Rata-SM 2009

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Juu, tuli ajojen lomassa palloiltua katsomoissakin. Tuo kokopäivä tissuttelu on kyllä jotain mitä ei täällä etelässä usein näe. Onneksi ei ollut autossa juuri projektia, meinaan, kun tuli naapuripilttuisiin vilkuiltua:veikkaan, että ei aina naurattanut, kun nämä "Seinäjoen Ross Brawnit" olivat örisemässä ohjeitaan selän takana...

Petrille: kannattaa hieman rauhoittua sen Affenistofaniuden keskellä. Suomen paras ratahan on ehdottomasti Virtasalmen Motopark. Siellä, kun ajaa, on oikein vauhdin tuntua. Valitettavasti senkin tarina lienee kohta ohi :(
On mun elämässä nyt sentään muutakin kun Ahvenisto hyvänen aika, tarvii sanoa ettei jää kenellekkään epäselväksi... Mikä tilanne tuon motoparkin suhteen on? Kyllä kanssa ihan ketusta jos pari valittajaa saa koko radan suljettua. Onneks sentään Hämeenlinnassa taitaa järki voittaa eikä se akka joka muutti pari vuotta sitten etsimään rauhaa tiiriön kauppakeskusten ja Ahveniston radan läheisyyteen. Periaatteessa 10-vuoden lupa tuli radalle. Siitä on kyllä valitettu mutta tuskin valitukset auttaa...
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Jos ihan totta puhutaan, niin Suomi tarvitsee jokaisen "täyspitkän" moottoriratansa, niin Affeniston, Alastaron kuin Motoparkkikin. Näillä kolmellahan taitaa olla suurimmat ongelmat ympäristöasioiden kanssa. Affenisto on nyt kuivilla hetken aikaa, mikä on erittäin hyvä juttu.

Motopark ja Kemora ovat molemmat viime vuosina saaneet statuksen "moottoripyöräratoina", mutta saishan noita autokisojakin pikkasen eri tapaan olla. Kemora on ollut buukattuna täyteen useamman kesän, kiitos moottoripyörien, mutta Motoparkin kalenteri ei näemmä liian täynnä ole ja vielä on näemmä hiljaiset päivät ja melurajoituspäivät.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Motoparkin ongelmat ovat juuri näiden melurajoitus- ja hiirenhiljaisten päivien lukumäärä per ajokausi sekä ajopäivinä harrastamista rajoittavat aikarajat - ovat muuten tiukempia kuin Ahvenistolla. HRF:n kauden avauksessa tuli turistua muutamien sieltä suunnalta olleiden kanssa ja he totesivat, ettei HRF:n kisaviikonloppua pysty nykylaajuudessaan viemään läpi Motparkissa vaan kisat pitäisi jakaa kahtia.
Rajoituksista johtuen sitten yksittäisen ajopäivän hinnaksi Motoparkissa tulee perin korkea pino euroja. Pärräilijät saattavat saada jotain alennuksia, kun ratayhtiön boss on kuulemma aktiivi ajaja.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Nyt kun Hämeenlinnassa oikein asustetaan, lienisi paikallaan tutustua Ahvenistoon ensi kertaa myös ihan livenä. Historic kisailut eivät voisi vähempää kiinnostaa, mutta tuo 5-6.9 finaali kyllä tuntuu houkuttevalta (GT3 etenkin). Voisi vaan olla vähän aikaisemmin tuo viikonloppu, huonoon saumaan osuu...
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
GT3:t on tietysti asia ihan erikseen, mutta kyllä Grand Racessa (ja etenkin RoadSport A:ssa) on enemmän nähtävää kuin muissa SM-luokissa yhteensä. Joten kun tuo jääkiekkokausikaan ei vielä pahasti pukkaa päälle, niin kaljottelun sijaan suosittelen hivuttautumista Ahveniston rinteille.
:alppu:
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
GT3:t on tietysti asia ihan erikseen, mutta kyllä Grand Racessa (ja etenkin RoadSport A:ssa) on enemmän nähtävää kuin muissa SM-luokissa yhteensä. Joten kun tuo jääkiekkokausikaan ei vielä pahasti pukkaa päälle, niin kaljottelun sijaan suosittelen hivuttautumista Ahveniston rinteille.
:alppu:
Täysin totta. Autoja on todella paljon. Mitä on jääkiekko? En ole koskaan kuullutkaan.
 

Vice

Reality bites
Liittynyt
25.1.2007
Viestit
6418
Voi olla, että Historic enemmän viihdettä tarjoaakin, mutta välitön inhokki-efekti nousee heti kun noita vanhoja palikkamaisia autonkuvatuksia näkee. Ei sitten minkäänlaista mielenkiintoa seurata.

Ja kuka seuraa jotain jääkiekkoa?
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Ja kuka seuraa jotain jääkiekkoa?
Ei kai kukaan, sillä muuten meillä olisi formulaluokka maailman suurimmille jääkiekkojoukkueille. Kun ei ole suuria jääkiekkojoukkueita, niin ei ole sitten sitä formulasarjaakaan :idea:

En ole SM-ratasarjojen koostelähetyksiä tänä vuonna aiemmin katsonut, joten viikonloppuna oli pienoinen yllätys kuinka paljon Legends-luokka sai Seinäjoelta TV-aikaa. Tämä tietenkin johtui formulaluokkien puutteesta, mutta olen jo monta vuotta yrittänyt sanoa, että suomalaisen moottoriurheilun voi pelastaa vain Legends-luokka. Siihen pitäisi siirtää kaikki panostus, istuttaa "Suomen parhaat" ajamaan ja antaa heille kunnolla TV-aikaa AKK:n TV-ohjelmassa. Super 2000-luokkaa lanseerattaessa tiedettiin jo etukäteen, ettei kourallinen henkilöauton näköisiä rahan polttajia kiinnosta pitkään, eikä niillä edes Suomen radoilla mitään kunnon kilpailua saada aikaan. Vuosikymmen alussa kun tein tämän pointtini muutamalle selväksi, niin sain vain kylmää vettä niskaan ja minulle sanottiin, etten mistään mitään tiedä. :rolleyes:

Siksi en ole käynyt kotimaista tasoa tarkistamassa moniin vuosiin paikanpäältä ja en sitä aio tehdäkään ennen kuin ainoa järkevä päätös tehdään ja Legendsille annetaan SM-arvo. Legendseissä on niin hirveästi potentiaalia, kuten niiden kotimaassa on nähty. Sen yksi vahvuus on monipuolisuus, josta täällä Pohjolan perukoilla voisi olla hyötyä. Aloitetaan SM-kausi jääradalta, mennään raviradalle pari kertaa vuodessa, muutama kilpailu soralla ja täytetään loppuaika moottoriradoilla tai Seinäjoella. Siinä täydellinen suomalaisen moottoriurheilun konsepti, jolla saataisiin tähänkin puolikuolleeseen zombiin hieman eloa. Olisi se ainakin jotain uutta ja erilaista. Eksoottiset ja kalliit urheiluautot ovat tietenkin hieno esittelyikkuna-luokka moottoriradoilla ja vanhat pikkuformulat ehkä luovat jonkinlaisen yhtäläisyyden ja samaistumisen tunteen Kimi Räikköseen ja Heikki Kovalaiseen, mutta oikeasti ihmiset haluavat lippujensa vastineeksi nähdä paljon autoja, paljon ohituksia ja paljon tapahtumia radalla. 40 auton voimin Legends tarjoaa näitä kaikkia vaikka pienellä karting-radalla, jos se on tarpeen.

Avautumisen Suomen moottoriurheilusta päättyy tähän...
 

JTH

Well-known member
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
697
...suomalaisen moottoriurheilun voi pelastaa vain Legends-luokka. ...
Näinhän se menee, että erilaisia mielipiteitä on paljon.

Minä taas en ymmärrä koko Legends luokkaa ollenkaan ja yhtään. Eihän ne ole edes autoja. Ja jos ne on autoja, niin miksi ..piip.. niiden pitää olla tuon näköisiä. Ei näin.

Oma suosikkini olisi joku WTCC tyyppinen luokka ja sen lisäksi pari formulaluokkaa. WTCC autojen ongelma taitaa olla kaluston kalleus. Mutta toisaalta taas Suomi on täynnä tosi kalliita ralliautoja. Tietysti kun siellä on paljon autoja, on myös sponsoreita jne. Pitäisi saada paljon autoja ratakisoihin mukaan, mutta nyt ei löydy sponsseja kun ei ole autoja ja ennen kaikkea ei ole sitä yleisöä ja tv näkyvyyttä. Muna vai kana ?
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Näinhän se menee, että erilaisia mielipiteitä on paljon.

Minä taas en ymmärrä koko Legends luokkaa ollenkaan ja yhtään. Eihän ne ole edes autoja. Ja jos ne on autoja, niin miksi ..piip.. niiden pitää olla tuon näköisiä. Ei näin.

Oma suosikkini olisi joku WTCC tyyppinen luokka ja sen lisäksi pari formulaluokkaa. WTCC autojen ongelma taitaa olla kaluston kalleus. Mutta toisaalta taas Suomi on täynnä tosi kalliita ralliautoja. Tietysti kun siellä on paljon autoja, on myös sponsoreita jne. Pitäisi saada paljon autoja ratakisoihin mukaan, mutta nyt ei löydy sponsseja kun ei ole autoja ja ennen kaikkea ei ole sitä yleisöä ja tv näkyvyyttä. Muna vai kana ?
Toimivaa WTCC tyyppistä sarjaa ei saada kuin yhdessä svedujen kanssa. Se on nähty. Ellei sitten suosista tyydytä ajelemaan näillä Sport2000 tason kauppakasseilla jotka viritysasteeltaan ovat kaukana kilpa-autosta.
GT3 ja GT4 luokissa on potentiaalia ja tarpeen vaatiessa automäärää kasvattamaan voidaan edelleen ottaa Ferrari Challenge ja Carrera Cup possut mukaan, ehkä jopa Camaro Cup autotkin jos eivät ole oleellisesti hitaampia. Autojen määrä lähdöissä täytyisi kyllä saada keinolla millä tahansa lähemmäs 20:a joten vakavasti harkittavaksi pitäisi ottaa myös vanhentuneiden GT3:n mukaan hyväksyminen (mm. Porsche 993, Lotus Exige, Venturi GT etc. etc.).
 

CARTer

Well-known member
Liittynyt
20.9.2004
Viestit
2315
Toimivaa WTCC tyyppistä sarjaa ei saada kuin yhdessä svedujen kanssa. Se on nähty. Ellei sitten suosista tyydytä ajelemaan näillä Sport2000 tason kauppakasseilla jotka viritysasteeltaan ovat kaukana kilpa-autosta.
Sport 2000:sta oli kyllä todella vaikea ottaa aikanaan tosissaan. Mieluummin sitä meni tien varteen istumaan ja katsomaan ohiajavia henkilöautoja. :rolleyes:

Legends on minusta juuri sopiva pääluokka Suomen kokoiselle maalle, jossa moottoriradat kasvavat heinää ja sijaitsevat keskellä metsää. Onhan se nyt nähty, että vaikka lama on kauhea ja muut luokat kärsivät jo ennen sitä, niin Legends se vaan jaksaa vetää huikean määrän osallistujia minne tahansa. Lisäksi kun auto vielä on tarpeeksi pieni Suomen kapeille ja mutkikkaille moottoriradoille, niin kisailukin on aivan toisenlaista kuin mihin täällä ollaan totuttu.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
Enkä sport2000 luokkaa ei voinukkaan ottaa tosissaan mutta se aikanaan keräsi porukkaa ahvenistollekkin parhaimmillaan 8000 henkeä. Se oli selkeä ykkösluokka jota markkinoitiin. Romua ja kisaa tuli ja oli. Autoinahan nuo eivät ole mitään ihmeellisiä. Mutta se tasaväkisyys ja autojen suuri määrä, parhaimmillaan yli 30, tekivät kisoista erittäin hienoa katsottavaa. Tilanne vähän sama kuin legends luokalla nyt, se pitäisikö keskittää markkinointi kyseiseen luokkaan niin enpä osaa sanoa. Miksi historic puolella autoja riittää esim. harrasteautoluokassa? Liekko siellä kenties vapaammat säännöt. Se määrä autoja kun olis gt luokassa niin vot.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
GT3:ssa on nähtävää vain varikolla ja sitäkin aika vähän (6 erilaista autoa, yhteensä 9). Kisan aikana on parasta pitää ruokatauko. Autojen vähyydestä ja aika isoista tasoeroista johtuen Formula Ford on toinen luokka, joka ei juurikaan jaksa viihdyttää.

Botniaringillä (ja tällä kaudella muutenkin) Legendsin jälkeen parhaat kisat ovat olleet Formula 3:lla. Vaikka autoja ei Jurvassakaan ollut kuin tusina, niin kilpailuissa piisasi tapahtumia. Erityisesti sunnuntain skabassa oli hienot asetelmat: Sandberg, Joutvuo ja Martsenko väänsi kärkipaikasta ja taempana Travin toimi pääjoukon tulppana. Sitten vielä päälle takariviin tiputetun Tammen ja startissa stumpanneen Vähämäen nousu hänniltä sijoille 4 ja 5... Toivottavasti TV-koosteeseen on saatu kerättyä äksöni sellaiseksi paketiksi, että homma toimii töllössä yhtä hyvin kuin paikan päällä.

Kolmas luokka, jossa käytiin tasaväkistä taistoa sijoista oli Xtreme BMW, mutta valitettavasti noita vanhoja Bemarin raatoja ei kyllä jaksa montaa kierrosta katsoa.

Minä taas en ymmärrä koko Legends luokkaa ollenkaan ja yhtään. Eihän ne ole edes autoja.
Ei ni, mutta mä en taas tajua ollenkaan miksi autoilla pitää ajaa rataa kun siihen tarkoitukseen tehtyjä kilpa-autojakin on olemassa. Ja kilpa-auto se Legendskin on.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Miksi historic puolella autoja riittää esim. harrasteautoluokassa? Liekko siellä kenties vapaammat säännöt. Se määrä autoja kun olis gt luokassa niin vot.
No yksi syy on varmasti nuo vapaahkot säännöt. Suomi on täynnä kavereita, jotka haluavat tehdä kaiken mahdollisen itse. Toinen on syy on edulliset kustannukset (aihion hinta, oman työn osuus, ilmoittautumismaksut jne).

Formulapuolellahan F3 on tavallaan tuollainen "harrasteauto", jos vertaa vaikka Relluun. Auton saa tehdä vaikka kokonaan itse (Art-Linen Arttech), mukaan pääsee vanhemmallakin laitteella (ja voi jopa pärjätä) ja autoihin saa tehdä muutoksia, jos luulee tietävänsä paremmin kuin Dallaran ja Mugenin insinöörit. Relluun taas ei saa tehdä mitään itse, ei edes täsmälleen alkuperäisen muotoisia katteita, siipiä jne. Tämä näkyy heti käyttökustannuksissa. Moottorikin on lähetettävä Ranskaan huoltoon.

Ei se sääntöjen väljyys toisaalta mikään ehdoton juttu ole. Onhan Legendsejäkin vaikka kuinka ja paljon, vaikka autoa ei pahemmin saa rakentaa... vaikka riittää niissäkin tekemistä ;)

En usko, että GT3-autoja saadaan Suomeen (ja saman aikaisesti radalle) ikinä yli kahtakymmentä (jos nyt ensin päästäis yli kymmeneen). Luokka on yksinkertaisesti aivan liian kallis (ok, Cup-Possu ei ole mahdottoman hintainen, mutta ei sillä pärjää oikeille GT3-autoille).
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Ei se sääntöjen väljyys toisaalta mikään ehdoton juttu ole. Onhan Legendsejäkin vaikka kuinka ja paljon, vaikka autoa ei pahemmin saa rakentaa... vaikka riittää niissäkin tekemistä ;)
Legendat ovat kuitenkin edelleen parasta pullotettuna ja kylmänä nautittuna...:thumbup: Kilpa-autojen kanssa noilla häkkyröillä ei ole mitään tekemistä. HRF:n Locostit sentään ovat oikeita autoja (noin periaatteessa Caterham Super 7:ja) vaikkakin usein prätkän koneella. Ja teknisesti suht. lähellä Legendojen konstruktiota on myös ruotsalaisten Radicalit, mutta vauhtivarat mm. ovat ihan toisella planeetalla.

En usko, että GT3-autoja saadaan Suomeen (ja saman aikaisesti radalle) ikinä yli kahtakymmentä (jos nyt ensin päästäis yli kymmeneen). Luokka on yksinkertaisesti aivan liian kallis (ok, Cup-Possu ei ole mahdottoman hintainen, mutta ei sillä pärjää oikeille GT3-autoille).
Ei toki aitoja GT3:ia, mutta tarkoitinkin että GT3+GT4+Carrera Cup+Fefe Challenge (esim. Nurmisen F430) ja sitten nämä jostain välimaastosta olevat (kuten Fiammarossan F360). Yhteislähtönä 20 autoa ei pitäisi olla mitenkään utopistinen tavoite. Ainoa mikä yhtälössä taitaa mättää, on sarjaorganisaattorin pyytämä rahasumma sarjaan osallistumisoikeudesta. Mitä olen varikoilla kuullut juttuja, niin monelle 4 ja puolen tonnin kynnysraha on iso periaate kysymys. Summa on about 10-kertainen esim. Rallin SM-sarjaan verrattuna. Summa ei tietenkään ole iso, jos sen suhteuttaa auton hintaan, mutta on se silti sellainen rahasumma, jota harvalla on heittää tuosta noin vain pelkkänä kynnysrahana.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
Kyl harmittaa että työt tuhoaa taas reissun.

Vähä pihalla Sanna mutta silti:
http://www.katsomo.fi/?progId=18543
katoin ton telkkarista kun tuli ja pakko kyllä ihmetellä innostusta tollasten romuautojen perään. ainoa millä tossa joukossa oli vähän merkitystä oli se ministä tehty kumiauto ja rosbergin V.
mutta voi luoja, datsun sata-aata ja erilaisia minin ja cortinan paskoja. ja noilla vielä "tosissaan" ajetaan kilpaa? tai jotain vastaavaa kivesten kutittelutoimintaa. tollaset joutas paalutettavaks tai mielummin entisöitäviks ja museoon jälkipolville ihmeteltäväksi millasia romuja sitä on ollu. ei ihme että suomen rata-autoilukulttuuri on täysin kuollut.

...

legendseistä sen verta että koko lajista puuttuu täysin muutamia keskesiä seikkoja mitkä tekee moottoriurheilusta kiinnostavaa:

innovatiivisuus
voima
ääni
vauhti (okei no lastenrattaat kulkee lujaa pappatunturin moottorilla)

legendsit ois oiva "laji" jonnekki visulahteen kaikille lapsille jotka on täyttäny vähintään 12v, kun ne ruoholeikkurilokariautot alkaa olla jo liia hitaita tuossa iässä. mutta vakavaa SM-TASON autourheilua? alan oikeestaan ymmärtää luonnonsuojelijoita. no mut onneks on viel tractor pullingia ja kuorma-auto kisoja. sekä tietty ruoholeikkurilemanseja ja epävirallisia kanahäkki-romuralleja tuol laitakylien mettissä.
 

Petri L

Well-known member
Liittynyt
29.5.2001
Viestit
846
katoin ton telkkarista kun tuli ja pakko kyllä ihmetellä innostusta tollasten romuautojen perään. ainoa millä tossa joukossa oli vähän merkitystä oli se ministä tehty kumiauto ja rosbergin V.
mutta voi luoja, datsun sata-aata ja erilaisia minin ja cortinan paskoja. ja noilla vielä "tosissaan" ajetaan kilpaa? tai jotain vastaavaa kivesten kutittelutoimintaa. tollaset joutas paalutettavaks tai mielummin entisöitäviks ja museoon jälkipolville ihmeteltäväksi millasia romuja sitä on ollu. ei ihme että suomen rata-autoilukulttuuri on täysin kuollut.

...

legendseistä sen verta että koko lajista puuttuu täysin muutamia keskesiä seikkoja mitkä tekee moottoriurheilusta kiinnostavaa:

innovatiivisuus
voima
ääni
vauhti (okei no lastenrattaat kulkee lujaa pappatunturin moottorilla)

legendsit ois oiva "laji" jonnekki visulahteen kaikille lapsille jotka on täyttäny vähintään 12v, kun ne ruoholeikkurilokariautot alkaa olla jo liia hitaita tuossa iässä. mutta vakavaa SM-TASON autourheilua? alan oikeestaan ymmärtää luonnonsuojelijoita. no mut onneks on viel tractor pullingia ja kuorma-auto kisoja. sekä tietty ruoholeikkurilemanseja ja epävirallisia kanahäkki-romuralleja tuol laitakylien mettissä.
Niin paitsi, että noilla "romuilla" ajettiin kilpaa 60-70 luvuilla ihan tosissaan. Ei ollu sillon audi quattroja eikä muitakaan superautoja. Tästä olen kyllä hyvin pitkälle samaa mieltä:

"legendseistä sen verta että koko lajista puuttuu täysin muutamia keskesiä seikkoja mitkä tekee moottoriurheilusta kiinnostavaa:

innovatiivisuus
voima
ääni
vauhti (okei no lastenrattaat kulkee lujaa pappatunturin moottorilla)"

Metriset liekit ja hienot äänet autoihin niin siinä se on...

Katselin muuten eilen BTCC kisaa ja voi kyllä sanoa, että jos tänne saatais joskus tuommoista kilpailua aikaiseksi niin huh huh.
 

Sue_me

Well-known member
Liittynyt
1.8.2005
Viestit
27848
"Metriset liekit ja hienot äänet autoihin niin siinä se on...
Oikeastaan Suomessa vain eräät GT3 ja Historic Roadsport A -luokkien autot täyttävät nuo kriteerit.

Itse en aluksi oikein ymmärtänyt koko Legends luokkaa kun se aikanaan maahan saapui. Paikan päällä kisoja nähneenä kyseessä on kuitenkin sinänsä hieno luokka, johtunee paljolti autojen määrästä. Mutta on se ajokin sivuluisuineen näyttävää.

Soisin kyllä nähtävän saman määrän autoja jossain "oikeassa" rataluokassa.

Jonathan Royal sanoi:
katoin ton telkkarista kun tuli ja pakko kyllä ihmetellä innostusta tollasten romuautojen perään. ainoa millä tossa joukossa oli vähän merkitystä oli se ministä tehty kumiauto ja rosbergin V.
mutta voi luoja, datsun sata-aata ja erilaisia minin ja cortinan paskoja. ja noilla vielä "tosissaan" ajetaan kilpaa? tai jotain vastaavaa kivesten kutittelutoimintaa. tollaset joutas paalutettavaks tai mielummin entisöitäviks ja museoon jälkipolville ihmeteltäväksi millasia romuja sitä on ollu. ei ihme että suomen rata-autoilukulttuuri on täysin kuollut.
Historic formula on kyllä hieman sellaista paraatiajelua joka ei kilvanajoa ole nähnytkään.

Mutta muuten kaikki historic luokat joissa ajetaan oikeilla koppi/urheiluautoilla täyttävät kilpa-ajon kriteerit. Kalusto on siistiä ja kaunista katsella, toisin kuin useissa SM-luokissa. Kilpailu on kovaa ja välillä tulee kunnolla romuakin. Lisäksi Historicissa kilpailu lienee huomattavasti lompakkoystävällisempää kuin SM-luokissa.

SM-luokkia on vain yksinkertaisesti liikaa Suomen kokoiseen maahan. Joku jippo pitäisi keksiä jolla saataisiin kilpailijat keskitettyä kolmeen-neljään pääluokkaan. BMW Extreme luokka kelpaisi lähinnä ratajokkikseksi, jos autoja olisi enemmän. SM-kisojen luokkana se ei toimi, luokan lanseeraus on yksi typerimmistä tempauksista koskaan.
 

Jonathan Royal

Well-known member
Liittynyt
28.5.2000
Viestit
397
Sijainti
pyhäranta
amerikan ihmemaassa noita eri autolajeja on tolkuttomasti, esim legendsistä muutamaa porrasta ylempänä on Modified sarja, jonka vois suomessakin nähdä. toki tietyin lokalisoiduin muutoksin. periaatteessahan noi kilpurit on pelkästään putkikehikkoja joiden sisällä on voimakas V8 ja leveät slicksit. ääntä, tehoa, ja vauhtia riittää. ja tollasen auton rakentaminenkin pitäs kohtuullisella budjetilla onnistua vähä poropeukalommaltakin kilpurinrakentajalta. ja innovatiivisuttaakin olisi jonkin verran kun annettaisiin tiimeille vähän vapauksia (ei liikaa) autojen rakentamisessa.

 
Ylös