WebSlave sanoi:
Täsmennätkö? En tähän kellonaikaan keksi mitä tarkoitat. Liikkuvat aerodynaamiset osathan ovat kiellettyjä.
Mutta sitä sääntöä kierrettiin käsittääkseni aikoinaan "ihan hyvin".
Esim. se joku videopätkä jostain Renaultin aika-ajoista(?), missä takarenkaita edeltävät, eli siinä sivuponttoonin kohdalla olevat, härpäkkeet taipuivat jossain 150-200kmh:n kohdalla, tulee mieleen.
Todistehan oli ihan selvä, ja koska FIA ei siihen puuttunut niin varmasti sääntöjen rajoja kokeillaan edelleen.
Ok, huonosti alustin, tarkoitin sitä että eturenkaathan ovat aerodynaamisesti melkeinpä pystysuora seinä, jonka vaikutusta nykyiset etusiivekkeen ääripäiden härpäkkeet pyrkivät vähentämään (mitäs muuta niillä pikku nypyköillä siellä etusiiven laidassa olisi tehtävänä), mutta (nopeissa) mutkissa renkaiden asentohan muutuu joten tuskin etusiiveke silloin pystyy optimaalisesti ohjaamaan ilmavirtaa renkaiden yli/ohi.
Hitaissa mutkissa korostunee ihan muut asiat (jousitus, renkaiden pito) ja muutenkin ilmavirran vaikutus on vähäisempi.
Niinpä jos etusiivekkeen tietyt osat kääntyisivät eturenkaiden suunnan mukaan (niinkuin ajovalot hinnakkaammissa tai muuten vaan paremmin varustelluissa nykyautoissa) niin mutkissa etusiipi pystyisi paremmin ohjaamaan ilmavirran sen aerodynaamisesti tylyn osan (eturengas) yli/ohi.
Voi hitto kun tuli kirjoitettua kökköä, en mä oikeastaan ole varma onko koko idea edes järkevä, saati sitten että saiko kukaan mitään selvää...