Ruotsin ralli 2004

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Oisko yksi syy siihen, että esim. Bastin "uudessa" 206:ssa tai Mitsun uudessa WRC:ssä ei ole aktiivilukkoja, se ettei enään ensi kaudella ehkä saa käyttää aktiivilukkoja..?
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Ja koska en taida nettiin juuri ennättää ennen kisaa, tässä veikkaus:

1. M. Grönholm
2. M. Märtin
3. J. Tuohino
4. S. Loeb
5. P. Solberg
6. F. Loix
7. M. Hirvonen
8. K. Sohlberg

Saiz toki vauhdin puolesta TOP 6:ssa, mutta sovitaan, että jotain ongelmia tulee... :) Pösön 307 on sen verran nopee, että Fast Freddy pysyy hyvin mukana -ja onhan taustalla vahvat esitykset Hyundailla. Petteri ei löydä vauhtiaan ja Mikko voi jopa yllätää.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Katsotaan nyt miten tämä menisi läpi:

1. Märtin
2. Solberg
3. Tuohino
4. Loeb
5. Sainz
6. Hirvonen
7. K. Sohlberg
8. D. Carlsson

Että tuommosta. Bosse tulee alussa kovaa, mutta uuden Pösön pitkät ylitykset tekevät tepposen. Tuohino saattaa olla ekan päivän yllättäjä jos taivaalta tulee lunta. Muuten menee solidisi kärjen tuntumassa.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
1. Grönholm
2. Märtin
3. Solberg
4. Tuohino
5. Sainz
6. Hirvonen
7. Loix
8. Carlsson
 

Zep

Well-known member
Liittynyt
13.12.2000
Viestit
4105
Sijainti
Veteli
Carlssonin unohdin tyystin. Menee varmaan kovaa...
 

oltzu

Todella hidas
Liittynyt
21.3.2002
Viestit
2170
Sijainti
Oulu
Veikkausta:

1: Grönholm
2: Solberg
3: Märtin
4: Sainz
5: Tuohino
6: Loeb
7: Hirvonen
8: Loix
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Rally-livelta poimittu Paasosen kommentti

Stohl's finnish colleague Jani Paasonen is just as confident: "We're definitely not here to play a bit part. I've already won this rally in 2000. And I mean to repeat that feat this year. I only hope that temperatures will drop, since right now the surface is extremely slippery. But I'm more than satisfied with the Mitsubishi Lancer Evo VII from Stohl Racing. A real winner's car.“
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Saahan sitä huiipunopeutta pitemmällä perävälityksellä. Nyky-WRC:n vääntöalue on niin sairaan laaja, ettei useammilla pykälillä tee mitään. Jos tehoa on käytössä likmain koko kierrosrekisteri, kärsii välitysten erot olla suuria. Kierrosten tippuminen ei haittaa kun alhaallakin on tehoa ja vääntöä. Ajaminen saattaa olla helpompaa kun ei tarvi kesken mutkan pykälellä. Tietysti jossain tapauksissa pienemmän pykälän heittäminen pesään moottorijarrutuksessa on tarpeen. Eli vähemmistä vaihteista voi olla haittaa enemmänkin jarrutettaessa kuin kiihdytettäessä.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Pösöhän on perustellut nelivaihteisen lootan etua seuraavasti. Joka kerta kun kiihdytettäessä vaihdetaan, menetetään aikaa ehkä kymppä tai pari. Jos vaihtamisia kiihdytyksissä voidaan vähentää, saadaan siitä suoraa ajan säästöä. Tämä tietietin olettaen, että moottorin vääntökäyrä mahdollista sen. Mutta jos kone on kunnossa, niin esim Fordin 6-vaihteiseen tulee jokaisessa pidemmässä kiihdytyksessä eroa jo parin vaihtamisen verran.

Tämän lisäksi on 4-pykäläinen loota todennäiköisesti kevyempi ja ulkoisilta mitoiltaan pienempi kuin 5-vaihteinen.

Perävälityksen harventamisen huono puoli on se, että kardaanit joutuvat kovemmalle. Äärimmilleen optimoiduissa kilpavehkeissä tämä tarkoittaa vahvempia (=painavampia) kardaaneita. Mikä tietenkin hidastaa kiihdytyksissä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Joo, kyllähän siitä 4-v lootasta varmaan etuja ja haittoja on. Ei tuo raskaampi voimansiirto välttämättä sitä kiihdytystä niin paljon hidasta. Auton aiheuttama massan hitaudesta johtuva voima on merkittävästi suuremmat kuin voimansiirron massojen hitaus.

Nykyisillä sekventaali laatikolla tuo vaihtaminen tuskin hidastaa kymmenyksiä. Vaihde vaihtuu kymmenysosasekunnissa(0.1s), tämä ei tietenkään tarkoita että pätkäaikaan tulisi suoraan lisää 0.1 s x ylöspäin vaihtojen määrä(esim. 0.1s x 60= 6s), kyllähän auto eteenpäin liikkuu melko vinhaa vauhtia vaikka vaihdetta vaihdetaankin.
 

Mr Cale

Enormous Member
Liittynyt
23.5.2000
Viestit
1016
Sijainti
Espoo
Kymppä lienee tosiaan vähän yläkanttiin. Kiihtyvyys katkeaa jokatapauksessa vaihtamisen ajaksi ja nopeus putoaa. Pikkujuttujahan nuo on, mutta kun vehkeet on optimoitu viimeiseen asti, niin eroja tehdään tuon suuruusluokan asiolla. Lisäksi jokaisesta vaihtamisesta tulee "turhaa" rasitusta koneelle ja voimansiirrolle.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Pitäisi porukan käydä kysymässä Hannu Mikkolalta ja Waxenbergerin väeltä, mikä on optimaalinen kone ja vaihteistotyyppi ralliautoon. Mikkola ajoi nimittäin Waxenbergerin rakentamaa Mercedes-Benz 450 SLC autoa jossa oli viiden litran V8 ja kolmivaihteinen automaattiloota muutamassakin rallissa joskus 80-luvun alussa. Siinäpä sitä ajamisen helppoutta.
 

Stilo

Well-known member
Liittynyt
15.12.2002
Viestit
53
Sijainti
Lahti
Tosta 4 vaihteisesta lootasta sen verran että T.Rautiainenhan sanoi Monten jälkeen, että eivät he jääneetkään huipuissa muille vaikka niin luulivatkin ja hän sanoi myös, että se laatikko oli hyvä valinta monteen.
 

Henkka

Madministrator
Liittynyt
21.10.1999
Viestit
9286
Sijainti
Tampester
Bosselle tuskin kukaan Ruotsissa pärjää. Solberg ehkä toinen ennakkosuosikki.

1.Bosse
2.Petteri
3.Markko
4.Karlos
5.Hirvone
6.Lööppi
7.Tuohino
8.Loix
 

Faustus

Well-known member
Liittynyt
31.3.2000
Viestit
6745
Henkka sanoi:
Bosselle tuskin kukaan Ruotsissa pärjää. Solberg ehkä toinen ennakkosuosikki.
Grönholm tuskin on yhtä suuri suosikki kuin aikaisempina vuosina, sillä uuden auton suorituskyky lumella ja luotettavuus on kysymysmerkki. P. Solberg puolestaan ei ole koskaan pärjännyt Ruotsissa. Ei olisi mikään ihme, mikäli häviäisi veljelleen Henningille.
 
Ylös