Red Bull Racing 2012 - jatkuuko nousukkaan lento?

IWE

Well-known member
Liittynyt
22.6.2004
Viestit
2963
Eikös 2009 mestaruuskin voitettu "laittomalla" autolla. Kaksoisdiffu oli kielletty, mutta jotenkin onnistuivat sen tunkemaan sääntöjen sallimiin mittoihin. 2010 oli moottorikehitys jäissä, mutta jollain tallilla niitä koneita paukku alkukaudesta aika reilusti niin saihan niitä muuttaa.
Eli sanoisin että red bull on ihan sääntöjen mukainen auto kun ei se sääntöjen vastainenkaan ole.
Viime aikaiset sääntömuutokset auton suhteen on tehty red bullin ylivoiman eliminoimiseksi, ja hyvin siinä on onnistuttu, tasaisin kausi pitkään aikaan. Tylsää se olis kattoa jos Vettel ajelis 18/20 voittoa kaudessa.
Tupladifua ei kielletty tupladifuna, vaan säännöissä määritettiin tarkat mitat ja niitä noudatettiin. Se että jotkut sen halusivat kesken kauden kieltää, koska heillä itsellään ei vastaavaa ollut ei tee siitä sääntöjenvastaista.
 

Kaimann

Well-known member
Liittynyt
31.7.2012
Viestit
594
Sijainti
Karigasniemi
Ei se ollut kielletty. FIA ihan varta vasten totesi konstruktion lailliseksi kun sitä siltä kysyttiin. Sääntöjen hengen mukainen kaksoisdiffu ei ollut, mutta FIA ei tulkintaa muuttanut, kuten joissain muissa tapauksissa on tehnyt.

Kyllä se on, koska liikkuvat aerodynaamiset osat on kielletty. Ja tuo keulan "kuori" on juuri sellainen.
Jos se on sääntöjen vastainen niin miten ihmeessä se menee fia:n syynistä läpi??? RB:llä vaan on ollut taas luovaa porukkaa suunnittelu osastolla, se että muut ei ole keksinyt samaa ei tee siitä laitonta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Jos se on sääntöjen vastainen niin miten ihmeessä se menee fia:n syynistä läpi??? RB:llä vaan on ollut taas luovaa porukkaa suunnittelu osastolla, se että muut ei ole keksinyt samaa ei tee siitä laitonta.
No FIA:n saamattomuutta minäkin ihmettelen nyt kun tuo on ihan julkista tietoa (jos se siis pitää paikkansa). Laittoman siitä tekee se, että se on lainaamani sääntökohdan kirjaimen vastainen (toisin kuin vaikkapa tupladiffu oli). Muiden tekemiset eivät asiaan liity mitenkään.

Vuosia sitten FIA käski Ferrarin muuttaa etusiipiään, kun tv-kuvissa selvästi näkyi, ettei ylin siipiosa ollut kiinteästi liitetty runkoon vaan se heilui. Kyse ei silloinkaan ollut mistään mittauksien läpäisemisestä, vaan ainoastaan siitä, että kyseessä oli liikkuva aero-osa. Ihmettelen miksei samaa osata enää soveltaa.
 
Ylös