Rengasmonopoli vs. rengassota

Rengasmonopoli vai vapaa kilpailu?

  • Monopoli - Nykyinen tilanne hyvä. Kannatan Bridgestonea

    Äänet: 11 15,5%
  • Monopoli - Mutta Bridgestonen tilalle toinen valmistaja

    Äänet: 5 7,0%
  • Sota - Vapaa rajoittamaton kilpailu. Useita valmistajia

    Äänet: 27 38,0%
  • Sota - Kilpailua, mutta kuitenkin rajoitettuna

    Äänet: 28 39,4%
  • Tyhjiä/poissa/EVVK/??/-

    Äänet: 0 0,0%

  • Äänestäjiä yhteensä
    71

Black Leopard

Pantera negra
Liittynyt
23.5.2004
Viestit
8678
Sijainti
Läntinen Suomi
Lienee syytä tiedustella kantoja tähänkin asiaan.

Eli kannatatko nykyistä tilannetta eli yhtä valmistajaa (monopolia) vai haluaisitko että rengasvalmistajia olisi mukana useampia (rengassota)?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Sekä että. Nykyisessä tilanteessa rengasmonopoli on ainut järkevä vaihtoehto sekä taloudellisesti että kuskien osuuden korostamiseksi (->autojen standardointi).

Täydellisessä maailmassa, jossa kaikki muukin olisi vapaata myös rengastoimittaja voisi olla vapaa. Muistan ajan, jolloin sarjassa oli neljä rengasvalmistajaa (ja Keke ajoi niiden kaikkien renkailla samalla kaudella :D).

Minulle on sama onko rengastaja Bridgestone vai jokin muu, joten mitä tuohon polliin pitäisi vastata?
 
Viimeksi muokattu:

Joni

Well-known member
Liittynyt
19.1.2004
Viestit
16917
Kilpailu niin saadaa michelinit takas ja Kimille sopivaks! :alppu: Aattele jos olis täl kaudel michelinin sliksit alla? :tongue:
 

OurThur

Member
Liittynyt
8.3.2009
Viestit
6
Monopoli on iha hyvä. Kaikilla samat renkaat, tasaisempaa. Tosin se voisi olla joku muu kuin Bridgestone tai Michelin... ettei olisi kellään etua, aikaisemmasta kokemuksesta.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Monopoli on iha hyvä. Kaikilla samat renkaat, tasaisempaa. Tosin se voisi olla joku muu kuin Bridgestone tai Michelin... ettei olisi kellään etua, aikaisemmasta kokemuksesta.
Kumho! ;)

(OK, laitan sitten ykkösen, mutta turha tulla nimittelemän Bridgestone-faniksi. ;))
 

Tollo_peloton

Well-known member
Liittynyt
16.4.2006
Viestit
139
Monopoli,siten on tasaisempaaa.Koska merkillä ei ole suuremmin merkitystä,niin äänestin kakkosta.
 

Hookah

Elämäntapaintiaani
Liittynyt
24.6.2008
Viestit
4447
Ehdottomasti rengassota taas vireille. Aika tylsää, kun saman bridgestonen standardeilla vedetään vuodesta toiseen ja taas on vähemmän saumaa tehdä eroa toiseen talliin. Michelinhän toi oman mausteensa Ykkösiin rengastamalla ensin mahtitallit McLarenin ja Williamsin ja sitemmin Renaultin. Ranska-Ranska -akseli oli mestaruusvuosina hienoa katsottavaa. Itse ainakin haluaisin nähdä Goodyearin, Michelinin, Bridgestonen, Dunlopin ja vaikka Nokian Renkaiden samana vuonna kilpailemassa maailmanmestaruudesta. Ferrarin ja Bridgestonen monopolihan murtui aika vahvasti ennen kuin Michelin heitti lusikan nurkkaan sen rengasepisodin takia. En kyllä edelleenkään käsitä miksi Mosley ja Ecclestone ampuivat toisiansa jalkaan kun eivät rakentaneet sitä shikaania Indyn radalle.

Juuri yo. -tapahtuman kaltaista draamaa laji kaipaisi. Kunnon sotaa, testejä ja kolmas taho tallien ja kuskien rinnalle laukomaan kovia kommentteja. Renkaat ovat tärkeä elementti formuloissa, joten miksi mennä standardoimaan? Tai sitten voitaisiin yksinkertaisesti vetää vaikka kauden alkupuolisko Bridgestonen kumeilla ja loppukausi Michelineillä. Mutta ehdoton kyllä kahdelle ja/tai useammalle rengasvalmistajalle.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Ehdottomasti rengassota taas vireille. Aika tylsää, kun saman bridgestonen standardeilla vedetään vuodesta toiseen ja taas on vähemmän saumaa tehdä eroa toiseen talliin.
No sehän se on homman juju. Tallit testasivat ja hieroivat aerodynamiikkaa tietokoneilla ja tuulitunnelissa saavuttaaksen kymmenyksiä ja sadasosia, ja sitten rengasmerkki teki sekunnin eroja. Ei tolkun häivää. Ei kai se ole tarkoitus, että rengasvalmistaja on tärkein suorituskykyyn vaikuttava tekijä (varsinkin, jos muu on pitkälti standardoitu)?
Itse ainakin haluaisin nähdä Goodyearin, Michelinin, Bridgestonen, Dunlopin ja vaikka Nokian Renkaiden samana vuonna kilpailemassa maailmanmestaruudesta. Ferrarin ja Bridgestonen monopolihan murtui aika vahvasti ennen kuin Michelin heitti lusikan nurkkaan sen rengasepisodin takia. En kyllä edelleenkään käsitä miksi Mosley ja Ecclestone ampuivat toisiansa jalkaan kun eivät rakentaneet sitä shikaania Indyn radalle.
Älä unohda Pirelliä, Avonia ja Firestonea. ;)

Ecclestone taisi olla shikaanin puolella, mutta Mosleyn/FIA:n kannalle oli katsontatavasta riippuen hyvät perusteet:
a) se ei olisi ollut urheilullisesti reilua Bridgestonetalleja kohtaan
b) se ei olisi ollut reilua Ferraria kohtaan
 

Turboahti

Well-known member
Liittynyt
22.7.2008
Viestit
537
Sijainti
Tampere
Sota päälle. Goodyear näyttää japseille miten tehdään kunnollinen sliksirengas ja Pirelli toimittaa kumit Force Indialle:tongue:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Pirellit tai Goodyearit alle tai vaikka molemmat, minun puolestani. Vastasin rajoitettu sota.

Eikös Pirelli ollut ehdolla kaudelle 2007 mutta se olisi halunnut tehdä slicksit?
 

Nikos

Kisaaja
Liittynyt
5.4.2008
Viestit
881
Mun mielestä F1:ssä voisi olla kaksi rengasvalmistajaa. Ei enempää jottei mene turhan säätämiseksi ja katsojallekin helpompaa. Siinä tulisi nakkien valmistajillekin pieni kilpailu ja renkaita kehitettäisiin enempi.
 

lfb

Flavio
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
9965
Sijainti
Helsinki
Ei rengassotaa takaisin, kiitos. Kustannukset pysyvät alhaalla, vauhdit kurissa ja tallien tekemä autojen kehitystyö on suuremmassa roolissa. Eri valmistajien renkaiden välillä oli todella suuria suorituskykyeroja, kun rengasrintamalla viimeksi oli kilpailua. Parempi siis, että autojen väliset erot ovat tallien kehitystyön tulosta.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18211
Monopoli käy hyvin, mutta valmistajalla ei ole niin väliä, kunhan saavat edes jonkunlaisen laadun pidettyä kumeissa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Kumho ei omaan korvaan kuulosta oikein laatumerkiltä. Silti tekevät renkaat Kolmosiin:D
Vitsinä sen laitoikin. Mutta en pitäisi täysin mahdottomana, että moottoriurheiluun muutenkin jonkin verran panostava merkki olisi kiinnostunut myös F1:en rengastamisesta. Olisi tunnettuuden ja imagon kannalta aika iso noste.
 
Ylös