Red Bull Racing 2024 - Totaalinen sulaminen?

Irwin

Well-known member
Liittynyt
13.7.1999
Viestit
4208
Se oli sitten siinä. Red Bull ei saa tällä kaudella kumpaakaan mestaruutta eikä enää yhtään voittoa. McLaren saattaa voittaa kaikki kauden loput kisat. Ei kuitenkaan Mersun taakse valahda neljänneksi parhaaksi talliksi, mutta kakkospaikan pitäminen Ferraria vastaan saattaa olla vaikeaa. Verstappen tekee kaiken minkä pystyy, mutta ei tule riittämään. Olisi ollut elintärkeää ottaa voitto Zantvoortista, mutta ei vain ollut vauhtia. Enkä usko, että millään radalla on vauhtia riittävästi voittoon asti.
Tallimestaruus voi hyvinkin mennä ohi suun, mutta tuskinpa kuskimestaruus.

Kauanko Landolla on ollut nopein auto ja tuloksena kaksi voittoa? Ei tule voittamaan loppuja kisoja, kyllä ne tulee hajautumaan.

Eiköhän Red Bullille vielä voitto tältä kaudelta. Ei se vaadi kun yhden sadekelin kisan niin Verstappen hoitaa.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5627
Hämmentävä sulaminen kauden aikana. Voisiko tosiaan jarrujärjestelmän tarkennus olla asialla, kun näin tapahtunut, vai onko talli niin sekaisin hanskamiehen sekoilujen ja henkilöstöpaon jäljiltä.
Kauden alun ylivoima oli niin musertavaa, että onhan Red Bull voinut siirtää munakorinsa kauden 2025 autoon liian aikaisin tai on päättänyt lykätä päivityspakettien tuomista hienosäädön vuoksi.

McLarenilta kehuskeltiin kisan alla, että heillä on vielä paljon budjettia aerodynamiikan kehitykseen tällä kaudella, mutta Red Bull on mielestäni silti tuonut paljon vähemmän päivityksiä. Se toi Unkariin jonkin ison paketin, joka oli tarkoitettu hitaille radoille sekä parantamaan jäähdytystä kuumissa olosuhteissa. McLaren toi ensimmäisen pakettinsa Miamin GP:hen ja sillä oli isoja päivityksiä myös Hollannissa.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4144
Kauden alun ylivoima oli niin musertavaa, että onhan Red Bull voinut siirtää munakorinsa kauden 2025 autoon liian aikaisin tai on päättänyt lykätä päivityspakettien tuomista hienosäädön vuoksi.

McLarenilta kehuskeltiin kisan alla, että heillä on vielä paljon budjettia aerodynamiikan kehitykseen tällä kaudella, mutta Red Bull on mielestäni silti tuonut paljon vähemmän päivityksiä. Se toi Unkariin jonkin ison paketin, joka oli tarkoitettu hitaille radoille sekä parantamaan jäähdytystä kuumissa olosuhteissa. McLaren toi ensimmäisen pakettinsa Miamin GP:hen ja sillä oli isoja päivityksiä myös Hollannissa.
Niinhän ne tosiaan sanoivat jo ennen kauden alkua, että katse oli jo silloin siirretty ensi vuoteen, mutta ei niitä juuri päivityksiäkään ole tosiaan kauheasti tullut ja kun tuli, niin ei toiminut (ellei johtunut mahdollisesta jarruasiasta).
Myös reagointi kauden aikana on myös loistanut hieman poissaolollaan, joka on myös outoa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4982
Tällä kaudella voimasuhteet ovat vaihtuneet melko rajusti. Red Bull ei ole vajonnut mitenkään merkittävästi vaan McLaren on tehnyt niin loistavaa työtä päivitystensä kanssa että siinä katsoo moottoreidensa toimittaja Mersukin vierestä huuli pyöreänä. Uskon Red Bullin tokenevan tästä vielä jotenkin ja kerää hampaansa ryhdistäytyäkseen uuteen erään eikä loppukausi tule olemaan Mclarenilta Verstappenin kaltaista alkukauden dominointia.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4982
https://www.reddit.com/r/formula1/s/CJYJljjz8H

Christian Horner : I mean, we were winning races by 20, 25 seconds and Stefano [Domenicali, F1 CEO] was asking us to slow down in the first five races. It can change very quickly, no need to Panic
Hyvin kuvaavaa miten sarjan päälliköt yrittävät laittaa näppinsä joka paikkaan vaikuttaakseen asioihin. En ihmettelisi että samaa olisi ollut tekeillä kun Perezille jatkosopimusta sorvattiin Meksikon pesot silmissä.
 

-Teme-

Vormulaattori
Liittynyt
12.10.2002
Viestit
3384
Sijainti
F1-fanikatsomo

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4144
Pierre Wache on ilmoittanut että tämän konseptin rajat alkaa olla saavutettu, mutta sääntöjen puitteissa on vielä tilaa kehitykselle. Eli Red Bull on eräällä tapaa pakotettu lopettaa tämän auton evoluutio mallit ja siirtyä uuteen konseptiin. Tästä syystä voi olla että kehitysosia ei ole paljoa tullut kauden aikana
https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-may-have-hit-f1-concept-ceiling-wache/10645818/
Wache vaihtoi aivan eri linjaan, Neveyn vastutuksista huolimatta ja puolessa kaudessa tullut rajat vastaan. Hieman epäilen. Olisi varmaan lyhytaikaisin kehityskaari historiassa. Olisivatko ennemmin munanneet, kuten Nevey yritti kertoa.
 
Viimeksi muokattu:

BJohnson

Ukrainan aseistaja 🇺🇦
Liittynyt
11.3.2020
Viestit
5346
Pierre Wache on ilmoittanut että tämän konseptin rajat alkaa olla saavutettu, mutta sääntöjen puitteissa on vielä tilaa kehitykselle. Eli Red Bull on eräällä tapaa pakotettu lopettaa tämän auton evoluutio mallit ja siirtyä uuteen konseptiin. Tästä syystä voi olla että kehitysosia ei ole paljoa tullut kauden aikana
https://www.motorsport.com/f1/news/red-bull-may-have-hit-f1-concept-ceiling-wache/10645818/
Ihan pelkällä säätöjen optimoinnilla pääsee pitkälle.
 

Davros

Well-known member
Liittynyt
14.5.2013
Viestit
6143
Minusta on tässä välissä relevanttia nostaa kysymys siitä, mikä oikeasti on tämän Red Bull -tallin tulevaisuus? Mikäli Verstappenin lähtö oli vielä alkukauden aikana utopistinen ajatus huhupuheista huolimatta, niin ei sitä sellaisena enää voi pitää. Vaikka kuskimestaruudesta saataisiinkin pidettyä kiinni, niin pian voi Red Bull olla tilanteessa, jossa ovat tippuneet selkeästi kärkiautojen vauhdista, tallin tärkein työntekijä on lähtenyt, eikä heillä ole aitoa ykköskuskia. Vai voisiko jopa olla vaihtokauppa päikseen Yrjön kanssa, jos Mercedes haalii Verstappenin itselleen?
 

markot

Well-known member
Liittynyt
20.5.2005
Viestit
4356
Minusta on tässä välissä relevanttia nostaa kysymys siitä, mikä oikeasti on tämän Red Bull -tallin tulevaisuus? Mikäli Verstappenin lähtö oli vielä alkukauden aikana utopistinen ajatus huhupuheista huolimatta, niin ei sitä sellaisena enää voi pitää. Vaikka kuskimestaruudesta saataisiinkin pidettyä kiinni, niin pian voi Red Bull olla tilanteessa, jossa ovat tippuneet selkeästi kärkiautojen vauhdista, tallin tärkein työntekijä on lähtenyt, eikä heillä ole aitoa ykköskuskia. Vai voisiko jopa olla vaihtokauppa päikseen Yrjön kanssa, jos Mercedes haalii Verstappenin itselleen?
Kyllä dreamteam on jo hajonnut ympäri F1-varikkoa joka ihan normaalia kiertokulkua F1-varikolla. Avainnimille tarjotta merkittävästi enemmän paalua ja mahdollisuutta saada nimelle vielä enemmänkin mainetta....
 

Renessanssinero

Perusfeidaaja
Liittynyt
23.4.2005
Viestit
4974
Sijainti
Vantaa
Pysyn edelleen kannassani, että kumpaakaan mestaruutta ei tule tällä kaudella. Valmistajissa tippuu sijalle 3. Tänään Norris ei ottanut kovin paljoa kiinni, mutta Red Bull ei pysty enää voittamaan ja McLaren pystyy voittamaan useasti. Jos vielä Ferrari ja Mersu ovat välissä, niin Verstappenin etumatka on pian syöty.

Talli on aivan käymistilassa ja aivan liikaa ristivetoa joka suuntaan. Avainhenkilöitä lähtee ja mokia esiintyy. Tänään renkaanvaihdossa ja Australiassa ties mikä moka jarruissa. Ajattelin, että Australian keskeytys oli vain tilastotappio, mutta saattoi olla kohtalokas mestaruustaistoa ajatellen. Mahtaakohan Hondakaan enää tukea yhtään mottoripajaa? Houkuttelevuutta ei tuskin lisää Fordin tulo vuonna 2026. Onko Verstappen muuten kertaakaan kertonut odottavansa innolla Fordin moottoreita? Ei minun tietääkseni. Haluaa varmaankin jättää tallin sitä ennen. Tuskin nauttii tällä hetkellä olostaan Red Bullilla.
 

comm

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
4144
Oliko valmistajien pisteissä.enää 10 ero? Sehän todennäköisesti on toisinpäin jo Bakussa.

En oikein näe ensi vuodellekaan enää mitään voittotarinaa tallille. Kovimmat ukot ovat vaihtaneet maisemaan ja hirveä sekoilu on enää jäljellä. Nyt ei edes varikkostopit enää onnistuneet, huolimatta siitä kaikesta rutiinista, jolla varikkotiimi on työskennellyt vuosia.

Taktiikka ei myöskään onnistunut nappiin, mutta taktiikan onnistuminen autolla, joka ei ole nopein on huomattavasti haastavampaa ja tallilla varmasti siinäkin opettelua jälleen.

Ei myöskään kuskit ole enää saaneet revittyä näkyvästi irti autoistaan oikein viileän käden lämpöistä suoritusta kummempaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4982
Jos Verstappen sen jo aikoja sitten sanoi; Horneri ajaa tallin alas huipulta. Ei voi olla sattumaa että Hornerin pervoilun ja power strugglen jälkeen samana kautena lähtee kaksi avainhenkilöä Newey ja Wheatley.
 

Teme-84

Well-known member
Liittynyt
28.8.2003
Viestit
4606
Sijainti
Kokkola
Kaikki dynastiat loppuu aikanaan. Ehkä näitä avainmiehiä olisi jossain vaiheessa joka tapauksessa vaihtanut muihin talleihin, normaalia kiertokulkua kuten tuli jo esille. Nyt vain tässä Horner-jupakassa tuli sytyke monelle siihen muualle lähtöön. Tässä on vähän sama efekti kuin Brawnilla 2009. Loistava alkukausi, sitten alkaa sulaminen.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5627
Jos Verstappen sen jo aikoja sitten sanoi; Horneri ajaa tallin alas huipulta. Ei voi olla sattumaa että Hornerin pervoilun ja power strugglen jälkeen samana kautena lähtee kaksi avainhenkilöä Newey ja Wheatley.
No jos syynä on Hornerin tekstailu naisen kanssa, niin tuollaiset kiihkouskovaiset moralistihihhulit on parempikin potkia pois. Kiikkerä tilanne. Arvelen Neweyn kyllä lähteneen ihan siitä syystä, että hänet oli ohitettu johtoportaassa ja mies enää pyöritteli sormiaan ja toimi pr-mannekiinina tallin "hyperautolle". Mies ei saanut jalansijaa tallissa vaikka antoi sille liki 20 vuotta elämästään.

Wheatley sen sijaan kyttäsi Hornerin paikkaa ja kun ei sitä saanut, niin joutuu hakemaan ylennystä jostain muualta. Kuten olen aiemminkin sanonut, niin Wheatley on iältään vanhempi kuin Horner vaikka toimii hänen alaisenaan. Hän ei voi odotella ylennyksiä eläköitymisen kautta.
 

TeamVerstappen

Max Verstappen & Red Bull Racing
Liittynyt
17.1.2023
Viestit
312
Jos Verstappen sen jo aikoja sitten sanoi; Horneri ajaa tallin alas huipulta. Ei voi olla sattumaa että Hornerin pervoilun ja power strugglen jälkeen samana kautena lähtee kaksi avainhenkilöä Newey ja Wheatley.
Hyvä muistaa että Horner rakensi tämän alusta alkaen, ja on tuonut meille uskomattoman määrän menestystä nyt kahdella eri aikakaudella. Hänenkö pitäisi lähteä? Tämä on Hornerin talli.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5627
Hyvä muistaa että Horner rakensi tämän alusta alkaen, ja on tuonut meille uskomattoman määrän menestystä nyt kahdella eri aikakaudella. Hänenkö pitäisi lähteä? Tämä on Hornerin talli.
Yhtiössä kuin yhtiössä viimeinen päätösvalta ja vastuu on niillä ihmisillä, jotka tallin omistavat. Ron Dennis "oli McLaren" tämän vuosituhannen alussa mutta niinpä vain tuli erotetuksi johtokunnan toimesta, kun Dennisin oma osakepinkka oli heitä pienempi. Sama pätee Horneriin. Red Bullin enemmistöomistaja on thaikkuperhe ja niin kauan kuin he pitävät Hornerin puolta, niin hänen asemansa on luja.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4982
No jos syynä on Hornerin tekstailu naisen kanssa, niin tuollaiset kiihkouskovaiset moralistihihhulit on parempikin potkia pois. Kiikkerä tilanne. Arvelen Neweyn kyllä lähteneen ihan siitä syystä, että hänet oli ohitettu johtoportaassa ja mies enää pyöritteli sormiaan ja toimi pr-mannekiinina tallin "hyperautolle". Mies ei saanut jalansijaa tallissa vaikka antoi sille liki 20 vuotta elämästään.

Wheatley sen sijaan kyttäsi Hornerin paikkaa ja kun ei sitä saanut, niin joutuu hakemaan ylennystä jostain muualta. Kuten olen aiemminkin sanonut, niin Wheatley on iältään vanhempi kuin Horner vaikka toimii hänen alaisenaan. Hän ei voi odotella ylennyksiä eläköitymisen kautta.
Niin tiedä sitten mikä olisi tilanne jos heti alkuvuodesta Hornerille olisi annettu kenkää ja Wheatley tilalle, olisiko talli samanalaisessa kaaoksessa? Siitä olisi ainakin tullut samantien työrauha organisaatiossa. Tämä Hornerin puolustelu vähän outoa, koska alkuvuoden kauhukuvat ovat toteutuneet jo odotettua nopeammin. Nyt ollaan nähty mikä on tilanne kun Hornerille jatkettiin luottamusta.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4982
Hyvä muistaa että Horner rakensi tämän alusta alkaen, ja on tuonut meille uskomattoman määrän menestystä nyt kahdella eri aikakaudella. Hänenkö pitäisi lähteä? Tämä on Hornerin talli.
Kyllä, Hornerin talli. Horneri voi jäädä sinne keskenään Perezin kanssa joka nuolee pomonsa hanuria julkisesti sopimuksen toivossa samalla kun muut organisaatiossa eivät ota kantaa.
 

Joel Hallikainen

Muusikko
Liittynyt
17.1.2017
Viestit
4982
Minusta on tässä välissä relevanttia nostaa kysymys siitä, mikä oikeasti on tämän Red Bull -tallin tulevaisuus? Mikäli Verstappenin lähtö oli vielä alkukauden aikana utopistinen ajatus huhupuheista huolimatta, niin ei sitä sellaisena enää voi pitää. Vaikka kuskimestaruudesta saataisiinkin pidettyä kiinni, niin pian voi Red Bull olla tilanteessa, jossa ovat tippuneet selkeästi kärkiautojen vauhdista, tallin tärkein työntekijä on lähtenyt, eikä heillä ole aitoa ykköskuskia. Vai voisiko jopa olla vaihtokauppa päikseen Yrjön kanssa, jos Mercedes haalii Verstappenin itselleen?
Voimasuhteet edelleenkin vaihtelee laidasta laitaan. Mersukin on välillä voittavaa sorttia ja sitten taas kaukana kärjestä. Vaikea tietää uusien sääntöjen hallitsijaa, mutta jos Verstappen vaihtaa sokkona 2026 Mersulle niin mitä hän kostuu siitä jos se onkin esim McLaren tai Ferrari joka dominoi?
 
Viimeksi muokattu:
Ylös