Saako Ferrari ylimääräistä etua?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Badoer saa ajaa kolmatta Sauber-autoa

Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley totesi Lontoossa, että Sauber saa ajattaa Grand Prix -harjoituksissa kolmannessa autossaan Ferrarin testikuljettaja Luca Badoeria, mikäli sveitsiläistalli niin haluaa.
Badoer ajaisi tavallaan Ferrarin hyväksi tärkeitä rengastestejä GP-perjantaina, vaikka italialaistallilta kolmannen auton käyttö onkin kielletty.
- Badoerin ajattaminen on sallittua Sauberille. Meidän puolestamme hän täyttää ehdon, ettei ole ajanut enintään kuutta GP-kisaa kahden viime vuoden aikana, Mosley arvioi.
Jo aiemmin vastustajat riitauttivat Sauberin uuden C23-auton, jota syytettiin Ferrarin kopioksi. Peter Sauber todisti, että autojen akselivälit ovat erimittaiset ja näin tietoiset kopiointisyytökset hylättiin.

TS/Heikki Kulta
Vaikka Sauber ja Ferrari ovatkin eri autoja (ja eri talleja), Ferrarin testikuljettaja pääsee ajamaan myös Ferrarille rengastestiä. Renaul hyötyi viime vuonna siitä, että pääsi ylimääräisiin testeihin. Saa nähdä hyötyykö Ferrari tästä. Kukakohan maksaa kolmannen auton kulut perjantaina. Luultavasti herra Sauber ei käytä paljoa omia rahoja tähän.

Hieno siirto, molemmat tallit hyötyvät. Mistähän Williams ja McLaren saisivat omat junioritallinsa, Minardista ;)?
 

Spam

Well-known member
Liittynyt
7.6.2003
Viestit
638
Finn75 sanoi:
akseliväli on kuitenkin sama kuin F2004:ssa...
Onko toi tieto? Mä luulen että ovat samat. F2004:ssa taitaa olla sama akseliväli kuin F2002:ssa. Ga:n tasapaino-ongelmat ilmeisesti osin johtui juuri tuosta 5cm pidemmästä akselivälistä.
 

Misa1

Flying finns
Liittynyt
7.4.1999
Viestit
8257
Sijainti
Helsinki
Juu, ei ole akseliväli sama kun uus Ferrari on hiukan muuttunut!

Akseliväli olisi sama GA:han verratessa!

Mutta itse kysymykseen vastaus: Tottakai se saa etua, samoin Sauber saa etua tästä!
 

JOC

tavallinen virtanen
Liittynyt
25.8.2001
Viestit
3475
Onkos nyt kyseessä ne kuuluisat synergia-edut?
 

Ma

Arrogant Opportunist
Liittynyt
7.5.1999
Viestit
3606
Sijainti
UP, Michigan
Totta kai etua tulee, toivon vaan ettei Badoer testaisi ainoastaan ferrarille vaan myös Sauberille. Saa nähdä kuinka käy jos Mersu ja bemari alkaa tulevina vuosina hankkia omia asiakastiimejä.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
F2003-GA


Engine:
3000 Ferrari (Type 052), V10


Total Displacement:
2,997 cm3


Timing Gear:
40 valves


Fuel Feed:
Magneti Marelli digital electronic injection


Ignition:
Magneti Marelli static electronic ignition


Transmission:
Semiautomatic sequential electronically controlled gearbox, limited-slip differential, 7 gears + reverse

Chassis:
Carbon-fibre and honeycomb composite structure

Front Suspension:
Independent suspension, push-rod activated torsion springs

Rear Suspension:
Independent suspension, push-rod activated torsion springs

Brakes:
Ventilated carbon-fibre disc brakes

Length:
4,545 mm

Width:
1,796 mm

Height:
959 mm

Front Track:
1,470 mm

Rear Track:
1,405 mm

Kerb Weight (with water and oil):
600Kg


Official designation: SAUBER PETRONAS C23
Chassis: Carbon fibre monocoque
Engine: PETRONAS 04A
Suspension: Upper and lower wishbones (front and rear), inboard springs and dampers, actuated by pushrods (Sachs Race Engineering)
Brakes: Six piston calipers (front and rear), carbon pads and discs (Brembo)
Transmission: Longitudinally mounted, seven-speed gearbox (Ferrari), carbon clutch (AP)
Chassis Electronics: Magneti Marelli
Tyres: Bridgestone
265/55R13 front
325/45R13 rear
Wheels: OZ
12J-13 front
13.7J-13 rear

Dimensions: Length 4600 mm
Width 1800 mm
Height 1000 mm
Front track 1470 mm
Rear track 1410 mm
Wheelbase 3120 mm
Weight: 600 kg (driveable car including driver, tank empty)


Eihän tosta ota hullukaan selvää. Tarpeeksi erilailla kun kertoo kaiken... ;)
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
KAS TÄSSÄ.

Badoer saa
ajaa kolmatta
Sauber-autoa


F1-sähkeet 16.2.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley totesi Lontoossa, että Sauber saa ajattaa Grand Prix -harjoituksissa kolmannessa autossaan Ferrarin testikuljettaja Luca Badoeria, mikäli sveitsiläistalli niin haluaa.
Badoer ajaisi tavallaan Ferrarin hyväksi tärkeitä rengastestejä GP-perjantaina, vaikka italialaistallilta kolmannen auton käyttö onkin kielletty.
- Badoerin ajattaminen on sallittua Sauberille. Meidän puolestamme hän täyttää ehdon, ettei ole ajanut enintään kuutta GP-kisaa kahden viime vuoden aikana, Mosley arvioi.
Jo aiemmin vastustajat riitauttivat Sauberin uuden C23-auton, jota syytettiin Ferrarin kopioksi. Peter Sauber todisti, että autojen akselivälit ovat erimittaiset ja näin tietoiset kopiointisyytökset hylättiin.
TS/Heikki Kulta




Päivitetty: 16.2.2004 23:00:19
 

berra67

Well-known member
Liittynyt
11.2.2003
Viestit
923
Siis onhan tuo ihan naurettavaa touhua tuo Ferrari/Sauber-kytkös?!?! Jos McLaren tai Williams touhuisi samalla lailla niin FIA(t) kieltäisi kytkökset samantien.

Fisichellaa
kiirehditään
Ferrari-testiin


F1-sähkeet 17.2.
Italialaislähteiden mukaan Sauberin tähti Giancarlo Fisichella pääsee testaamaan Ferrarin autolla jo ensi viikolla Imolan päätöstesteissä.
Peter Sauber ja Ferrari-johto keskustelevat Fisichellan testivuorosta parhaillaan.
Testin tarkoitus olisi selvittää, miksi Sauberin uusi auto ei ole saavuttanut toivottuja tuloksia. Fisichella voisi Ferraria ajamalla tehdä tärkeitä vertailuja ennen MM-avausta.
Jerezin testissä viime viikolla Sauberilla ja Ferrarilla oli samat renkaat. Odotetun parin kymmenyksen eron sijasta sveitsiläisauto oli lähes puoli sekuntia hitaampi Ferrarin vanhaa autoa ja hitaissa mutkissa C23 luiskahteli melkoisesti.
TS/Rooma
 

Karpow

Korpikylän korskea orhi
Liittynyt
26.3.2001
Viestit
3316
Sijainti
Kauhajoki
Ei kun ihan luonnollista. Ferrari saa tehdä mitä huvittaa ja saa aina tahtonsa läpi, koska se on suurin, kaunein, sekä legendaarisin talli koskaan. Lisäksi Schumi ajaa siellä ja koska se on World Champion 4 ever. Näin talli on ansainnut erityskohtelun FIAlta, koska se yksinkertaisesti PARSA, kuten sanonta kuuluu... ;)
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Jos tuo Fisichella uutinen pitää paikkansa niin on kyllä pakko nostaa Peter Sauberille hattua!

Eddie Jordanin näkemyksen mukaan Peter myi itsensä Ferrarille ja ryhtyi vapaaehtoisesti aputalliksi. Tähän mennessä Sauberin tulostaso ei ole ollut niin hyvä, että Jordanin näkemystä Sauberin heikosta kohtelusta oltaisiin kokonaan voitu kyseenalaistaa, kun otetaan huomioon miten paljon moottoreista oikein maksetaan.

Jos Sauber saa Fisichellan testisession kautta tietoja, joiden avulla auton nopeutta voidaan lisätä jopa 3 kymmenyksellä vielä ennen kauden alkua tai pikapuoliin kauden ensimmäisellä neljänneksellä, on tuo tieto jo muutaman ylimääräisen moottorista ja vaihdelaatikosta maksetun miljoonaan arvoinen.

Väitteet Sauberin ja viime vuoden Ferrarin identtisyydestä kumottiin jo aikaa sitten. (Henkilökohtaisesti olen tosin sitä mieltä, että rajoituksista tältä osin voitaisiin luopua kokonaan lajin edun nimissä ja mahdollistaa kaikille talleille yhtälainen mahdollisuus ostaa vaikka koko auto toiselta tallilta. Loppuisi myös tämä jauhaminen Ferrarin erilaisesta kohtelusta.) Nyt mahdolliselta näyttävän testisession ideana onkin juuri se, että kuljettaja saa tuntuman siitä, millä tavalla Ferrari oikein eroaa Sauberista. Kuten muissa yhteyksissä on korostettu, ei kuljettaja omaa mitään suurempaa teknistä tietoa ja näin ollen testisessio ei siirrä Sauberille suoraan kuljettajan päähän tallentuneina viime vuoden Ferrarin rakennusohjeita.

Edelleen tämä yhteistyö auttanee Bridgestonea kuromaan Michelinin etumatkan kiinni. On selvää, ettei Michelin puolella ole mahdollista ratkoa auton pito-ongelmia ajattamalla kuljettajaa samoilla renkailla moitteettomasti toimivan kilpailijatallin autossa. Näin ollen päästään ehkä kokonaan siitä viime kaudella kyllästykseen asti hoetusta väitteestä, että rengasylivoima vaikuttaa jopa sekunnin tallien voimasuhteisiin. Tämäkin on mielestäni erittäin myönteistä. Bridgestonella on vähemmän talleja, ja näin ollen täytyy tehdä rohkeita ratkaisuja kaikilla käytettävissä olevilla rintamilla. Piiputtavasta Sauberista ei ole hyötyä rengastesteissa, mutta huippuunsa viritetystä Sauberista on jo olennaista hyötyä.

Aina kustannussäästöjen yhteydessä ollaan jaksettu muistuttaa siitä, että f1 on huippu-urheilua, johon olennaiselta osalta kuuluu huippuunsa viritetty kalusto ja huipputekniikka. Tämänkin takia ihmettelen kovasti sitä, että Sauberin virittämisestä lajin hengen edellyttämälle optimitasolle ollaan niin vihaisia. Voi vain kaiholla ajatella, mitä nämä ratkaisut olisivat merkinneet Prostin sarjassa pysymisen kannalta, jos tiivistettyyn yhteistyöhön Ferarin moottoria käyttävien kesken oltaisiin menty jo kauden 2001 alussa. Parin kymmenyksen parannus olisi voinut tuoda ne ratkaisevat pisteet ja pitää Prostin kiinnostavuuden sponsorien silmissä riittävällä tasolla.

Hyvät ratkaisut vain valitettavasti tulevat aina myöhässä. :( Toivottavasti auton myyminen asiakastallille sallitaan jo lähi vuosien aikana niin, että lajin osallistujamäärien säilyminen turvataan. Kauden 2004 kehitys on pieni askel oikeaan suuntaan, vaikkei olemasa olevien turhien pieniä talleja sorsivien sääntöjen rajoja vielä todenteolla koetellakaan.
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Formula ykkönen on joukkueurheilua. :D No joo. Autoja menee ohi molemmilta puolilta ja nyt on jo sitten Sauberin apuunkin turvauduttava. Entä jos Sauberin kasaama F2003 poikkeaakin todella paljon Ferrarin F2004:sta rengaskulutuksen osalta? Kai tolla Fisicon kierrättämisellä pyritään tuo asia selvittämään, eli saman ajotyylin eri vaikutukset renkaisiin Ferrarissa ja Sauberissa. Hyvä veto sinänsä.
 

Finn75

Well-known member
Liittynyt
12.12.2001
Viestit
620
Sijainti
Jyväskylä
MaranelloRed sanoi:
KAS TÄSSÄ.

Badoer saa
ajaa kolmatta
Sauber-autoa


F1-sähkeet 16.2.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n puheenjohtaja Max Mosley totesi Lontoossa, että Sauber saa ajattaa Grand Prix -harjoituksissa kolmannessa autossaan Ferrarin testikuljettaja Luca Badoeria, mikäli sveitsiläistalli niin haluaa.
Badoer ajaisi tavallaan Ferrarin hyväksi tärkeitä rengastestejä GP-perjantaina, vaikka italialaistallilta kolmannen auton käyttö onkin kielletty.
- Badoerin ajattaminen on sallittua Sauberille. Meidän puolestamme hän täyttää ehdon, ettei ole ajanut enintään kuutta GP-kisaa kahden viime vuoden aikana, Mosley arvioi.
Jo aiemmin vastustajat riitauttivat Sauberin uuden C23-auton, jota syytettiin Ferrarin kopioksi. Peter Sauber todisti, että autojen akselivälit ovat erimittaiset ja näin tietoiset kopiointisyytökset hylättiin.
TS/Heikki Kulta


Päivitetty: 16.2.2004 23:00:19
Kimin on voitettava mestaruus tänä vuonna... Schumi nimittäin lopettaa. Selvät merkit. Korvaajaa tässä etsitään. Ei ne muuten noin tulenarkaan asiaan vedoten testejä järjestä, kuin peitelläkseen vielä tulenaremman asian. Schumin lopetuspäätöksen.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Tämä taitaa olla lähin topicci tälle uutiselle, joka näyttää tulleen jälleen kisan alla ajankohtaiseksi:


--------------------------------------------------------------

Storm brews over F1 team 'collusion'

Sauber & Ferrari working closely
A storm is brewing in the Formula One pit lane. Team sources are reporting that a group of Formula One principals are unhappy that Sauber's new race-version is almost a carbon-copy of the Ferrari F2003-GA.




Jaguar chief Tony Purnell told the Evening Standard that the world champions could potentially be 'made stronger' by making Sauber their supporting-act. He said Ferrari may 'have access' to all the technical information and feedback of 'Team B' by effectively having four near-identical cars running in the race.

Sauber's race-pilots are also likely to test works Ferrari cars in 2004.

Martin Whitmarsh, managing director at top-team McLaren, has studied photos of the two grand prix cars in question and said 'they certainly look similar.' Purnell reckons the C23 is 'uncannily similar' to last year's scarlet racer.

Sources close to the governing FIA insist that a protest of the cooperation is brewing although a spokesman said an inspection left everything 'above board'. Ferrari-powered Sauber, meanwhile, are adamant that C23 is a distinct vehicle.

A spokesman said the wheelbase is two inches shorter than the Ferrari F2004 and other sources explained how detail-changes appear to make the design legal.

-----------------------------------------
 

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Sauberista olisi kannattanut tehdä blind carbon copy, ettei muut tallit nostaisi asiasta älämölöä.
 

Ilmari

Banned
Liittynyt
6.8.2003
Viestit
1939
ml sanoi:
Sauberista olisi kannattanut tehdä blind carbon copy, ettei muut tallit nostaisi asiasta älämölöä.
Valaisetko hieman mistä on kysymys?
 

belated

Well-known member
Liittynyt
25.1.2002
Viestit
1843
Sijainti
Αθήνα
Kyllä Ferrari tekee kaikkensa saadakseen kärkitalleja kiinni. Ja protestit tulee viimeistään silloin kun Sauberin uusi jäähdytysjärjestelmä asennetaan Ferrarillekin.
 
Ylös