Rälle
Well-known member
- Liittynyt
- 24.5.2000
- Viestit
- 397
Sauber muuttuu BMW:ksi?
BMW konserni päättää kesäkuun alkupuolella siitä, ostaako se nykyisen Sauber tallin Peter Sauberin siirtyessä eläkkeelle. Moottoritoimitus Williamsille jatkunee nykyisen sopimuksen puitteissa vielä muutaman kauden.
Tämä on loistava uutinen koko lajin kannalta. Sauberille on rakennettu erittäin uudenaikainen ja tehokas tuulitunneli, mutta tallin taloudelliset resurssit eivät ole riittäneet hyödyntämään tämän investoinnin mahdollisuuksia. BMW:n myötä koko toimintaan tulee paljon enemmän rahoituksellista pohjaa sekä myös teknologista tietoa, mikä mahdollistaa huipputallin rakentamisen muutaman vuoden sisällä. Sauberin perusorganisaatio on varojen puutteesta johtuen tietysti aika ohut, joten BMW:n omistajuus tuo parannusta myös siihen puoleen.
Mitä tämä mahtaisi tarkoittaa sitten kuljettajamarkkinoilla? Villeneuve saa todennäköisesti kenkää Sauberilta, jossei jo nyt kuluvan kauden aikana, niin viimeistään kauden päätyttyä. Oli omistaja sitten kuka tahansa. Williamsin kuljettajakuviot selviävät vielä kesän aikana ja Button todennäköisesti siirtyy BARilta Williamsille ensi kaudeksi. Heidfeld jäänee ilman työpaikkaa, elleivät nykyiset hyvät näytöt jatku. Toisaalta nyt käynnissä oleva BMW-yhteistyö voi mahdollistaa Heidfeldin 'paluun' Sauberille (eli BMW:lle). Todennäköistä on kuitenkin se, että BMW tarvii jo puhtaasti markkinoinnin näkökulmasta saksalaisen kuskin joukkoihinsa. Massa saanee myös siirtyä pois nykyisestä Sauber-kuljettajan roolistaan (joka muuten oli mahdollista vain nykyisen moottoritoimittajan, eli Ferrarin, kautta). Löytyykö Massalle sitten kilpakuskin paikkaa enää F1:stä jäänee nähtäväksi, mutta joissain huhuissa Massa olisi kytketty Ferrarille.
BMW:n toinen kilpakuljettaja on todennäköisesti joko kokenut autonkehittäjä tai sitten keltanokka tulokas, jolla on taustalla paljon taloudellisia resursseja. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että BMW:llä ei ole parina ensimmäisenä kautena kuitenkaan mahdollisuuksia pistää 'suuria rahoja' kovan luokan kilpakuljettajiin, sillä voittaja-auton rakentaminen vaatii ennemminkin toimivan organisaation ja teknologian kuin huippupalkatun ajaja-ässän, jolla ei kuitenkaan ole sitten mahdollisuutta voittaa kilpailuja.
Mene ja tiedä.
BMW konserni päättää kesäkuun alkupuolella siitä, ostaako se nykyisen Sauber tallin Peter Sauberin siirtyessä eläkkeelle. Moottoritoimitus Williamsille jatkunee nykyisen sopimuksen puitteissa vielä muutaman kauden.
Tämä on loistava uutinen koko lajin kannalta. Sauberille on rakennettu erittäin uudenaikainen ja tehokas tuulitunneli, mutta tallin taloudelliset resurssit eivät ole riittäneet hyödyntämään tämän investoinnin mahdollisuuksia. BMW:n myötä koko toimintaan tulee paljon enemmän rahoituksellista pohjaa sekä myös teknologista tietoa, mikä mahdollistaa huipputallin rakentamisen muutaman vuoden sisällä. Sauberin perusorganisaatio on varojen puutteesta johtuen tietysti aika ohut, joten BMW:n omistajuus tuo parannusta myös siihen puoleen.
Mitä tämä mahtaisi tarkoittaa sitten kuljettajamarkkinoilla? Villeneuve saa todennäköisesti kenkää Sauberilta, jossei jo nyt kuluvan kauden aikana, niin viimeistään kauden päätyttyä. Oli omistaja sitten kuka tahansa. Williamsin kuljettajakuviot selviävät vielä kesän aikana ja Button todennäköisesti siirtyy BARilta Williamsille ensi kaudeksi. Heidfeld jäänee ilman työpaikkaa, elleivät nykyiset hyvät näytöt jatku. Toisaalta nyt käynnissä oleva BMW-yhteistyö voi mahdollistaa Heidfeldin 'paluun' Sauberille (eli BMW:lle). Todennäköistä on kuitenkin se, että BMW tarvii jo puhtaasti markkinoinnin näkökulmasta saksalaisen kuskin joukkoihinsa. Massa saanee myös siirtyä pois nykyisestä Sauber-kuljettajan roolistaan (joka muuten oli mahdollista vain nykyisen moottoritoimittajan, eli Ferrarin, kautta). Löytyykö Massalle sitten kilpakuskin paikkaa enää F1:stä jäänee nähtäväksi, mutta joissain huhuissa Massa olisi kytketty Ferrarille.
BMW:n toinen kilpakuljettaja on todennäköisesti joko kokenut autonkehittäjä tai sitten keltanokka tulokas, jolla on taustalla paljon taloudellisia resursseja. Joka tapauksessa tuntuu siltä, että BMW:llä ei ole parina ensimmäisenä kautena kuitenkaan mahdollisuuksia pistää 'suuria rahoja' kovan luokan kilpakuljettajiin, sillä voittaja-auton rakentaminen vaatii ennemminkin toimivan organisaation ja teknologian kuin huippupalkatun ajaja-ässän, jolla ei kuitenkaan ole sitten mahdollisuutta voittaa kilpailuja.
Mene ja tiedä.
Viimeksi muokannut moderaattori: