei? Tulisiko lisää automerkkejä mukaan (esim BMW tai Infiniti) jos laitettais 'muka ympäristöystävälliset' hybridi moottorit, jotka on jo nyt eilistä tekniikkaa ja budjetit moninkertaistuisivat? Ei. Lopputuloksena olisi tiimien ja automerkkien väheheneminen ja hidas taantuminen. Näin käymässä valitettavasti rallin MM-sarjalle.
 
Viimeksi muokattu:

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1358
Lisää tehdastalleja maksamaan palkkaa.
Eipä ole näköpiirissä lisää tehdastalleja. Onko mitään toista vahtoehtoa olemassa? Voisiko kustannuksia/ autoja halpuuttaa niin paljon, että molemmat nykyiset tehdastallit pystyisivät ajattamaan vaikka viittä-kuutta autoa joka kisassa, sillion olis enemmän jakkaroita. No nythän autoista ollaan tekemässä vielä edellistäkin kalliimpia kiitos hybridien, joten turha toivo. Ainut realistinen olemassaoleva vaihtoehto on jatkaa nykyisellä hitaan taantumuksen tiellä ja maalailla hienoja tulevaisuuden visioita vihertävästä uudesta hybridi tekniikasta ja valehdella itselleen, että kyllä kaikki vielä varmaan tulee muuttumaan paremmaksi, kun saadaan uutta vihertävää tekniikkaa. Kuulostaa virallisissa puheissä tosi hienolta. On vain pakko hyväksyä se fakta, että pääluokassa kilpailee muutama hassu ukko, eikä se muuksi muutu. Veikkauksia, kauanko Huyndai roikkuu vielä mukana, kun on jäämässä taas jyrän alle, kun Ogier jyrää mestaruuteen...
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Oletteko muuten huomanneet että sekä Toyota että Hyundai ajattavat tänä vuonna täyden kauden neljällä autolla kun Katsuta ja Loubet ajavat täyden kauden? Vai onko nämä niitä yksityistalleja?

Uusien autojen kustannuksista on kuulunut vähän kahdenlaisia arvioita, toiset sanoo että kallistuu, toiset että halpenee.

Näissä kaikissa spekuloinneissa on se huono puoli, ettei koskaan saada tietää miten toinen vaihtoehto olisi toiminut. Olisiko pitänyt mennä R5:een? olisiko siihen pitänyt mennä jo 2017? Olisiko pitänyt mennä täyssähköön? Kaikissa vaihtoehdoissa on aina mahdollista että säännöistä riippumatta autovalmistajia ei vaan enää kiinnosta pistää rahaa moottoriurheiluun.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
vaikka on vähän offtopicia niin näköjään mun tiedot yksityistalliajeluista oli vähän puutteelliset - vaikken ehkä Petter Solbergin ajeluja haluaisi laskea tähän kategoriaan, kun kyseessä on entinen maailmanmestari joka saa sponsoreita vähän eri tavalla kuin tavikset. Kuitenkin silti mielenkiintoista, että jo VW:n aikakaudella 2013 alkaen loppui yksityistallien podiumit, eli ei voida syyttää yksinomaan nykyisiä WRC-autoja. Östberghän ajoi vielä 2017 yksityistallin Fiestalla, ja parhaana tuloksena oli yksi viides sija. Podium-vauhtia oli monessa kisassa, mutta yleensä autosta hajosi jotain mitä ei koskaan M-Sportin kuskeilla hajonnut.
 
Viimeksi muokattu:

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Eipä ole näköpiirissä lisää tehdastalleja. Onko mitään toista vahtoehtoa olemassa? Voisiko kustannuksia/ autoja halpuuttaa niin paljon, että molemmat nykyiset tehdastallit pystyisivät ajattamaan vaikka viittä-kuutta autoa joka kisassa, sillion olis enemmän jakkaroita.
Onko sulla jotain laskelmaa tai veikkausta siitä miten suuri prosentti kolmella kuljettajalla täyden 13 osakilpailun MM-sarjan kiertävän tehdastallin budjetista menee autoihin? Eli miten paljon budjetti pienenee jos autoista tulee vaikka 50% halvempia?
 

Sendaaja

Active member
Liittynyt
14.12.2020
Viestit
34
Onko sulla jotain laskelmaa tai veikkausta siitä miten suuri prosentti kolmella kuljettajalla täyden 13 osakilpailun MM-sarjan kiertävän tehdastallin budjetista menee autoihin? Eli miten paljon budjetti pienenee jos autoista tulee vaikka 50% halvempia?
Tähän olin itsekin tulossa. Hyundaille, Toyotalle tai muille potentiaalisille isoille valmistajille on sinänsä aivan sama, että maksaako se lintta 1 300 000e vai 600 000e. Toki yksityiskuskin tilipussissa se jo tuntuu. Hankalia juttuja nämä kyllä on, ei ole yhtä helppoa vastausta kellään... Mutta kiva nähdä ja lukea hyvää ja tunteita herättävää keskustelua asiasta.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Pakko vielä lisätä, etten itsekään ole täysin tyytyväinen näihin nykyisiin sääntöihin, joissa sähkömoottorilla on hyvin pieni sivurooli. Uskon kuitenkin FIAn selvittäneen silloin 2018 kaikki mahdolliset vaihtoehdot, ja todenneet sähköautot vielä mahdottomiksi ottaa käyttöön, ja pelkällä polttomoottorilla ajamisen valmistajille kiinnostamattomaksi. Varmaan on turha toivoa, että näihin nykyisiin autoihin hybridipuolta voitaisiin enää laajentaa, koska se vaatisi isompia rakenteellisia muutoksia autoihin. Ehkä pitäisi nyt vaan siirtää paukut jo sähköautojen kehitystyöhön.

En ymmärrä kyllä niitäkään, jotka on sitä mieltä, että nyt pitäisi hypätä jo täyssähköautoihin. Tai siis teknologisesta näkökulmasta kyllä, mutta käytännön rajoitteita ja haasteita on vielä ratkottavana aika paljon. Jos ajettaisiin ensin jotain kyläkisoja tai sähköauto-cuppia ennen kuin pistetään koko MM-sarja niiden varaan?
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
Akkuteknologia ei ole vielä sillä tasolla että rallia voisi ajaa täys-sähköautolla ainakaan siinä mittakaavassa kuin me ralli ymmärretään. Tulevaisuudessa kyllä kun akut kehittyy tarpeeksi, enkä epäile hetkeäkään etteikö niin kävisi. Ja lajin luonne muutenkin eli siirtymät esim. Jyskälässä on vähän erilaiset kun Montessa. Ajaa tasamaata Jämsään tai Gapista jonnekin vuorille. Toinen kuluttaa varsin paljon enemmän kuin toinen. Siksi esim. pelkkien siirtymien ajaminen sähköllä on haasteellista nyky tekniikalla. Mutta kehitys kehittyy ja me siinä mukana, halusimme tai emme.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
14683
Sijainti
Tampereen lenkki
Akkuteknologia ei ole vielä sillä tasolla että rallia voisi ajaa täys-sähköautolla ainakaan siinä mittakaavassa kuin me ralli ymmärretään. Tulevaisuudessa kyllä kun akut kehittyy tarpeeksi, enkä epäile hetkeäkään etteikö niin kävisi. Ja lajin luonne muutenkin eli siirtymät esim. Jyskälässä on vähän erilaiset kun Montessa. Ajaa tasamaata Jämsään tai Gapista jonnekin vuorille. Toinen kuluttaa varsin paljon enemmän kuin toinen. Siksi esim. pelkkien siirtymien ajaminen sähköllä on haasteellista nyky tekniikalla. Mutta kehitys kehittyy ja me siinä mukana, halusimme tai emme.
Dirtfishin podcastissa David Richards sanoo, että ralleja pitää vaan muuttaa sähköautoille sopiviksi. Luulisi että jotain etälatauspaikkoja voitaisiin järjestää ja samalla myydä lisää pääsylippuja? Vai olisiko ne yleisölle yhtä epäkiinnostavia ja vaarallisia kuin nykyään etätankkauspaikat?
 

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Sama trendi kun missä tahansa perinnelajissa, tv-katsojaluvut laskussa, koska nuoriso ei omista edes tv:tä. Nousisiko katsojaluvut jos Nascar autoihin laitettaisiin älyttömän kalliit hybridimoottorit, kuten F1:ssä? Ei. Tulisiko lisää tiimejä mukaan jos autojen hinnat tuplaantuisivat hybrideiden takia? Ei? Tulisiko lisää automerkkejä mukaan (esim BMW tai Infiniti) jos laitettais 'muka ympäristöystävälliset' hybridi moottorit, jotka on jo nyt eilistä tekniikkaa ja budjetit moninkertaistuisivat? Ei. Lopputuloksena olisi tiimien ja automerkkien väheheneminen ja hidas taantuminen. Näin käymässä valitettavasti rallin MM-sarjalle.
Otin vain kantaa tuohon väitteeseesi että katsojamäärät ovat isoja ja sarja olisi menestyvä. Kaikki on tietysti suhteellista, mutta suunta on huono.

Mielestäni Nascaria ja WRC:tä ei kyllä oikein voi näin yksinkertaisesti verrata, sarjojen DNA on niin erilainen. Nascar on kuskien välistä kisaamista jossa auto on työväline, vähän kuin lätkässä luistimet. Ralli on taas auton ja kuskin kisaamista erilaisissa ympäristöissä, jossa auto ja sen tekniikka on aina ollut merkittävässä roolissa. Edelleen puhutaan siitä kuinka Timo Mäkinen ajoi Minillä, mutta ketään ei kiinnosta mikä automerkki Dale Earnhartilla oli.

Mitä tulee viimeiseen väitteeseen, niin ralli on historiallisesti ollut tosi syklinen, aluksi autoja on paljon, sitten niiden määrä vähenee, lajin kuolemasta puhutaan, säännöt muuttuvat ja automerkkejä tulee lisää, jonka jälkeen niiden määrä taas vähenee kunnes sääntöjä taas muutetaan. Ja aina äänekkään vähemmistön mielestä huonompaan suuntaan :)

Henkilökohtaisesti minua kiinnostaisi miten rallissa toimisi ns. prototyyppiluokka, jossa autojen ei tarvitsisi perustua mihinkään olemassa olevaan malliin. Kulukatolla pidettäisiin sarja elinvoimaisena, ja säännöt muuten riittävän vapaana että se olisi mielenkiintoinen myös autotehtaille.
 
Viimeksi muokattu:

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1294
Tähän olin itsekin tulossa. Hyundaille, Toyotalle tai muille potentiaalisille isoille valmistajille on sinänsä aivan sama, että maksaako se lintta 1 300 000e vai 600 000e. Toki yksityiskuskin tilipussissa se jo tuntuu. Hankalia juttuja nämä kyllä on, ei ole yhtä helppoa vastausta kellään... Mutta kiva nähdä ja lukea hyvää ja tunteita herättävää keskustelua asiasta.
Jos autojen elinkaarta saataisiin kasvatettua (en tiedä miten), niin silloin ostohinnalla ei varsinaisesti olisi merkitystä, vaan osto- ja jälleenmyyntihinnan erotuksella. Isot yksityistiimit ajaa autolla vuoden MM-sarjaa ja myyvät sen eteenpäin euroopan/aasian/australian sarjan tiimille jotka jälleenmyyvät sen taas eteepäin kansallisen sarjan kisaajalle.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3214
Sijainti
JKL
Kaikkiaan mun mielestä vähän hölmöä nyt valittaa huonoa osallistumismäärää kun säännöt ovat juuri muuttumassa. Kukaan ei tiedä millaisia suunnitelmia joillain uusilla valmistajilla on asian suhteen. Siellähän voi olla useitakin valmistajia tulossa mukaan kun säännöt muuttuu. Sehän on yleensä se paras kohta hypätä kyytiin kun kaikki on edes suunnilleen samalla viivalla... Eikä ne juurikaan etukäteen ajatuksistaan huutele.
 
Ylös