Ron Dennis ehdottaa esikarsintoja

äxä

Johtaja
Liittynyt
26.1.2006
Viestit
502
Sijainti
Maranello
Barco:[ sanoi:
Ihmeellinen ehdotus taas McLarenin ruudinkeksijän suunnalta..
Mielellään kuulemme paremman ehdotuksen sieltä suunnalta?
Aika vaikea yhtälö on sovittaa mahdollisesti jopa 22 tallia ja 12-13 varikkotiloja. Mitä muuta voisi tehdä kuin karsia?

Barco:[ sanoi:
Yli kymmenen vuotta sitten tilanne oli täysin toinen, kun sirkuksen hinta oli vielä siedettävä eivätkä tallit raahanneet niitä nykyisiä lennonjohtotorneja ja pilvenpiirtäjiä mukanaan. Luulisi Dennisin nyt sen itsekin tietävän, kun McLaren on kuitenkin taas tässäkin tapauksessa se kaikkein suurin ongelmatapaus. Kuka vielä muistaa Max Mosleyn kommentit muutaman vuoden takaa, kun McLaren käytti yli 50 miljoonaa dollaria uuteen PR-rekkaan varikolle? Minä muistan....
Keken sanoja lainatakseni " Tietenkään emme tyytyneet mihinkään hevoskärryihin. " :tongue: Jos joku tiimi haluaa sijoittaa vaikka miljardin timanteilla koristettuihin hansikkaisiin mekaanikoille niin siitä vaan. Sponsorithan tämän antavat myöden eikä siinä pikkutallien rahoja syödä.

Barco:[ sanoi:
Tietysti ns. avoin sarja olisi loistava tapa tuhota uusien yrittäjien mahdollisuudet ikinä saavuttaa mitään. Kun pieniä on nykyisen 4 tallin sijaan sijaan 14, jakautuvat sponsorirahat laajemmalle ja pitkäaikainen kehitystyö muuttuu mahdottomaksi, koska megatallit (ja kaikkihan tietävät ketä on ensimmäisenä jonossa kun puhutaan muiden lahjakkuuksien varastamisesta) paksuine ruskeine kirjekuorineen tulevat kuitenkin välittömästi repimään kaiken myytäväksi kelpaavan itselleen. .
Niinhän tämä on jokaisessa urheilussa. Esim. NHL:ssä voit ostaa itsellesi rahalla parhaan mahdollisen joukkueen ja valmentajat ja voittaa siten mestaruuden. Kyse on vain rahoittajistasi ja yhteistyökumppaneistasi. Kts. vaikka Red Bull-tallin toimintaa. Ostivat Jaguarin ja nyt rakentavat huippuosaajilla menestystä ensi kaudesta eteenpäin. Siinä vähän mallia pikkutalleille. Ei heilläkään ole autonvalmistajaa tukenaan vaan käyttävät Ferrarin asiakasmoottoreita.

Tietysti autonvalmistajia on rajoitettu määrä tarjolla pikkutallien yhteistyökumppaneiksi, mutta kyllä ne on ne rahoittajat jotka pikkutallien menestyksen kuitenkin ratkaisevat. Asiakasmoottorillakin voi päästä hyvään tulokseen jos muut asiat ovat kunnossa.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
äxä sanoi:
Niinhän tämä on jokaisessa urheilussa. Esim. NHL:ssä voit ostaa itsellesi rahalla parhaan mahdollisen joukkueen ja valmentajat ja voittaa siten mestaruuden.
Kylläpä valitsit huonon esimerkin, kun nimenomaan NHL:ssä tuli tästä kaudesta voimaan palkkakatto, eikä yksikään joukkue voi käyttää pelaajiin enemmän rahaa kuin 39 miljoonaa (eikä vähempää kuin 21,5 miljoonaa) dollaria.
 

Laareni120

Banned
Liittynyt
11.6.2005
Viestit
766
Sijainti
Karjalohja
itse olin silloin niin pieni että en edes tajunnut televisio ohjelmista ynnä muista YHTÄÄN mitään, joten en nähnyt yhtäkään fykkösiin liittyvää jutskaa. Muuten on ihan sama että mitä ne tekee tulkoot vaan sellanen esikarsinta systeemi ei se mua hetkauta pätkääkään...
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Jos talleja olisi todella tulossa kaksinkertainen määrä niin perustettakoon se divarisarja josta sitten voittaja talli nousisi seuraavaksi vuodeksi F1:iin. Ajaisivat kisat samana viikonloppuna esim. pe-la niin mikäs sen kiinnostavampaa :thumbup:
 

Otto Hokkanen

Well-known member
Liittynyt
28.12.1998
Viestit
8542
Sijainti
Tampere
No miksei sitten saman tien ajettaisi B-finaalia, josta parhaat pääsisivät lauantain a-a:han ja sitäkautta myös sunnuntain Grand Prix'hin?
 

verge

Well-known member
Liittynyt
26.7.2004
Viestit
287
DFiaA sanoi:
Olen tuosta hieman eri mieltä. Liikaa hitaita autoja ei ole hyväksi, sillä siinä ei kärkikuskit pääse ajamaan kunnon kisaa. Rata on aika ruuhkainen jos siellä on 30 autoa.
Varsinkaan, kun ne 10 - 14 huonointa olisivat varmaankin puhtaasti maksukuskeja, jotka tallin budjetin "ansiosta" eivät ole saaneet alle kuin sisäänajokierroksen ennen ensimmäisiä kisoja. Turhanpäiväiset kolarit ja turva-autotilanteet vain yleistyisivät ja kilpa-ajon osuus jäisi minimiin.

Ja mitähän nämä kisaradat omistavat yhtiöt tykkäävät Dennisin ehdotuksesta? Jos mukaan otetaan 22 tallia, niin niille arvatenkin pitäisi rakentaa kaikille omat varikkotilat, eli varikon pituus tuplaantuisi nykyisestään. Mutta kun Dennisin näkemystä mukaillen osa, jopa runsas määrä, putoaisi pois jo ensimmäisen tai toisen kauden jälkeen, niin varikkoboxeihin upotetut miljoonat menevät täysin harakoille. Muutenkin varikkokäyntien pituus vain kasvaisi, mikä tietysti voi olla hyväkin asia, kun varikkokäyntien määrää vähennettäisiin jo sen takia.

Mosleyn oman ideoinnin perusteella osa 22:sta tallista alennetaan GP2-sarjaan, kun Mosleyhan jossain vaiheessa sanoi, että GP2:sta tulisi virallinen juniorisarja F1:lle, ja GP2:n kaksi parasta nousisivat suoraan huipulle vuosittain ja kaksi F1:sten huonointa taas putoaisi alemmas. Ei tule onnistumaan mitenkään käytännössä, ja mielestäni ideakin oli ihan perseestä ja äärimmäisen vähän harkitulta.
 
Viimeksi muokattu:

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Aika-ajon ja esikarsinnan voisi myös yhdistää. Jos vaikkapa edellisen kisan tai MM-tilanteen 10 parasta pääsisi automaattisesti aika-ajon kakkosvaiheeseen, toimisi aika-ajon ensimmäinen osio samalla luontevana karsintana, eikä autojen määräkään olisi ylitsepääsemättömän iso.
 

Puupää

Señor Member
Liittynyt
25.2.2002
Viestit
27306
Sijainti
Skekkoslovakia
Karsinta ja vaara tippumisesta itse kisoista (eli mitätön media-aika) vaikeuttaa kyllä olennaisesti rahoituksen järjestämistä kun se tuntuu jo nyt olevan todella hankalaa.
 

Partsi

Kuollut apina
Liittynyt
2.3.2005
Viestit
2114
Sijainti
Kaatopaikka
Mutku sanoi:
Karsinta ja vaara tippumisesta itse kisoista (eli mitätön media-aika) vaikeuttaa kyllä olennaisesti rahoituksen järjestämistä kun se tuntuu jo nyt olevan todella hankalaa.
Samaa ajattelin itsekin. Jos karsiutuu kauden kolmessa-neljässä ensimmäisessä osakilpailussa heti esikarsinnoissa, rupeaa loppukauden rahoitus olemaan hankalaa.
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
MItä tuohon pilttuu määrään tulee, niin kyllähän jokaisella radalla taitaisi olla vaadittava pilttuu määrä... Kysehän on vain siitä montako piltuuta varataan tallille. Melbournessa tuo määrä näytti olevan 4/talli eli suht' helposti tuon vois tiputtaa 2/talli.
 

sandman72

Asshole
Liittynyt
21.11.2000
Viestit
252
Sijainti
Arctic Roast Duck Society
No, kun tuolla on viime aikoina valiteltu sitä, että perjantai on ihan turha (niin kuin nykyisillä moottorisäännöillä onkin), niin kyllä minusta tuo lisätallien mukaan ottaminen ja esikarsinta olisi ihan hyvä homma. Tulisi vähän vaihtelua osallistujalistaan. Eli 8 parasta tallia eli 16 autoa välttäisi esikarsinnat ja kisaan otettaisiin radasta riippuen 22-26 autoa (no, ehkä Monacossa 20). Olisihan perjantaina toimintaa, jolla on kisan kannalta merkitystä.
 

R.Rosset

Well-known member
Liittynyt
1.2.2006
Viestit
1048
Ehdottomasti paras asia tässä olisi se, että perjantaillekkin tulisi jotain mielenkiintoa. :thumbup:
 

MaxiV

Well-known member
Liittynyt
17.5.2000
Viestit
1330
Sijainti
Bemskin ratavarikko
Mites tällanen viikonloppuohjelma...

Torstai:
- GP2 harjoitukset ja aika-ajot.

Perjantai:
- GP1 kisa, josta 4 parasta kuskia F1 sessioihin.

Lauantai:
- F1 harjoitukset ja aika-ajo.

Sunnuntai:
- F1 kisa.

Pisteytys voisi mennä vaikka siten, että esimerkiksi viikonlopun 30 parasta saisi pisteitä - luokasta riippumatta. GP2:en mestaruustaiston pisteet laskettaisiin erikseen ilman F1 kisoissa ansaittuja "lisäpisteitä".
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Oma ehdotukseni olisi;

-Yhden kisan koneet
-Testirajoituksia kilpailujen ulkopuolelle

(ke), to, pe
-Vapaata testausta

la
-Kisakoneiden lyhyt harjoittelu, aika-ajot

su
-(Lyhyt harjoittelu), kisa


Tarkoituksena on saada testausta kisojen yhteyteen jolloin testaus olisi halvempaa, ja saataisiin kisapaikalle hiukka säpinää kun useampana päivänä olisi tapahtumaa radalla.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Toni_V sanoi:
Tarkoituksena on saada testausta kisojen yhteyteen jolloin testaus olisi halvempaa, ja saataisiin kisapaikalle hiukka säpinää kun useampana päivänä olisi tapahtumaa radalla.
Ei se kyllä ole millään tapaa halvempaa kisaviikonloppuihin liitettynä. Tuloksena tuossa olisi se, että tallit joutuisivat rahtaamaan hevonhitonhelvettiin, jossa puolet kisoista nykyään näköjään käydään tiimien sijaintiin verrattuna, moninkertaiset määrät tavaraa, henkilökuntaa jne. nykyiseen verrattuna. Euroopan kilpailuissa tuo toki saattaisi olla hyväkin ajatus.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Bobakki sanoi:
Ei se kyllä ole millään tapaa halvempaa kisaviikonloppuihin liitettynä. Tuloksena tuossa olisi se, että tallit joutuisivat rahtaamaan hevonhitonhelvettiin, jossa puolet kisoista nykyään näköjään käydään tiimien sijaintiin verrattuna, moninkertaiset määrät tavaraa, henkilökuntaa jne. nykyiseen verrattuna. Euroopan kilpailuissa tuo toki saattaisi olla hyväkin ajatus.
Siltä puolen halvempaa että tiimi on jo paikalla joka tapauksessa kisan takia. Toki osia ja runkoja jouduttaisiin rahtaamaan sitten lisää, mutta niinhän ne pitää testiradallekin roudata.

Testaaminen kaukokisoissa olisi tietysti vähempää, mutta niinhän se on nytkin. Toisaalta ekoissa kisoissa testaaminen radalla voisi hyödyttää enemmän, kun uudet autot eivät kuitenkaan ole niin tuttuja.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ei se testaaminen ole vaan radan kiertämistä. Siinä on syynsä miksi tallit testaavat aina samoilla radoilla ja se on vertailukelpoinen data vanhoihin osiin/renkaisiin verrattuna. Nyt talleilla on vuosikausilta dataa testiradoilta, vaikkakin eri autoilla ja renkailla, mutta tallit tietävät olosuhteet ja erilaisten säätöjen vaikutuksen radan eri osa-alueilla.

Esim. jos autoon tulee uutta osaa, aerodynamiikkaa ja uudet renkaat niin radalla, jolla ei ole ajettu vanhoilla osilla, joudutaan kiertämään kauheat määrät rataa että saadaan sitten vertailukelpoista dataa, jotta voidaan selvittää miten uudet osat vaikuttavat suorituskykyyn.
 
Ylös