Bobakki
@f1hog
Tästä on jauhettu ennenkin, mutta joskus tuli jossain yhteydessä luvattua, että tekisin Roland Ratzenbergeristä kolumin, jossa vaatimattoman itävaltalaisen uraa ruodittaisiin tarkemmin. Kuten kaikilla suurilla taiteilijasieluilla, inspiraatio ei tässäkään tapauksessa katsonut aikaa ja iski tällä kertaa puolen yön jälkeen, siitä erikoinen aika.
Hän eli unelmalleen
Vapusta 1994 on varmasti puhuttu ja kirjoitettu enemmän kuin mistään yksittäisestä tapahtumasta F1-sarjan historiassa, mutta palataan silti vielä kerran yhdentoista vuoden takaiseen aikaan. Huhtikuun viimeisenä päivänä nimittäin tapahtui jotain, mikä on sittemmin ymmärrettävästi jäänyt seuraavan päivän tapahtumien varjoon.
Vapunaaton tapahtumat vielä kerran
Lauantaina 30.4.1994 ajetaan Enzo E Dino Ferrarin radalla Imolassa San Marinon GP:n toiset aika-ajot. Kuten aina, lähtevät pienempien tallien autot myös tällä kertaa ensimmäisinä radalle tv-näkyvyyden toivossa. Ensimmäisten joukossa on myös Roland Ratzenbergerin Simtek, joka on perjantain tulosten perusteella karsiutumassa kilpailusta.
Ratzenbergerin ensimmäinen nopea yritys päättyy virheeseen radan takaosan Aque Minerali -shikaanissa. Talli pyytää kuljettajansa varikolle, jotta vahingot voidaan tarkistaa, mutta itävaltalainen vain ravistaa autoaan puolelta toiselle todetakseen sen toimintakunnon ja jatkaa maaliviivan yli uudelle nopealle yritykselle. Seuraavana päivänä Ayrton Sennan kohtaloksi koituvasta Tamburello-mutkasta hän selviää vielä kunnialla, mutta ennen nopeaa Villeneuve-mutkaa ulosajon rasittama etusiipi hajoaa ja kuljettajasta tulee hetkessä matkustaja. Auto osuu betoniseinään miltei 300 kilometrin tuntinopeudella.
Apu saavuttaa Ratzenbergerin nopeasti. Tosa-kaarteessa majaillut lääkäri on tuhoutuneen Simtekin luona 12 sekunnissa, lähin lääkäriauto 25:ssä. F1-henkilääkäri Sid Watkinsin saapuessa paikalle ensimmäiset hoitotoimet on jo tehty. Roland siirretään radan lääkintäkeskukseen, josta helikopteri vie hänet välittömästi Maggioren sairaalaan Bolognaan. Mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä – Ratzenberger todetaan kuolleeksi saapuessa.
---
Ratzenbergerin kuolemaa seuraavana päivänä Sennan auton jäännöksistä löytyy Itävallan lippu. Mestarin oli tarkoitus liehuttaa sitä kunniakierroksellaan kilpailun jälkeen Ratzenbergerin muistolle.
Rastz... Ratzsts... Roland The Rat
Roland Ratzenberger syntyi 4.7.1960 Salzburgissa, Itävallassa, joskin useat lähteet kertovat edelleen hänen syntyneen kaksi vuotta todellista myöhemmin. Kyseessä ei ole tilastonikkarin virhe, sillä Roland päätti esiintyä kaksi vuotta ikäistään nuorempana kilpaillessaan, koska uskoi ikänsä karkottavan sponsoriehdokkaat. Ratzenberger nimittäin aloitti kilpailemisen myöhään: ensikosketus lajiin tapahtui 19 vuoden iässä kilpa-ajokurssilla ja karting-kokeilujen jälkeen hän aloitti uransa Saksan Formula Ford -sarjassa vasta 23-vuotiaana.
Roland saavutti nuorempiensa joukossa myös menestystä. Brands Hatchissa kilpailtava Formula Ford Festival oli tuolloin ja on edelleen yksi pikkuformuloiden arvostetuimmista kilpailuista, jonka voittajiin kuuluvat muun muassa Jenson Button ja Mark Webber sekä Ratzenberger, joka oli nopein vuonna 1986.
Formula Fordin jälkeen Ratzenberger siirtyi Britteinsaarille ajamaan F3-luokkaa. Hänen vaikea sukunimensä ei taipunut englantilaisten suussa ja kun samaan aikaan BBC:llä pyöri lastenohjelma Roland the Rat, sai itävaltalainen tästä lisänimen kannettavakseen. F3-sarjassa Ratzenbergerin taidot eivät riittäneet enää aivan kärkeen ja parhaaksi tulokseksi jäi F3-Eurosarjan viides sija.
Ratzenberger ajoi formuloiden lisäksi myös urheilu- ja vakioautoilla. Vuonna 1987 hän saavutti tuolloin ensimmäistä ja ennen tätä vuotta ainutta kertaa ajetun vakioautojen MM-sarja WTCC:n kymmenennen sijan, minkä lisäksi hän osallistui viisi kertaa Le Mansin 24 tunnin ajoihin. Paras sijoitus tuli vuonna 1993 kun Ratzenbergerin autokunta oli viides.
Kun formulaura Euroopassa alkoi 1990-luvun vaihteessa polkea paikallaan, päätti Roland siirtyä Japaniin, jossa hän ajoi ensin erilaisia vakio- ja urheiluautoja ennen kuin siirtyi Japanin Formula 3000 -sarjaan vuosiksi 1992 ja 1993. Tuolta ajalta tutuiksi tulivat muun muassa hengenheimolaiset Eddie Irvine, Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen ja Mika Salo, joista tuli myös Ratzenbergerin hyviä ystäviä. Tästä yhtenä osoituksena Mikan poika sai nimen Max Yuki Roland Salo. Kahden Japanin F3000 -vuotensa aikana Roland saavutti yhden voiton ja kaksi paalupaikkaa.
Vain yksi tavoite
Ratzenbergerin hyvin tunteneet kertovat hänestä jääneen mieleen erityisesti kaksi asiaa: ensinnäkin hän oli kaikkien kaveri, josta kellään ei ollut pahaa sanottavaa ja jonka huumorintaju oli vertaansa vailla ja toisekseen täydellinen omistautuminen tavoitteelle, joka oli Formula 1. Vaikka kyvyt eivät ehkä olleetkaan aivan sillä tasolla kuin kuninkuusluokkaan pääsy olisi vaatinut, teki hän töitä tavoitteensa eteen moninkertaisesti muihin nähden. Simtek-tallin päällikkö Nick Wirthiin Roland teki vaikutuksen yllättävällä tavalla. ”En usko kovin monen F1-pomon olleen vaikuttuneita kun joku yrittää todistaa ajotaitonsa vuokratulla Ford Fiestalla, mutta hän pelästytti minut kuoliaaksi!”, kertoi Wirth myöhemmin.
Ratzenbergerin unelman toteutumisen mahdollisti viime kädessä monacolainen rahoittaja Barbara F. Behlau, joka oli valmis maksamaan hänen tallipaikkansa Simtekillä. Sopimus koski vain kauden viittä ensimmäistä kilpailua – Roland toivoi pystyvänsä vakuuttamaan tallin esityksillään ja saavansa näin paikan loppuvuodeksi. Kauden avauskilpailussa Brasiliassa Ratzenberger karsiutui, mutta Tyynenmeren GP:hen Aidassa Japanissa Roland pääsi mukaan ja toteutti näin unelmansa. Ainoassa F1-kilpailussaan hän sijoittui lopulta kymmenenneksi viisi kierrosta voittajalle jääneenä.
Rolandin hautakivessä Salzburgissa lukee ”Er lebte für seinen Traum” - ”Hän eli unelmalleen”.
Hän eli unelmalleen
Vapusta 1994 on varmasti puhuttu ja kirjoitettu enemmän kuin mistään yksittäisestä tapahtumasta F1-sarjan historiassa, mutta palataan silti vielä kerran yhdentoista vuoden takaiseen aikaan. Huhtikuun viimeisenä päivänä nimittäin tapahtui jotain, mikä on sittemmin ymmärrettävästi jäänyt seuraavan päivän tapahtumien varjoon.
Vapunaaton tapahtumat vielä kerran
Lauantaina 30.4.1994 ajetaan Enzo E Dino Ferrarin radalla Imolassa San Marinon GP:n toiset aika-ajot. Kuten aina, lähtevät pienempien tallien autot myös tällä kertaa ensimmäisinä radalle tv-näkyvyyden toivossa. Ensimmäisten joukossa on myös Roland Ratzenbergerin Simtek, joka on perjantain tulosten perusteella karsiutumassa kilpailusta.
Ratzenbergerin ensimmäinen nopea yritys päättyy virheeseen radan takaosan Aque Minerali -shikaanissa. Talli pyytää kuljettajansa varikolle, jotta vahingot voidaan tarkistaa, mutta itävaltalainen vain ravistaa autoaan puolelta toiselle todetakseen sen toimintakunnon ja jatkaa maaliviivan yli uudelle nopealle yritykselle. Seuraavana päivänä Ayrton Sennan kohtaloksi koituvasta Tamburello-mutkasta hän selviää vielä kunnialla, mutta ennen nopeaa Villeneuve-mutkaa ulosajon rasittama etusiipi hajoaa ja kuljettajasta tulee hetkessä matkustaja. Auto osuu betoniseinään miltei 300 kilometrin tuntinopeudella.
Apu saavuttaa Ratzenbergerin nopeasti. Tosa-kaarteessa majaillut lääkäri on tuhoutuneen Simtekin luona 12 sekunnissa, lähin lääkäriauto 25:ssä. F1-henkilääkäri Sid Watkinsin saapuessa paikalle ensimmäiset hoitotoimet on jo tehty. Roland siirretään radan lääkintäkeskukseen, josta helikopteri vie hänet välittömästi Maggioren sairaalaan Bolognaan. Mitään ei kuitenkaan ole tehtävissä – Ratzenberger todetaan kuolleeksi saapuessa.
---
Ratzenbergerin kuolemaa seuraavana päivänä Sennan auton jäännöksistä löytyy Itävallan lippu. Mestarin oli tarkoitus liehuttaa sitä kunniakierroksellaan kilpailun jälkeen Ratzenbergerin muistolle.
Rastz... Ratzsts... Roland The Rat
Roland Ratzenberger syntyi 4.7.1960 Salzburgissa, Itävallassa, joskin useat lähteet kertovat edelleen hänen syntyneen kaksi vuotta todellista myöhemmin. Kyseessä ei ole tilastonikkarin virhe, sillä Roland päätti esiintyä kaksi vuotta ikäistään nuorempana kilpaillessaan, koska uskoi ikänsä karkottavan sponsoriehdokkaat. Ratzenberger nimittäin aloitti kilpailemisen myöhään: ensikosketus lajiin tapahtui 19 vuoden iässä kilpa-ajokurssilla ja karting-kokeilujen jälkeen hän aloitti uransa Saksan Formula Ford -sarjassa vasta 23-vuotiaana.
Roland saavutti nuorempiensa joukossa myös menestystä. Brands Hatchissa kilpailtava Formula Ford Festival oli tuolloin ja on edelleen yksi pikkuformuloiden arvostetuimmista kilpailuista, jonka voittajiin kuuluvat muun muassa Jenson Button ja Mark Webber sekä Ratzenberger, joka oli nopein vuonna 1986.
Formula Fordin jälkeen Ratzenberger siirtyi Britteinsaarille ajamaan F3-luokkaa. Hänen vaikea sukunimensä ei taipunut englantilaisten suussa ja kun samaan aikaan BBC:llä pyöri lastenohjelma Roland the Rat, sai itävaltalainen tästä lisänimen kannettavakseen. F3-sarjassa Ratzenbergerin taidot eivät riittäneet enää aivan kärkeen ja parhaaksi tulokseksi jäi F3-Eurosarjan viides sija.
Ratzenberger ajoi formuloiden lisäksi myös urheilu- ja vakioautoilla. Vuonna 1987 hän saavutti tuolloin ensimmäistä ja ennen tätä vuotta ainutta kertaa ajetun vakioautojen MM-sarja WTCC:n kymmenennen sijan, minkä lisäksi hän osallistui viisi kertaa Le Mansin 24 tunnin ajoihin. Paras sijoitus tuli vuonna 1993 kun Ratzenbergerin autokunta oli viides.
Kun formulaura Euroopassa alkoi 1990-luvun vaihteessa polkea paikallaan, päätti Roland siirtyä Japaniin, jossa hän ajoi ensin erilaisia vakio- ja urheiluautoja ennen kuin siirtyi Japanin Formula 3000 -sarjaan vuosiksi 1992 ja 1993. Tuolta ajalta tutuiksi tulivat muun muassa hengenheimolaiset Eddie Irvine, Jacques Villeneuve, Heinz-Harald Frentzen ja Mika Salo, joista tuli myös Ratzenbergerin hyviä ystäviä. Tästä yhtenä osoituksena Mikan poika sai nimen Max Yuki Roland Salo. Kahden Japanin F3000 -vuotensa aikana Roland saavutti yhden voiton ja kaksi paalupaikkaa.
Vain yksi tavoite
Ratzenbergerin hyvin tunteneet kertovat hänestä jääneen mieleen erityisesti kaksi asiaa: ensinnäkin hän oli kaikkien kaveri, josta kellään ei ollut pahaa sanottavaa ja jonka huumorintaju oli vertaansa vailla ja toisekseen täydellinen omistautuminen tavoitteelle, joka oli Formula 1. Vaikka kyvyt eivät ehkä olleetkaan aivan sillä tasolla kuin kuninkuusluokkaan pääsy olisi vaatinut, teki hän töitä tavoitteensa eteen moninkertaisesti muihin nähden. Simtek-tallin päällikkö Nick Wirthiin Roland teki vaikutuksen yllättävällä tavalla. ”En usko kovin monen F1-pomon olleen vaikuttuneita kun joku yrittää todistaa ajotaitonsa vuokratulla Ford Fiestalla, mutta hän pelästytti minut kuoliaaksi!”, kertoi Wirth myöhemmin.
Ratzenbergerin unelman toteutumisen mahdollisti viime kädessä monacolainen rahoittaja Barbara F. Behlau, joka oli valmis maksamaan hänen tallipaikkansa Simtekillä. Sopimus koski vain kauden viittä ensimmäistä kilpailua – Roland toivoi pystyvänsä vakuuttamaan tallin esityksillään ja saavansa näin paikan loppuvuodeksi. Kauden avauskilpailussa Brasiliassa Ratzenberger karsiutui, mutta Tyynenmeren GP:hen Aidassa Japanissa Roland pääsi mukaan ja toteutti näin unelmansa. Ainoassa F1-kilpailussaan hän sijoittui lopulta kymmenenneksi viisi kierrosta voittajalle jääneenä.
Rolandin hautakivessä Salzburgissa lukee ”Er lebte für seinen Traum” - ”Hän eli unelmalleen”.
Viimeksi muokattu: