AnttiL
Reittinörtti
Ensi kaudelle pitäisi tulla uudet hybridiautot. Keskustelua niistä voisi siirtää tähän ja pitää esim. sähköautokeskustelun erillään. Huomionarvoista on, että autojen nimi muuttuu nyt WRC:stä Rally1:ksi.
Rally1-autoihin tulee pieni sähkömoottori, jolla on tarkoitus ajaa siirtymät kaupungeissa ja huoltoparkissa. Erikoiskokeet ja suurin osa siirtymistä ajetaan siis yhä polttomoottorilla, ja moottori pysyy samana kuin nykyisissä WRC-autoissa. Sähkömoottorilla voi myös antaa lisäboostia erikoiskokeen aikana. Aktiivinen keskilukko poistetaan, sekä voimansiirtoa, jousitusta ja aeroa yksinkertaistetaan.
Autoihin tulee myös kaikkiin sama turvakehikko, ja koko auto voidaan toteuttaa putkirungolla ja/tai skaalata isompaa korimallia ralliin sopivaksi.
Hybridiyksikön valmistaa kaikille talleille saksalainen Compact Dynamics. Hybridiyksiköiden valmistuminen ja sitä myötä autojen testaaminen on viivästynyt, mutta yksiköt pitäisi tulla helmikuun alkupuolella talleille. Toyota odottaa pääsevänsä testaamaan maaliskuuhun mennessä.
Vuoden takaiset FIA:n linjaukset:
Dirtfishin juttuja aiheesta:
https://dirtfish.com/rally/toyota-aims-to-have-2022-car-running-in-first-quarter-of-this-year/
https://dirtfish.com/rally/wrc/toyotas-first-rally1-car-for-2022-takes-shape/
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2022-hybrid-testing-delayed-until-next-february/
https://dirtfish.com/rally/wrc/neuville-2022-regulations-may-turn-wrc-into-formula-e/
https://dirtfish.com/rally/wrc/neuville-no-way-i-can-use-wrc-2022-hybrid-boost-on-all-stages/
https://dirtfish.com/rally/wrc/the-race-to-be-ready-for-the-wrcs-hybrid-era/
https://dirtfish.com/rally/fia-running-late-on-2022-safety-cell-development/
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2022-rules-everything-you-need-to-know/
https://dirtfish.com/rally/how-proposed-2022-wrc-rules-may-change-driving-styles/
https://dirtfish.com/rally/m-sport-boss-hybrid-will-add-to-wrc-spectacle/
https://dirtfish.com/rally/the-inside-line-on-wrcs-2022-tech-rules/
https://dirtfish.com/rally/2022-wrc-cars-must-be-spectacular-makinen/
https://dirtfish.com/rally/m-sport-boss-hybrid-will-add-to-wrc-spectacle/
https://dirtfish.com/rally/m-sport-tipped-for-2022-puma-switch-in-wrc/
ja vielä rallit.fi
https://www.rallit.fi/nayttaa-ihan-tyhmalle-esapekka-lappi-lataa-suorat-sanat-mm-ralliuudistuksista/
ja YLE
https://yle.fi/urheilu/3-11285456
Rally1-autoihin tulee pieni sähkömoottori, jolla on tarkoitus ajaa siirtymät kaupungeissa ja huoltoparkissa. Erikoiskokeet ja suurin osa siirtymistä ajetaan siis yhä polttomoottorilla, ja moottori pysyy samana kuin nykyisissä WRC-autoissa. Sähkömoottorilla voi myös antaa lisäboostia erikoiskokeen aikana. Aktiivinen keskilukko poistetaan, sekä voimansiirtoa, jousitusta ja aeroa yksinkertaistetaan.
Autoihin tulee myös kaikkiin sama turvakehikko, ja koko auto voidaan toteuttaa putkirungolla ja/tai skaalata isompaa korimallia ralliin sopivaksi.
Hybridiyksikön valmistaa kaikille talleille saksalainen Compact Dynamics. Hybridiyksiköiden valmistuminen ja sitä myötä autojen testaaminen on viivästynyt, mutta yksiköt pitäisi tulla helmikuun alkupuolella talleille. Toyota odottaa pääsevänsä testaamaan maaliskuuhun mennessä.
Vuoden takaiset FIA:n linjaukset:
https://mailchi.mp/fia/jja3q9igfw-1470585Transmission:
Suspension:
- 4WD, five-speed transmission very similar in concept to the current Rally2 rules
- Simple level type differential, no centre differential, only one kinematic drive train
- A maximum of six transmission units per car per year permitted
Running gear:
- Reduced wheel travel
- Simplified dampers with reduced scope for homologation upgrades
- Hubs, hub carriers and anti-roll bar designs will be simplified
- Only one specification of wishbone mandated
Fuel tank:
- Liquid brake cooling no longer allowed
Aerodynamics:
- Simplified shape
- Free volume bodywork area to enable aggressive design maintained
- Aero effect from hidden ducts removed
- Rear aerodynamic advice simplified
Dirtfishin juttuja aiheesta:
https://dirtfish.com/rally/toyota-aims-to-have-2022-car-running-in-first-quarter-of-this-year/
https://dirtfish.com/rally/wrc/toyotas-first-rally1-car-for-2022-takes-shape/
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2022-hybrid-testing-delayed-until-next-february/
https://dirtfish.com/rally/wrc/neuville-2022-regulations-may-turn-wrc-into-formula-e/
https://dirtfish.com/rally/wrc/neuville-no-way-i-can-use-wrc-2022-hybrid-boost-on-all-stages/
https://dirtfish.com/rally/wrc/the-race-to-be-ready-for-the-wrcs-hybrid-era/
https://dirtfish.com/rally/fia-running-late-on-2022-safety-cell-development/
https://dirtfish.com/rally/wrc/wrc-2022-rules-everything-you-need-to-know/
https://dirtfish.com/rally/how-proposed-2022-wrc-rules-may-change-driving-styles/
https://dirtfish.com/rally/m-sport-boss-hybrid-will-add-to-wrc-spectacle/
https://dirtfish.com/rally/the-inside-line-on-wrcs-2022-tech-rules/
https://dirtfish.com/rally/2022-wrc-cars-must-be-spectacular-makinen/
https://dirtfish.com/rally/m-sport-boss-hybrid-will-add-to-wrc-spectacle/
https://dirtfish.com/rally/m-sport-tipped-for-2022-puma-switch-in-wrc/
ja vielä rallit.fi
https://www.rallit.fi/nayttaa-ihan-tyhmalle-esapekka-lappi-lataa-suorat-sanat-mm-ralliuudistuksista/
ja YLE
https://yle.fi/urheilu/3-11285456
Viimeksi muokattu: