Ruotsin MM-ralli 2019

Antti82

Well-known member
Liittynyt
27.5.2005
Viestit
1367
Suhteellisesti varmaan on - mutta vain hetkittäin, ja se taas johtuu pääosin lajin luonteen muuttumisesta. Varmasti esim. Henkka ja Grundelin Kalle startatessaan Kuohulle Suurajoissa 1985 vetivät niin rajoilla, kuin se niillä laitteilla vain oli mahdollista. Siitä voidaan sitten väitellä, onko se enemmän, vähemmän vai yhtä paljon rajoilla ajamista kuin mitä tänä päivänä tehdään (vaakakuppiin tulisi laittaa ainakin turvallisuuden huikea kehittyminen, toisaalta taas aerodynamiikan mukanaan tuoma "perstuntumalla" ajon vähentyminen etc. etc.), mutta en tiedä onko se miten hedelmällinen keskustelu.
Kuljettajat ovat myös nykyään ammattimaisempia kuin ennen, niin uskaltaisin väittää että rajojen löytyminen ja sillä pysyminen on nykykuskeilla paremmin hanskassa kuin ennen. Tarkoittaen että nykykuskit osaavat paremmin ajaa sillä 99% riskillä kuin esimerkiksi vaikka kasarin kuljettajat.
 

abudhabi

Member
Liittynyt
21.4.2012
Viestit
6
Sitten taas toisaalta voi perustellusti kysyä, onko näissä olosuhteissa 15,9 sekunnin kiinniajamisyritys 30,83 ek-kilometrin aikana enemmän voitonhalua vai taktista typeryyttä?
Jälkeenpäin on helppo jossitella. Jos ei koskaan yritä niin ei voi mitään saadakkaan. Veiby olisi myös voinut sortua virheeseen. Jos Jari ei koko WRC2 aja niin ei pisteilläkään ole mitään merkitystä.
 

AnttiL

Reittinörtti
Liittynyt
25.12.2010
Viestit
16065
Sijainti
Tampereen lenkki
Pohtia voisi, onko ennen vedetty näin rajoilla kun nyt. Väittäisin että ei. Ei edes B-ryhmän aikoina. Puhumattakaan kauluspaita-ajoista 60-luvun lopulla.
Suhteellisesti varmaan on - mutta vain hetkittäin, ja se taas johtuu pääosin lajin luonteen muuttumisesta. Varmasti esim. Henkka ja Grundelin Kalle startatessaan Kuohulle Suurajoissa 1985 vetivät niin rajoilla, kuin se niillä laitteilla vain oli mahdollista. Siitä voidaan sitten väitellä, onko se enemmän, vähemmän vai yhtä paljon rajoilla ajamista kuin mitä tänä päivänä tehdään (vaakakuppiin tulisi laittaa ainakin turvallisuuden huikea kehittyminen, toisaalta taas aerodynamiikan mukanaan tuoma "perstuntumalla" ajon vähentyminen etc. etc.), mutta en tiedä onko se miten hedelmällinen keskustelu.
Verrataanpa joitain faktoja vuodelta 1985 ja 2019:

Testaus: Vuonna 1985 sai testata niin paljon kuin halusi. Vuonna 2019 testipäivät on tarkkaan rajattu, käytännössä joka kuski testaa päivän tai kaksi ennen kutakin rallia.
Nuotitus: Vuonna 1985 sai nuotittaa niin paljon kuin halusi, vaikka toki nuotitettavaakin oli enemmän. Vuonna 2019 pätkät saa ajaa läpi kahteen kertaan.
Rallien pituus: Vuonna 1985 rallin pituus oli 500-1000 ek-kilsaa ja suuri osa ajettiin yhteen kertaan, usein vuorokausi putkeen. Vuonna 2019 rallien pituus on 300-350 km ja suurin osa pätkistä ajetaan kahteen kertaan, vain toimistoaikaan.
Onboard-videot: Tulivat osaksi harjoittelua Bossen aikakaudella vuosituhannen taitteessa. Nykyään nuotteja tarkistetaan ja muistikuvia hiotaan iltaisin hotellihuoneessa videoiden ääressä. Pätkiä on vähemmän, joten niitä pystyy muistamaan enemmän ulkoa.
Huolto: 1985 sai huoltaa joka pätkän jälkeen. 2019 autolla voi joutua ajamaan jopa 80 km pätkiä ja parisataa kilsaa siirtymiä huoltojen välissä
Renkaat: 1985 renkaita sai vaihtaa joka pätkän jälkeen, ja niitä oli loputon määrä. Renkaita sai myös leikata. 2019 renkaita vaihdetaan vain huollossa (paitsi mukana kannettavia max kahta vararengasta). Pääsääntöisesti renkaita on kahta eri tyyppiä, hyvin rajallinen määrä, ja renkaita ei saa leikata.

Näillä parametreilla molemmissa aikakausissa on omat puolensa, mutta silti tuntuu, että nykyään ajetaan paljon enemmän sekunnin kymmenyksistä eikä enää käytetä edes termiä "atakki", koska kaikki ajavat koko ajan täysiä muutenkin.
 

Audi_sport_UK

Well-known member
Liittynyt
28.2.2010
Viestit
1754
Ihmetyttää Skodan lähestyminen tähän ralliin. Rovanperä valitteli testien vaatimattomuutta, jonka takia autoa ei saatu säädettyä hyväksi.
Joko Skodalla odotellaan uutta Fabiaa ja toiminta on käymis tilassa?
 

Pärre

Well-known member
Liittynyt
15.4.2008
Viestit
3401
Sijainti
Lahti
Kuljettajat ovat myös nykyään ammattimaisempia kuin ennen, niin uskaltaisin väittää että rajojen löytyminen ja sillä pysyminen on nykykuskeilla paremmin hanskassa kuin ennen. Tarkoittaen että nykykuskit osaavat paremmin ajaa sillä 99% riskillä kuin esimerkiksi vaikka kasarin kuljettajat.
Vanhan liiton edustajanakin minun on pakko (joskin lievä tuskan ilme naamallani) olla samaa mieltä. Kehitys kehittyy. Cest la vie`. Menisin röökille, jos polttaisin:)
 
Ylös