Ranskan aeropaketteja/muutoksia autoihin

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
vermula sanoi:
Se vaihtelee ina radoittain.
Kyllä ysitoistasessa on ollut tähän asti joka radalla kolmielementtinen. Monzassa ei sitte varmaan ole.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Miten paljon näitä lisäsiipiä saa autoihin oikeen laittaa ennen ku tulee sanomista. Villianssi rupee olemaan niitä jo ihan täynnä. Näillä kaikilla härpäkkeillä nyt sitte korvataan sitä downforcea, joka menetettiin ku kolmas takasiiven levy kiellettiin.

 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Vastaavanlaiset härpäkkeet (kuin tässä yläpuolella) oli BARilla jo ainakin pari kisaa sitten. Sijainti vain oli sellainen, ettei kunnon kuvaa tahtonut saada. Toki Baarilla olivat pikkasen miedommassa muodossa...
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Spam sanoi:
Miten paljon näitä lisäsiipiä saa autoihin oikeen laittaa ennen ku tulee sanomista. Villianssi rupee olemaan niitä jo ihan täynnä. Näillä kaikilla härpäkkeillä nyt sitte korvataan sitä downforcea, joka menetettiin ku kolmas takasiiven levy kiellettiin.
Noilla härpäkkeillä tuskin saadaan mitään dowforcea, koska ne on väärin päin. Noiden tarkotus on varmaankin sama kuin kuin katon lisäsiivellä, eli ohjata ilmavirtoja.
 

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
BAR:lla oli tuossa kohtaa moiset ohjaimet jo 2001, muistaakseni sen vuoden autossa oli keulassa aerodynaamisessa pidossa ongelmia jota yritettiin tuon tyyppisillä siivekkeillä korjata....
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
oldez sanoi:
Noilla härpäkkeillä tuskin saadaan mitään dowforcea, koska ne on väärin päin. Noiden tarkotus on varmaankin sama kuin kuin katon lisäsiivellä, eli ohjata ilmavirtoja.
Eikös downforce synny aina ilmaa ohjaamalla eli siivilläkin ohjataan ilmaa.

Siks mä sanoinki kaikilla härpäkkeillä. On monilla se taka-akselin etupuolella oleva siipi, sivusiivet kasvaneet viimevuodesta varmaan kaikilla, katolla siipeä....
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Aiknakin tuossa kuvassa tuohärpäke on ikään puolisymmetrinen profiililtaan, toisinpäin kuin lentokoneen siivessä), joten se luo nostetta alaspäin. Se reunalevy on sitten erimuotoinen, mutta sehän on vain hämäystä ;)
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Niin... Olis kiva saada tarkempaa tietoa Luigi Colanin (ellen nyt väärin muista) koeautosta 90-luvun alusta. Käsittääkseni kokeilivat laittaa peräkkäin nostetta ja downforcea tuottavat siivet -varsin hyvin tuloksin.
 

MikGo

Well-known member
Liittynyt
10.7.2003
Viestit
199
On siinä McLarenin nokassakin jotain uutta:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Olikohan Williamssinkin järkeä vaihtaa jäähdytys noitten kidusten varaan ? Luulisi olevan sen röörin siinä bonttoonissa parempi, kidukset kun yleensä sekoittaa ilmavirrat pahasti. Vai tuliko Bemarilta uusi salainen kone josta kukaan ei tiedä mitään ja siihen tarvitaan tuon kaltainen jäähdytys :) Saa nähdä, voi olla että Williamssi ja McLaren ryntää BAR:in ja Renun ohi. Tai riippuu vähän mitä ihmeellistä ne ovat tuoneet Ranskaan, Rellulta voi olla vähän viritetty konekkin kun ovat nyt kotikisassaan. Mutta Ferrari(t) kärjessä jos ei mitään ihmeellistä tapahdu.
 

vermula

Well-known member
Liittynyt
1.2.2001
Viestit
12921
Millä perusteella kidukset sotkee ilmavirtaa pahasti? Entä jos se siinä paikassa toimii paremmin? Useinkaan sileä pinta ei ole virtauksen kannalta sileä, vaan siinä on aina kitkaa joka aiheuttaa pyörteitä, siksi kaloillakin on suomut :rolleyes:
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
vermula sanoi:
Millä perusteella kidukset sotkee ilmavirtaa pahasti? Entä jos se siinä paikassa toimii paremmin? Useinkaan sileä pinta ei ole virtauksen kannalta sileä, vaan siinä on aina kitkaa joka aiheuttaa pyörteitä, siksi kaloillakin on suomut :rolleyes:
No sen näkee kuinka kauan ne säilyy Williamssissa että onko ne jotenkin paremmat.
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
vermula sanoi:
Millä perusteella kidukset sotkee ilmavirtaa pahasti? Entä jos se siinä paikassa toimii paremmin? Useinkaan sileä pinta ei ole virtauksen kannalta sileä, vaan siinä on aina kitkaa joka aiheuttaa pyörteitä, siksi kaloillakin on suomut :rolleyes:
Ja golfpalloissa ne kuopat. Mä oon muuten tässä joskus miettinyt, että koskahan joku keksii laittaa tuohon takakatteeseen just sellaset golfpallon kuoppasysteemit. Jos nyt niistä mitään hyötyy. Tai porata sellasia miljoonia pieniä reikiä joidenkin katteiden tai siipien läpi, mitä on jossain NASAn tutkimuslentokoneiden siivissä ollu. Vähensi turbulenssia siiven pinnalla, jolloin ilmanvastus putosi vissiin aika paljon.
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Onko siittä Sauberin uudesta etusiivestä mitään kuvaa? Ja eikös niillä ollut uusi takasiipikin, jostain luin... ? Ja kun perinteisellä MTV3:sella ei tullut yhtään kunnon kuvaa Sauberista...
 

Musta Pekka

Well-known member
Liittynyt
1.6.2003
Viestit
431
Sijainti
Täällä näin
Spam sanoi:
Ja golfpalloissa ne kuopat. Mä oon muuten tässä joskus miettinyt, että koskahan joku keksii laittaa tuohon takakatteeseen just sellaset golfpallon kuoppasysteemit. Jos nyt niistä mitään hyötyy. Tai porata sellasia miljoonia pieniä reikiä joidenkin katteiden tai siipien läpi, mitä on jossain NASAn tutkimuslentokoneiden siivissä ollu. Vähensi turbulenssia siiven pinnalla, jolloin ilmanvastus putosi vissiin aika paljon.

Juu mutta meneekö enään Törmäystesteistä läpi ? Meinaan voi käydä aika heikonlaatukseksi jos kori alkaa olla miljoonia reikiä täynnä...
 

Juhis

Well-known member
Liittynyt
11.6.2001
Viestit
2341
Sijainti
Joutseno
Musta Pekka sanoi:
Juu mutta meneekö enään Törmäystesteistä läpi ? Meinaan voi käydä aika heikonlaatukseksi jos kori alkaa olla miljoonia reikiä täynnä...
No eihän Spam puhunut muista kuin katteiden kolottamisesta. Rungon kaivaminen täyteen koloja on täysin turha operaatio.
 
Ylös