Sääntömuutokset 2015

K. August

Well-known member
Liittynyt
25.11.2010
Viestit
2405
Moottoriurheilun maailmanneuvoston päätöksiä:

http://www.fia.com/node/9172

Sääntömuutoksista mainittakoon tuplapisteiden ja harkittujen seisovien uusintalähtöjen poistaminen, virtuaalinen turva-auto ja superlisenssin muutokset. Kalenterissa muutamia päivämäärämuutoksia sekä Korean GP:n yllätyspaluu. Tuo Korean GP ajoittuu WEC:n Span 6 tunnin kisan viikonloppuun. Spassahan talleilla on Le Mansiin valmistautumisena jo kolmannet autot mukana, Hülkenberg yhtenä kolmannen Porschen kuskina. Sellainen tunne tuli, että pitikö siihen viikonloppuun Bernien saada kisa, että F1-kuskit eivät Le Mansiin pääse?

Lisäyksenä vielä, että yksi päivämäärämuutoksista oli Kiinan GP:n siirtäminen viikkoa aiemmaksi. Sattumalta samana viikonloppuna on WEC:n Silverstonen 6 tunnin kisa. :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Miten radioliikenteen laita? AMuS ainakin kertoi, että palataan vanhaan jolloin kuskille saa kertoa mitä tahansa.
 

Renngeist

Soldiers of Antisthenes
Liittynyt
24.4.2009
Viestit
18077
Sijainti
Syylien välissä
Suht mielenkiintoisia muutoksia nämäkin:
Suspending a race

When a race is suspended, the pit exit will be closed and all cars must now proceed slowly into the pit lane, not the starting grid. The first car to arrive in the pit lane should proceed directly to the pit exit staying in the fast lane, all the other cars should form up in a line behind the first car.

Safety Car: lapped cars

Once the last lapped car has passed the leader the safety car will return to the pits at the end of the following lap, the race director will no longer have to wait for all the lapped cars to reach the back of the pack behind the safety car.
 

Bleu

Olivier Bocques Fan Club
Liittynyt
14.4.2000
Viestit
9192
Tuo punaisen lipun käytäntö tuntui olevan käytössä jo Japanin GP:ssä. Sekä rankkasateen että Bianchin onnettomuuden aiheuttamien punaisten lippujen jälkeen kaikki kuskit tulivat varikolle.
 

Lunssila

Well-known member
Liittynyt
6.6.2008
Viestit
18209
Safety Car: lapped cars

Once the last lapped car has passed the leader the safety car will return to the pits at the end of the following lap, the race director will no longer have to wait for all the lapped cars to reach the back of the pack behind the safety car.
Tämän on ihan hyvä, oonkin jo ihmetellyt että miksi ne on nyt odotettu sinne letkan perään.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
En kyllä arvosta tuota pirun isoa (21) kilpailumäärää. En tykännyt siitäkään kun pisteiden jakamisen muutoksilla käytännössä vesitettiin vertailukelpoisuus historiaan. Nyt sitten kisoja on niin paljon että siinä menee vertailukelpoisuus myös ainakin kisavoittojen ja podiumien osalta. Vielä kun Mersu on takuuvarmasti ylivoimainen ja Hamilton on päässyt vauhtiin niin joku Lewiksen "16 voitettua kisaa kauden aikana" ennätys ei kyllä naurata yhtään.
 

WebSlave

Trackman
Liittynyt
9.2.2005
Viestit
29660
En kyllä arvosta tuota pirun isoa (21) kilpailumäärää. En tykännyt siitäkään kun pisteiden jakamisen muutoksilla käytännössä vesitettiin vertailukelpoisuus historiaan. Nyt sitten kisoja on niin paljon että siinä menee vertailukelpoisuus myös ainakin kisavoittojen ja podiumien osalta.
Eihän sitä vertailukelpoisuutta ollut ennenkään, kun pisteytystä on muutettu vaikka kuinka monta kertaa. Ja jo seitsemänkymmentäluvun puolivälissä ajettiin tuplasti kisoja verrattuna 50-luvun alkuun. Ja nämä vuosikymmenet kuitenkin olivat vertailukelpoisia?
 
Liittynyt
1.11.2014
Viestit
3326
Sijainti
Katabolia
Tuossahan nuo ovat, vieläpä paljon paremmin vertilukelpoisina kuin aikoinaan, jolloin samoissa tilastoissa esitettiin 8, 9 ja 10 pisteen voittoja.
Kaikkien aikojen top-10 viime vuoden pistesysteemillä:
1 Michael Schumacher 3891
2 Fernando Alonso 2608
3 Alain Prost 2471.5
4 Kimi Räikkönen 1946
5 Rubens Barrichello 1896
6 Ayrton Senna 1863.5
7 Lewis Hamilton 1836
8 Sebastian Vettel 1804
9 Jenson Button 1801.5
10 David Coulthard 1728
Aika paljon nykykuskeja joukossa. Kimillä sijoitus yllättävänkin hyvä, monta vuotta ajanut hyvillä autoilla, mutta vaan yksi mestaruus. Barrichellon tilanne vielä karumpi. No pianhan sieltä tulee Hamilton ja Vettel ohi.
 

Professori

Well-known member
Liittynyt
25.3.2012
Viestit
208
Kaikkien aikojen top-10 viime vuoden pistesysteemillä:

Aika paljon nykykuskeja joukossa. Kimillä sijoitus yllättävänkin hyvä, monta vuotta ajanut hyvillä autoilla, mutta vaan yksi mestaruus. Barrichellon tilanne vielä karumpi. No pianhan sieltä tulee Hamilton ja Vettel ohi.
No onhan niitä kun ei nykyään kukaan keskeytä ikinä ja kilpailujakin on paljon enemmän. Ei tuosta tilastosta voi oikein vetää mitään johtopäätöksiä.
 

Andon

Well-known member
Liittynyt
25.8.2014
Viestit
333
Eihän sitä vertailukelpoisuutta ollut ennenkään, kun pisteytystä on muutettu vaikka kuinka monta kertaa. Ja jo seitsemänkymmentäluvun puolivälissä ajettiin tuplasti kisoja verrattuna 50-luvun alkuun. Ja nämä vuosikymmenet kuitenkin olivat vertailukelpoisia?
No ei sitä vertailukelpoisuutta johonkin Fangioon ole käytännössä ollutkaan, mutta mielestäni viime vuosikymmenet (siihen asti kunnes tuli 25 pinnaa voitosta) ovat olleet riittävän vertailukelpoisia, ja siitä olisi kannattanut pitää kiinni. Ei se nyt kovin monimutkaista ole, voittajalle 10 pinnaa ja kisoja 16-19 niin homma pysyy ihan mielekkäänä. Urheilulaji menettää paljon merkityksestään jos historiaa ei arvosteta.
PS. Hyvä tuo Renngeistin laittama linkki, toki tuollaista listaa kovin moni F1:n seuraaja ei ikinä näe.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5200
Ensi kaudella sallitaan sittenkin vain neljä moottoria per kuljettaja, eikä kilpailuiden määrällä ole vaikutusta asiaan. Lisäksi hämmennys kauden 2016 moottorisäännöistä on kovassa käynnissä ja tällä hetkellä näyttää taas siltä, että vuonna 2016 saatetaan jopa vaihtaa "täysin uudenlaisiin" moottoreihin, jotka olisivat paperilla tehokkaampia, äänekkäämpiä sekä halvempia.

F1 to have new engine rules in 2016 - report
 
Liittynyt
28.3.2007
Viestit
847
Ei jaksa vaan mitenkään uskoa tuohon 2016 moottorimuutokseen. Nuo hybridit on vaan valitettavasti tulevaisuutta kuten pienet koneetkin. Mersu tuskin suostuu moiseen.
Toki ottasin samantien mieluummin 1000hp V10 koneet ja sen jumalaisen äänen.
 

Jonzan

Well-known member
Liittynyt
14.2.2012
Viestit
45
Hybridit on tulevaisuutta joo - siviiliautoilussa!! Vittu kilpa-autolla pitää mennä mahollisimman kovaa, ja sillon ylipainonen moottori missä jotain ylimääräsiä sähkövirityksiä on vaan niin turha! Jos jokainen talli sais tehä ihan vapaasti F1-auton, ni yhelläkään ei olis mitään kerssejä niissä vehkeissä - sen takia ku sillä ei saavuteta mitään etua kilpa-autoilussa missä pääpainona on olla maailman nopein kilpa-autoluokka. Se varman kertoo jotain siitä, että semmonen puhdas polttomoottorikonsepti ei todellakaan ole mitenkään vanhanaikanen, vaan tarkotuksen mukanen ja paras juuri siihen! Millos pyörä on keksitty? Ja hyvin sitä käytetään vieläkin niin siviili- kuin kilpa-autoissa. Jos joku kesii kilpa-autoiluun puhdasta polttomoottoria paremman voimanlähteen ni siitä vaan.

Naurattaa sekin, ku jotkut sanoo "Ikivanhaa V8 moottoria mikä on keksitty joskus nakki ja perse...".. ei taida moisten kommenttien laukojat tietää miten edistyksellistä tekniikkaa noissa "vanhanaikasissa" moottoreissa käytetään ja käytettäisiin, mikäli säännöt sen sallisivat. Se, että maailman tunnetuimman ja erittäin vanhan moottorimallin merkintä sattuu olemaan V8 ei tarkota, että sillä olis yhtään mitään tekemmistä F1 moottorien kanssa. Joo, sylinterimäärä ja muodostelma on sama - siihen se sitten jääkin. Onhan formulassa neljä pyörääkin, vaikka sitä nelipyörästä alustaratkasua käytettiin jo 1900-luvun alussa.
 

Hartsa76

Well-known member
Liittynyt
23.2.2012
Viestit
7203
Ei jaksa vaan mitenkään uskoa tuohon 2016 moottorimuutokseen. Nuo hybridit on vaan valitettavasti tulevaisuutta kuten pienet koneetkin. Mersu tuskin suostuu moiseen.
Toki ottasin samantien mieluummin 1000hp V10 koneet ja sen jumalaisen äänen.
Nykyisistäkin moottoreista saa tuon 1000 hevosvoimaa pienillä muutoksilla ja ääntäkin saa nykyisistä moottoreista aivan varmasti huomattavasti nykyistä enemmän vaikkakin siihen tarvittaneen hieman suurempia muutoksia kuin tehojen nostamiseen.

Polttoainesäännöt ja moottorisäännöt tosin hieman rajoittavat nykyisten moottoreitten muokkaamista erityisesti tehojen kasvattamisen osalta, mutta sääntöjä voidaan aina muokata vaikkakaan tässä tapauksessa niitä tuskin muokataan sellaisiksi, että tehoja pystyttäisiin nostamaan 1000 hevosvoimaan asti välittömästi.
 

Jabsu

Hirvimettällä
Liittynyt
29.1.2013
Viestit
4756
Hybridit on tulevaisuutta joo - siviiliautoilussa!! Vittu kilpa-autolla pitää mennä mahollisimman kovaa, ja sillon ylipainonen moottori missä jotain ylimääräsiä sähkövirityksiä on vaan niin turha! Jos jokainen talli sais tehä ihan vapaasti F1-auton, ni yhelläkään ei olis mitään kerssejä niissä vehkeissä - sen takia ku sillä ei saavuteta mitään etua kilpa-autoilussa missä pääpainona on olla maailman nopein kilpa-autoluokka. Se varman kertoo jotain siitä, että semmonen puhdas polttomoottorikonsepti ei todellakaan ole mitenkään vanhanaikanen, vaan tarkotuksen mukanen ja paras juuri siihen! Millos pyörä on keksitty? Ja hyvin sitä käytetään vieläkin niin siviili- kuin kilpa-autoissa. Jos joku kesii kilpa-autoiluun puhdasta polttomoottoria paremman voimanlähteen ni siitä vaan.
Mikä on sellainen F1:siin sopiva polttomoottori jonka lisänä kerssistä ei olis hyötyä? Miksi tiimit käyttivät edellisissä V8-moottoreissa kerssiä, ihan vain hidastaakseen autoa?

Kyllä se on kuules niin, että hybriditekniikka tekee autosta nopeamman ihan mihin tahansa moottorin lisättynä vaikka se lisäpainoa tuokin.
 

SJ

F1 asijan tuntia
Liittynyt
6.9.2011
Viestit
5200
Mikä on sellainen F1:siin sopiva polttomoottori jonka lisänä kerssistä ei olis hyötyä? Miksi tiimit käyttivät edellisissä V8-moottoreissa kerssiä, ihan vain hidastaakseen autoa?

Kyllä se on kuules niin, että hybriditekniikka tekee autosta nopeamman ihan mihin tahansa moottorin lisättynä vaikka se lisäpainoa tuokin.
Kaikilla talleillahan ei kersiä ollut sen debyyttikaudella 2009. Red Bull ja Brawn GP jättivät kersit pois ja dominoivat sarjaa. Lisäksi Red Bull ajatti seuraavina vuosina ymmärtääkseni vajaatehoista kersiä, koska Neweyn mielestä pienempi yksikkö oli parempi hyötysuhteeltaan.

Ei jaksa vaan mitenkään uskoa tuohon 2016 moottorimuutokseen. Nuo hybridit on vaan valitettavasti tulevaisuutta kuten pienet koneetkin. Mersu tuskin suostuu moiseen.
Mersun ei tarvitse suostua, koska päätökset voidaan tehdä tallienemmistöllä. Tallien yksimielisyys vaaditaan vain tiukan aikarajan päätöksiin. (Tarkemmin en tiedä.)
 
Viimeksi muokattu:
Ylös