Sääntömuutokset 2011

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
Nonii nyt ku jo kausi 2010 on alkamassa mielestäni sääntö muutoksista kaudelle 2011 kannattaa jo alkaa keskustelemaan.

Mitäs muita muutoksia on tulemassa kuin tupladiffut pois ja uusi rengas toimittaja?

mtv3:n mukaan f1 autojen pitäisi hidastua kaksi sekuntia tästä vuodesta joka on kyllä kova tavoite kerralla pois otettavaksi. Ei kai ne tupladiffuussorit niin paljon vaikuta kuiteskaan.

http://www.mtv3.fi/urheilu/f1/uutiset.shtml/arkistot/f1/2010/01/1039508
 

Gessle

Well-known member
Liittynyt
26.4.2006
Viestit
197
Pahoittelen ilkeyttäni, mutta vaikuttaisi, että myös yhdyssanat poistuvat jo tälle kaudelle.

Mutta asiaan, ei varmaan pelkkä diffuusori tuota tiputa, eiköhän sieltä jotain muutakin ole tulossa. Kuhan nyt sais ensin tolkun tohon pistelaskujärjestelmään, jotta sen vois sitten korjata vuoden päästä... :jaska:
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Olikohan tästä jo toikki mutta nämä ainakin keskeisinä diffuusorin lisäksi:
Kapeammat eturenkaat
Tankkauskielto = tolkuton polttoainekuorma
Tankkauskieltohan ei (ainakaan) ole vuoden 2011 sääntömuutos.
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Tankkauskieltohan ei (ainakaan) ole vuoden 2011 sääntömuutos.
No pah, ilmankos. Luin tai siis en kait lukenut lainkaan = katsoin puhuttavan tästä vuodesta. Otetaan kaikki takaisin.

Vuoteen 2011 sensijaan vaikuttaa eniten ( jos ei sääntömuutos olekaan ) Kimin paluu formuloihin.

Ja tupladiffut - kyllähän niiden vaikutus sekuntiluokkaa oli.
 
Viimeksi muokattu:

Pahkasika

Well-known member
Liittynyt
12.1.2008
Viestit
2319
Sijainti
Oulu
Monesko kerta viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun kierrosaikojen luvataan hidastuvan x sekuntia? Eiköhän ne insinöörit keksi taas ties mitä virittimiä ja pitoa löytyy nopsaan entiseen malliin.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Monesko kerta viimeisen kymmenen vuoden aikana, kun kierrosaikojen luvataan hidastuvan x sekuntia? Eiköhän ne insinöörit keksi taas ties mitä virittimiä ja pitoa löytyy nopsaan entiseen malliin.
Ainoo tapa hidastaa kierrosaikoja on ottaa back-to-the-sixties malli. Eli siivet vaan helvettiin ja mennään mutkissa kahva edellä...

Sopis Kimille...
 

Haigi

Well-known member
Liittynyt
1.2.2008
Viestit
431
Sijainti
Lievestuore
Ainoo tapa hidastaa kierrosaikoja on ottaa back-to-the-sixties malli. Eli siivet vaan helvettiin ja mennään mutkissa kahva edellä...

Sopis Kimille...
Vielä se 60-luvun alun rengaskoko takasin,varmasti hidastuu kierrokset montakymmentä sekuntia :alppu:
 
Liittynyt
12.4.2008
Viestit
5797
Sijainti
Kerava
Ainoo tapa hidastaa kierrosaikoja on ottaa back-to-the-sixties malli. Eli siivet vaan helvettiin ja mennään mutkissa kahva edellä...

Sopis Kimille...
Sitte olis kyllä hyvä nähdä miten kovaa autot menee suoralla ilman sitä siipimäärää ja ehkä kapeammilla renkailla.

Taitais olla siitä kiinni että miten kauan ehtii kiihdyttää sutimisen jälkeen ja ennen pitkää jarrutusta :D
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
45 miljoonaa euroa budjettikattona tulee ainakin ensi kaudelle ja se on melko nopea pudotus kun ajattelee budjettikaton nyt olevan 100 miljoonaa niin se voi tuoda melkoisia ongelmia vaikkakin kattoon ei taida sisältyä kuskipalkat tai jotkut tietyt muutkaan jutut.
 

vilzu88

Well-known member
Liittynyt
15.12.2009
Viestit
51
45 miljoonaa euroa budjettikattona tulee ainakin ensi kaudelle ja se on melko nopea pudotus kun ajattelee budjettikaton nyt olevan 100 miljoonaa niin se voi tuoda melkoisia ongelmia vaikkakin kattoon ei taida sisältyä kuskipalkat tai jotkut tietyt muutkaan jutut.
Ekös tuo ole tommone suullinen sovinto että tallit on lupautunu pudottaa mutta ei periaatteessa ole pakollisia siihen.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Ainoo tapa hidastaa kierrosaikoja on ottaa back-to-the-sixties malli. Eli siivet vaan helvettiin ja mennään mutkissa kahva edellä...

Sopis Kimille...
Miksi kierrosaikoja pitäisi hidastaa lisää? Kierrosaikojen hidastaminen ei liene mikään itsetarkoitus, luokkahan kuitenkin on olevinaan formula 1.

Mutkanopeudet ovat alentuneet selvästi viime vuosien aikana alaspainon rajoittamisen seurauksena. Suoranopeudet vastaavasti ovat kohonneen aerodynamiikan osalta. Ohittamista se ei ole parantanut, turvallisuutta ehkä.

Mielestäni moottoritehoa pitäisi saada lisää. Jos suoranopeuksia halutaan pitää kurissa, niin tehtäköön se vaikkapa aerodynaamisesti tehottomammilla alaspainoratkaisuilla.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18217
Mutkanopeudet ovat alentuneet selvästi viime vuosien aikana alaspainon rajoittamisen seurauksena. Suoranopeudet vastaavasti ovat kohonneen aerodynamiikan osalta. Ohittamista se ei ole parantanut, turvallisuutta ehkä.
Olen eri mieltä suoranopeuden noususta. Vuodesta 2006, kun alettiin ajamaan V8:lla, suoranopeudet ovat pysyneet aikalailla samoina. 2006 Monzassa kovin nopeus oli Heidfeldin 348.4 km/h, kun vuonna 2009 Sutil mittautti kovimman huppunopeuden, 344.8 km/h. Monzan pitäisi olla hyvä vertailykohta, kun kaikki ajavat siellä minimisiivillä.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Olen eri mieltä suoranopeuden noususta. Vuodesta 2006, kun alettiin ajamaan V8:lla, suoranopeudet ovat pysyneet aikalailla samoina. 2006 Monzassa kovin nopeus oli Heidfeldin 348.4 km/h, kun vuonna 2009 Sutil mittautti kovimman huppunopeuden, 344.8 km/h. Monzan pitäisi olla hyvä vertailykohta, kun kaikki ajavat siellä minimisiivillä.
Nuo kisan nopeimmat huiput eivät ole aivan vertailukelpoisia, koska imuavusta voi saada yli 5km/h lisää. Mutta kieltämättä viime kauden aerodynamiikkamuutosten on helppo uskoa lisänneen vastusta suhteessa alaspainoon. Huippunopeuksissa tuskin on suurta muutosta tapahtunut, mutta alaspainon vähentäminen tarkoittaa että nopeasta mutkasta (Ascari, Parabolica) tullaan ulos pienemmällä nopeudella. Nopeus jää alhaisemmaksi myös suoran päässä, ellei vastus ole pienentynyt.

Tarkistettiinkos muuten tuossa välissä kierroslukurajoittajaa alaspäin?
 

mikæl

Well-known member
Liittynyt
28.7.2000
Viestit
6949
Sijainti
Tampere
Olikos Brizzat menossa ulos sirkuksesta jo tämän vuoden jälkeen? Se on ainakin iso muutos eikä voi juuri huonontaa nykytilannetta.
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Nyt kun tupladiffuusorit kielletään niin tässähän olisi jollekin uudelle tallille mahdollista ottaa suurikin loikkaus kohti kärkeä kun alkaisi jo suunnitella täyttä häkee ensi kauden autoa. Kyllähän ne jonkin verran tulee muuttumaan taas. Eikö olisikin, häh? :doubtful: :ahem:
 

CCMK

Well-known member
Liittynyt
9.11.2009
Viestit
15049
Kyllähän ne tulee muuttumaan jonkin verran kun renkaat muuttuvat ja diffut kielletään vaikkakin en mene sanomaan varmasti, että muuttuisiko kuitenkaan niin radikaalisti kuin esimerkiksi tänä vuonna.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Nyt kun tupladiffuusorit kielletään niin tässähän olisi jollekin uudelle tallille mahdollista ottaa suurikin loikkaus kohti kärkeä kun alkaisi jo suunnitella täyttä häkee ensi kauden autoa. Kyllähän ne jonkin verran tulee muuttumaan taas. Eikö olisikin, häh? :doubtful: :ahem:
Lotus for the win 2011!:idea:
 

TIMOMIES

Well-known member
Liittynyt
8.5.2006
Viestit
1189
Kyllähän ne tulee muuttumaan jonkin verran kun renkaat muuttuvat ja diffut kielletään vaikkakin en mene sanomaan varmasti, että muuttuisiko kuitenkaan niin radikaalisti kuin esimerkiksi tänä vuonna.
Niin, ja monilla talleilla (esim Red Bull) oli viime kaudella jo loistava auto ilman tupladiffua, mutta kyllähän tuossa jonkinlaisen loikan voisi tehdä, ehkä :alppu:
 
Ylös