Sauber muuttuu BMW:ksi??

Rälle

Well-known member
Liittynyt
24.5.2000
Viestit
397
Sauber muuttuu BMW:ksi?

BMW konserni päättää kesäkuun alkupuolella siitä, ostaako se nykyisen Sauber tallin Peter Sauberin siirtyessä eläkkeelle. Moottoritoimitus Williamsille jatkunee nykyisen sopimuksen puitteissa vielä muutaman kauden.

Tämä on loistava uutinen koko lajin kannalta. Sauberille on rakennettu erittäin uudenaikainen ja tehokas tuulitunneli, mutta tallin taloudelliset resurssit eivät ole riittäneet hyödyntämään tämän investoinnin mahdollisuuksia. BMW:n myötä koko toimintaan tulee paljon enemmän rahoituksellista pohjaa sekä myös teknologista tietoa, mikä mahdollistaa huipputallin rakentamisen muutaman vuoden sisällä. Sauberin perusorganisaatio on varojen puutteesta johtuen tietysti aika ohut, joten BMW:n omistajuus tuo parannusta myös siihen puoleen.

Mitä tämä mahtaisi tarkoittaa sitten kuljettajamarkkinoilla? Villeneuve saa todennäköisesti kenkää Sauberilta, jossei jo nyt kuluvan kauden aikana, niin viimeistään kauden päätyttyä. Oli omistaja sitten kuka tahansa. Williamsin kuljettajakuviot selviävät vielä kesän aikana ja Button todennäköisesti siirtyy BARilta Williamsille ensi kaudeksi. Heidfeld jäänee ilman työpaikkaa, elleivät nykyiset hyvät näytöt jatku. Toisaalta nyt käynnissä oleva BMW-yhteistyö voi mahdollistaa Heidfeldin 'paluun' Sauberille (eli BMW:lle). Todennäköistä on kuitenkin se, että BMW tarvii jo puhtaasti markkinoinnin näkökulmasta saksalaisen kuskin joukkoihinsa. Massa saanee myös siirtyä pois nykyisestä Sauber-kuljettajan roolistaan (joka muuten oli mahdollista vain nykyisen moottoritoimittajan, eli Ferrarin, kautta). Löytyykö Massalle sitten kilpakuskin paikkaa enää F1:stä jäänee nähtäväksi, mutta joissain huhuissa Massa olisi kytketty Ferrarille.

BMW:n toinen kilpakuljettaja on todennäköisesti joko kokenut autonkehittäjä tai sitten keltanokka tulokas, jolla on taustalla paljon taloudellisia resursseja. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että BMW:llä ei ole parina ensimmäisenä kautena kuitenkaan mahdollisuuksia pistää 'suuria rahoja' kovan luokan kilpakuljettajiin, sillä voittaja-auton rakentaminen vaatii ennemminkin toimivan organisaation ja teknologian kuin huippupalkatun ajaja-ässän, jolla ei kuitenkaan ole sitten mahdollisuutta voittaa kilpailuja.

Mene ja tiedä.:confused:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:

FO110K

Banned
Liittynyt
3.1.2001
Viestit
15345
mielenkiintoisia spekulaatioita heitit ilmaan joista varmaan osatoteutuukin mikäli BMW ostaa Sauberin...
itse en kyllä usko Heidfeldin jäävän ainakaan ilman ajopaikkaa ensivuonna, sen verran hyvin on kyykytellyt Webberiä kisoissa vaikka aika-ajot onki menny hieman persiilleen...
 

RK-62

Porno-Erkki-wannabe
Liittynyt
10.11.2000
Viestit
14922
Sijainti
Kni
BMW:n omien tiedotuksien mukaan saksalaisvalmistaja on sitoutunut lajin pariin vielä useaksi vuodeksi ja neuvottelee Sauberin kanssa vain moottorien toimittamisesta. Voihan toki olla, että kulissien takana neuvotellaan paljon muustakin... Joka tapauksessa kesäkuun loppuun mennessä pitäisi selvitä aika pitkällä nämä kuviot.
 

Observer

Well-known member
Liittynyt
23.10.2000
Viestit
14546
Enpä kyllä usko että BMW alkaa Sauberia ostamaan tässä vaiheessa kun koko F1:n tulevaisuus on epäselvä vielä toistaiseksi.
 

Ukyo Katayama

Well-known member
Liittynyt
2.2.2004
Viestit
1339
Kiva Iltalehti-vaikutteinen otsikko.
Mutta enpä usko, että tulee tapahtumaan ainakaan lähitulevaisuudessa.
 

Zanthic

Musta Lammas
Liittynyt
21.7.2003
Viestit
351
Sijainti
Oulu
Ihan mielenkiintoista spekulointia mutta voisi enemmän kiinnittää huomiota otsikointiin. Ärsyttävää kun kirjoitetaan huhuista niin kuin ne olisi jo tapahtuneet. Kysymysmerkki tonne perään niin sitten homma on bueno, ei voi olla liian vaikeaa käyttää kahden näppäimen yhdistelmää.
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Ihan hyvää pohdintaa.

Heitetään tähän vielä mukaan muista asiaa puoltavia seikkoja: BMW on huhujen mukaan ollut kiinnostunut ottamaan suuremman roolin F1:sissä kuin pelkkänä moottoritoimittajana. Williams ei tähän suostune, vaan totetaa että pitäkää koneenne (Frank tällaisen kuvion teki jo aiemmin, olikos se nyt Hondan kanssa?).

Lisäksi BMW on jo usean vuoden tehnyt sarjan parhampia voimanlähteitä, mutta silti menestystä ei ole vielä tullut mestaruuteen asti. Varikkopuheiden mukaan Williamsin ja BMW:n suhteet ovat jo aika kireät.

Sauber sopisi todella hyvin BMW:lle hyvä tiimi joka tekee ok tulosta pienellä budjetilla - siitä olisi helppo lähteä kasvattamaan voittajatiimiä. Saksalaisuus on vielä bonusta, BMW:hän on mainostanut olevansa ainoa Saksassa F1-moottoreita valmistava firma. Tottahan se onkin, eihän Mersulla ja Ilmorilla paljoa yhteistä ole.

Nick sopisi kieltämättä hyvin kuskiksi. Mikä lienee sitten Webberin ja Buttonin tilanne jos BMW jättää Williamsin? Kuljettajilla lienee kuitenkin purkamisoptio, jos BMW ei enää moottoreita toimita. JV:llä lienee ongelmia saada tallipaikka mistään ensi kaudelle.

No, kuskeja kyllä riittää F1:siin, eri aisia kuinka hyviä sitten ovat.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sauberhan on sveitsiläinen talli, mutta jo aikoinaan koppiautopuolella tehnyt yhteistyötä Mersun kanssa. Mersuhan oli myös eräässä vaiheessa JJn aikaan Sauberin moottorintoimittaja.
 

Bobakki

@f1hog
Liittynyt
29.6.2000
Viestit
19758
Sijainti
En oo mistään kotosin
Jones sanoi:
Sauberhan on sveitsiläinen talli, mutta jo aikoinaan koppiautopuolella tehnyt yhteistyötä Mersun kanssa. Mersuhan oli myös eräässä vaiheessa JJn aikaan Sauberin moottorintoimittaja.
Ei varsinaisesti JJ:n aikaan, mutta vuotta myöhemmin kyllä. Vaikka samat tahothan Ilmorin ja Mersun takana oli, tehtaan tuki kuitenkin puuttui vielä 1993. Tuo "koppiautopuolen" yhteistyö liittyi urheiluautojen C-ryhmään, jossa hopeanväriset Mercedekset olivat Sauberin tekemiä ja ajattamia.

Sitä en kuitenkaan ihan käsitä, miten tämä tähän asiaan liittyy, tai oliko sitten tarkoitus liittyäkään... Sauber ehätti kuitenkin Mersun loikkauksen McLarenille jälkeen olla pari vuotta Fordinkin tehdastalli ja moottorit ovat tulleet Ferrarilta vuodesta 1997.

Käsittääkseni Williamsilla ei Hondan kanssa ollut 1980-luvun lopulla puhetta suuremmasta yhteistyöstä, vaan suurin juttu oli se, että Honda tahtoi Sennan. Lisäksi väitettiin, etteivät japanilaiset olleet kovin halukkaita työskentelemään pyörätuoliin joutuneen Williamsin kanssa. BMW:n kanssa tätä vääntöä on tosin ollut jo aiemmin, eikä Frank silloin suostunut.
 

Sam

Muumipappa
Liittynyt
2.8.2000
Viestit
34097
Sijainti
Muumilaakso
Menee aiheen ohi osittain, mutta tätä lukiessa tuli mieleen Renaultin vahva henkilöautomyynti viime vuodelta Euroopassa. Kuinkakohan paljon omalla F1-tallilla on ollut osuutta kasvaneeseen myyntiin? Mitään faktatilastoja minulla ei ole esittää, mutta mikäli muistikuvani on oikea, en yhtään ihmettelisi BMW:n kiinnostusta kasvattaa rooliaan formuloissa (olkoon sitten F1 tai GPWC). Hyvä pohja on kuitenkin jo olemassa.
 

Jeeves

Well-known member
Liittynyt
19.2.2004
Viestit
2520
Sam sanoi:
Menee aiheen ohi osittain, mutta tätä lukiessa tuli mieleen Renaultin vahva henkilöautomyynti viime vuodelta Euroopassa. Kuinkakohan paljon omalla F1-tallilla on ollut osuutta kasvaneeseen myyntiin? Mitään faktatilastoja minulla ei ole esittää, mutta mikäli muistikuvani on oikea, en yhtään ihmettelisi BMW:n kiinnostusta kasvattaa rooliaan formuloissa (olkoon sitten F1 tai GPWC). Hyvä pohja on kuitenkin jo olemassa.
Vähän samaan tapaan, kuin Peugeotin 206:lle ei tarvittu oikeastaan minkäänlaista mainoskampanjaa v.2002.
Hyvin todennäköistä.
 

DFiaA

I told you so
Liittynyt
7.2.2001
Viestit
14430
Kannattais Fiatinki kilpailla ihan omalla nimellään .. taloudellinen veto!
 

Toni_V

Well-known member
Liittynyt
7.12.2004
Viestit
984
Jones sanoi:
Sauberhan on sveitsiläinen talli, mutta jo aikoinaan
:jaska: Just joo, oiskohan pitäny kirjottaa kaffen jälkeen :p

Mutta tohon moottorikuvioon, niin moottoritoimittaja (olikos se nyt Honda, vai kuka) alkoi vaatia lisää valtaa firmasta. Olivat kuulemma laskeneet ettei Williamsilla ole käytännössä muuta vaihtoehtoa kuin taipua vaatimuksiin. Williams sanoi ei - heille moottorintoimittaja toimittaa moottorit, ja otti tilalle "laadukkaat" Judd -voimanlähteet.

Jos Frank ei ole vuosien mittaan pehmennyt, niin BMW ei tule määräysvaltaa tiimissa saamaan.
 

Mosse

Skidmark
Liittynyt
5.3.1999
Viestit
104235
Sijainti
On earth
Sam sanoi:
Menee aiheen ohi osittain, mutta tätä lukiessa tuli mieleen Renaultin vahva henkilöautomyynti viime vuodelta Euroopassa. Kuinkakohan paljon omalla F1-tallilla on ollut osuutta kasvaneeseen myyntiin? Mitään faktatilastoja minulla ei ole esittää, mutta mikäli muistikuvani on oikea, en yhtään ihmettelisi BMW:n kiinnostusta kasvattaa rooliaan formuloissa (olkoon sitten F1 tai GPWC). Hyvä pohja on kuitenkin jo olemassa.
Jos vertaa Montoyan viime ja tämän vuotisia promojuttuja, niin aika paljon Mäkkärillä tehdään töitä suuromistaja Mersun puolesta.

Ja onhan Mersu vanha, tunnettu ja legendaarinen merkki. On aikasen helppo yhdistää nykyformuloihin hopeanuolet, siviililiikenteen kuin vaikka ammattiliikenteenkin rekkoineen.

Bemari kuitenkin profiloituu hyvin paljon kapeamalle segmentille: Urheilullisiin henkilöautoihin.
 
Ylös