Saako Ferrari ylimääräistä etua?

Miguel

beagle
Liittynyt
20.2.2003
Viestit
21803
Sijainti
West highland
Ilmari sanoi:
Valaisetko hieman mistä on kysymys?
Blind carbon copyn saajat eivät tiedä ketkä muut ovat saaneet viestistä kopion (jonka merkityksen varmaan tiedät).

Eli Sauber olisi voinut peitellä kopiointiaan (jos mahdollista) ja yhteistyötään. Eikös tällaiset kytkökset ja hyötymiset pyritä yleensä salaamaan.

Toisaalta on reilua pelata avoimin kortin, ja jos yhteispeli on reilua/avointa, tallit kestävät paremmin muiden tallien vastustuksen.
 

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
Nyt sitten Salo laittaa oman kortensa kekoon ja kommentoi Sauberin ja Ferrarin yhteistyötä.

Lisäksi näyttää siltä, ettei Sauber nykyisessä muodossaan ainakaan leveämpiä eturenkaita pysty "Ferrarin puolesta" perjantaina testaamaan. Mikä ei muuten ole ihmekään, jos kerran pohjalla on 03 Ferrari, jota ei missään vaiheessa kehitetty leveitä eturenkaita silmällä pitäen.

Sauber taisi myös menettää ihan huomattavan summan rahaa, kun Massan auto ei kestänyt maaliin asti.


-------------------------------------------------------------------------------------
Sauber kiinteäksi osaksi
Ferraria jo Salon aikana


Turun Sanomat
HEIKKI KULTA
Omaa kilpauraansa lopetteleva Mika Salo hämmästelee kohua, joka on syntynyt Ferrarin ja Sauberin formula 1 -tallien läheisestä yhteistyöstä ja erityisesti kaiken autotietouden kierrättämisestä tehtaiden kesken.
- Kiinteä kumppanuus on perua niiltä ajoilta, kun ajoin Sauberilla vuonna 2000. Siihen asti Sauber ei ollut Ferrarille muuta kuin asiakastalli, mutta kun olimme autoinemme pulassa, raahasimme Ferrarin insinöörit avuksemme, Salo selvittää.
Salo muistelee, miten jo neljä vuotta sitten tietokone välitti kaikki tiedot hänen Sauber-autostaan suoraan Ferrarin tehtaalle Maranelloon. Nykyään autot on pyritty tekemään niin samankaltaisiksi, että datatietous palvelisi suoraan kummankin etua.
Ferrari hallitsi täydellisesti F1-kauden avausta Australiassa. Sauber ei päässyt lähellekään, vaikka käyttää nyt ensimmäisen kerran samaa moottoria ja samaa vaihdelaatikkoa Ferrarin kanssa.
- Eikä Sauber ikinä sitä eroa pysty tästä pienentämään. Ferrarilla on töissä yhä samat kokeneet ihmiset kuin minun ajaessani tallissa. Heillä on kaikki resurssit kehittää autoaan, kun Sauberilla niitä ei ole, Salo arvioi.

Leveät renkaat
vain Ferrarilla
Ferrari oli ennen Australian kilpailua kiinnostunut Sauberin kehittämästä pyöreämallisesta jäähdyttäjästä, mutta kun Felipe Massa kärsi kisassa moottoririkon, Maranello päätti jatkaa omalla jäähdytysmallillaan.
Bridgestone satsaa kaiken Ferrariin, vaikka Sauber onkin passissa ajamaan tietyt rengastestit.
Australian viikonloppuna Ferrari käytti ainoana tallina Bridgestonen uusia, leveämpiä eturenkaita, koska ne vaikuttavat heikentävästi rengasleirin muden autojen aerodynamiikkaan - myös Sauberilla.
Bridgestonella on nyt käytössään leveämpi eturengas kuin Michelinillä, joka viime kauden päätösvaiheissa joutui kattojärjestö FIA:n hampaisiin eturenkaan väitetyn ylileveyden vuoksi.
Bridgestonen eturengas ei leviä käytössä samalla lailla kuin Michelin teki, joten se pysyy koko ajan sääntöpykälien sisällä.

Vastustajien
hätä omaa syytä
Mika Salo katsoo, että Ferrarin päävastustajien hätäännys on lähinnä itseaiheutettua.
- Williamsin pulmana on heidän kilpakuljettajiensa heikko yhteistyö.
- McLarenilla taas metsään mentiin jo viime kesänä. Se viime vuoden uusi auto epäonnistui, kuljettajien panos sen kehitystyössä kärsi ja lisäksi tehdas vaihtaa insinöörejä kuin mies sukkiaan. En yhtään ihmettele, että tämä uusi auto on siinä tilassa nyt kuin on, Salo jyrähti.

---------------------------------------------------
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
AMS82 sanoi:
Nyt sitten Salo laittaa ....
Vaihteeksi asiaa "kilpauraansa lopettelevalta" Salolta.

Muisti vielä ottaa kunnian tallien yhteistyöstä =P

Voiko tuosta nyt päätellä että Saubereissa oli eri levyiset renkaat kuin Ferrarissa.. Eikös kuitenkin ollut joku juttu että renkaita toimitetaan vain yhtä kokoa? Ainakin Michelin -leirissä joskus itkettiin kun toiset halusivat kapeat ja toiset leveät..
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
No jopas jotakin. Leveämpi rengas ei tunnu sopivan muihin kuin Ferrariin? Aika luonnollista koska kyseinen renkaan leventäminen täytyy huomioida autoa suunnitellessa. Mukavasti Ferrari uutta autoa suunnitellessaan arvasi, että tuollainen rengas voisi tulla ja osasi suunnitella auton sen mukaan.

Ja kun Ferrari jopa sarjasta lähdön uhalla ampui alas Michelinin leveän renkaan on hyvä nyt itse spennailla renkaalla kun voi itse määritellä miten ne mitataan - Michelinitkin. Hieman on kuin Berillium aikanaan - vain toisin päin. Mitä ei itse osaa hyodyntää kielletään ja jos oppii - sallitaan uudestaan, mutta varauksin.
 

MaranelloRed

'Buongiorno a tutti'
Liittynyt
22.2.2000
Viestit
3059
Sijainti
Maranello
Älä viitti mikael höpöttää. Misukka oli kilpailun jälkeen laiton rengas koska leveni kisan aikana sellaisiin mittoihin että autoa oli vaikea ajaa jopa talliin :D. Bridgestone on laillinen niin kisaan lähdettäesä kuin kisan jälkeenkin. Käsittääkseni michelin on edelleen se leveämpi noista kahdesta.
 

E. Tuhero

Well-known member
Liittynyt
30.10.2000
Viestit
1911
Sijainti
Tampere
mikæl sanoi:
No jopas jotakin. Leveämpi rengas ei tunnu sopivan muihin kuin Ferrariin? Aika luonnollista koska kyseinen renkaan leventäminen täytyy huomioida autoa suunnitellessa. Mukavasti Ferrari uutta autoa suunnitellessaan arvasi, että tuollainen rengas voisi tulla ja osasi suunnitella auton sen mukaan.

Ja kun Ferrari jopa sarjasta lähdön uhalla ampui alas Michelinin leveän renkaan on hyvä nyt itse spennailla renkaalla kun voi itse määritellä miten ne mitataan - Michelinitkin. Hieman on kuin Berillium aikanaan - vain toisin päin. Mitä ei itse osaa hyodyntää kielletään ja jos oppii - sallitaan uudestaan, mutta varauksin.
Mitähän elämänmuutoksia Mikael on parin viime vuoden aikana kokenut.. silloin kun aloin tätä foorumia lukemaan niin juuri Mikaelin jutut oli niitä parhaita ja asiantuntevia, nyt ne on pelkkää kitinää Ferrarista ja FIAsta.. =(

"Mukavasti Ferrari uutta autoa suunnitellessaan arvasi" .. ei varmaankaan Ferrari mitään arvaile että minkähänlaisia kumeja bridgestone melbourneen tuo, onko ne mustia ja pyöreitä vai sinisiä ja soikeita? Totta helkutissa leveämpi rengas on Bridgestonen ja tallien yhteinen tuotos, ja kun muut tallit ovat kilpailukyvyttömiä, niin on selvää että ferrarin toivomus leveimmistä renkaista toteutui. Se ettei muut saa autoaan toimimaan on puhtaasti heidän osaamattomuuttaan(resurssien puute) ei leveämpi rengas heillekään yllätyksenä tullut.

Ja pitihän se Berriliumkin taas vetää mukaan. Siitä viisi pistettä Mikaelille.

Renkaiden mittaustavan parannus oli aivan perusteltu, vai onko sinusta ok että auto on ajaessa laiton, kunhan se mitattessa täyttää ehdot.. ? Olisi toki ollut helppoa muuttaa säätöjä vasta kauden loputtua, ja ehkä Ferrarin painostuksen ansiosta FIAlla oli kerrankin MUNAA puuttua suunnitelmallisiin sääntöjen kiertoihin.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
E. Tuhero sanoi:
Mitähän elämänmuutoksia Mikael on parin viime vuoden aikana kokenut.. silloin kun aloin tätä foorumia lukemaan niin juuri Mikaelin jutut oli niitä parhaita ja asiantuntevia, nyt ne on pelkkää kitinää Ferrarista ja FIAsta.. =(

"Mukavasti Ferrari uutta autoa suunnitellessaan arvasi" .. ei varmaankaan Ferrari mitään arvaile että minkähänlaisia kumeja bridgestone melbourneen tuo, onko ne mustia ja pyöreitä vai sinisiä ja soikeita? Totta helkutissa leveämpi rengas on Bridgestonen... MUNAA puuttua suunnitelmallisiin sääntöjen kiertoihin.
Kiitos vain huolenpidosta.

Mitä tulee tuohon kirjoitteluun, niin tässä jokin aika sitten - kirjoitti mitä vain - oli nämä kotoiset punaiset sekä muut hieman vallattomat aina tekemässä asioista henkilökohtaisia. Yhtään ei helpottanut myöskään buumi - jossa aiheita yhdisteltiin ja otsikoita karsittiin ylläpidon innostuksessa joten pikkuproosan kirjoittelu loppui siihen. Toki palaute ei ole kaikki kaikessa vaan osuutta on tällä sarjan yksitoikkoisuudellakin - Schumin voitoista ei enää jaksa tarinaa aikaan saada. Kaikki kun ei ko tallin menestyksestä jaksa enää iloita eikä kaikkia voittoihin käytettyjä keinoja hyväksyä.

Sittemmin siis lopetin tai ainakin lähes lopetin kirjoittelut ja nykyisin hieman vain kommentoin.

Ja mitä renkaisiin tulee tai eturenkaiden leveyteen - ei Salon tarinassa käy selville taustat. Voi olla niin kuin sanoit, ettei muut tallit ole saaneet aerodynamiikkaansa/alustaansa toimimaan leveämmillä renkailla. Tarinassa vain sanottiin, etteivät ne sopineet muille kuten Sauberille - ei sitä kauanko Sauber niitä sovitti tai milloin sai tiedon niiden mahdollisuudesta kun taas Ferrarin osalta tiedetään jo viime vuonna heidän etsineen ratkaisua leveämmille renkaille.

Kohtuudella voisi olettaa niin kuin sanoit mutta nämä mainitsemani tiedot yhdistämällä niin ei ole.
 
Viimeksi muokattu:

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
No lisätääs tähän keskusteluun vähän lisänäkökulmia koskien Sauber - Ferrari yhteistyötä, eli tälläistä Tifoso clubin uutisista:


________________________________________________
The Volkswagen - Sauber - Ferrari Connection

Speculation continues to rise in the Ferrari Camp that a Ferrari Volkswagen connection may actually become a reality in the very near future. The car manufacturer sporting brands such as Volkswagen, Audi, Porsche, is presently not in Formula One unlike the recent arrivals of Toyota, Honda, and the German Neighbors such as BMW and Mercedes, but, always in the rumour mill year after year in possibly participating. Volkswagen ironically has a technical cooperation with Maserati that could grow to something further. Bernd Pischetsrieder, Chairman of the Board of Management of Volkswagen AG, was seen on more than one occasion chatting with Bernie Ecclestone and when you chat with Bernie, you know it is not about the weather.

The Sauber and Volkswagen contact was made in 2002, and, Peter Sauber did finally admit it stating the following "There are contacts with the owner of Volkswagen, Bernd Pischetsrieder. It is true," he said in the Welt. "We are of course in contact with other manufacturers. I am always interested in finding a big partner. This does not only include those who are currently in F1 racing, but also those who are not there yet. We have to keep our options open." The swiss based Sauber team, is praised for its latest state of the art wind tunnel but the mystery behind this is that is has been rumoured to have been financed by the Volkswagen group and even used by the car manufacturer since this wind tunnel has rolling roads. This scenario makes them the ideal team for someone like Volkswagon to purchase and grow forward, but, it seems Luca Montezemolo has plans of his own in carrying Ferrari into the next decades to come that might include the same group.

With the Prost collapse, and, the one week engine rule in 2004, the Sauber and Ferrari connection became more like a partnership to the point the Sauber drivers are considered to be extra Ferrari Drivers. Ferrari and Sauber are sharing more information than ever before and tyre testing is one of the most crucial points but more resources than many can imagine are presently being shared with the two teams. Ferrari is also having a say as to the choice in drivers giving them power no other team in F1 has, over another. Massa, is seen as the next big thing to the Ferrari team and they want him to gain more experience to prove them right for a likely drive that would fall into place for 2007. The opposing teams last year stated that the symbiosis between the two teams may have gone a step too far, but, imagine what they will state this year even when the Scuderia are paying for Sauber's third driver, Neel Jarni, to do Bridgestone tyre testing for them on the Friday of every Grand Prix week-end. The relationship is getting stronger and the Volkswagen link might be the crucial point as well.

With Gianni Agnelli's death, always considered to be Montezemolo's illegitimate Dad, the personal attachment to Fiat is diminishing quickly simply due to no personal love, and, due to Fiat's lower sponsorship year after year and capabilities to assist the F1 program which remains profitable at the present moment. Fiat presently owns 51% of Ferrari - Maserati but that could change in the very near future. It is to no surprise to anyone, that Montezemolo might want to have a manufacturer cooperation with Volkswagen as opposed to Fiat in the near future for both monetary, technical, and, innovative reasons to ensure the best interests for Ferrari with years to come. A German - Italian connection might be bigger than many can imagine for Ferrari.


Written By : Carm Sciglitano
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Ferrari-Maserat Spa:n tulevaisuutta on jo pitempään varjostanut emoyhtiö FIAT:n taloudellinen tila. Torinolaisilla on ollut heikkoa jo pitempään, tämä urheiluauto puoli on konsernin parhaiten menestyviä yksiköitä. FIAT voisi tehdä melkoisesti rahaa myymällä Ferrari-Maseratin jollekkin toiselle autonvalmistajalle, sillä brandi ja tuote on äärimmäisen haluttu.

Volkkari on yrittänyt nykertää Lamborghinin kanssa jo pitkään, mutta on selvä että sitä kautta ei imago välttämättä parane mahdottomasti. Lambo on kuitenkin varsin mitätön merkki Ferrariin verrattuna.
 

miika

Well-known member
Liittynyt
14.10.1999
Viestit
1141
Käsittääksenin Maserati tekeekin jo kehitystyötä Audin kanssa. Joten sekin lisää spekulaatioita kyseisestä aiheesta. Sauberista voitaisiin ehkä tehdä Maserati, Audi tai VW -talli. VW luulisi hankkivan jalan Ferrarin oven väliin ostamalla ensialkuun osakkeita muilta osakkeenomistajilta kuin Fiatilta, lähinnä noilta pankeilta, ja tietenkin hankkivan itselleen koko Sauberin.
 
Viimeksi muokattu:

AMS82

Well-known member
Liittynyt
13.12.2002
Viestit
1641
Sijainti
Turku
E. Tuhero sanoi:

Voiko tuosta nyt päätellä että Saubereissa oli eri levyiset renkaat kuin Ferrarissa.. Eikös kuitenkin ollut joku juttu että renkaita toimitetaan vain yhtä kokoa? Ainakin Michelin -leirissä joskus itkettiin kun toiset halusivat kapeat ja toiset leveät..

Käsittääkseni jokaiselle tiimille saadaan toimittaa rengasvalmistajan taholta 2 eri sarjaa renkaita ja jokaiselle tiimille voidaan näin toimittaa erilaiset renkaat. Tämä muutos tuli mielestäni voimaan 2003 alussa. Itse sain ainakin sen käsityksen, että Australiassa B:n puolella vain Ferrari käytti leveämpiä renkaita.
 
Ylös