Rata-SM 2011

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Kukaan ei varmaan Relluja Rata-SM:ään nostaessa muistanut suomalaisen formulaskenen hidasta kehittymistä. Ei siitä kauan ole kuin vielä ajeltiin ikälopuilla Vee formuloilla, joille itäblokin maatkin nauroivat.

Liian paljon liian nopeasti näin pienille markkinoille.
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Tietynlaista historiaa ilmeisesti kirjattiin eilen illalla: SM-sarjaan ei ole ilmoittautunut yhtään siipiformulaa (tämä ei ole Aprillipila...).
Milloinkahan viimeksi on ajettu SM ratasarjaa ilman siipiformuloita?
Rallipuolella on ollut huhua jonin sortin lamasta, siis hieman jälkijättöisesti yleiseen taloustilanteeseen nähden. Onkohan sama tullut nyt myös ratapuolelle?
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
1: SM Formula Renault 2.0 Ilmoitautuneita 1
2: SJM Formula Ford 8
3: Cup Xtreme Race 15
4: Cup V1600 11
5: Cup Porsche GT3 Cup Challenge 4
6: Trophy Legends 31


Huh-hu :eek: Taitaa olla kaikkien aikojen aallonpohja suomalaisessa rata-autoilussa. Legendseistäkin suuri osa pitää näköjään välivuotta. Näkyisiköhän nyt viime syksyinen kädenvääntö sarjasta eroamisesta Legendsien osanottajien määrässä...? :rolleyes:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Kyllä osanottajakatoon on varmasti syynä myös nämä osallistumismaksut

Formula Rellut 4275 €, FFordit 3200 €, Xtreme BMW 3000 €, V1600 1875 €, Porsche GT3 Cup 2500 € ja Legendsit 1750 €

Melkoisia rahasummia maksettavaksi ihan vaan siitä ilosta että mahdollisesti saisi jonkun viiden markan muovipytyn kotiinvietäväksi. Ja voisi sitten lapsenlapsille kehuskella ajaneensa oikein Suomen Mestaruus sarjassa.:yuck:

Tähän hätään en mistään löytänyt Camaro Cupin kynnysrahaa, mutta luultavasti se on oleellisesti pienempi.

Jos haluaa ajaa ammatikseen kilpaa, niin siihen joku SM-sarja ei juuri parannusta tuo ja pelkään omaksi ilokseen ja emännän harmiksi kruisailuun on halvempiakin tapoja....
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Mihin muuten perustuu tuo hinnoittelu? Miksi joku joutuu maksamaan enemmän? Tulotason mukaanko?;)
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Mihin muuten perustuu tuo hinnoittelu? Miksi joku joutuu maksamaan enemmän? Tulotason mukaanko?
Eikäku siitä arvostetusta tittelistä se johtuu. FR2.0 on kato ainoo SM-luokka ja FF hyvänä kakkosena SJM, joka kaiken muun tolkkunsa lisäksi oikeinkirjoitustaitonsa menettäneen AKK:n mukaan on Suomen Juniori Mestaruus [sic!] (mukana mm. reilu nelikymppinen juniorikuljettaja P. Stenius :p). Kolme seuraavaa ovat cupeja (näiden keskinäistä hintaeroa en osaa selittää) ja Legends pelkkä trophy. Vaan onhan se paljon hienompaa olla mestari, eikä vain joku cup- tai trophy-voittaja, joten kyllä siitä vähän kannattaa ekstraa maksaa.
 

vharju

Well-known member
Liittynyt
3.9.2006
Viestit
186
Formula Rellut 4275 €, FFordit 3200 €, Xtreme BMW 3000 €, V1600 1875 €, Porsche GT3 Cup 2500 € ja Legendsit 1750 €
Melko mielenkiintoista on että Xtreme BMW:n ilmoittautuminen maksaa enemmän kuin GT3 Cupin...
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Vaan onhan se paljon hienompaa olla mestari, eikä vain joku cup- tai trophy-voittaja, joten kyllä siitä vähän kannattaa ekstraa maksaa.
Voihan vinduliini. Silmänkääntötemppuja kaikki tyynni:rolleyes:
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Legendsithän saivat pudotettua osaottomaksuaan reippaasti uhkaamalla jättää Rata SM :thumbup:
 

speedman

race is in my head
Liittynyt
26.10.2008
Viestit
1418
Legendsithän saivat pudotettua osaottomaksuaan reippaasti uhkaamalla jättää Rata SM :thumbup:
Samanhan tekivät myös V1600 kuskit. Lonkalta muistelen, että maksut putosi kapinoinnin jälkeen puoleen. Mutta näyttää se katto tulleen vastaan bemukuskeillakin. Vuosi sitten ilmoittautuneita oli muistaakseni 20, nyt viisi vähemmän. Toisaalta, on tuo 15:kin ihan hyvä määrä.
Formulapostissa kirjoitetaan, että rellut ei aja lainkaan. Eli taitaa tuolta yksinäiseltä jäädä cup-mestaruus saamatta :wink:

Kaikenkaikkiaan aika kummallinen "SM-sarja". Pääosa autoista tulevat harrasteluokista ja woimavaunuluokka on lähinnä vitsi. Miten ihmeessä kehtaavaat edes tuollaista neljän (jos niistäkään kaikki viivalle ilmestyvät) ryhmää ajattaa :wall:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Formulapostissa kirjoitetaan, että rellut ei aja lainkaan. Eli taitaa tuolta yksinäiseltä jäädä cup-mestaruus saamatta :wink:
Sitä juttua kirjoitettaessa Joutvuokaan ei ollut listalla. Voihan toki olla, että jälki-ilmoittautuneita löytyy kevään mittaan lisää ja kisat ajetaan. Ja SM-arvo lienee tämän luokan kohdalla varma, vaikka Kimmo ajaisi soolona. Just nyt kisojen toteutuminen näyttää epätodennäköiseltä.
Pääosa autoista tulevat harrasteluokista ja woimavaunuluokka on lähinnä vitsi. Miten ihmeessä kehtaavaat edes tuollaista neljän (jos niistäkään kaikki viivalle ilmestyvät) ryhmää ajattaa :wall:
Ajettiinhan GT-luokassakin kisoja vastaavalla määrällä (toki senkin järkevyyttä taisi moni ihmetellä). Nyt vain kaikkien merkki on Porsche, eikä sarjalla ole SM-arvoa. Sitäkin sopii varmaan ihmetellä, että mikä järki noiden neljän on lähteä Rata-SM-kisoihin ajamaan. PRCF:n kalenterissa 6 kisaa. Radoista puuttuu Alastaro ja Pärnu, mutta tilalla ovat Botniaring ja Mantorp... Onhan se toki "herrasmiesluokka", mutta ei kai se kisailu nyt kovin paljon kurjempaa touhua ole, vaikka vähän nätimmin pitääkin ajaa? Vai onko kuusi kisaa kesässä liian vähän ja nuo Rata-SM:n kisoihin ilmoittautuneet ajavat kummankin sarjan?
 
Viimeksi muokattu:

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Vielä tuosta hintapolitiikasta tahtoisin haastaa. Tai kysyä, kun en vain saata ymmärtää, että SM-arvo annetaan osanottohinnaston "arvokkuuden" mukaan. Tähän mennessä en ole muuta perustelua kuullut. Onko niitä?

Siis, eri kallis luokka, eri hieno titteli. Vaikka sitten vain muutama kuljettaja olisikin siitä voitosta mittelemässä. Paljon osanottajia, mutta edullinen osanottomaksu, jaossa silloin "vain"Trophy tai Cup-titteli. Hälläkö sinänsä väliä, ajajat varmaan itse tietävät missä luokissa saa kovimman vastuksen.

Päättävien tahojen olisi kuitenkin hyvä ottaa silmä käteen ja katsoa minkämoiset pelikortit ratakaudelle on jaettu, ja toimia niin, että lajia seuraavan yleisön älli ei pasahda oikosulkuun heidän ihmetellessään näitä asioita.
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
Entisaikaan SM-arvoon oli kaikenlaisia periaatteellisia rajoituksia. Merkkiluokka ei ollut SM-tittelin arvoinen ja osanottajiakin piti olla riitävä määrä.

AKK:n lempilapsi FR on kuitenkin SM-kelpoinen, vaikka on paitsi merkkiluokka, myös yksityyppiluokka. Aluksi sille sentään laitettiin kymmenen kuljettajan minimi, mutta siitä lipsuttiin heti ensimmäisenä vuonna... mm. kolmosilla on taannoin ollut korkeampikin minimimäärä ja autoja on laskettu todellisina osanottajamäärinä kisakohtaisesti, eikä pelkät nimet sarjailmoittautumisessa ole painaneet mitään...

Mutta ajat muuttuu ja näillä mennään.

Eiköhän tv-lähetyksissä ne isoimmat luokat saa eniten näkyvyyttä, oli arvo mikä tahansa. Ainakin viime kaudella oli viitteitä sellaisesta, vaikka tunnelmakuvaa yksinäisistä GT-autoista olikin luvattoman paljon, Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, on Legends Trophy tänä vuonna kisojen "pääluokka".
 

Los Cojones

Avohoidossa
Liittynyt
26.2.2004
Viestit
588
Sijainti
Törnävä
Nyt taisi moneen, moneen vuoteen olla ensimmäinen kerta kun ei tule käytyä katsomassa edes yhtä Rata-SM -kilpailua. Varsinkin kun ei Rata-SM näyttäydy ollenkaan Botniaringillä.

Camarot olisi toisaalta kiva nähdä, mutta eiköhän noita muutama pyörähdä Botniaringin Avoimissa kisoissakin ;)
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3395
Sijainti
Lahti
Eiköhän tv-lähetyksissä ne isoimmat luokat saa eniten näkyvyyttä, oli arvo mikä tahansa. Ainakin viime kaudella oli viitteitä sellaisesta, vaikka tunnelmakuvaa yksinäisistä GT-autoista olikin luvattoman paljon, Ja mikäli olen ymmärtänyt oikein, on Legends Trophy tänä vuonna kisojen "pääluokka".
TV-ohjaajilla on silmä kädessä. Pakko olla, sillä visuaalisen herkun tarjoamisessa pitää tiedostaa mitä lautaselle asetetaan. Tunnelmakuva yksinäisestä GT-autosta sopii varikolle, onhan se komia laite, mutta parin sellaisen pyöriminen radalla on kuin paria hernettä työntelisi lautasella edestakaisin. Ei kiihota ruokahalua. Tulee enempi vähän apea olo!

Siinä olet Otto aivan vääjäämättömän oikeassa, että ajat muuttuvat. Vaikka reagointi siihen tapahtuisikin viiveellä:cool:
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4748
Sijainti
Event horizon
Sitäkin sopii varmaan ihmetellä, että mikä järki noiden neljän on lähteä Rata-SM-kisoihin ajamaan. PRCF:n kalenterissa 6 kisaa. Radoista puuttuu Alastaro ja Pärnu, mutta tilalla ovat Botniaring ja Mantorp... Onhan se toki "herrasmiesluokka", mutta ei kai se kisailu nyt kovin paljon kurjempaa touhua ole, vaikka vähän nätimmin pitääkin ajaa? Vai onko kuusi kisaa kesässä liian vähän ja nuo Rata-SM:n kisoihin ilmoittauneet ajavat kummankin sarjan?
Veikkaisin että nuo Porsche-kuskit (tai ainakin osa heistä) ajaa sekä SM-skaboissa että PRCF:n kisoissa (ainakin jos ovat samaan aikaan samassa paikassa) ja niiltä osin kuin PRCF ja ns. Avoin luokka ovat samaan aikaan samassa paikassa, niin myös Niemisen ja Valtin Bemujen "kiusana".

Noita GT Cuppereita on maassamme enemmänkin kuin nuo ilmoittautuneet, mutta ainakin yksi kuljettaja on selvästi ilmoittanut että boikotoi Pole Positionin järjestämiä tapahtumia.
 
Ylös