Sääntömuutokset 2012

Felix

Well-known member
Liittynyt
12.7.1999
Viestit
1258
Mielestäni hyvä homma, sillä kuluneella kaudella välillä ärsytti, kun hyvien taisteluparien väliin oli pulpahtanut turva-auton ajaksi kierroksella ohitettavia.
Toisaalta usein kärkiauto oli vaivalla ohittanut useamman kierroksellajäänneen jotka seuraavilla olivat vasta edessä, nyt sitten seuraavat saavat ilmaiset ohitukset. Turva-auto tulee radalle mielestäni turvallisuusnäkökohtien takia ei siksi että saadaan keinotekoisesti lisäjännitystä radalle laittamalla kärki peräkkäin jonoon, koska tässä pilee aina politikoinnin mahdollisuus.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Toisaalta usein kärkiauto oli vaivalla ohittanut useamman kierroksellajäänneen jotka seuraavilla olivat vasta edessä, nyt sitten seuraavat saavat ilmaiset ohitukset.
Toisaalta kannattaa sitten ajatella tätä myös kierroksellaohitettujen näkökulmasta. Tässä on parin viime vuoden aikana nähty esimerkkejä siitä, että peräpään janarit ajaa peräkkäin, kärkikuski varvaa niistä yhden ja turva-auto tulee radalle. Ennen turva-autoa ollut parin sekunnin ero muuttuu yhtäkkiä melkein kierrokseksi. Mutta tästähän ei tietty tarvitse välittää, kun kyseessä ei ole kärkitallin kuljettaja. :rolleyes:
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Muuten mennään ihan niin kuin ennenkin: jos tulee punaiset liput, 2 h:n kisakello pysähtyy. Mutta jos odottelu venyy ja venyy, niin yli neljän tunnin ei odotella, ei vaikka kisaa oltaisiinkin päästy jatkamaan.

Kanada on esimerkki sikäli, että kokonaiskesto oli 4 h 4 min. Eli viimeiset 4 min oltaisiin pätkäisty uudella säännöllä pois ja kisa liputettu päättyneeksi (Vettelin onneksi).
Ok. Kiitos.
Mä luulin, että tämä 4 tuntia oli joku pidennys aikasempaan, mutta olikin siis esitetyn esimerkin valossa tiukennus.. Niin sitä menee harhaan, kun osaava lehdistö esittää asiat selkeästi (esim. Maikkari, jossa tämäkin uutinen oli kahdella lauseella esitetty).
 

Ghost_Glove

Jääkausi
Liittynyt
19.1.2005
Viestit
4457
Sijainti
Ylöjärvi
Mutta tästähän ei tietty tarvitse välittää, kun kyseessä ei ole kärkitallin kuljettaja. :rolleyes:
Pointti on validi, mutta ei se turva-auto ole kaikille kuitenkaan tasapuolinen ilmestys...

Ja kuten edellä on esitetty, niin tässä varvattujen hännille ajattamisellakin asia kyllä hoituu ilman tolkutonta kisamatkan menetystä, jos FIA sen osaisi hoitaa. Jaksampa epäillä, että ei osaa vieläkään hoitaa. Näemme tapauksia, että rata on puhdas, mutta varvatut letkassa. Tuomarit miettivät kierroksen, että mitäs hittoa, päättävät ajattaa varvatut hännille ja sitten odotella varmuudeksi vielä kierroksen. Tuloksena on kolmesta viiteen turhaa kierrosta turva-auton takana.... :thumbfh:

Toivottavasti saisivat hommat sykronoitua ja varvatut lähtisivät ohittamaan turva-autoa ajoissa. Esim. vielä silloin kun rataa viimeistellään kisakuntoon.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Varoitus, älkää klikatko. Ensinnäkin Ferretin viesti sisältää jo koko artikkelin ja se artikkeli on melkoista paskaa. Jos joka toinen lause sisältää asiavirheitä, niin ihan nappiin ei ole mennyt. Ehdotan forumille RacingNewsFlash-sivuston linkkauskieltoa. On sen verta ala-arvoista uutisointia... Ja mitäänhän siinä ei edes menetetä, kun mitään omaa uutistoimitusta em. sivustolla ei ole.

Kansainvälinen autoliitto FIA on julkistanut kilpailuohjelman Formula ykkösiin kaudelle 2012. Kalenteri on täysin sama kuin aiemmassa versiossa esitettiin. Myös Texasin Austin on mukana, vaikka radan valmistumisesta ei ole takeita paikallisten järjestäjien rahariitojen takia.
Uskomatonta, tämä pitää suurin piirtein paikkansa.

Samalla FIA tiedotti myös uusista F1-säännöistä kaudelle 2012. Turva-auton tullessa radalle kierroksella ohitetut autot joutuvat jatkossa joukon perukoille, jotta ne eivät olisi kärkiautojen tiellä.
Aika olennaista olisi mainita, että joukon perukoille joudutaan ohittamalla turva-auto ja saamalla ilmaisen kierroksen.

Kisan kesto on maksimissaan kasvatettu neljään tuntiin, jotta mahdollisten ylimääräisten taukojen takia kisaa ei tarvitsisi keskeyttää.
Täh? Kasvatettiin? Kisa-aika, sisältäen keskeytykset, rajattiin neljään tuntiin aiemmasta kahdeksasta :D

Kun kisa keskeytetään, pääsevät varikolla olleet autot jatkamaan kisaa siltä sijalta, jolla ne olivat kesketyshetkellä.
Tässä ei ole onnistuttu ryssimään mitään, mutta tokikaan itse sääntö ei tästä avaudu. Lähinnä FIA:n tiedote jättää mysteeriksi, miten sijoitus määritellään. Kai se sääntökirjasta selviäsi jo nykyisellään, kerran sitä ei tiedotteeseen ole kirjattu.

Harjoituksissa saa jatkossa käyttää kaikkia käytössä olevia renkaita. Aiemmin harjoituksissa oli sallittu vain kolmen rengassetin käyttö.
Ensimmäinen lause on vähän hassu... Tottahan käytössä olevia renkaita saa käyttää - ei se tilanne miksikään muuttunut. Käytössä olevien renkaiden määrä toki hieman kasvoi.

Sitten on nämä kaksi kruunun jalokiveä:
Harjoituksissa ja aika-ajoissa kuljettajat eivät voi palata varikolle yhden lämmittelykierroksen jälkeen vain säästääkseen renkaitaan tai bensaa, mikäli on sattunut esimerkiksi ajovirhe.
Ei se nyt ihan noin mennyt:
formula1.com sanoi:
Drivers may no longer leave the track without a justifiable reason, i.e. cutting a chicane on reconnaissance laps or ‘in’ laps to save time and fuel.
Mistä ihmeestä tuosta on saatu tuo artikkelin tulkinta aikaiseksi? :wall:
Kisassa kuljettaja ei myöskään saa palata heti takaisin ajolinjalle, mikäli on livennyt siltä taistellessaan sijoituksestaan takana olevan kuljettajan kanssa.
viralliset sivut sanoi:
Drivers may no longer move back onto the racing line having moved off it to defend a position.
Toimittelija on ainakin minusta tulkinnut enempi kuin hiukan hassusti tätä poistumista ajolinjalta. Pitäisikö Schumin Monzan touhuista jatkossa käyttää nimitystä lipeily? :idea:
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Tässä ei ole onnistuttu ryssimään mitään, mutta tokikaan itse sääntö ei tästä avaudu. Lähinnä FIA:n tiedote jättää mysteeriksi, miten sijoitus määritellään. Kai se sääntökirjasta selviäsi jo nykyisellään, kerran sitä ei tiedotteeseen ole kirjattu.
Ainakin jos punaisen lipun tuloksena kisa julistetaan päättyneeksi, niin silloin tulokset otetaan vissiin kaksi kierrosta ennen kisan keskeytystä olleesta järjestyksestä. Maalilinjan kohdalta siis.

Lähinnä on jäänyt mieleen Brasilia 2003, kun Fisichella ehti nippa nappa ylittää maalilinjan ennen punaisia lippuja. Ajanottojärjestelmän virheen takia tätä ei kuitenkaan huomattu silloin, ja voittajaksi julistettiin Räikkönen. Vaan koska Fisi oli ehtinyt mennä seuraavalle kierrokselle ennen punaisia, niin lopputulokset määräävä kierros oli myös vaihtunut juuri siksi kierrokseksi, jolla hän siirtyi kisan kärkeen.


Ensimmäinen lause on vähän hassu... Tottahan käytössä olevia renkaita saa käyttää - ei se tilanne miksikään muuttunut. Käytössä olevien renkaiden määrä toki hieman kasvoi.
Niin eikös se mene nyt jotenkin silleen, että saat ajaa vaikka kaikki viikonlopun renkaat rakoille perjantai-aamun harkoissa, jos siltä vaan tuntuu. Tänä vuonna näiden käyttöä säännösteltiin harkkojen osalta.
 

Alpertti

Well-known member
Liittynyt
17.3.2009
Viestit
519
Heh heh, pitäisköhän ohitussääntöjä selventämään tehdä radoille kaistamaalaukset! :p
 

Ashley

Banned
Liittynyt
15.6.2011
Viestit
91
Luin wikipeediasta, että testausta vapautettaisiin hieman ensi kaudeksi.

Sivulla ei sen tarkemmin kerrottu mitä se pitää sisällään, joten lieneekö täällä sen enempää tietoa?
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
Luin wikipeediasta, että testausta vapautettaisiin hieman ensi kaudeksi.

Sivulla ei sen tarkemmin kerrottu mitä se pitää sisällään, joten lieneekö täällä sen enempää tietoa?
Yksi testisessio on määrä pitää kesken kauden Mugellossa. Tosin ainakaan alkuperäisen suunnitelman mukaan sallittu kokonaiskilometrimäärä ei nouse, eli määrällisesti testaus ei vapautuisi, vaan ainoastaan kauden aikainen testibanni lieventyisi.
 

Joppe_001

Well-known member
Liittynyt
1.11.2003
Viestit
3764
Sijainti
Tois pual jokkee
Yksi testisessio on määrä pitää kesken kauden Mugellossa. Tosin ainakaan alkuperäisen suunnitelman mukaan sallittu kokonaiskilometrimäärä ei nouse, eli määrällisesti testaus ei vapautuisi, vaan ainoastaan kauden aikainen testibanni lieventyisi.
Se kilometrirajoitushan on ihan naurettavan suuri. Tänä vuonna yksikään talli ei päässyt edes puoleen tuosta 15000km:n rajasta. Mugellon testi on vissiin toukokuun alussa.
 

Rambpo

Well-known member
Liittynyt
21.6.2011
Viestit
140
Mun puolesta vois toi välitankkaus tulla takaisin. Tulis taas lisää muuttujia kisoihin renkaiden lisäksi. Miksi se edes poistettiin? Liikaa vahinkoja varikolla?
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Mun puolesta vois toi välitankkaus tulla takaisin. Tulis taas lisää muuttujia kisoihin renkaiden lisäksi. Miksi se edes poistettiin? Liikaa vahinkoja varikolla?
Liian vähän tapahtumaa radalla.

Vuosina 1994-2009 ohitukset romahtivat pääasiassa juuri tankkausten vuoksi, kun varikolla pääsi niin paljon helpommin ohi.
 

Mangelo

Well-known member
Liittynyt
19.4.2007
Viestit
24380
Mun puolesta vois toi välitankkaus tulla takaisin. Tulis taas lisää muuttujia kisoihin renkaiden lisäksi. Miksi se edes poistettiin? Liikaa vahinkoja varikolla?
Välitankkaukset tekivät kisoista tylsiä. Varikolla piti käydä ennalta suunniteltuna ajankohtana, ja auto muuttui hitaammaksi stopin myötä. Se sulkee taistelu-ikkunoita.
 

Hakkis

Hitain hämäläinen
Liittynyt
8.2.2004
Viestit
2450
Olihan Q3:n rengassäästelylle tulossa loppu uusien sääntöjen vuoksi? En kerta kaikkiaan näe hyvänä asiana, että lähes aika-ajoissa kuin aika-ajoissa ainakin pari kuljettajaa jättää ajamatta kierrosaikaa Q3:ssa.

Itse haikailen Parc Ferme -säännön kuoppausta ja Warm-Upin paluuta. Nykyään tosin oheisluokkien lähdöt taitavat täyttää sunnuntain aikataulun kohtuullisesti.
 

Loko

Ajatusrikollinen
Liittynyt
27.5.2011
Viestit
1325
Sijainti
Tampere
Olihan Q3:n rengassäästelylle tulossa loppu uusien sääntöjen vuoksi? En kerta kaikkiaan näe hyvänä asiana, että lähes aika-ajoissa kuin aika-ajoissa ainakin pari kuljettajaa jättää ajamatta kierrosaikaa Q3:ssa.
Tuosta päästäisiin, jos kisaan saisi valita renkaat vapaasti. Silloin voisi se top10:n häntäpää käydä kruisailemassa loppuun ajetuilla kovilla kierroksensa :)
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Välitankkaukset tekivät kisoista tylsiä. Varikolla piti käydä ennalta suunniteltuna ajankohtana, ja auto muuttui hitaammaksi stopin myötä. Se sulkee taistelu-ikkunoita.
Kyllä. Välitankkausten poisto oli suurin yksittäinen sääntöparannus kymmeneen vuoteen, nyt kun vielä päästäisiin eroon noista pakollisista renkaanvaihdoista.

Ja oma toiveeni on yhä yksi, tunnin mittainen aika-ajo, mutta se ei ikinä palaa.
 

oldez

Well-known member
Liittynyt
14.3.2003
Viestit
19491
Ja oma toiveeni on yhä yksi, tunnin mittainen aika-ajo, mutta se ei ikinä palaa.
Nykyaika-ajomalli on ihan hyvä. Autot on koko ajan radalla. En haluaisi paluuta siihen että ekan 45 minuutin aikana ajaa vai Minardit. Pitäisi vaan päästä eroon tosta renkaiden säästelystä.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
No sen verran sais muuttaa, että ainakin 5 minuuttia Q1:stä pois. Aivan turhaa kruisailua. Ja sitten samalla kun molemmat alkuosat ovat 15 minuuttisia, niin palautetaan se kierros saatava valmiiksi määräaikaan mennessä jotta saatais pikkusta säpinää loppuun.
 

FW08

Registered User of Talent
Liittynyt
9.7.2008
Viestit
22189
Sijainti
Behind the rabbit
Nykyaika-ajomalli on ihan hyvä. Autot on koko ajan radalla. En haluaisi paluuta siihen että ekan 45 minuutin aikana ajaa vai Minardit. Pitäisi vaan päästä eroon tosta renkaiden säästelystä.
Ehkä arvostetaan eri asioita. Tykkäsin siitä, miten jännitys rakentu siinä vanhassa järjestelmässä ja se, että välillä pääsi Minardejakin näkemään oli plussaa.
 
Ylös