Rallye de France-Alsace 2013

  • Viestiketjun aloittaja mjs
  • Aloituspäivämäärä

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3627
Sijainti
JKL
Autot on lähellä toisiaan mutta toki eroja on. Nykyautojen vaatima keula edellä ajotyyli ei sovi kaikille.

Suurin tekijä on kuskin itseluottamuksessa. Mikko on siitä hyvä esimerkki. Ennen Urrian kaatoa hän pystyi haastamaan Loebin useammassakin kisassa(parhaillaan jopa assulla) kuin Jyskälässä ja Ruotsissa. Kaadon jälkeen tuskin edes niissä. Ogier teki itselleen koko viime vuoden sellaista autoa mihin voi luottaa 110% ja nyt tulos on sen mukainen. Loebilla oli aikanaan sama juttu. Neuville on saanut rakennettua sen kohdilleen mutta suomalaisten kohdalla luottamuksen puutteen huomaa siinä miten testeissä kaikki on hyvin mutta kisassa se säätöjen ruuvaaminen alkaa ekassa huollossa... Muutaman sekunnin tappio riittää murentamaan luottamuksen autoon sekä omaan tekemiseen ja kisa on hävitty. Vielä kun ralli on muuttunut enemmän rata-ajomaiseksi ja väliaikoja tulee tauluun koko ajan niin niin sitä alussa tullutta eroa ei enää ajeta kiinni... Edellä ajava voi kontrolloida tilannetta halunsa mukaan.
 

larzzon

Well-known member
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
356
Ensi vuonna kun Citikan kuski/kuskit vaihtuu ja ajetaankin voitosta, onko silloin saatu kehityksessä muut kiinni??
Citroenilla on säännöistä johtuen mahdollisuus rakentaa ensi vuodeksi vaikka uusi auto. Suuremmat uudistukset ajoittuvat joka tapauksessa ensi vuoteen, joten kilpailukykykin oletettavasti paranee - vaikka kuskit eivät vaihtuisikaan.

Vaikka Loeb ja Ogier ajais Minillä niin vaittäisin että tulosta tulisi! Autojen tekniikka on niin lähellä toisiaan, että suurta eroa ei ole. Kyse on lähinnä säätöjen löytämisestä.
Samanlaista pukkaa, vaikka tallien budjeteissa on useampikertaisia eroja.
 

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Ja Wolkswagenin voitot osoittavat, miten hyvä Ogier on. On melko epäreilua sanoa, että Loeb imarteli Citroenia ja samaan hengen vetoon kuitata Ogierin menestys paremmalla kalustolla. Kenen mielestä Wolkswagen olisi Citroenia nopeampi, jos Ogier otettaisiin pois yhtälöstä? Onko Latvala ja Mikkelsen olleet Sordoa ja Hirvosta vakuuttavampia? Latvala antoi Ford kautensa lopulla painetta Loebille parissakin asvalttirallissa.

Ogier on tajuttoman nopea kuski. Hävisi hiuskarvan Loebille kolmannella wrc-kaudellaan, eikä Loeb tämän jälkeen suostunut enää ajamaan Ogierin kanssa samassa tallissa. Ogierin kehityskäyrän ollessa vielä silausta vaille Loebin reaktio oli täysin luonnollinen.

Nyky wrc:ssä kaikki autot ovat lähempänä toisiaan kuin koskaan. Hyvä esimerkki on se, miten kilpailukykyinen jopa Ford on, vaikka sitä on kehitetty muita pienemmällä budjetilla.
Ogier on ollut tällä kaudella paras, mutta kyllä Volkkari on ollut myös parempi auto. Kuski ja talli on tehnyt hyvää työtä ja mestaruudet ovat menneet oikealla kuskille ja tallille. Tasaisihan nämä autot ovat.

Vaikka Mikkoakin olen haukkunut jonkin verran, mutta ei heikot tulokset täysin Mikon syytä ole.
 
Viimeksi muokattu:

Xerym

Well-known member
Liittynyt
2.2.2012
Viestit
367
Vaikka Loeb ja Ogier ajais Minillä niin vaittäisin että tulosta tulisi! Autojen tekniikka on niin lähellä toisiaan, että suurta eroa ei ole. Kyse on lähinnä säätöjen löytämisestä.
Säätöjen löytäminen on vaikeaa, jos ei rahaa ajaa testiä. Olishan se ollut kiva nähdä mihin tuolla autolla Loeb olisi pystynyt.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Nyky wrc:ssä kaikki autot ovat lähempänä toisiaan kuin koskaan. Hyvä esimerkki on se, miten kilpailukykyinen jopa Ford on, vaikka sitä on kehitetty muita pienemmällä budjetilla.
Kehitetty ja kehitetty... Aivan liiaksi ralliautoilussakin ollaan lähestymässä yksityyppi-luokkaa. Nykyisin kaikilla moottori ainakin pohjimmiltaan samat, vaihdelaatikot ECU:t yms. tilpehöörit ovat kaikilla identtiset. Jotain pieniä yksityiskohtia esim. alustageometriassa ja lukkojen säädöissä pääsevät vielä tiimit "kehittämään". Toista se oli ennen wanhaan kun kaikilla oli ihan omanlaisensa konseptit. MG Metrossa vapari V6:n, Audilla turbottu rivi-femma keulalla, Lancialla turbottu ynnä mekaanisesti ahdettu kone yms yms yms.
 

Valde

Well-known member
Liittynyt
8.4.2003
Viestit
3148
Hirvonen oli todella hidas jo viimeisenä Ford-vuotenaan. Vaihdettuaan Citroenille suorastaan ihmettelin, että Hirvonen monissa ralleissa oli ihan Loebin kannassa ekan päivän jälkeen. Tänä vuonna Citroen on ollut totutun nopea Loebin, Sordon ja Meeken käsissä; ainoastaan Hirvonen on ollut suhteessa hitaampi kuin viime vuonna.

Wolkswagenin oletettu nopeusetu on täysin siitä kiinni, miten Ogier ajaa. Jos Latvalaa käytetään mittatikkuna, niin voisi sanoa, että Ford on huomattavasti parempi auto Wolkswageniin verrattuna - ainakin soralla. Jos volkkari olisi muihin nähden ylivoimainen, luulisi sen näkyvän Latvalan ja Mikkelsenin ajoissa myös.

Ranskassa Ogier teki eron muihin märissä olosuhteissa, jolloin nykyautojen häviävän pienillä eroilla pitäisi olla vielä vähäisempi merkitys. Kannattaa muistaa, että Ogier haastoi Loebin hyvin tasaväkisesti jo vuonna 2011 kolmannella wrc-kaudellaan. Tästä eteenpäin Ogierin kehityskäyrä on voinut näyttää ainoastaan ylöspäin ja Loebin alaspäin. Loeb itse tiesi tuolloin häviävänsä pian Ogierille ja vaati tallia valitsemaan toisen kuljettajan. Frequelinin mukaan Quesnel johti tuolloin tallia huonosti, koska loi Ogierista valmiin haastajan Loebille siinä missä Ogierin olisi tullut "antaa kehittyä" vielä.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös