Robert Kubica

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Sikäli kun se on joltain jäänyt huomaamatta, niin BMW Sauberin kolmoskuskina häärii puolalainen Robert Kubica. Tässä voi hyvinkin olla se kolmas entisen itäblokin alueelta tuleva F1-kuski, ne kaksi aiempaahan ovat Tomas Enge ja Zsolt Baumgartner. Aika kovan työn on saanut tehdä, että on noinkin pitkälle päässyt, varsin kiehtova juttu mielestäni.

http://www.f1-forum.fi/uutiset/?n=2006-4/6064

Tuon näköinen sankari on kyseessä:
 

NiPzyyZ

Well-known member
Liittynyt
3.12.2004
Viestit
663
Taitaa olla kulmakarva kakkonen, ainakin kulmakarvojensa perusteella ;)

Ei vaan ihan mielenkiintoiselta hepulta on vaikuttanut.
 

Ambomaan Mambo

Well-known member
Liittynyt
11.12.2001
Viestit
2509
Kubicahan tosiaan ajeli F3:sia samaan aikaan pikku-Keken kanssa, eikä ainakaan silloin mitenkään ihmeidentekijältä vaikuttanut. Eipä tosin vaikuttanut Nicokaan, ja missäs poika nyt onkaan? :wink: Sarjan silloiset kärkimiehet jatkaa edelleen GP2:ssa ja Green luo uraa DTM:ssä.

Perjantain harkoissa Kubica on kyllä ainakin allekirjoittaneen vakuuttanut ajotaidoillaan, ei ole paljon virheitä näkynyt ja kierrosajatkin ihan vertailukelpoisia muiden tallien kolmoskuljettajien kanssa. Ei siis varmaankaan olisi suuri yllätys jos Kubica ensikaudella kiertää ratoja jo kisakuskina.
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Kulmakarva ihmeen lisäksi Kubicalla on aikamoiset hörökorvat. Mies muuten oli Kovalaisen kanssa samalla viivalla 2002 Renaultin Young Driver Development -ohjelmassa mutta tiputettiin kauden päätteeksi kun ei pärjännyt Formula Renaulteissa tarpeeksi hyvin..
Täytyy kyllä myöntää etten olisi laittanut paljoa rahaa likoon Kubican Euro F3 esitysten jälkeen. (mies oli sarjassa 2003 ja 2004 12 ja 7 loppupisteissä).
Mutta kyllähän nuo World Series by Renault/Nissan mestarit on aikalailla nostetta uralleen meriiteistään saaneet ennen Kubicaakin eli tarkoitan Ricardo Zontaa joka sai uuden mahdollisuuden Fykkösissä Toytan kolmantena kuskina ja pääsi jopa ajamaan muutamia kilpailuita 2004 lopussa, Franck Montagny on ollut mestaruutensa jälkeen Renaultin kolmoskuski monta vuotta ja on tällähetkellä ykkösehdokas Iden korvaajaksi Super Agurille. Ja Heikki Kovalainen on tietty Renaultin nykyinen testaaja.
Mutta on siellä heikomminkin pärjänneet menestyneet urallaan.
2004 sarjassa kakkoseksi Kovalaisen jälkeen sijoittunut Tiego Monteiro ajaa Midlandin F1-tiimissä. Useamman vuoden sarjassa ajanut Karthikeyan ajoi viime vuonna Jordanilla ja testaa nyt Williamssille. Bernoldi oli viime vuonna BAR-tallin testikuski. Ja Marc Gene ajoi Minardilla kaksi kautta, testasi Williamssia ja ajoi muutaman kisankin tallissa jonka jälkeen siirtyi Ferrarin testikuskiksi.
Kolmanneksi viime vuonna sarjassa sijoittunut Markus Winkelhock on Midlandin testikuski perjantain harjoituksissa.
Gp2-sarjaan siirtyivät viime vuoden kakkonen Adrian Valles, Felix Porteiro ( sarjan kärkikuski pari vuotta, sijat 8 ja 5 2004&05 loppupisteissä), Andreas Zuber (6.) ja Tristan Gommendy (2004-06 sijat 5 ja 4).
Sijan 7. viime vuonna saavuttanut Will Power ajaa tällä kaudella Walkerin Team Australia-tiimissä Champ Caareissa.

World Series by Renault on ehkä ottanut Nipponin paikan F3000/Gp2-sarjan jälkeen kovimpana sarjana ennen Fykkösiä. Vaikka koko sarjan historian ajan on tuntunut että sitä on yritetty ajaa alas. Jos sarjassa ei olisi joka vuosi ollut niin kovia kuskeja olisi sarja jo varmaankin kuopattu. Täksikin vuodeksi autoja hidastettiin noin puolella sekunnilla.

Vaikeuksia urallaan on kyllä ollut niin monella F3-kuskilla vuosien varrella ettei sormet ja varpaat riitä laskemaan. Osa on selvinnyt osa ei. Ja tarkoitan nyt vain rahallisia vaikeuksia.
Kyllähän Euro F3 kausi 2003 oli varsin kovatasoinen mutta en tiedä tekivätkö Green, Premat, Pla ja Lapierre kuitenkaan kovinkaan huonoja ratkaisuja siirtyessään Gp2-sarjaan. Nico Rosberg nyt tietty on päässyt Williamssille mutta Jamie Green joka otti ylivoimaisesti mestaruuden on mersun numero yksi DTM-mestariksi ja sen kautta varmaan löytää tiensä F1-sarjaan ennemmin tai myöhemmin. Premat ja Lapierre saivat kärsiä siitä että heidän tallikavereinaan olivat Rosberg ja Kovalainen mutta nostivat maineensa taas ihan huippuunsa A1-sarjassa.
Pla ehkä teki pienen virheen valitessaan 2004 siirtymisen World Series by Renaulttiin (kuten Kubica) ja kun siirtyi Gp2-sarjaan valitsi DPR-tiimin joka ei ehkä viime kaudella ollut niin kova mitä alkuun olisi luullut. Mutta silti Pla otti myös kaksi voittoa sunnuntain kisoista.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Tarkoitukseni ei ollut Premat'n, Lapierren tai Plan ratkaisuja kritisoida vaan tuoda esille, että Kubican valinta oli hänen kannaltaan erittäin onnistunut. Ilmeisesti Kubicalla ei olisi kuitenkaan ainakaan kärkitalleihin ollut budjettia ja tuossakin sarjassa tallivalinta näyttelee varsin suurta osaa.
 

ettelbruck

Well-known member
Liittynyt
30.7.2000
Viestit
11230
Sijainti
Vantaa/Riihimäki/Ettelbruck
"puolalaisen autourheilun pioneeri"

?

olkoon sitten niin, mutta kuitenkin:

------------------------
ZASADA, Sobiesław, sportowiec
(lekka atletyka, członek kadry narodowej w latach 1949 - 1951,
od 1952 roku sport samochodowy), businessman;

ur. 27 stycznia 1930, Dąbrowa Górnicza; żonaty (Ewa), córka (Aleksandra).

3 złote medale mistrza Europy w rajdach 1966, 1967, 1971 (obecne mistrzostwa Świata),

3 srebrne medale wicemistrza Europy w rajdach 1968, 1969, 1972.

11 - krotny rajdowy mistrz Polski.

Zwycięzca 148 rajdów samochodowych.

Uczestnik największych rajdów świata: Londyn - Sydney, Londyn - Meksyk, Vuelta del America del Sur, Gran Premio Argentino, Safari, Press on Regardless, Monte Carlo, Puchar Alp, Acropolis i inne.

Kierowca fabryczny Steyr Puch (3 lata), Porsche (5 lat), BMW (2 lata) i Mercedes-Benz (3 lata).

1967 - Nagroda Ministra Spraw Zagranicznych dla sportowca, który najbardziej rozsławił imię Polski za granicą.

1967 - zwycięzca plebiscytu - Przeglądu Sportowego - na najlepszego sportowca Polski.

1973 - wraz z Longinem Bielakiem odbył testową jazdę w ramach rajdu Monte Carlo pokonując w ekstremalnych warunkach zimowych trudne przełęcze alpejskie na samochodzie Fiat 126 P.

1973 - 3-krotny rekordzista świata w jeździe długodystansowej na 25 tys. kilometrów, 25 tys. mil i 50 tys. kilometrów (Polski Fiat - inicjator i kapitan zespołu kierowców w składzie: Andrzej Aromiński, Jerzy Dobrzański, Andrzej Jaroszewicz, Robert Mucha, Ryszard Nowicki, Franciszek Postawka, Marek Varisella, Sobiesław Zasada).

1977 - założył firmę polonijną, Alpha w Krakowie.

1981 - 1986 konsultant w pionie rozwoju firmy Porsche AG.

1990 - został generalnym przedstawicielem firmy Mercedes-Benz w Polsce.

1990 - uruchamia sieć 15 salonów i stacji serwisowych Mercedes-Benz i Chrysler.

1993 - rozpoczyna tworzenie polskiej motoryzacyjnej grupy przemysłowej Grupa Zasada (fabryki Star S.A., Autosan S.A., Jelcz S.A. i inne zakłady produkcyjne i serwisowe)

1995 - z rąk prezydenta Lecha Wałęsy otrzymuje przyznaną po raz pierwszy nagrodę Superchampiona za wyniki sportowe i działalność społeczno - gospodarczą. (W roku 2001 - Superchampiona otrzymała Irena Szewińska z rąk prezydenta Aleksandra Kwaśniewskiego).

1996 - laureat Nagrody Kisiela tygodnika "Wprost" jako - pionier polskiej przedsiębiorczości.

1997 - w wieku 67 lat startuje z żoną Ewą jako pilotem w eliminacji rajdowych samochodowych mistrzostw Świata, rajdzie East African Safari w Kenii zajmując 2 miejsce na samochodzie Mitsubishi EVO grupa N, zdobywając 6 punktów do mistrzostw Świata.

2000 - Krzyż Komandorski orderu Polonia Restituta z Gwiazdą - dekoracji dokonał prezydent Aleksander Kwaśniewski.

2000 - zwycięzca plebiscytu na najpopularniejszego sportowca 50 - lecia PZM.

2001 - zaliczony do grona dwudziestu najlepszych sportowców Polski XX-wieku przez kapitułę złożoną z zespołu "Przeglądu Sportowego", członków PKOL i dziennikarzy sportowych:
Waldemar Baszanowski, Zygmunt Chychła, Bronisław Czech, Kazimierz Deyna,
Jadwiga Jędrzejowska, Teodor Kocerka, Halina Konopacka, Robert Korzeniowski,
Zdzisław Krzyszkowiak, Jerzy Kulej, Janusz Kusociński, Stanisław Marusarz,
Janusz Peciak, Zbigniew Pietrzykowski, Janusz Sidło, Irena Szewińska, Józef Szmidt,
Ryszard Szurkowski, Stanisława Walasiewicz, Sobiesław Zasada.


2001 - prestiżowa nagroda Uniwersytetu Jagiellońskiego "Kalos kalghatos".

2001 - nazwisko Sobiesława Zasady umieszczone w Alei Gwiazd Sportu w Cetniewie.

Odznaczony również Krzyżem Kawalerskim i Oficerskim OOP.
Pięciokrotnie odznaczony złotym medalem "Za wybitne osiągnięcia sportowe". Pięciokrotny laureat dziennika "Tempo" dla najlepszego sportowca ziemi krakowskiej.

Publikacje książkowe:
Samochód, Rajd, Przygoda 1969, Szybkość bezpieczna 1971, 1992, 1993, 2002,(tłumaczona na język czeski, litewski,rosyjski i bułgarski) Uwagi i rady 1978, Moje Rajdy 1996. Autor wielu publikacji prasowych, radiowych i telewizyjnych propagujących kulturę jazdy i konieczność podnoszenia umiejętności kierowców. Prezes Polskiego Stowarzyszenia Motorowego Doskonalenia Techniki i Bezpieczeństwa Jazdy.

Sposób spędzania wolnego czasu: narciarstwo zimowe i wodne, żeglarstwo, tenis stołowy.

Zainteresowania: historia, ekonomia, geografia.

----------------------------

Ja EM-vuosinaan sillä sarjalla oli vielä todellista arvoa.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
ettelbruck sanoi:
"puolalaisen autourheilun pioneeri"

?

olkoon sitten niin, mutta kuitenkin:

---
Olen kyllä kovasti sanavalintani asianmukaisuuden kannalla, vaikka täytyy tunnustaa, etten puolalaisesta rallin EM-voittajasta tiennytkään. Rata-autoilussa puolalaisia pikkuformulamestareita tai F1-testikuskeja kun ei kuitenkaan ole tainnut olla. Ja sekin on oikeastaan yhdentekevää kun näkisin Kubican kyllä tienraivaajana muutenkin, vaikka puolalaisia olisi (ja onkin, FIA GT -sarjassa taitaa päristellä pari nytkin) jollain tasolla kansainvälisesti ajellutkin.
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Osaakos muuten kukaan sanoo jotta mitenköhän tämän
herran nimi pitäisi oikeasti lausua?

Osuu aina korvaan ku pulkkinen vääntää kolmosella jotta
KUPITZA tai jotain sinne päin. Itse sen lausuisin KUPIKA.

Joskushan ne kolmosella väitti, että nimien lausumiset tarkistetaan
jostain (kuskeilta itseltään?). mutta ei sitä koskaan tiedä.
Korvaan pulkkisen tyyli silti aina kolahtaa ikävästi. :D
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Eli pulkkinenko vääntää sen oikein siis... :(
No ei voi mitään... Ei sovi mun korvaan, mutta minkäs
mä sille voin tehdä. :cool:
 

CaPtEeNi

Pedro Picapiedra
Liittynyt
11.1.1999
Viestit
2266
Sijainti
Absurdia
Bobakki sanoi:
Sikäli kun se on joltain jäänyt huomaamatta, niin BMW Sauberin kolmoskuskina häärii puolalainen Robert Kubica. Tässä voi hyvinkin olla se kolmas entisen itäblokin alueelta tuleva F1-kuski, ne kaksi aiempaahan ovat Tomas Enge ja Zsolt Baumgartner. Aika kovan työn on saanut tehdä, että on noinkin pitkälle päässyt, varsin kiehtova juttu mielestäni.

http://www.f1-forum.fi/uutiset/?n=2006-4/6064

Tuon näköinen sankari on kyseessä:
Sikäli kun se on joltain jäänyt huomaamatta, niin Robert Kubica syrjäytti Jacq Villeneuven ja on nyt nostettu kisaamaan BMW Sauberilla. BMW Sauberin kolmoskuskina häärii saksalainen Sebastian Vettel!
Tuon näköinen sankari on kyseessä:
 

patriot

Foorumin senaattori
Liittynyt
29.4.2001
Viestit
14758
Kovia rattimiehiä molemmat. Ainakin tämän hetken näyttöjen mukaan. Mutta harvinaisen rumia miehiä molemmat. :)
 

Miss Piggy

Schufosa
Liittynyt
14.9.2006
Viestit
1827
Kubica on asiallinen äijä. Tosi rattimeis. Mielenkiinnolla jäädään seuraamaan herran tulevaisuutta ykkösissä.:cool:

Ja Vettel samaten.:ahem: (Siitäpä Schumille saksalainen seuraaja...:rolleyes: )
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
No höh, kyllä "Constant Bad-hair-day" tuo aina muutaman sekunnin sadasosan parannuksen kierrosaikoihin. Eikä tuo Vettelin hiuskampaus ole mitään verrattuna esim. Fabrizio Barbazan fledaan...
 

jupla

Well-known member
Liittynyt
30.6.2005
Viestit
12416
Sijainti
Kurjala
Msa:ssa oli kk sitten artikkeli Robert Kubicasta. Oli kolmanneksi nuorin kolmen joukkoon sijoittunut F1-kuski kautta aikojen. Artikkelissa kehuttiin nuorukaisen kylmäpäisyyttä, kun ajoi rinta rinnan Alonson kanssa varikolta tultuaan Monzassa. Samanlaisia ovat olleet mm. Senna, Schumacher, Alonso ja Räikkönen. Monzassa maaliin tullessaan ei itkeskellen kiitellyt radioitse talliaan, vaan raportoi maalisuoralla lämpötilan varoitusvalosta ja keskittyi moottorin sammuttamiseen ja turvalliseen parkkeraukseen.

Eniten tiimipäällikköön Beat Zehnderiin tekee vaikutuksen muisti. RK muistaa jokaisen testipäivän touhut, esim. mitä renkaita käytti ja miten ne toimi minäkin päivänä. Tuollaisesta muistista tulee mieleen vain yksi kuski: Ayrton Senna.

Vielä artikkelista tärkeää tietoa: isokokoisen RK:n tunnusomaisin ulkoinen piirre on huomattava kyömynenä ja mies asuu edelleen Krakowassa.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Kubica syrjäytti Villeneuven Jaskan BMW:llä. Tässä sitten mietin, että tuleeko Kubica koskaan lyömään Jaskan saavutuksia ykkösissä? Itse veikkaisin, että ei. Robertin pitäisi kyetä 11 voittoon ja maailmanmestaruuteen. Sitten kun katsoi Maikkarillakin olleita tallitoverien välisiä aika-ajovertailuja, niin Heidfeld-Villeneuve oli 5-7 ja Heidfeld-Kubica oli 5-1. Toki Robert otti Monzassa sen kolmossijan, mikä tieten oli vakuuttava.

Mutta näkisin niin, että tämän kauden eväät on äkkiä syöty ja Kubican pitää ensi kaudella olla MM-pisteissä kympin sakissa, että kaverin maine kovana kuskina on oikeutettu.
 

sooda

Alan Parsa
Liittynyt
25.1.2001
Viestit
5068
Sijainti
the real mid-west, Seinäjoki
ettelbruck sanoi:
"puolalaisen autourheilun pioneeri"

?

olkoon sitten niin, mutta kuitenkin:

------------------------
ZASADA, Sobiesław, sportowiec
(lekka atletyka, członek kadry narodowej w latach 1949 - 1951,
od 1952 roku sport samochodowy), businessman;


Zainteresowania: historia, ekonomia, geografia.

----------------------------

Ja EM-vuosinaan sillä sarjalla oli vielä todellista arvoa.
Muistan kun Zasada antoi Steyr-Puch T 650:llä päihin Porschella ajaville sakemanneille. Taisi muuten Rauno Aaltonenkin saada joskus köniin Zasadalta.
 

Aiwinar

Well-known member
Liittynyt
23.9.2001
Viestit
564
Sijainti
Jyväskylä
pmv sanoi:
Sitten kun katsoi Maikkarillakin olleita tallitoverien välisiä aika-ajovertailuja, niin Heidfeld-Villeneuve oli 5-7 ja Heidfeld-Kubica oli 5-1.
Minun mielestä Räikkönen-Heidfeld tilanteesta opittiin se, että edelleen ne tulevaisuuden kirkkaimpienkin tähtien tarvii harjoitella. Niin tarvi Villeneuvenkin kun ajoi Hillin kanssa aika-ajoja. Damon päihitti 13-3 aika-ajoissa vuonna 1996.

Kubicassa mielestäni loisteliaisuus paistaa eniten hänen kisavauhdissaan. Eroa Nickkiin ei ole enään juuri yhtään. Voisi jopa väittää Kubican olleen kisoissa nopeampi. Ainoastaan Robertin virheet/yliyritys on estäny häntä olemasta 100-0 Heidfeldiä nopeampi.

Tottakai maailmanmestaruus on aina vaikea tavoitettava koska se tarvii myös mestariauton. Ensi vuonna lahjakkuuden määrä eri talleissa on suorastaan ilmiömäinen. Ainakin se näin tuntuu. Miksi siis Robert/BMW olisi näistä paras ja nousisi Villeneuven tasolle?
 
Ylös