Sarjakuvia

• Viestiketjun aloittaja Jr-
  • Aloituspäivämäärä

Ace17

Acenteella
Skeptikko ei suostu uskomaan kevään tuloa ja siihen liittyvää lämpenemistä. Eihän nyt voi säät lämmetä kun ilmaston lämpeneminen on hippien propagandaa.

Ei mitenkään parasta Fingerporia.

Formulanomi

Seksikäs rumä kääpiö
Sijainti
Toisaalla
Itseasiassa "hippien" voisi tarkoittaa "lonkan propagandaa".
Uskon syvästi omaan tulkintaani. Säkä=Säät ja Hipit...;)

Tai sitten merkityksiä on useita. :) Sanaleikkejähän nuo useimmiten ovat olleet...kait?

Dominic

Senior Member
Sijainti
Turku
Mä en tajunnut sun leikeistä HEVONVITTUA! KUULITKO! EN TAJUNNUT HEVONVITTUA SUN LEIKEISTÄ!

markoj

Custom User
Domppari vaan kiukuttelee, kun Ässämies olikin äänestyksessä halutumpi poikamies.

AJ

Well-known member
Sijainti
Toinen Maailma
Ilmeisesti osa Jarlan jutuista on jotain väännöksiä eli käännöksiä alunperin englanninkielisistä jutuista.

Estate

Well-known member
Mä aattelin, että ton kissan pennut olis vieroitettu.

Ace17

Acenteella

Pyydän anteeksi Fingerporin lukijoilta
Juutalaisvainoihin viitannut Fingerpori-strippini (HS Sarjakuvat 4.5.) näyttää pahastuttaneen useita lukijoita. Kyvyttömyys nähdä mitään hauskaa kansanmurhassa on mielestäni aivan terve ja ymmärrettävä reaktio.

Tarkoitukseni oli repiä mustaa huumoria tilanteesta, jossa natsi-Saksa yrittää surkuhupaisasti olla modernilla tavalla eettinen. Tarkoitus ei ollut vähätellä aiheen karmeutta, vaan päinvastoin pelata hirvittävyyden ja arkisen leppoisuuden ristiriidalla.

On ihmisiä, kuten minä, joilla on taipumusta vitsailla asioista, jotka kokevat ahdistavina ja karmeina. Kyseessä voi olla lapsellinen defenssi, mutta erottaisin sen huumorista, joka syntyy kyynisyydestä tai tapahtumien vähättelystä.

Vaikka tarkoitukseni siis ei ollut tehdä pilaa natsien uhreista vaan irvokkaasta Hilterin Saksasta itsestään, pitäisin näin jälkikäteen tarkasteltuna strippiäni epäonnistuneena. Aiheen karmeus vei huomion itse vitsiltä ja aiheutti monissa ahdistusta tarkoitetun naurun sijaan. Se ei ole ainakaan Fingerpori-strippien tarkoitus.

Omalta kannaltani on kiusallista myös se, että äärioikeistoa sympatiseeraavat kansalaiset saattavat nähdä strippini omia vastemielisiä näkemyksiään tukevana. Harhalaaki tuli siis mahdollisesti tehtyä, pyydän anteeksi mielensä pahoittaneilta.

Pertti Jarla
Sarjakuvapiirtäjä
Helsinki