Sähköiset ajonhelpottimet

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Talvirenkaiden pidon puutteesta hyvä pointti, tuo puoli jäi itseltäni väliin ("power is nothing without control" -Pirelli). :thumbup: Tosin 90-luvun lopulla ja vuosituhannen vaihteessa oli jo hyviä nastarenkaita alla, vaikka rehellisyyden nimissä, eteenpäin ollaan niistäkin ajoista paljon tultu. Mukava olisi kokeilla vastaavaa E30 tämän vuoden rengastuksella.

Painojakauma oli pienoinen yllätys, enpä olisi uskonut että se noinkin hyvä on. Tosin ne vähät BMW:t joilla olen ajanut ovat omaan käteen olleet jo vuosikymmeniä parhaita autoja ajaa, vakaampaa ajokokemusta saa varmasti hakea jos vertailee erityisesti esim. 80-luvun autoja keskenään, tosin näistä itselläni ei ole kokemusta kuin kourallisesta merkkejä.

Ohjaustehostimen puuttuminen taas aiheutti lisää käsitöitä kabiinissa, ei nyt ihan traktorin nuppia olisi tarvittu, mutta aikamoista sormisävellystä sai parhaillaan käyttää. Kylläpä kiinnostaisi tulevaisuudessa päästä kokeilemaan BMW:n mallistoa laajemmaltikin, joten sillä välin muiden kokemuksia kuunnellen.

Palaan vielä tuohon (surullisen kuuluisaan) hiekkasäkkiin :D ja totean, että perusideahan oli painojakaumasta riippumatta, lisätä painoa ja siten perään pitoa liikkeelle lähtöön. Tällä viittaan juuri arkikäyttöön. Itse en laittaisi emäntää, äitiä, siskoa tai ketään kokematonta ystävää vanhemman takavedon rattiin, ainakaan huonoimmilla talvikeleillä.
 

pmv

Well-known member
Liittynyt
22.8.2000
Viestit
5787
Sijainti
Perä-Pohjola
Hyvää keskustelua. Joo, Bemarin ajettavuus talviolosuhteissa on saanut jostain vuosikymmenien takaa huonon maineen. Itse en ole koskaan epäröinyt antaa Bemareita kokemattomiin käsiin, edes tehokkaita ja vailla luistonestoa. Näen kyllä pointin, mutta ihan oikeesti hei: Paljon on ihmisiä(naisiakin siis!) jotka ovat ajalleet ammattilehdistön kauhistelemilla takavetoisilla(BMW e30 ja MB 190) kesät talvet ilman mitään huolia. Rauhallisin liikkein ja maltilla talviajossa selviää. Hätiköiden on penkassa kaikilla merkeillä.

Hiekkasäkki auttanee korkeintaan liikkeellelähdössä, mutta siinäkin on semmoinen juttu, että jos liikkeelle pääsy on kiinni auton vetopidosta, niin silloin on niin liukasta että se on kaikille kaksivetoisille vaikeata. Että kuskin taidotkin astuu peliin. Silloin on sama mistä päästä auto vetää. Hyvä liikkeellelähtökyky on myös paljon kuskin harkintaa. Jos ei hermostu valoissa heti kun onkin vähän vaikeampaa, niin nätisti sitä liikkeelle päästään. Jos polkaisee pedaalin pohjaan niin kaikkihan jää sutimaan paikalleen.

Bemareiden ajettavuudesta sen verran, että paskin BMW mitä olen talvella sompaillut, oli e28-korinen 518 vaille ohjaustehostinta täysin loppuunkuluneella alustalla ja umpisurkeilla Dunlopin talvirenkailla. Mutta saman mallinen Bemu hyvillä renkailla, ehjällä alustalla ja ohjaustehostimella on kertakaikkisen mahtava peli talviliukkailla!
 

Matxi

81-04-05-07-08-14-15
Liittynyt
9.8.2000
Viestit
30477
Sijainti
toalet
Normiliikenteessä vain on se noiden takavetojen kanssa että ei tarvita kuin se yksi spinnaaminen niin hyvällä tuurilla saa ryhtyä ruumisautoa soittamaan paikalle. Siksi 99,999%:ille väestöstä normaaliin ajoon neliveto tai etuveto hakkaa takavedon miljardi - nolla.
 

Jr-

Maximum Attack
Liittynyt
29.3.2000
Viestit
14798
Sijainti
Saviseutu
Matxi sanoi:
Normiliikenteessä vain on se noiden takavetojen kanssa että ei tarvita kuin se yksi spinnaaminen niin hyvällä tuurilla saa ryhtyä ruumisautoa soittamaan paikalle. Siksi 99,999%:ille väestöstä normaaliin ajoon neliveto tai etuveto hakkaa takavedon miljardi - nolla.
.
 

*wruuum*

Well-known member
Liittynyt
24.11.2001
Viestit
712
Tässä tapauksessa olisi mukava kuulla kokemuksia uusista takavetoisista autoista ja niiden ajonhallintajärjestelmistä, vieläpä ehkä käyttäjä kokemuksia ei niin kokeneilta kuskeilta tai heidän ajoaan arvioineilta kokeneemmilta kuskeilta. Nykyisellä elektroniikka määrällä ja renkaiden tarjoamalla pidolla ei kokematon välttämättä edes huomaisi ajavansa takavedolla, mikä sinänsä kylläkin olisi myös riski. Täytyy muistaa, että mm. suomalainen autokoulu tarjoaa liukkaankelin rata opetusta juuri näistä syistä ja uskon, että jokaisessa perheessä varmasti keskustellaan tai opetetaan kokemattomampaa auton ajamisessa, mikäli tarve vaatii.

Itse olen vanhempien Bemareiden osalta seuraillut muutamankin eri naispuolisen henkilön kokemuksia (sovinisti! :thumbup: ). Molemmat pärjäsivät useita vuosia takavetoisella oikein hyvin. Tässä auttoi varmasti harkinta ja tietty varovaisuus, kelejä seurattiin ja pidemmätkin matkat suunniteltiin huolella. Jostain syystä nuo suurimmat ongelmat olivat kuulema ylämäissä liikkelle lähdettäessä. Tosin en väitä etteikö etuvedolla pääse samaan tilanteeseen.

Perän irti lähtemisessä on aina se huono puoli, että jos sitä ei ole tottunut kokematon tuntemaan, siihen reagoidaan totaalisilla paniikki liikkeillä, aivot välittävät vain viestin "auton hallinta on menetetty, toivoa ei ole". Seuraksena hartialukko ja kaasun/kytkimen/jarrun sekakäyttöä ja auton hallinnan totaalinen menetys. Etuvedon "etuna" on, että ehkä jo ennen kuin kokematon huomaa perän irtilähtemisen, on etuvedon vaikutus jo kumonnut sen. Takavedolla se voi pahimmassa tapauksessa vain korostua.

Tilanteet joissa takavedon hallinnan menetys on riski, kuten ohitus, ei varovainen ja harkitseva kuski kuitenkaan koskaan joudu. Oma harkinta ja tilannenopeus ovat määrääviä tekijöitä. Jos kuitenkin tilanne tulee, perä irtoaa ja ratissa on kokematon kuski, niin toivon että veto olisi silloin edessä.
 
Viimeksi muokattu:

luisto

Well-known member
Liittynyt
7.4.2005
Viestit
196
Nyt on hienoja kokemuksia peltoajosta radalla. Kaikki ajetut pysyvät hanskassa, jee. E30 320i Lapeilla ja hitsilukolla on mahtava. Vetopitoa on. Suzukiin ei olla saatu piikejä kun eteen, takana on kesärenkaat. Vetoa on pidettävä yllä ja jarrutukset pitää tehdä suoraan. "Moottoripyörän" ärhäkkä kone vetää. Kivaa on ollut, kun autot ovat pysyneet pystyssä. En osta koskaan inva-autoa. Ostan mieluummin vanhan ja korjautan sitä.
 
Ylös