Tämä nyt ei varsinaisesti ole kärryni mun, mutta kun yön yli kokeiltavaksi päätyi, niin laitetaanpa fiiliksiä esille 130 kilometrin kokemuksella.
Opel Mokka Turbo 4x4
Hassun näköinen peli (lyhyt, korkea ja pystynokkainen). Joku pitää rumana, toinen sanoo vau. Itse ajattelen että tämä on erilainen nuori. Persoonallinen. Ei hyvässä, eikä pahassa. Onpahan vaan.
Rattaiden ulkomuodossa on ehkä hieman "sarjakuvamaisia" piirteitä.
Tunnelmia lyhyesti:
+ Ajossa laadukkaan (kiinteän) tuntuinen kärry. Keskivertoa parempi.
+ Ohjaustuntuma ei ole herkin mahdollinen, mutta laadukkaan ja luotettavan tuntuinen - ja välittää kuitenkin tarpeellisen määrän tietoa tienpinnan ja renkaan välisistä tapahtumista. Autossa oli kitkarenkaat - kesällä tilanne on toki aivan toinen. Ajotuntuma kääntyy selvästi positiivisen puolelle näillä eväillä.
+ Kärryyn on todella helppo kulkea ja poistua sieltä. Penkille ei tarvitse nousta, eikä laskeutua, sille yksinkertaisesti siirrytään. Istuin on juuri sopivalla korkeudella ahrerille ikäänkuin valmiiksi. Esim. Uuden Golfin jakkara on reilut 15 cm alempana.
+ Yllättävän vakaa ja tasapainoinen vietävä tällaiseksi "torniksi". Toki ylhäällä istuessa aistii korkeuden mukanaan tuomat suuremmat korin liikkeet, mutta ne eivät ole mitenkään maasturimaisen laajoja.
+ Neliveto toimii hämmästyttävän hienosti. Kaasulla pystyy jopa ohjaamaan - eikä kärry puske. Mokkamasteri vaikuttaa mielumminkin lievästi yliohjaavalta kuin puskevalta. Piirre oli itselleni positiivinen.
+ Ajonvakautus on toteutettu mukavan sallivaksi. Sama koskee vetoluistonestoa. Järjestelmät eivät tapa vauhtia jos chafööri haluaa vähän kurvasta käskeä kotteroa näyttävämmin ulos - kivasti antaa viedä luistossa ja lunta pöllytäen. Kun selvä luisto laajenee huomattavaksi, puuttuu ajonvakautuskin peliin, mutta ei tappavan tehokkaasti vaan - itseasissa - kiitettävän jouheasti. Saman ilmiön huomasi kun lumisella lastausalueella "lasketteli slaalomia" tarkoituksena kiusata ajonvakautusta. Ajonvakautus auttoi autoa pysymään halutulla linjalla hienosti kun laski menemään liioitellen, mutta ei tappanut vauhtia yli-innokkaasti pois. Hieno ajonvakautus. Oikeasti hieno.
+ Ajoasento on minun mieleeni, korkea ja pysty, pitkäraajainen löytää hyvän position jakkaran ja ratin riittävien säätömahdollisuuksien ansiosta. Jos jostain voi sanoa, niin ratti olisi saanut tulla vielä sentin tai kaksi lähemmäs pitkäjalkaista kuskia.
+ Matkustamon etutilat ovat varsin riittävät pitkällekin ja auton korkeus helpottaa ahtaanpaikan kammoa, joka iskee monissa matalissa autoissa hujopeille (pää katossa ja perse lattialla)
+ Kulkee suoraan tiellä ja on ketterä kärppä kylillä. Varsin onnistuneet ominaisuudet katujen, teiden ja kujien sekakäyttäjälle.
+ Rattilämmitys. Vau. Auton kun lyö tulille kylmästä niin puolen minuutin päästä ratti on miellyttävän lämmin - hetken päästä jopa hieman turhan lämmin.
+ Kookkaista peileistä on hyvät näkymät auton taakse ja sivuille.
+ Manuaaliaskin ja kytkimen yhteistyö toimii ihan mallikkaasti ja vaivattomasti jopa automaatteihin tottuneen mielestä. Tosin vaihdekepin liikkeet ovat melko pitkät.
- Pienet tilat takana. Takapenkki on ahdas kelle tahansa aikuiselle oman ajoasentoni takana. Lpset ehkä justiin tuolla matkustavat.
Esim. Yeti on takatiloiltaan hieman parempi. Tavaratilakaan ei huraa-huutoja kirvoita.
- Pienen turbomoottorin vääntöä en pidä kovin ihmeellisenä. Yllättävänkin laimean kuvan jätti. VAGin vastaavat keksinnöt ovat paljon ponnekkaampia menijöitä.
- Takalasin pyyhkimen koko on peruskoululaisen penaaliin sopivaa kokoluokkaa. Laappii sellaisen "avaimenreijän" keskelle takaklasia. Huvitti.
- Ajon kautta syntyvää laatuvaikutelmaa himmentää hieman tietyt kovat muoviset osat ja yksityiskohdat ohjaamossa. Ei paljoa, mutta vähän kuitenkin. Tiputan laatuvaikutelman arvosanaa tästä syytä puolella pisteellä.
- Nelivetoa ei ole saatavana automaattilaatikon kaveriksi.
- Hieman väritön - saksalaisen insinöörityön - luomus. Auton yleisfiilis ei onnistu erityisesti säväyttämään mitenkään - eikä millään osa-alueella (lukuunottamatta ajonvakautuksen mainiota toimintaa). Joku sellainen särmä/luonne/juttu puuttuu, joka tekee autoille "luonteen" tai "persoonan". No joo - onhan tämä Ooppeli, että kai se on sitä taustaa vasten hyväksyttävissä tämä "puute".
Mokka jää takaraivoon maininnalla "mahdollinen", tämä auto tarvitsisi kuitenkin jonkun "jutun", luonteenpiirteen joka sytyttäisi. Edes vähän. Mokka on "laadukas", "mainio" ja "hyvin tehty", mutta ei sytytä.
Laatuvaikutelma 8½
Ajettavuus 9
Fiilis 7