Safari-ralli 2023

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Juu, eikös siellä Hyundailla ole monen tietävän suusta kuultuna vasta alkamassa panostus ralliin, ensi vuonna kehitystiimiä (laajempaa?) muun muassa. Ainakin tallipäällikön, Neuvillen ja Sunisen puheissa.
Näitä kuuluisia mainospuheita. Eivätkö he sitten tähänasti ole panostaneet kehitykseen. No on kyllä jo viimeinen aikakin alkaa panostamaan, kun ensimmäiset 10 vuotta on menny vähän kun harjoittelun merkeissä
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Ottivatko Toyotat katon kautta jäähdytysimmaa hybridille, kun sisäkuvissa näkyi muoviputket sisäkatossa? Kallella 2kpl, Seb, Kat 1kpl ja Evanssilla ei ollenkaan. Ja Oliko Evans uhrattu koekaniiniksi koska putkia ei ollu?
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Juu, eikös siellä Hyundailla ole monen tietävän suusta kuultuna vasta alkamassa panostus ralliin, ensi vuonna kehitystiimiä (laajempaa?) muun muassa. Ainakin tallipäällikön, Neuvillen ja Sunisen puheissa.
Eikös tuo kuulu vähän tapoihin että usein uusi tallipäällikkö suurieleisesti aina julistaa kuinka hän korjaa kaikki ongelmat ja nyt otetaan iso loikka
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Korjatkaa jos oon väärässä, mutta Neuville taitaa olla ensimmäinen kuski WRC1-luokassa yli kymmeneen vuoteen(!) joka on hylätty kisan jälkeen. Ei mikään hienoin meriitti cv:ssä.

Viimeisin hylkäys mitä itse muistan, on tapahtunut Mikko Hirvoselle joskus 2013
Mikäs vuosi se oli kun Hänninen diskattiin kalsareista puuttuvien FIA-jarrutusjälkien vuoksi?
 

paali

Well-known member
Liittynyt
9.10.2021
Viestit
125
Eikös tuo kuulu vähän tapoihin että usein uusi tallipäällikkö suurieleisesti aina julistaa kuinka hän korjaa kaikki ongelmat ja nyt otetaan iso loikka
Millä perustein sitten Lindholmin palkkaus, tai jopa Sunisen? Eikö olisi ollut helpompi ratkaisu tehdä "wilsonit" ja ajaa kahdella kärryllä, mikäli hommaa ajettaisiin jo alas. Ainakin joltakin lajiasiantuntijalta oli lausunto, että Lindholmin tapauksessa nimenomaan olisi kyse palkkauksesta, tähän asti Toksportille joutunut tuomaan rahaa (sponsoreiden maksamina). Entä Loriaux'n palkkaaminen tekniseen johtoon, oliko vain mainostemppu - kallis ainakin? Mutta maailma on ihmeellinen ja käänteitä voi tietenkin tulla, jopa idässä.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Millä perustein sitten Lindholmin palkkaus, tai jopa Sunisen? Eikö olisi ollut helpompi ratkaisu tehdä "wilsonit" ja ajaa kahdella kärryllä, mikäli hommaa ajettaisiin jo alas. Ainakin joltakin lajiasiantuntijalta oli lausunto, että Lindholmin tapauksessa nimenomaan olisi kyse palkkauksesta, tähän asti Toksportille joutunut tuomaan rahaa (sponsoreiden maksamina). Entä Loriaux'n palkkaaminen tekniseen johtoon, oliko vain mainostemppu - kallis ainakin? Mutta maailma on ihmeellinen ja käänteitä voi tietenkin tulla, jopa idässä.
Nämä kaikki on ihan normaaleja toimenpiteitä, eikä niistä voi vetää mitään johtopäätöksiä tulevasta. Fx:n palkka on luultavimmin murusia kokonaisbudjetissa, vaikka tuskin on halpa ukko, ei hän kuitenkaan mikään Adrian Newey ole. Ja missä tuo ko Fx on ollut tähänasti, keinutuolissa? Palkkasihan Citroenkin suurella rahalla Ogierin vain vuotta ennen exitiä.....Silloin kun Hyundai palkkasi Tänakin, olisi voinut sanoa, että nyt oikeasti satsataan maailman mestaruuteen, tää heidän nykytouhu on lähinnä näpertelyä tällä kuskikokoonpanolla.

Ja tällätasolla tuo exit tapahtuu yleensä nopeasti, tällä alalla ei tunneta ainakaan tehdastasolla termiä hidas alasajo, se olisi automerkin maineen kannalta kivuliasta kärsimysnäytelmää. Siihen asti satsataan 100% kun käsky isolta bossilta tulee
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
87
Paniko kukaan merkille, että Safarin kopterikuvaus oli aivan maagista? Ainakin omaan silmään kauden parasta antia ylivoimaisesti. No, joskus harvoin saattaa Montesta saada vuoristotiellä vähän vastaavia väristyksiä mutta kyllä nyt oli lentäjä elementissään :). Taisi ne WRC+:n selostajatkin olla aika haltioissaan.
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
87
Ja tällätasolla tuo exit tapahtuu yleensä nopeasti, tällä alalla ei tunneta ainakaan tehdastasolla termiä hidas alasajo, se olisi automerkin maineen kannalta kivuliasta kärsimysnäytelmää. Siihen asti satsataan 100% kun käsky isolta bossilta tulee
Muistuu mieleen VW, joka lähti myös aika äkkinäisesti vaikka oli ns. voittava tiimi.
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Muistuu mieleen VW, joka lähti myös aika äkkinäisesti vaikka oli ns. voittava tiimi.
....ja viimeiseen asti rakennettiin ja testattiin uutta autoa joka oli jo kai lähes valmis. Motorsport yksikkö on ihan erillään emotehtaasta ja todennäköisesti sai tiedon exitistä samaan aikaan kun kaikki muutkin kun se tieto faksattiin julkisuuteen.
 

Realy

Well-known member
Liittynyt
16.2.2022
Viestit
133
Paniko kukaan merkille, että Safarin kopterikuvaus oli aivan maagista? Ainakin omaan silmään kauden parasta antia ylivoimaisesti. No, joskus harvoin saattaa Montesta saada vuoristotiellä vähän vastaavia väristyksiä mutta kyllä nyt oli lentäjä elementissään :). Taisi ne WRC+:n selostajatkin olla aika haltioissaan.
Samaan kiinnitin huomion. Onko tietoa käytetäänkö noissa samaa kopterikuskia joka kisassa vai palkataanko joku paikallinen? Kuvaaja varmaankin on yleensä sama?
Oli sen verran huimaa kopterointia, että välillä penkalta kuvatussa pätkässä huomasi seuraavansa kopteria, runkiiko vai ei.
Toki maasto suosi ilmakuvausta paremmin kuin esim. Jyskälä. Vielä lisänä hienot maisemat ja kirahvilaumat yms. Hienolta näytti.
 

Lupatarkastaja

Well-known member
Liittynyt
18.3.2009
Viestit
1712

Sörsselsön

Kui hianoo se sit on?
Liittynyt
28.10.2013
Viestit
4969
Sijainti
Parc Fermé
Muistaakseni oli 2006 tai 2007.
'06, Hännisen lisäksi Aava ja pari muuta kuskia sai hylkäyksen.

Paniko kukaan merkille, että Safarin kopterikuvaus oli aivan maagista? Ainakin omaan silmään kauden parasta antia ylivoimaisesti. No, joskus harvoin saattaa Montesta saada vuoristotiellä vähän vastaavia väristyksiä mutta kyllä nyt oli lentäjä elementissään :). Taisi ne WRC+:n selostajatkin olla aika haltioissaan.
Kyllä. Mitä pari klippiä on nähnyt videointia niin ilmakuvaa, kuin penkan puolelta, niin on todettava et aikas massiivisilla cojoneseilla kopterikuski on operoinut, sukupuolesta riippumatta. Välillä näytti et hyvä jos vauhdin maailman vuosikerta mahtuu kopterin ja maanpinnan välille.
 

delorean

Well-known member
Liittynyt
30.1.2009
Viestit
3232
Sijainti
JKL
Taitaa lentosäännöt vähän olla vapaammat Keniassa kun Euroopan puolella... Voi olla että suomessa ei yleisötilaisuuden yläpuolella saa lentää kovinkaan "matalalla" vaikka alhaalla ne täälläkin lentää...
 

jjx

Well-known member
Liittynyt
20.11.2019
Viestit
1366
Taitaa lentosäännöt vähän olla vapaammat Keniassa kun Euroopan puolella... Voi olla että suomessa ei yleisötilaisuuden yläpuolella saa lentää kovinkaan "matalalla" vaikka alhaalla ne täälläkin lentää...
Esim Jyskälässä olis suotavaa lentää sähkölinjojen yläpuolella, Keniassa niistä taitaa olla vähemmän haittaa
 

hiiri

Well-known member
Liittynyt
22.10.2022
Viestit
87
Samaan kiinnitin huomion. Onko tietoa käytetäänkö noissa samaa kopterikuskia joka kisassa vai palkataanko joku paikallinen? Kuvaaja varmaankin on yleensä sama?
Oli sen verran huimaa kopterointia, että välillä penkalta kuvatussa pätkässä huomasi seuraavansa kopteria, runkiiko vai ei.
Toki maasto suosi ilmakuvausta paremmin kuin esim. Jyskälä. Vielä lisänä hienot maisemat ja kirahvilaumat yms. Hienolta näytti.
Muistaakseni kuski ainakin Euroopan kisoihin tulee aina Belgiasta ja taisi kuvaajakin tulla. https://yle.fi/a/3-10912305

Taitaa lentosäännöt vähän olla vapaammat Keniassa kun Euroopan puolella... Voi olla että suomessa ei yleisötilaisuuden yläpuolella saa lentää kovinkaan "matalalla" vaikka alhaalla ne täälläkin lentää...
Jos mennään tarkasti sääntöjen mukaan, niin alle 150 metrissä ei saa lentää. Erikoisluvilla saattaa saada alemmas luvan mutta epäilen, että ei koko reitin varrelle mitenkään. Sähkölinjat, puut ja telemastot rajoittaa vielä lisää. Toisaalta jos Suomessa noin matalalla lennettäisiin, niin eihän siinä näkyisi kuin metsää, n. 5 sekuntia ennen rysähdystä.
 

Don Vito

Sekakäyttäjä
Liittynyt
2.3.2000
Viestit
4727
Sijainti
Event horizon
Millä perustein sitten Lindholmin palkkaus, tai jopa Sunisen? Eikö olisi ollut helpompi ratkaisu tehdä "wilsonit" ja ajaa kahdella kärryllä, mikäli hommaa ajettaisiin jo alas. Ainakin joltakin lajiasiantuntijalta oli lausunto, että Lindholmin tapauksessa nimenomaan olisi kyse palkkauksesta, tähän asti Toksportille joutunut tuomaan rahaa (sponsoreiden maksamina). Entä Loriaux'n palkkaaminen tekniseen johtoon, oliko vain mainostemppu - kallis ainakin? Mutta maailma on ihmeellinen ja käänteitä voi tietenkin tulla, jopa idässä.
Tää Lindholmin ja Huyndain välinen kuvio on mielenkiintoinen. Eemelihän ikäänkuin peri Sunisen paikan. Mutta mitäs sitten jos Suninen vetää ihan vihkoon Virossa ja/tai Sectorallyssa ja enempää ohjelmaa WRC1:sa ei sitten olekaan luvassa? Palaako Suninen "omalle paikalleen" WRC2:een ja väistääkö Eemeli vai onko Sunisen sopimus mallia Tupla tai kuitti eli joko vakuuttaa pomot ja saa vakipaikan WRC1 autosta tai sitten saa liittyä Huttusen seuraan ja katsella muita töitä?
 
Ylös