Pösöhän on perustellut nelivaihteisen lootan etua seuraavasti. Joka kerta kun kiihdytettäessä vaihdetaan, menetetään aikaa ehkä kymppä tai pari. Jos vaihtamisia kiihdytyksissä voidaan vähentää, saadaan siitä suoraa ajan säästöä. Tämä tietietin olettaen, että moottorin vääntökäyrä mahdollista sen. Mutta jos kone on kunnossa, niin esim Fordin 6-vaihteiseen tulee jokaisessa pidemmässä kiihdytyksessä eroa jo parin vaihtamisen verran.
Tämän lisäksi on 4-pykäläinen loota todennäiköisesti kevyempi ja ulkoisilta mitoiltaan pienempi kuin 5-vaihteinen.
Perävälityksen harventamisen huono puoli on se, että kardaanit joutuvat kovemmalle. Äärimmilleen optimoiduissa kilpavehkeissä tämä tarkoittaa vahvempia (=painavampia) kardaaneita. Mikä tietenkin hidastaa kiihdytyksissä.